Och aldrig mötas de tu... precis som vanligt...
Moderator: Redaktörer
gromit skrev:I ett vetenskapshistoriskt perspektiv kan man peka på hur vissa parametrar (vid andra sorters experiment) som till att börja med verkade helt okorrelerade dock hade avgörande betydelse för slutresultatet.
/Gr.
Johan_Lindroos skrev:Jaha Mats, och när blev du moderator då?
Dahlqvist skrev:Jag tänker inte vara så jävlig att jag frågar efter ett exempel men vill däremot göra en invändning mot relevansen i ditt inlägg. Du säger nämligen att "vissa parameterar" (variabler?) har haft en inverkan på "slutresultatet". Vad du med andra ord säger är att det i vissa fall funnits förklaringar till ett utfall som man i första rundan bortsett ifrån. "Vissa parametrar" är vad man normalt kallar "oberoende variabler" och "slutresultatet" kallas normalt "beroende variabel". Med sina experiment försöker man "förklara" eventuella påverkan av de oberoende variablernas på den beroende variabeln. Sambandet orsak-verkan (kausalitet) anses alltså gå från de oberoende variablerna som "orsakar" förändringar i den beroende. Vid experiment så väljer man värde på de oberoende variablerna och mäter utfallet i den beroende.
.gromit skrev: Jag håller med dig om att påverkan kan påvisas med hjälp av blindtest men som alltid kan ju inte avsaknaden av påverkan bevisas och det är ju där det jag skrev har relevans.
gromit skrev: En variabel som anses oberoende kan ju mycket väl vara beroende utan att det hittills visats.
Rydberg skrev: Läser du marknadsanalys (kvantitativ) eller? Ctrl-C Ctrl-V
Dahlqvist skrev:Rydberg skrev: Läser du marknadsanalys (kvantitativ) eller? Ctrl-C Ctrl-V
![]()
/Dahlqvist
Läser du marknadsanalys (kvantitativ) eller? Ctrl-C Ctrl-V![]()
Dahlqvist skrev:Med statistik gör man saker och ting sannolika. Detta kan man på olika grunder acceptera som "bevis". Frånvaron av effekt kan göras sannolik på samma grunder som närvaron av en effekt kan göras osannolik. Ett test med hög statistisk "power" (hög beta) i kombination med icke-signifikant resultat (högt alfa) gör det i hög grad osannolikt att frånvaron av detekterad effekt beror på slumpen (slarvigt uttryckt).
Svante skrev:Samma sak är det med ljud, om något är hörbart kan man ofta visa det med 7 i rad i ett blindtest, men om man misslyckas betyder det inte att alla i världen gör det med alla anläggningar och inspelningar.
Det finns en ack så irriterande asymmetri här.![]()
Är detta tekniksnack, förresten?
Svante skrev:..Men nog tycker jag att man kan säga att Bob Beamon kunde hoppa 8.90.
Svante skrev:Dahlqvist:
Ja Ok då jag får kanske ge mig. Jag är inte helt god vän med sadistik. Jag missade/förstod inte det där med power. Men jag undrar ändå om inte kruxet just är att man inte direkt kan mäta power på tex ett A/B-test. Lyckas man 7 ggr i rad är risken mindre än 1% att det är av en slump, men misslyckas man är det betydligt svårare att säga att det beror på att det inte finns någon skillnad.
Nattlorden skrev:Fast vissa (här) vill kanske att världsrekorden skall skrivas som medelvärde och standardavvikelse??
Sanny_X skrev:Det hade väl varit roligt, att testa lyssnare!![]()
Då hade man ju direkt fått reda på vilka som hör "rätt", t.ex om man kan höra skillnader på olika nätkablar. Om en "bra lyssnare" inte hör skillnad så finns det ju ingen.
Alla självutnämda "guldöron" som minsann hör skillnad på koner, puckar och kontakter upp till bevis.![]()
Antagligen skulle man efter ett "lyssnartest" kunna ha bevis på varför vissa skribenter i HiFi-pressen skriver som de gör.![]()
mvh
Sanny_X
Dahlqvist skrev:
Power kan man alltid räkna ut. Och bör räkna ut på förhand för att veta hur långa testserier man måste göra givet en förväntad effektstorlek (uttryckt i standardavvikelser). Om man måste ha 100% korrekta svar i ett experiment för att få ett statistiskt signifikant svar kan man nog säga att power hos testet är lågt. Experimentet kan bara detektera extremt starka signaler. Längre serier behövs för att kunna avslöja svagare effekter där man gissar fel oftare, alternativt att säkerställa att icke-signifikanta resultat inte beror på låg power hos testen utan på frånvaron av effekter.
Jag vill också kommentera detta med sju av sju. Det är viktigt att komma ihåg att om man kör en test med flera serier och flera personer så räcker det inte med att en person får in en serie 7 av 7. Sannolikheten att någon skall producera en sådan serie av ren slump ökar ju för varje test-serie. Testet måste bedömas i sin helhet. Ett vanligt sätt att lösa detta är att sätt kravet högre för varje enskild testserie. Vi bör också hålla i minnet att signifikanstesternas bygger på ett sannolikhetsbegrepp som förutsätter relativ frekvens. Uttalanden som bygger på "omvänd sannolikhet" typ "det är en procents chans att detta resultat beror på slumpen" är därför meningslösa (om än vanliga).
/Dahlqvist
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster