Svante skrev:
Hmm, du skulle använda dövtest, menar du?Nej det skriver du ju inte, men jag kunde inte låta bli.
Tja.. inte värre än att välja tv utifrån en blindtest

Moderator: Redaktörer
mackinley skrev:Svante skrev:
Hmm, du skulle använda dövtest, menar du?Nej det skriver du ju inte, men jag kunde inte låta bli.
Tja.. inte värre än att välja tv utifrån en blindtest
Almen skrev:"fascistoid" med en smiley...Fegis.
För mig är blindtest i audiosammanhang oerhört fascinerande främst ur en mänsklig aspekt; hur kan vi vara så bra på att lura oss själva att vi hör skillnader som sedan inte går att verifiera blint? Och hur kan vi fortsätta att lura sig själva genom att tro att det är idén med blindtest det är fel på, och inte vår egen perception och tolkningsförmåga?
"ett tekniskt idealtillstånd" - det vore väl om man kunde mäta upp allting och inte behövde blanda in människor i testningen alls?
Magnuz skrev:phloam skrev:
Om det nu är så svårt att t.o.m. blindtesta fram "rätt hifi" på "rätt sätt" så föredrar jag nog att göra öppet subjektiva val. Hellre än dolt subjektiva.
Om det nu är så att det i slutändan tenderar att bli subjektivt hur man än gör?
Vad menar du med dolt subjektiva? Den enda skillnaden mellan blint och öppet test är ju att man i det ena fallet vet vad man lyssnar på, i det andra inte. Tyvärr har folk en tendens att läsa in alla möjliga och omöjliga saker i ordet blindtest.
phloam skrev:Så lyfter man bort kartongen - så visar det sig vara en ful och trist Thompson-tv som man absolut inte gillar. Kalldusch!
Jag fattar inte. Du citerar ett citat - vad är fel? Hade phloam fel?meanmachine skrev:ALmen skrev:"ett tekniskt idealtillstånd"
Fel av dig eftersom teknokraternas stora akilleshäl är käsnla. Det tekniska idealtillståndet inträffar när vi blir robotar och inte har vilja eller känsla utan följer BLINT kommandon från en ledare.
phloam skrev:Men ta då Svantes eminenta blindtest av TV som exempel. Man kommer fram till att en viss TV har solklart bäst bild. Inget snack. Så lyfter man bort kartongen - så visar det sig vara en ful och trist Thompson-tv som man absolut inte gillar. Kalldusch! Denna pjäs ska man då sedan leva med under allt TV-tittande. Så kommer då det subjektiva intrycket tillbaka, man tänker "kanske den där B&O'n inte var så dålig ändå... denna ger mig, eh, tittar-trötthet!".
phloam skrev:(Jag syftade i början där på IÖ's lista som jag tolkade som att det inte är helt okomplicerat att göra/använda blindtester.)
ALmen skrev:Jag fattar inte. Du citerar ett citat - vad är fel? Hade phloam fel?
Och vilka teknokrater är det du pratar du om?
meanmachine skrev: ..... <snip> .....utan måste ta till mattematik och psykologi för att föklara bort det som vi inte förstår.
Phon skrev:Du menar att olika vetenskaper endast är till för att förklara bort saker och ting?
Det är alltså därför man forskar, för att hitta bortförklaringar.
"inget finns som heter lämnas eftersom vi inte kan förstå" Nä, jag förstår verkligen inte vad du skriver ibland.meanmachine skrev:Teknokrater är de som i döden väljer att tro att allt går att mäta och inget finns som heter lämnas eftersom vi inte kan förstå.Alltsp har vi alla svar idag och därför kan vi inte lite på det vi hör utan måste ta till mattematik och psykologi för att föklara bort det som vi inte förstår.
Svante skrev:Jag tycker att det är utmärkt att man provar lite småblint hemma i stugan, det kan mycket väl ge nyttiga insikter. Och det ena utesluter inte det andra. Man kan blanda helt vanliga öppna lyssningar med småblinda och tester med vetenskaplig kvalitet. Det är förmodligen ganska nyttigt.
meanmachine skrev:Almen.
Det flesta här på faktisk får väl ses i detta ljuset..
Inte juste tycker jag. Jag tycker du ska namnge minst en person som du anser vara teknokrat enligt din definition. Med ditt ovanstående citat pekar du ut en mycket stor grupp människor, av vilka JAG SJÄLV inte anser mig tillhöra, trots att jag arbetat med audio och akustiska mätningar i mer än tio år.
Svante skrev:phloam skrev:(Jag syftade i början där på IÖ's lista som jag tolkade som att det inte är helt okomplicerat att göra/använda blindtester.)
Mm, det finns mycket att tänka på om man ska göra ett blindtest helt invändningsfritt. Det går nog egentligen inte. Men det är inte ett problem med blindtestning, utan ett problem med testning generellt.
Jag tror att många helt ger upp blindtestning när de ser allt som måste vara riktigt i såna där listor. Det är synd, för det är ju bättre att göra några saker rätt än att göra allt fel. Jag tycker att det är utmärkt att man provar lite småblint hemma i stugan, det kan mycket väl ge nyttiga insikter. Och det ena utesluter inte det andra. Man kan blanda helt vanliga öppna lyssningar med småblinda och tester med vetenskaplig kvalitet. Det är förmodligen ganska nyttigt.
Vadå "fritt citerat"? Antingen namnger du någon med ett korrekt citat eller så avstår du från att komma med antydningar. Jag börjar tröttna på din oförmåga att förstå ens de enklaste resonemang, som du när du inte har några argument möter med citat från Einstein (som du inte heller förstår) och mer eller mindre inlindade förolämpningar.meanmachine skrev:Kan man inte mäta det kan man inte höra det. skillnaden allså eller nått i den stilen. Fritt citerat. Hör man då skillnaden är det alltså placebo och detta bevisas genom blindtester.
Almen skrev:Vadå "fritt citerat"? Antingen namnger du någon med ett korrekt citat eller så avstår du från att komma med antydningar. Jag börjar tröttna på din oförmåga att förstå ens de enklaste resonemang, som du när du inte har några argument möter med citat från Einstein (som du inte heller förstår) och mer eller mindre inlindade förolämpningar.meanmachine skrev:Kan man inte mäta det kan man inte höra det. skillnaden allså eller nått i den stilen. Fritt citerat. Hör man då skillnaden är det alltså placebo och detta bevisas genom blindtester.
meanmachine skrev:
Affald säger det bäst. Min defenition alltså..
Kan man inte mäta det kan man inte höra det. skillnaden allså eller nått i den stilen. Fritt citerat. Hör man då skillnaden är det alltså placebo och detta bevisas genom blindtester.
Den som instämmer i detta är per defenition teknokrat...Detta är väl inte ojuste. Det går tydligen bra att kalla folk för kabelkramare och liknande, alltså idiotförklara sådant men när någon sätter ett epitet på era lilla sekt så blir det sura minen och tår i ögat.![]()
Nåja. Har inte utgett mig för att vara någon diplomat utan var intresserad av att se om min lilla tes håller och än så länge har ingen sagt så mycket emot.
meanmachine skrev:
Men det säger ingenting om min lilla tes om att du från början har med dig en ljudreferens som du oavsett apparat mäter mot. VI har alla referenser inom alla områden sådan vi gillar eller är van vid.
meanmachine skrev:Teknokrater är de som i döden väljer att tro att allt går att mäta...
paa skrev:Om vi vänder på det och säger att allt som går att höra även går att mäta, med rätt apparatur och rätt metoder, så kan ni få kalla mig teknokrat!
Apparaterna som kan behövas tror jag redan finns, metoderna kan nog behöva jobbas med, och utvärderingen blir det riktigt besvärliga.
MP skrev:Somliga har tydligen glömt att ett par öron ihopkopplade med en hjärna är ett fjösigt men hyggligt mätinstrument
Almen skrev:Jag vet inte om du spelar dum bara för att provocera, eller om du verkligen besitter den oförmåga att ta till dig skriftlig information som du ger sken av. Om du vill skapa bråk och provocera så har du lyckats, i alla fall vad mig anbelangar.
Almen skrev:Beaktat din väldokumenterade fixering vid ägandet av apparater och vad de kostar, samt att jag inte sett dig skriva ett enda inlägg om musik någonsin, så förtjänar du epitetet teknokrat mer än någon annan jag kan tänka mig här på faktiskt. Grälsjuk teknokrat.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Rockdude och 17 gäster