Wilson Audio WATT / Puppy 8

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Wilson Audio WATT / Puppy 8

Inläggav Bamsefar » 2007-06-28 19:46

Hittade lite mätningar på dessa:
Bild

Det är Soundstage som gjort ett test helt enkelt.

Jag hittade även lite mätningar, som tja kolla själva ;)
Bild

För mera mätningar: http://www.soundstagenetwork.com/measurements/speakers/wilson_wattpuppy8/
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
matereo

Re: Wilson Audio WATT / Puppy 8

Inläggav matereo » 2007-06-28 20:25

Bamsefar skrev:Hittade lite mätningar på dessa:

Det är Soundstage som gjort ett test helt enkelt.

Jag hittade även lite mätningar, som tja kolla själva ;)
Bild

För mera mätningar: http://www.soundstagenetwork.com/measurements/speakers/wilson_wattpuppy8/

Tack, det var intressant!

Är det månne en focal diskant som sitter i dem?
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-28 20:29

Den måste ju låta apa, peakar grymt vid 20k och fallande bas... va fan tänker´om på, konstruktörerna? Och dom kostar väl mycket mer än ett par piP gissar jag?

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-28 20:32

Baspuckeln påminner om Linn Komri, dock utan mellanregisterdippen på 6 db. Avrundad diskant dock.

Säkert en rolig rockhögtalare.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-28 20:33

Bill50x skrev:Den måste ju låta apa, peakar grymt vid 20k och fallande bas... va fan tänker´om på, konstruktörerna? Och dom kostar väl mycket mer än ett par piP gissar jag?

/ B

Peaken i diskanten hörs nog inte alls, däremot diskantfallet tidigare.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-28 20:33

Den ser ut att låta mycket bra !

Fin spridning och relativt små avvikelser, mät själv på 2 meters avstånd så får du se.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-28 21:22

MP skrev:Den ser ut att låta mycket bra !

Fin spridning och relativt små avvikelser, mät själv på 2 meters avstånd så får du se.

Det vill du inte ;)

Mina i34es torde vara något bättre (och billigare) hoppas jag i så fall....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-28 21:40

Det betvivlar jag inte :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-28 22:16

Någon ingenjörsprodukt är det knappast, men konstruktören torde i alla fall ett visst gehör för klang. Den är inte helt obalanserad.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-28 22:30

Morello skrev:Någon ingenjörsprodukt är det knappast, men konstruktören torde i alla fall ett visst gehör för klang. Den är inte helt obalanserad.

Även ingenjörer kan ha olika åsikter om hur saker och ting ska göras. Så visst kan högtalaren vara en "ingenjörsprodukt".

Även ingenjörer gör dumheter ibland. Apparater med såväl hård- som mjukvarumässiga gränssnitt som gränsar till ren idioti, apparater med suboptimering av vissa egenskaper, fjärrkontroller som måste riktas direkt mot en apparat för att fungera... allt ingenjörsmässigt konstruerat....

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-28 22:31

Bill50x skrev:Även ingenjörer kan ha olika åsikter om hur saker och ting ska göras. Så visst kan högtalaren vara en "ingenjörsprodukt".

Olika åsikt? Det måste väl vara så att ALLA som gör en högtalare försöker göra en med så rak frekvensgång som möjligt!?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-28 22:35

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Även ingenjörer kan ha olika åsikter om hur saker och ting ska göras. Så visst kan högtalaren vara en "ingenjörsprodukt".

Olika åsikt? Det måste väl vara så att ALLA som gör en högtalare försöker göra en med så rak frekvensgång som möjligt!?

Inte Linn.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-28 22:44

subjektivisten skrev:

Men snälla S, frekvensgång är ju bara EN parameter. Det finns säkert minst ett dussin andra aspekter att ta hänsyn till när man bygger högtalare. Konstruktionen är kanske sådan (spekulerar här) att en helt rak frekvensgång inte kan erhållas utan att man måste kompromissa med andra viktiga(re) parametrar.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-28 22:45

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:

Men snälla S, frekvensgång är ju bara EN parameter. Det finns säkert minst ett dussin andra aspekter att ta hänsyn till när man bygger högtalare. Konstruktionen är kanske sådan (spekulerar här) att en helt rak frekvensgång inte kan erhållas utan att man måste kompromissa med andra viktiga(re) parametrar.

/ B

Eller också färgar man ljudet medvetet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-28 22:55

Richard skrev:Eller också färgar man ljudet medvetet.

Jomenvisst. Eller så slänger man ihop skräp och beskriver alla data med en massa mumbo-jumbo och tar extra betalt.

Jag menar att många seriösa, kunniga konstruktörer trots allt kan göra olika överväganden beroende på vilka egenskaper i en återgivning man prioriterar. Inga återgivare är fulländade utan innehåller en hel del kompromisser. Frågan är då vilka kompromisser man är minst allergisk mot?

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-28 23:01

Bill50x skrev:
Richard skrev:Eller också färgar man ljudet medvetet.

Jomenvisst. Eller så slänger man ihop skräp och beskriver alla data med en massa mumbo-jumbo och tar extra betalt.

Jag menar att många seriösa, kunniga konstruktörer trots allt kan göra olika överväganden beroende på vilka egenskaper i en återgivning man prioriterar. Inga återgivare är fulländade utan innehåller en hel del kompromisser. Frågan är då vilka kompromisser man är minst allergisk mot?

/ B

Det beror på om konstruktören har ett " tunedem" perspektiv eller hifiperspektiv, eller, kanske, diskoperspektiv! 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-28 23:08

Bill50x skrev:Men snälla S, frekvensgång är ju bara EN parameter. Det finns säkert minst ett dussin andra aspekter att ta hänsyn till när man bygger högtalare. Konstruktionen är kanske sådan (spekulerar här) att en helt rak frekvensgång inte kan erhållas utan att man måste kompromissa med andra viktiga(re) parametrar.

/ B

En väldigt viktig sådan. Du verkar ju ha kunskap, exakt vad är det man kan få till om man "offrar" frekvensgången? Och måste man offra frekvensgången för det?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-28 23:32

Bill50x skrev:
Morello skrev:Någon ingenjörsprodukt är det knappast, men konstruktören torde i alla fall ett visst gehör för klang. Den är inte helt obalanserad.

Även ingenjörer kan ha olika åsikter om hur saker och ting ska göras. Så visst kan högtalaren vara en "ingenjörsprodukt".

Även ingenjörer gör dumheter ibland. Apparater med såväl hård- som mjukvarumässiga gränssnitt som gränsar till ren idioti, apparater med suboptimering av vissa egenskaper, fjärrkontroller som måste riktas direkt mot en apparat för att fungera... allt ingenjörsmässigt konstruerat....

/ B

Vad jag menade är att WP8 har egenskaper som indikerar att slumpen fått avgöra för mycket, dvs konstruktören har inte koll på parametrarna.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-06-28 23:34

hur som helst låter dom ju rätt fint :)

Har inte jämfört någon ABX men rent subjektivt skulle jag lätt kunna ha ett par i vardagsrummet!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-28 23:36

Bill50x skrev:

/ B

Sånt där som dom onda reklammakarna pysslar med alltså?
:wink:

(gömmer mig)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-28 23:46

Vilken fin discopuckel! :D

Hur ser kurvan ut om man kopplar in basarna också?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2007-06-29 00:38

Watt/puppy går det alltid heta diskussioner om. Och olika intryck. Vissa tycker att de låter gud, andra tycker att det låter som 5k högtalare med bas.
Har inte sett många högtalare som mätt speciellt bra i soundstage.

Ingen idée att diskutera. Används de som studiohögtalare så duger de nog för svensson också :)
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-29 00:47

Bredin skrev:Ingen idée att diskutera. Används de som studiohögtalare så duger de nog för svensson också :)

Som NS10? :wink:
Var tvungen :P

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-06-29 00:52

Bredin skrev:......
Ingen idée att diskutera. Används de som studiohögtalare så duger de nog för svensson också :)

För studiohögtalare torde rak frekvensgång vara en viktigare parameter än tex spridning..... :roll:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-29 06:18

Subjektivisten skrev:Olika åsikt? Det måste väl vara så att ALLA som gör en högtalare försöker göra en med så rak frekvensgång som möjligt!?

Först. Har du hört dessa högtalare?

Nummer 2.
Det finns Proson som har jämnare frekvengång om jag minns rätt från debatt på MHB. Betyder detta då att Prosonburkarna är en bättre högtalare? :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-06-29 06:32

Vet inte vad ni andra har för erfarenheter av mätningar från två meters håll, men det där är en typisk kurva för en mycket bra högtalare.
Mätt i närfält lär den vara näst intill rak som ett snöre.
Tycker mig se att dom missat baffelstödet om man följer kurvan från 400 Hz och uppåt.
Sen kan ju dom lärde tvista om man ska kompensera för det eller inte.
Här är det tydligen inte gjort.

Själv har jag hört dom flersta versionerna av Watt/Puppy (inte dom två senaste) och vågar påstå att det är en av dom bättre dynamiska högtalarna som finns på marknaden.

Morello, har inte du fått inspiration till dina byggen från dessa burkar ???

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-29 06:37

Hedlund skrev:Själv har jag hört dom flersta versionerna av Watt/Puppy (inte dom två senaste) och vågar påstå att det är en av dom bättre dynamiska högtalarna som finns på marknaden

HÅller med.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-06-29 06:54

Recycling:
Nu blir det tyvärr ytterligare bränsle i debatten, men det finns en bra tråd om Watt/Puppy, där Isidor skrev följande insatta inlägg:

Isidor: .....

Mer specifikt så hörs både baspuckeln och mellanregisterpuckeln tydligt. Den oroliga diskanten likaså. Detta får till följd att ljudet blir ganska ojämnt och "rått". I tidigare versioner märktes även den extrema diskantresonansen (sådär +8-10 dB vid 17 kHz vill jag minnas) som gav ett extra "zing".

En del kritiker luras dock av baspuckeln och övriga ojämnheter och hyllar Watt/Puppy för deras "härligt slagkraftiga mellanbasåtergivning" och för att vara "analytiska" och "superdetaljerade".

Samt som svar på efterföljande invändningar:
Isidor Dessa ändlösa meningsutbyten om rätt eller fel när vi diskuterar personliga upplevelser är ingenting som särskilt intresserar mig. Det känns som lite väl låg nivå att ständigt behöva klargöra det uppenbara - att alla naturligtvis får tycka vad de vill och njuta på det sätt de anser vara bäst.

Jag har, på en direkt fråga från en annan medlem på faktiskt, beskrivit mina intryck av Watt/Puppy VII som jag hört två gånger under goda förhållanden med olika och välrenommerad elektronik. För vad som verkar vara evigheter sedan har jag även hört version III.

Naturligtvis inser jag att vissa personer tycker att min trovärdighet är betydligt lägre än den som diverse kritiker i hifiblaskorna besitter, men det kan jag inte göra mycket åt. Detta stör mig överhuvud taget inte heller för övrigt. Intressant är dock att så pass många som bidragit med egna lyssningsintryck här har negativa erfarenheter av Wilson Audios konstruktioner.

Eftersom jag är väl medveten om att Watt/Puppy, så även version VII, vanligtvis får goda omdömen från professionella kritiker så tillät jag mig att spekulera i varför vi uppfattar högtalaren så olika. Från mitt perspektiv måste jag säga att man är just "lurad" rent psykoakustiskt om man trots en så pass ojämn frekvensgång tycker att högtalaren är strålande ur ljudåtergivningssynpunkt. Den som tolkar detta som någon sorts oomtvistlig sanning eller värdering vad gäller personliga upplevelser har missförstått mig totalt.

När det gäller mätningarna så är dessa utförda av NRC i Kanada i ett helekofritt rum på ett avstånd av 2 m. Jag garanterar att man inte hittar mätresultat som erhållits under bättre förutsättningar. Rumsbidragen i ett normalt lyssningsrum ger dock, som Morello är inne på, en ganska kraftig förstärkning av lågbasen relativt NRC:s mätresultat.

Eftersom jag också sett en del kryptiska formuleringar ovan vill jag med bestämdhet dementera alla medvetna eller omedvetna försök att koppla ihop mig med LTS.

..................
Isidor: Faktum är att stora lyssningstester ledda av just NRC (National Research Counsil) visar att sannolikheten för att en högtalare skall låta bra hemma hos dig är mycket hög om den mäter bra när det gäller frekvensgång/spridning och, i något mindre grad, distorsion.

... och slutligen
Isidor
Hotspur,

Lyssningstesterna ifråga är nog med god marginal de mest omfattande som någonsin genomförts inom högtalarområdet. Naturligtvis genomfördes de även på ett vetenskapligt sätt med bl.a. rigorös statistisk noggrannhet.

Mikael2,

Enligt NRC:s undersökningar råder en nästan förvånansvärd konsensus bland lyssnarna om vad som låter bra i det här fallet.

Watt/Puppy VII mäter sådär +5/-4 dB on-axis mellan ca 50 Hz och 15 kHz med, märk väl, ganska bredbandiga toppar och dalar. +/- 1 dB är inte lätt att åstadkomma med en passiv konstruktion under några förutsättningar, speciellt inte om man inte är beredd att offra andra parametrar som t.ex. verkningsgraden.

Jag är helt övertygad om att speciellt W/P skulle tjäna på digital korrektion. Nu spelar ju även spridningsegenskaperna stor roll, åtminstone med den konventionella inmätningsprocessen och verkningssättet för denna metod, så slutresultatet behöver inte bli helt perfekt ändå. Helt klart är dock att ljudkvaliteten skulle bli betydligt högre. Eftersom W/P uppvisar god ljudtryckskapacitet och förhållandevis låg distorsion så lämpar de sig mycket bra för exempelvis en TacT.
Som synes är diskussionen sig exakt lik, men det finns några bra sakargument ovan och desto fler i tråden.

Recycling av bra inlägg är... bra.

Tråden finns här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=wilson
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-29 07:35

Morello skrev:Någon ingenjörsprodukt är det knappast...

Ingenjörsprodukt ?

Jag har seglat med en bunt ingenjörer. Det resulterade i att focken kom upp uppochned, att vi gick på grund och det absolut värsta var knuten som skulle hålla i ölbacken som hamnade på boten ca 12 meter under segelbåten - det var tamefan det värsta.

Så ingejörer vete 17on om jag ger något för när det kommer till verkligheten ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-06-29 08:15

Bill50x skrev:Men snälla S, frekvensgång är ju bara EN parameter. Det finns säkert minst ett dussin andra aspekter att ta hänsyn till när man bygger högtalare. Konstruktionen är kanske sådan (spekulerar här) att en helt rak frekvensgång inte kan erhållas utan att man måste kompromissa med andra viktiga(re) parametrar.

För att citera Snells huvudkonstruktör angående de tre viktigaste parametrarna på en högtalare:

"Frekvensgång, frekvensgång och frekvensgång"
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi