Det är Soundstage som gjort ett test helt enkelt.
Jag hittade även lite mätningar, som tja kolla själva

För mera mätningar: http://www.soundstagenetwork.com/measurements/speakers/wilson_wattpuppy8/
Moderator: Redaktörer
Bamsefar skrev:Hittade lite mätningar på dessa:
Det är Soundstage som gjort ett test helt enkelt.
Jag hittade även lite mätningar, som tja kolla själva
För mera mätningar: http://www.soundstagenetwork.com/measurements/speakers/wilson_wattpuppy8/
Bill50x skrev:Den måste ju låta apa, peakar grymt vid 20k och fallande bas... va fan tänker´om på, konstruktörerna? Och dom kostar väl mycket mer än ett par piP gissar jag?
/ B
Morello skrev:Någon ingenjörsprodukt är det knappast, men konstruktören torde i alla fall ett visst gehör för klang. Den är inte helt obalanserad.
Bill50x skrev:Även ingenjörer kan ha olika åsikter om hur saker och ting ska göras. Så visst kan högtalaren vara en "ingenjörsprodukt".
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Även ingenjörer kan ha olika åsikter om hur saker och ting ska göras. Så visst kan högtalaren vara en "ingenjörsprodukt".
Olika åsikt? Det måste väl vara så att ALLA som gör en högtalare försöker göra en med så rak frekvensgång som möjligt!?
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Även ingenjörer kan ha olika åsikter om hur saker och ting ska göras. Så visst kan högtalaren vara en "ingenjörsprodukt".
Olika åsikt? Det måste väl vara så att ALLA som gör en högtalare försöker göra en med så rak frekvensgång som möjligt!?
Bill50x skrev:subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Även ingenjörer kan ha olika åsikter om hur saker och ting ska göras. Så visst kan högtalaren vara en "ingenjörsprodukt".
Men snälla S, frekvensgång är ju bara EN parameter. Det finns säkert minst ett dussin andra aspekter att ta hänsyn till när man bygger högtalare. Konstruktionen är kanske sådan (spekulerar här) att en helt rak frekvensgång inte kan erhållas utan att man måste kompromissa med andra viktiga(re) parametrar.
/ B
Richard skrev:Eller också färgar man ljudet medvetet.
Bill50x skrev:Richard skrev:Eller också färgar man ljudet medvetet.
Jomenvisst. Eller så slänger man ihop skräp och beskriver alla data med en massa mumbo-jumbo och tar extra betalt.
Jag menar att många seriösa, kunniga konstruktörer trots allt kan göra olika överväganden beroende på vilka egenskaper i en återgivning man prioriterar. Inga återgivare är fulländade utan innehåller en hel del kompromisser. Frågan är då vilka kompromisser man är minst allergisk mot?
/ B
Bill50x skrev:Men snälla S, frekvensgång är ju bara EN parameter. Det finns säkert minst ett dussin andra aspekter att ta hänsyn till när man bygger högtalare. Konstruktionen är kanske sådan (spekulerar här) att en helt rak frekvensgång inte kan erhållas utan att man måste kompromissa med andra viktiga(re) parametrar.
/ B
Bill50x skrev:Morello skrev:Någon ingenjörsprodukt är det knappast, men konstruktören torde i alla fall ett visst gehör för klang. Den är inte helt obalanserad.
Även ingenjörer kan ha olika åsikter om hur saker och ting ska göras. Så visst kan högtalaren vara en "ingenjörsprodukt".
Även ingenjörer gör dumheter ibland. Apparater med såväl hård- som mjukvarumässiga gränssnitt som gränsar till ren idioti, apparater med suboptimering av vissa egenskaper, fjärrkontroller som måste riktas direkt mot en apparat för att fungera... allt ingenjörsmässigt konstruerat....
/ B
Bill50x skrev:
Jomenvisst. Eller så slänger man ihop skräp och beskriver alla data med en massa mumbo-jumbo och tar extra betalt.
/ B
Bredin skrev:Ingen idée att diskutera. Används de som studiohögtalare så duger de nog för svensson också
Subjektivisten skrev:Olika åsikt? Det måste väl vara så att ALLA som gör en högtalare försöker göra en med så rak frekvensgång som möjligt!?
Hedlund skrev:Själv har jag hört dom flersta versionerna av Watt/Puppy (inte dom två senaste) och vågar påstå att det är en av dom bättre dynamiska högtalarna som finns på marknaden
Isidor: .....
Mer specifikt så hörs både baspuckeln och mellanregisterpuckeln tydligt. Den oroliga diskanten likaså. Detta får till följd att ljudet blir ganska ojämnt och "rått". I tidigare versioner märktes även den extrema diskantresonansen (sådär +8-10 dB vid 17 kHz vill jag minnas) som gav ett extra "zing".
En del kritiker luras dock av baspuckeln och övriga ojämnheter och hyllar Watt/Puppy för deras "härligt slagkraftiga mellanbasåtergivning" och för att vara "analytiska" och "superdetaljerade".
Isidor Dessa ändlösa meningsutbyten om rätt eller fel när vi diskuterar personliga upplevelser är ingenting som särskilt intresserar mig. Det känns som lite väl låg nivå att ständigt behöva klargöra det uppenbara - att alla naturligtvis får tycka vad de vill och njuta på det sätt de anser vara bäst.
Jag har, på en direkt fråga från en annan medlem på faktiskt, beskrivit mina intryck av Watt/Puppy VII som jag hört två gånger under goda förhållanden med olika och välrenommerad elektronik. För vad som verkar vara evigheter sedan har jag även hört version III.
Naturligtvis inser jag att vissa personer tycker att min trovärdighet är betydligt lägre än den som diverse kritiker i hifiblaskorna besitter, men det kan jag inte göra mycket åt. Detta stör mig överhuvud taget inte heller för övrigt. Intressant är dock att så pass många som bidragit med egna lyssningsintryck här har negativa erfarenheter av Wilson Audios konstruktioner.
Eftersom jag är väl medveten om att Watt/Puppy, så även version VII, vanligtvis får goda omdömen från professionella kritiker så tillät jag mig att spekulera i varför vi uppfattar högtalaren så olika. Från mitt perspektiv måste jag säga att man är just "lurad" rent psykoakustiskt om man trots en så pass ojämn frekvensgång tycker att högtalaren är strålande ur ljudåtergivningssynpunkt. Den som tolkar detta som någon sorts oomtvistlig sanning eller värdering vad gäller personliga upplevelser har missförstått mig totalt.
När det gäller mätningarna så är dessa utförda av NRC i Kanada i ett helekofritt rum på ett avstånd av 2 m. Jag garanterar att man inte hittar mätresultat som erhållits under bättre förutsättningar. Rumsbidragen i ett normalt lyssningsrum ger dock, som Morello är inne på, en ganska kraftig förstärkning av lågbasen relativt NRC:s mätresultat.
Eftersom jag också sett en del kryptiska formuleringar ovan vill jag med bestämdhet dementera alla medvetna eller omedvetna försök att koppla ihop mig med LTS.
Isidor: Faktum är att stora lyssningstester ledda av just NRC (National Research Counsil) visar att sannolikheten för att en högtalare skall låta bra hemma hos dig är mycket hög om den mäter bra när det gäller frekvensgång/spridning och, i något mindre grad, distorsion.
Isidor
Hotspur,
Lyssningstesterna ifråga är nog med god marginal de mest omfattande som någonsin genomförts inom högtalarområdet. Naturligtvis genomfördes de även på ett vetenskapligt sätt med bl.a. rigorös statistisk noggrannhet.
Mikael2,
Enligt NRC:s undersökningar råder en nästan förvånansvärd konsensus bland lyssnarna om vad som låter bra i det här fallet.
Watt/Puppy VII mäter sådär +5/-4 dB on-axis mellan ca 50 Hz och 15 kHz med, märk väl, ganska bredbandiga toppar och dalar. +/- 1 dB är inte lätt att åstadkomma med en passiv konstruktion under några förutsättningar, speciellt inte om man inte är beredd att offra andra parametrar som t.ex. verkningsgraden.
Jag är helt övertygad om att speciellt W/P skulle tjäna på digital korrektion. Nu spelar ju även spridningsegenskaperna stor roll, åtminstone med den konventionella inmätningsprocessen och verkningssättet för denna metod, så slutresultatet behöver inte bli helt perfekt ändå. Helt klart är dock att ljudkvaliteten skulle bli betydligt högre. Eftersom W/P uppvisar god ljudtryckskapacitet och förhållandevis låg distorsion så lämpar de sig mycket bra för exempelvis en TacT.
Som synes är diskussionen sig exakt lik, men det finns några bra sakargument ovan och desto fler i tråden.
Morello skrev:Någon ingenjörsprodukt är det knappast...
Bill50x skrev:Men snälla S, frekvensgång är ju bara EN parameter. Det finns säkert minst ett dussin andra aspekter att ta hänsyn till när man bygger högtalare. Konstruktionen är kanske sådan (spekulerar här) att en helt rak frekvensgång inte kan erhållas utan att man måste kompromissa med andra viktiga(re) parametrar.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 15 gäster