Moderator: Redaktörer
BengtO skrev:...ge exempel på några hemstereos med Denon-hembioförstärkare som kan återge samma ljudtrycksnivå som en "Live" spelning med t.ex Iron Maiden eller Manowar.
Bengto skrev:Jag förstår inte? Min Denon-kombi rekommenderad från ett ljud-ess här på forumet låter inte som när jag såg dem live i Rio. Är felet hos mig eller ?
BengtO skrev:Jag förstår inte? Min Denon-kombi rekommenderad från ett ljud-ess här på forumet låter inte som när jag såg dem live i Rio. Är felet hos mig eller ?
Maestro skrev:Nä, det kan aldrig låte exakt som när du var och lyssnade på dem
BengtO skrev:En tanke och ett par frågor i all instrument-romantik:
1.Alla har olika typer av hörsel, sant?
2.Varför uppstår konflikter, (oftast) om vad som låter "bra", "rätt" eller "ofärgat".
3. Är ett ofärgat ljud alltid "bra"?.
4. Vad är isåfall ett ofärgat ljud? (Studio eller Live), vid svar "Live" ge exempel på några hemstereos med Denon-hembioförstärkare som kan återge samma ljudtrycksnivå som en "Live" spelning med t.ex Iron Maiden eller Manowar. Detta för att alla ska kunna få en juste referenspunkt. På minst 50 meter.....
meanmachine skrev:Maestro skrev:Nä, det kan aldrig låte exakt som när du var och lyssnade på dem
Faller då inte hela skiten på sin egen orimlighet. Om den äkta varan bara är en knapphändig tolkning av verkligheten och detta är referensen.![]()
meanmachine skrev:Bengto skrev:Jag förstår inte? Min Denon-kombi rekommenderad från ett ljud-ess här på forumet låter inte som när jag såg dem live i Rio. Är felet hos mig eller ?
Jag förstår dig otroligt väl. Det är frustrerande detta resonemang om neutralitet osv. Jag har samma problem fast inte att för Iron maiden live in rio. Lyssande länge på liveinspelning av Stonesour och en cover de gjort av Wicked Game efter som jag tog ut denna på gura. Det jag slås av är att känslan kommer från skivan mest. En bra inspelning är alla gånger bättre än en perfekt anlläggning.
Du jag jobba ihjäl dig med att jaga transparens i anläggningen och på såvis lika mycket i dike som dyrfikstressarnas byesmani kämpa för att nå någon forma av utopia fast det i slutändan bara är en liten del del av skivan. Det männskiga drivkraften att förändra sin tillvaro och jakt på status och respekt tar sig många uttryck.
Jag tror man i jaket bara silar mygg och sväljer kameler och jag har märkt på mig själv att jag långsamt änrar musiksmak efter vad som låter bra, alltså hur jag kan få tag på justa inspelningar. Är man inte på väg utfördå så vet inte jag. Men har just nu hittat en fristad, bilen. Jag överlever att lyssna på musik i bilen utan att dåliga inspelningar stör mig så.
Poppade lite gammal metall igår vilket var rockigt. Ozzy och co. Hemma kommer detta aldrig nära stereon.
Nåja. Kanske är det så att Source First gänget har en poäng om skivan räknas som source first.
meanmachine skrev:Det är väl inte så konstigt. Vi har ju vårt sätt att se på saker alla och alla är lite frälst på sin tro. Jag på min och du på din.
En eq för mig är ett hjälpmeddel som endast förstör eftersom det är ytterligare en genomfart för signalen. Jag har lärt mig att så lite pkomponenter som möjligt ger mindre förändring på signalen och är av minimalistskolan och klart är att om jag måste kompencera med en eq är det nått fel på materialet som avspelas.
Piotr skrev:Meanmachine sitter och svettas... funderandes på hur i helsicke han ska ta sig ur detta..!![]()
![]()
/Peter
IngOheman skrev:Det är människor som resonerar som du som är skälet till att problemet finns.
Du motarbetar alla krafter som vill att saker skall bli bättre, och ser lösningen på de illaljudande inspelningarna i att sätta dig i bilen och spelar i en sunkig anläggning!
Tänk om alla som brydde sig istället gjorde gemensak sak och begärde bättre fonogram, istället för att som du gör utan minsta motstånd ge efter och acceptera skiten?
Inte nog med det - du angriper dessutom tanken på att eftersträva en god återgivning genom att hänvisa till fonogrammens brister! Varför angriper du inte fonogrammens brister och omfamnar den bättre återgivningen istället?
Är det verkligen så svårt att identifiera problemen, och utnämna dem till måltalva?
Att förstå att dålig ljudkvalitet ofta beror på en bra reproduktion av en dålig inspelning visar på viss insikt (långt ifrån alla har nått så långt). Men att TROTS att man förstår så långt - dra slutsatsen att lösningen är en sämre återgivning(!) är så huvudlöst att jag nästan förlorar hoppet för dig. Hur tusan tänker du egentligen?
IngOheman skrev:Motsägelserna i dina inlägg har nu passerat nivån där humor har övergått till parodi! (Stundtals tangeras även surrealismen.)
Piotr skrev:Meanmachine sitter och svettas... funderandes på hur i helsicke han ska ta sig ur detta..!
Mayro skrev:Piotr skrev:Meanmachine sitter och svettas... funderandes på hur i helsicke han ska ta sig ur detta..!![]()
![]()
/Peter
Varför skall medlemmar sitta och svettas för att "ta sig ur" något på ett trevligt skoj forum med omkringsittande goda vänner som försöker ha kul för![]()
Lustigt att se saker på så sätt anser jag
Edit
Endast menat som komentar till Piotr och INGET i trådens debatt.!!!! För den har jag inte ens läst. tyckte bara att själva sättet att se detta att medlemmar skall " ta sig ur" faller knepigt på ett hobbyforum där man väl söker ha skoj..
meanmachine skrev:IngOheman skrev:Det är människor som resonerar som du som är skälet till att problemet finns.
Du motarbetar alla krafter som vill att saker skall bli bättre, och ser lösningen på de illaljudande inspelningarna i att sätta dig i bilen och spelar i en sunkig anläggning!
Tänk om alla som brydde sig istället gjorde gemensak sak och begärde bättre fonogram, istället för att som du gör utan minsta motstånd ge efter och acceptera skiten?
Inte nog med det - du angriper dessutom tanken på att eftersträva en god återgivning genom att hänvisa till fonogrammens brister! Varför angriper du inte fonogrammens brister och omfamnar den bättre återgivningen istället?
Är det verkligen så svårt att identifiera problemen, och utnämna dem till måltalva?
Att förstå att dålig ljudkvalitet ofta beror på en bra reproduktion av en dålig inspelning visar på viss insikt (långt ifrån alla har nått så långt). Men att TROTS att man förstår så långt - dra slutsatsen att lösningen är en sämre återgivning(!) är så huvudlöst att jag nästan förlorar hoppet för dig. Hur tusan tänker du egentligen?
Bra inlägg.
IngOehman skrev:MM: Fasiken vad du imponerar!![]()
Och det menar jag verkligen.
Skall bli mycket spännaden att se vad du kommer fram till till sist.
Nu är det jag som sitter som i ett skruvstäd, i spänd förväntan alltså!![]()
Vh, iö
Mayro skrev:IngOehman skrev:MM: Fasiken vad du imponerar!
Synd inte Pac antog erbjudandet som nagref hoppade på att samarbeta mot bättre skivkvalitet mer rakt igenom forumsvärlden.
Hetsporren skrev:Mayro skrev:IngOehman skrev:MM: Fasiken vad du imponerar!
Synd inte Pac antog erbjudandet som nagref hoppade på att samarbeta mot bättre skivkvalitet mer rakt igenom forumsvärlden.
Why am I not surprised?
IngOheman skrev:Skall bli mycket spännaden att se vad du kommer fram till till sist.
Nu är det jag som sitter som i ett skruvstäd, i spänd förväntan alltså!
dwain1 skrev:Äsh en eq ska man inte behöva om man har en bra anläggning.
...
Om man nu behöver använda eq så är det uppenbarligen något som är fel och man bör se sig om efter andra grejor
En bra anläggning utan Eq kan inte korrigera en eq-krokig inspelning
meanmachine skrev:Det är väl inte så konstigt. Vi har ju vårt sätt att se på saker alla och alla är lite frälst på sin tro. Jag på min och du på din.
En eq för mig är ett hjälpmeddel som endast förstör eftersom det är ytterligare en genomfart för signalen. Jag har lärt mig att så lite pkomponenter som möjligt ger mindre förändring på signalen och är av minimalistskolan och klart är att om jag måste kompencera med en eq är det nått fel på materialet som avspelas.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 24 gäster