Blindtester in absurdum

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-30 01:04

Har ofärgande/färgande något med hur starkt man spelar?

Menas det att om man spelar svagare än utsprungsvolymen på tex en konsert så har man färgat ljudet?

Möjligtvis färgar volymen upplevelsen, men inte ljudåtergivningen, eller?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-30 01:06

Jo, visst är volymen en del av ursprungsegenskaperna. Frågan är dock volymen i vilket ställe i lokalen? Och även var i hörselgången man undersöker volymen... :wink:

Se nedan.

BengtO skrev:...ge exempel på några hemstereos med Denon-hembioförstärkare som kan återge samma ljudtrycksnivå som en "Live" spelning med t.ex Iron Maiden eller Manowar.

När frågan ställs så, så måste jag bolla tillbaka med en returfråga - på vilken sida om hörseskydden menar du då? 8)

För du menar väl inte på fullt allvar att någon intelligent människa skaffar sig tinnitus för resten av livet - avsiktligt? 8O

Det varken tror eller hoppas jag. Händer det så är det på grund av ungdomligt oförstånd, i kombination med exponering av ljud som rattas in av redan illa hörselskadade livetekniker. :( Alltsom oftast.

Och du menar väl inte att det är önskvärt att reproducera konsertnivåer som kräver hörselskydd, i hemmet?*

Som tur är finns det ju praktiskt taget ALLTID gott om säljare av hörselproppar på nämnda konserter, och på insidan av propparna är ljudtrycket i regel inte så farligt högt. Frågan är varför det avsiktligt är högre på utsidan? :o

Att gå på live-konsert och se att majoriteten av publiken har proppar i öronen är ridikulöst. Att se att även PA-rattaren (ja, det händer faktiskt) har det, ger mig... mixade känslor. :?

Eventuellt betyder det att han (för det är nästan alltid en han) faktiskt har hörseln i behåll, men varför isåfall ratta in ljudtryck som skadar andras hörsel? :?

Eller är det meningen att ALLA skall ha proppar i öronen? :o Isåfall borde ett filter som reverserar propparna som alla har i öronen appliceras, så slipper man propparna. :P

Vh, iö

- - - - -

PS. Utbredningen av tinnitus är faktiskt ett rätt allvarligt problem. Hur i helsike kan det vara tillåtet att skada andra människors hörsel på det sätt som sker i så många offentliga rum??? Att tvinga människor som inte kan välja bort det i efterhand att gå resten av livet med ett sågverk skrikande i öronen, är ondska. När det sker på grund av okunskap är det förstås onska nivå 1, men icke desto mindre ondska.

*Går gör det hur som helst, i flera kvalificerade HiFi-anläggningar, och ja - det kan vara Denon-receivrar i dem! 8)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-30 08:08

Bengto skrev:Jag förstår inte? Min Denon-kombi rekommenderad från ett ljud-ess här på forumet låter inte som när jag såg dem live i Rio. Är felet hos mig eller ?

Jag förstår dig otroligt väl. Det är frustrerande detta resonemang om neutralitet osv. Jag har samma problem fast inte att för Iron maiden live in rio. Lyssande länge på liveinspelning av Stonesour och en cover de gjort av Wicked Game efter som jag tog ut denna på gura. Det jag slås av är att känslan kommer från skivan mest. En bra inspelning är alla gånger bättre än en perfekt anlläggning.

Du jag jobba ihjäl dig med att jaga transparens i anläggningen och på såvis lika mycket i dike som dyrfikstressarnas byesmani kämpa för att nå någon forma av utopia fast det i slutändan bara är en liten del del av skivan. Det männskiga drivkraften att förändra sin tillvaro och jakt på status och respekt tar sig många uttryck.

Jag tror man i jaket bara silar mygg och sväljer kameler och jag har märkt på mig själv att jag långsamt änrar musiksmak efter vad som låter bra, alltså hur jag kan få tag på justa inspelningar. Är man inte på väg utfördå så vet inte jag. Men har just nu hittat en fristad, bilen. Jag överlever att lyssna på musik i bilen utan att dåliga inspelningar stör mig så.

Poppade lite gammal metall igår vilket var rockigt. Ozzy och co. Hemma kommer detta aldrig nära stereon.

Nåja. Kanske är det så att Source First gänget har en poäng om skivan räknas som source first.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-30 08:33

Konstigt att inte EQ är mer poppis bland hifimänniskor. 8)

Hör man det som är på skivan så höra man ett trasparent ljud. Är det så konstigt?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-30 08:58

Det är väl inte så konstigt. Vi har ju vårt sätt att se på saker alla och alla är lite frälst på sin tro. Jag på min och du på din.

En eq för mig är ett hjälpmeddel som endast förstör eftersom det är ytterligare en genomfart för signalen. Jag har lärt mig att så lite pkomponenter som möjligt ger mindre förändring på signalen och är av minimalistskolan och klart är att om jag måste kompencera med en eq är det nått fel på materialet som avspelas.

:)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-30 10:27

BengtO skrev:Jag förstår inte? Min Denon-kombi rekommenderad från ett ljud-ess här på forumet låter inte som när jag såg dem live i Rio. Är felet hos mig eller ?

Nä, det kan aldrig låte exakt som när du var och lyssnade på dem, det är för många variabler som har med allt från platsen (den aukustiska miljön) det spelades in på(som ofta inte är där din platta är inspelad. Om den vore det så stod du på en särskild plats någonstans när du såg dem live, som i stort sett aldrig någon plats som ljudtekniskt/mixmässigt representerar hemmets sweetspot .

Ofta blir inte ljudet på platsen för åhörare riktigt lyssningsmässigt bra när man samtidigt som en livekonsert mixar för liveinspelning på platsen. Sen har man ju alla led med elektronik som obönhörligt processar ljudet hela vägen fram till platta, och sedan genom hemma hifin, för att inte tala om hemakustikens påverkan.

Det du som alla andra givetvis trots detta gör är att försöka avgöra vilket ljud som du anser har högs trovärdighet, eller gör dina plattor mest avnjutbara.
Senast redigerad av matereo 2007-06-30 10:44, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-30 10:36

Maestro skrev:Nä, det kan aldrig låte exakt som när du var och lyssnade på dem

Faller då inte hela skiten på sin egen orimlighet. Om den äkta varan bara är en knapphändig tolkning av verkligheten och detta är referensen. 8O :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-30 11:37

BengtO skrev:En tanke och ett par frågor i all instrument-romantik:

1.Alla har olika typer av hörsel, sant?

2.Varför uppstår konflikter, (oftast) om vad som låter "bra", "rätt" eller "ofärgat".

3. Är ett ofärgat ljud alltid "bra"?.

4. Vad är isåfall ett ofärgat ljud? (Studio eller Live), vid svar "Live" ge exempel på några hemstereos med Denon-hembioförstärkare som kan återge samma ljudtrycksnivå som en "Live" spelning med t.ex Iron Maiden eller Manowar. Detta för att alla ska kunna få en juste referenspunkt. På minst 50 meter.....

Nu finns det redan flera bra svar på ovanstående i tråden, men jag ska se om jag kan tillägga något.

1. Nej. Hörseln fungerar ungefär likadant hos alla. Det har heller inte så stor betydelse i sammanhanget eftersom den egna hörseln så att säga är ständigt närvarande. Alla ljudreferenser man har, har man fått via den egna hörseln. Alla som hört t.ex. en viss kyrkklocka "vet" hur just den kyrkklockan låter, även om det är omöjligt att säga ifall alla upplever ljudet likadant.

2. Min gissning är att det oftast beror på missförstånd. Man blandar ihop åsikter ("det låter bra") med fakta ("det är oförvrängt"). Att något "låter bra" kan aldrig vara annat än en åsikt, ändå ser man ganska ofta folk som presenterar som ett faktum att t.ex. en viss högtalare låter bättre än en annan. För att ta ett aktuellt exempel kan man säga att Yamaha NS10 har brister som återgivare. Det är ett faktum som går att bevisa: distorsionen är hög i vissa register, frekvensgången är krokig o.s.v. Men detta hindrar inte att någon kan tycka att den låter fantastiskt bra!

Sedan, för att komplicera det ytterligare, finns det faktiskt någon sorts "statistisk objektivitet" (eller vad man nu ska kalla det) när det gäller hur människor uppfattar ljud. Det finns t.ex. undersökningar* som visar att de flesta föredrar högtalare med låg distorsion och rimligt rak tonkurva, precis som det som vi alla vet finns ljud som de flesta upplever som mycket obehagliga (gnisslande tavelkrita, gaffel mot tallrik o.s.v.). Dock är det viktigt att komma ihåg att detta är på en statistisk nivå. Enskilda individer kan tycka i stort sett vad som helst!

3. Självklart inte. Vem vill lyssna på ofärgad återgivning av tandläkarborr, eller de obehagliga ljud jag nämnde ovan 8O :)

4. Ofärgat ljud är kanske inte någon lyckad term, jag tror att den ligger bakom många olyckliga sammanblandningar med "bra ljud". Ofärgad återgivning är bättre. Och vad betyder då det? Det kan faktiskt variera, beroende på vad det är man vill betrakta som originalet som ska återges. Är det en akustisk händelse kan man t.ex. idealt se ofärgad återgivning som en exakt fysisk reproduktion av originalhändelsen, där bara tidpunkten skiljer. Detta är förstås omöjligt i praktiken, därför får man välja att fokusera på de egenskaper som går att påverka givet de begränsningar som finns, t.ex stereosystemet (eller vilket system man nu använder), brister i inspelningsteknik o.s.v.

Nu kan man som vanlig ljudkonsument sällan påverka något så långt tillbaka i kedjan som inspelning, mixning, mastring o.s.v. och dessutom är många inspelningar inte alls representationer av en verklig akustisk händelse. Då väljer man enklast att istället betrakta det som finns på inspelningen som originalet. Helt lätt är det dock ändå inte att avgöra hur man ska definiera god återgivning av en inspelning, t.ex. en CD. Själva CD-skivan är lätt, det finns en standard för hur den ska återges, likaså är förstärkarledet okomplicerat ("a straight wire with gain"). Det är när man kommer till högtalare och rum som det börjar bli problematiskt. Detta eftersom det av naturliga skäl inte finns någon standard för hur ett lyssningsrum ska vara beskaffat, eller hur högtalarna ska anpassas till lyssningsrumet. Inte heller finns det någon standard för hur (eller ens om) rumsinformationen ska spelas in... Problems alltså. Således kan vi nog glömma den perfekta reproduktionen av inspelat ljud, eftersom vi inte säkert kan säga vad som är perfekt. Därmed inte sagt att vi inte ska sträva efter bättre återgivning så långt det är möjligt, det tycker åtminstone jag att vi ska. D.v.s. jag vill komma så nära det inspelade som möjligt, givet förutsättningarna, även om det aldrig går att nå ända fram och om jag själv spelar in något (när jag blir rockstjärna :wink: ) vill jag att mina miljontals fans runtom i världen ska ha en möjlighet att höra musiken återgiven så nära min ursprungliga vision om hur den skulle låta som möjligt. :)

*Någon får gärna hjälpa mig med en referens. Var det kanadensarna?

P.S.
Innan ni dissar Maidens liveljud för mycket vill jag påpeka att det lät både bättre (åsikt) och åtskilligt lägre (faktum) än många andra livegig, där jag stod ett tjugotal meter eller så framför scenen i Göteborg härom året. :wink:

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-30 11:53

meanmachine skrev:
Maestro skrev:Nä, det kan aldrig låte exakt som när du var och lyssnade på dem

Faller då inte hela skiten på sin egen orimlighet. Om den äkta varan bara är en knapphändig tolkning av verkligheten och detta är referensen. 8O :?

Jo så är det ungefär, men ibland är det mer eller mindre knapphändigt och även detta är
föremål för individens subjektiva tolkningar. Objektiverar saker gör vi därför att vi ska kunna forma begreppsvärldar innom gruppen, kunna komunicera likartade upplevelser osv. Oavsett hur objektiva fakta som utbyts så kommer varje individ att göra sin subjektiva tolkning baserat på dennes erfarenheter.
Senast redigerad av matereo 2007-06-30 12:08, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-30 12:03

meanmachine skrev:
Bengto skrev:Jag förstår inte? Min Denon-kombi rekommenderad från ett ljud-ess här på forumet låter inte som när jag såg dem live i Rio. Är felet hos mig eller ?

Jag förstår dig otroligt väl. Det är frustrerande detta resonemang om neutralitet osv. Jag har samma problem fast inte att för Iron maiden live in rio. Lyssande länge på liveinspelning av Stonesour och en cover de gjort av Wicked Game efter som jag tog ut denna på gura. Det jag slås av är att känslan kommer från skivan mest. En bra inspelning är alla gånger bättre än en perfekt anlläggning.

Du jag jobba ihjäl dig med att jaga transparens i anläggningen och på såvis lika mycket i dike som dyrfikstressarnas byesmani kämpa för att nå någon forma av utopia fast det i slutändan bara är en liten del del av skivan. Det männskiga drivkraften att förändra sin tillvaro och jakt på status och respekt tar sig många uttryck.

Jag tror man i jaket bara silar mygg och sväljer kameler och jag har märkt på mig själv att jag långsamt änrar musiksmak efter vad som låter bra, alltså hur jag kan få tag på justa inspelningar. Är man inte på väg utfördå så vet inte jag. Men har just nu hittat en fristad, bilen. Jag överlever att lyssna på musik i bilen utan att dåliga inspelningar stör mig så.

Poppade lite gammal metall igår vilket var rockigt. Ozzy och co. Hemma kommer detta aldrig nära stereon.

Nåja. Kanske är det så att Source First gänget har en poäng om skivan räknas som source first.

Det är människor som resonerar som du som är skälet till att problemet finns.

Du motarbetar alla krafter som vill att saker skall bli bättre, och ser lösningen på de illaljudande inspelningarna i att sätta dig i bilen och spelar i en sunkig anläggning! 8O

Tänk om alla som brydde sig istället gjorde gemensak sak och begärde bättre fonogram, istället för att som du gör utan minsta motstånd ge efter och acceptera skiten?

Inte nog med det - du angriper dessutom tanken på att eftersträva en god återgivning genom att hänvisa till fonogrammens brister! Varför angriper du inte fonogrammens brister och omfamnar den bättre återgivningen istället? :P

Är det verkligen så svårt att identifiera problemen, och utnämna dem till måltalva?

Att förstå att dålig ljudkvalitet ofta beror på en bra reproduktion av en dålig inspelning visar på viss insikt (långt ifrån alla har nått så långt). Men att TROTS att man förstår så långt - dra slutsatsen att lösningen är en sämre återgivning(!) är så huvudlöst att jag nästan förlorar hoppet för dig. Hur tusan tänker du egentligen? :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-30 12:09

meanmachine skrev:Det är väl inte så konstigt. Vi har ju vårt sätt att se på saker alla och alla är lite frälst på sin tro. Jag på min och du på din.

En eq för mig är ett hjälpmeddel som endast förstör eftersom det är ytterligare en genomfart för signalen. Jag har lärt mig att så lite pkomponenter som möjligt ger mindre förändring på signalen och är av minimalistskolan och klart är att om jag måste kompencera med en eq är det nått fel på materialet som avspelas.

:roll:

Sluta var "frälst på en tro". :x Börja tänk istället!

Motsägelserna i dina inlägg har nu passerat nivån där humor har övergått till parodi! (Stundtals tangeras även surrealismen.) :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-06-30 12:30

Äsh en eq ska man inte behöva om man har en bra anläggning. Jag kan säga att jag kan spela all musik å det låter faktiskt riktigt bra. Även dåliga inspelningar spelas upp helt okej. Och mkt riktigt så är det så att ju mer prylar du har mellan första signalen och slutsteget ju sämre låter det i regel. själv kör jag en stärkare som bara har source väljare on/off knapp å sen volym. Om jag går in i menyerna på stärkaren kan jag även ställa balansen. Detta räcker. en bra annläggning spelar bra utan en massa baskontroller eller diskantkontroller elle loudness. Om man nu behöver använda eq så är det uppenbarligen något som är fel och man bör se sig om efter andra grejor :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-06-30 12:50

Meanmachine sitter och svettas... funderandes på hur i helsicke han ska ta sig ur detta..! :wink: :)

/Peter

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-30 12:55

Piotr skrev:Meanmachine sitter och svettas... funderandes på hur i helsicke han ska ta sig ur detta..! :wink: :)

/Peter

Varför skall medlemmar sitta och svettas för att "ta sig ur" något på ett trevligt skoj forum med omkringsittande goda vänner som försöker ha kul för 8O

Lustigt att se saker på så sätt anser jag :wink:

Edit
Endast menat som komentar till Piotr och INGET i trådens debatt.!!!! För den har jag inte ens läst. tyckte bara att själva sättet att se detta att medlemmar skall " ta sig ur" faller knepigt på ett hobbyforum där man väl söker ha skoj..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-30 12:59

IngOheman skrev:Det är människor som resonerar som du som är skälet till att problemet finns.

Du motarbetar alla krafter som vill att saker skall bli bättre, och ser lösningen på de illaljudande inspelningarna i att sätta dig i bilen och spelar i en sunkig anläggning!

Tänk om alla som brydde sig istället gjorde gemensak sak och begärde bättre fonogram, istället för att som du gör utan minsta motstånd ge efter och acceptera skiten?

Inte nog med det - du angriper dessutom tanken på att eftersträva en god återgivning genom att hänvisa till fonogrammens brister! Varför angriper du inte fonogrammens brister och omfamnar den bättre återgivningen istället?

Är det verkligen så svårt att identifiera problemen, och utnämna dem till måltalva?

Att förstå att dålig ljudkvalitet ofta beror på en bra reproduktion av en dålig inspelning visar på viss insikt (långt ifrån alla har nått så långt). Men att TROTS att man förstår så långt - dra slutsatsen att lösningen är en sämre återgivning(!) är så huvudlöst att jag nästan förlorar hoppet för dig. Hur tusan tänker du egentligen?

Nu jaklar hamnade jag i skruvstädet... :lol:

Å andra sidan kommer det äntligen nått med substans och som är tillämpningsbart praktiskt...

Bra inlägg.

Skall klura på om jag hittar nått att gnälla över.

Men gillade det du sade om att man borde lägga krut på att välja inspelningar med kvalite och pressa fram bättre sådana.. kan det vara gemenemans girighet so styr detta?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-30 13:02

IngOheman skrev:Motsägelserna i dina inlägg har nu passerat nivån där humor har övergått till parodi! (Stundtals tangeras även surrealismen.)

Titta på motivet och inte det du ser i texterna. Jag är blott en lysande pedagog... :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-30 13:03

Piotr skrev:Meanmachine sitter och svettas... funderandes på hur i helsicke han ska ta sig ur detta..!

Nej. Har ingen stolthet och status bland er så har ändå inget att förlora :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-06-30 13:05

Mayro skrev:
Piotr skrev:Meanmachine sitter och svettas... funderandes på hur i helsicke han ska ta sig ur detta..! :wink: :)

/Peter

Varför skall medlemmar sitta och svettas för att "ta sig ur" något på ett trevligt skoj forum med omkringsittande goda vänner som försöker ha kul för 8O

Lustigt att se saker på så sätt anser jag :wink:

Edit
Endast menat som komentar till Piotr och INGET i trådens debatt.!!!! För den har jag inte ens läst. tyckte bara att själva sättet att se detta att medlemmar skall " ta sig ur" faller knepigt på ett hobbyforum där man väl söker ha skoj..

Ja du.. om du läser vad MM skrivit så ser du att det finns lite motsägelser (som kräver förklaring om man ska ta honom på allvar i denna tråden)... hans uttalanden förefaller vara mindre genomtänkta i vissa avseenden. MM tar detta på rätt sätt är jag helt övertygad om och även du Mayro vet ju betydelsen av en :) och en ;).

MM sticker ju heller inte under stolen med att han ofta "slänger ur sig saker" för att skapa reaktion. Han är ju känd för det och balanserar i mitt tycke skapligt bra..

Så om du tänker efter lite så förstår du säkert att min post inte var så illa som du vill tolka den som.. och absolut inte illa menad.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-06-30 13:07

meanmachine skrev:
Piotr skrev:Meanmachine sitter och svettas... funderandes på hur i helsicke han ska ta sig ur detta..!

Nej. Har ingen stolthet och status bland er så har ändå inget att förlora :wink:

/Peter

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-30 13:08

Ok.. Ser jag reagerade i onödan. Mycket trevligt att ta miste som så.

skrev som sagt jag inte läst tråden utan reagerade endast på den delen att "ta sig ur".. :)

Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-30 13:08

meanmachine skrev:
IngOheman skrev:Det är människor som resonerar som du som är skälet till att problemet finns.
Du motarbetar alla krafter som vill att saker skall bli bättre, och ser lösningen på de illaljudande inspelningarna i att sätta dig i bilen och spelar i en sunkig anläggning!
Inte nog med det - du angriper dessutom tanken på att eftersträva en god återgivning genom att hänvisa till fonogrammens brister! Varför angriper du inte fonogrammens brister och omfamnar den bättre återgivningen istället?
Att förstå att dålig ljudkvalitet ofta beror på en bra reproduktion av en dålig inspelning visar på viss insikt (långt ifrån alla har nått så långt). Men att TROTS att man förstår så långt - dra slutsatsen att lösningen är en sämre återgivning(!) är så huvudlöst att jag nästan förlorar hoppet för dig. Hur tusan tänker du egentligen?

Bra inlägg.

Verkligen :!:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-30 13:10

MM: Fasiken vad du imponerar! :P

Och det menar jag verkligen.

Skall bli mycket spännaden att se vad du kommer fram till till sist.
Nu är det jag som sitter som i ett skruvstäd, i spänd förväntan alltså! :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-30 13:25

IngOehman skrev:MM: Fasiken vad du imponerar! :P

Skall bli mycket spännaden att se vad du kommer fram till till sist.
Nu är det jag som sitter som i ett skruvstäd, i spänd förväntan alltså! :wink:

Vh, iö

ingen risk. Då du klagar på skivornas kvalitet står även jag där bakom dig och försvara samt stödjer dig. Stödjer även andra som klagar... Så nått skruvstäd blir det inte tal om.

Sådant skulle jag gärna se LTS samt folk almänt sett MERA slåss för än hurvida en ekk är bäst eller inte..

Synd inte Pac antog erbjudandet som nagref hoppade på att samarbeta mot bättre skivkvalitet mer rakt igenom forumsvärlden.

jag tog upp detta förslag att forumen gemensamt skulle börja samarbeta brett samt även söka global påverkan med forumens gemensamma kraft och dataålderns genomslag..vilket nagref omgående sa ok på att delta i och med..

men men.. Detta vart inte bemött med en komentar ens tyvärr efter nagrefs erbjudande att delta. Intresset stannar tyvärr vid snackande överallt. och små grupper kan inte påverka. man måste bli MÅNGA samt STORA grupper för att lyckas ..och framförallt GLOBALA aktörer med inte många utan endast FÅ saker man vill påverka så det inte blir plotterdebbater hit o dit.

:cry:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-30 14:02

Mayro skrev:
IngOehman skrev:MM: Fasiken vad du imponerar!

Synd inte Pac antog erbjudandet som nagref hoppade på att samarbeta mot bättre skivkvalitet mer rakt igenom forumsvärlden.

Why am I not surprised?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-30 14:23

Hetsporren skrev:
Mayro skrev:
IngOehman skrev:MM: Fasiken vad du imponerar!

Why am I not surprised?

Jag skrev det inte för att "märka ut någon" utan endast som ett fakta att tyvärr detta inte kunde få bli av ... Varför är inte min sak att bedömma. jag spekulerar inte heller i det. jag enbart anser det var oerhört synd inte pac med hf.nu antog detta såsom nagref direkt gjorde och använde forumens inneboende styrka till att slå igenom multinationella bolag globalt via samarbeta med andra fora ute i världen runt ämnet. Vi lider allihopa samma lidande av dessa kassa skivors kvalitet samt det låga kravet att artisterna skall leverera mer än en eller två låtar på varje skiva och sedan bara utfyllnad. Förr var en eller två låtar utfyllnad och resten kanonlåtar.. med mer kvalitet och bättre genomarbetat matrial så blir skivorna värda dom dyra slantarna och man vill ha dom i orginal.. Och vi är nog trogna köpare i våra grupper världen runt OM kvaliteten blir kanonbra..

men men. Det kan ju hända att detta tas upp av någon annan än mig och då blir mer accepterat som seriöst förslag. Och sedan blir genomfört..

Jag kvittar det vem som får äran av att ta upp det. jag blir glad om bara NÅGON börjar dra i detta ..Jag äger ju inget forum så jag kan göra samanslagna intressen med detta ämne..

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-30 15:31

IngOheman skrev:Skall bli mycket spännaden att se vad du kommer fram till till sist.
Nu är det jag som sitter som i ett skruvstäd, i spänd förväntan alltså!

Ja jag med. :)
Har mycket svårt att acceptera att jag inte greppar saker utan har en irriterande drivkraft som måste framåt, nästa damplik, för att nå vidare. Syns väl kanske tydligast på min samling.

Jag är impad av kunskapen inom detta forum så det skall ni som skriver här ta åt er av alla. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-30 15:38

Nej, nej, nej!

Du skall skriva något som man kan reagera på och skriva hur dumt det var. Inte hålla på så där! :evil:

Vh, iö

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-06-30 18:59

dwain1 skrev:Äsh en eq ska man inte behöva om man har en bra anläggning.
...
Om man nu behöver använda eq så är det uppenbarligen något som är fel och man bör se sig om efter andra grejor :)

En bra anläggning utan Eq kan inte korrigera en eq-krokig inspelning, även om många audiofiltyper tycks tro så.
Problemet är att många mixar är gjorda med dålig lyssning och Eq-skruvad efter denna. Ofta beskärs frekvensområdet dessutom för att passa skitstereos. Med en bra Eq kan man ofta återställa ljudet och få en mycket mera njutningsfull avlyssning.

Förutsättningen för ett bättre resultat är naturligtvis att den som hanterar återställnings-Eq:n har bra frekvensgehör och förmåga att göra en vettig avvägning.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-30 21:32

En bra anläggning utan Eq kan inte korrigera en eq-krokig inspelning

Jag kan ta det. Med glädje. Eq är till för tonåringar med Vega och Tecno... 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-01 14:16

meanmachine skrev:Det är väl inte så konstigt. Vi har ju vårt sätt att se på saker alla och alla är lite frälst på sin tro. Jag på min och du på din.

Att tro en inspelning kommer låta exakt som en livespelning gjord någonannanstans så har man missat totalt ALLT om musik och hifi.
Det är som säga att för Calzone pizza på Ceylan smakar kanon så kommer kebabpizzan på Berras grill smaka likadant.

Sen, du menar att en anläggning som medvetet ändrar på ljudet inte förstör, men en EQ som påverkar ljudet, och är urkopplingsbar, gör det? :roll:
Senast redigerad av subjektivisten 2007-07-01 15:54, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi