2-5% kan alltså läsas som "upp till 5%" om man föredrar det.
För ingen kräver väl att kablarna skall vara dyra till ingen nytta?

Hur som helst:
Är lite nyfiken på var man hittar statistiska uppfattningen i denna fråga nu år 2007, närmare bestämt var meridianvärdet* ligger.
Jag, (som tycker att det borde vara uppenbart för alla att elektronik och högtalare är 100-faldigt mera komplicerade (och därför mer kostnadskrävande) saker att framställa, ja' menar, de innehåller ju till och med kablar, och dessa är inte de svåraste sakerna att få att fungera transparent i varken förstärkare eller högtalare) undrar därför hur de typiska uppfattningarna av de olika sakernas betydelse ser ut egentligen.
Jag räknar nu inte in kostnader för lyssningrummets akustiska hantering alls.
Så min fråga är:
Hur mycket är det rimligt att spendera på kablarna i en anläggning, räknat i procent av totalpriset?
Vh, Ing. Öhman
- - - - -
*Meridianvärdet har den fördelen framför medelvärdet att det inte låter sig påverkas nämnvärt av enstaka tokstollar som säger 0 eller 100, eller andra extrema värden.
PS. På en av administratörernas (gamla)uppmaning lägger jag till ett förydligande:
Frågan handlar om hur mycket du är beredd at BETALA för kablarna, räknat i procent av anläggningens totalpris.
Att många ultradyra kablar säljs ut extremt rabatterat alltsom oftast och/eller dyker upp på begaganatmarknaden för mindre än 10% av "cirkapriset" skall alltså tas hänsyn till.
Det pris du skall räkna är inte det "officiella" priset, som tillverkaren påstår att kablarna är värda, utan det DU kan tänka dig att betala, räknat i procent av anläggningens totalpris.