Högafflar!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

The_logical

Högafflar!!

Inläggav The_logical » 2004-05-13 22:54

Är det någon som har hört något om dessa tingestar som mann ställer i rumet? "heter vist holografer" en liten undran bara ,funderar på att skaffa sådanna, men vill helst lysna först

MVH.L.S

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-05-13 23:14

Jag är inte säker på om dom säljs i Sverige, men hör med Jorma, du får säkert lysna... på dom eller vad det nu är man lysnar på.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-05-13 23:39

Köp riktiga akustikförbättrare istället. Om du nu är ute efter att förbättra ljudet där hemma alltså...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-05-14 06:29

Nu kanske jag verkar gubbgrinig, men dessa Holografer ter sig før mig som rediga skrønor, vad gæller ljudførbættringar. Och jag håller fullstændigt med Max_Headroom, køp riktiga akustikprylar istællet.

Om de dæremot ær utmærkta som klædhængare, så kanske det kan vara førsvarbart........

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Högafflar!!

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-05-14 09:48

Du vet va, Logical, att ju mer folk tar upp diverse meningslösa tingestar, desto bättre går försäljningen av dem. All reklam är bra reklam, slår aldrig fel, även sådan som skrivs negativt om saker.

matson

Inläggav matson » 2004-05-14 10:16

Oj vilket billigt försök! Bättre lycka nästa gång "logical"!

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2004-05-14 20:40

Högafflar ! :lol: Det kanske dom duger till.....

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-05-15 20:18

Hej!

Hör man (ej pojke) skillnad så är det skillnad! Dock, smakar det så kostar det!

Mvh http://www.Ngn_Bulvan_ifrån_HiFiFörsäljarForum.net

The_logical

Inläggav The_logical » 2004-05-15 20:26

Fins det någon som har lysnat på dom? det verkar inte så

MVH.L.S

The_logical

Inläggav The_logical » 2004-05-15 20:29

Matson! Vad menar du med det?

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-05-15 20:38

Högafflar LOLOLOL :lol: :lol: :lol: Bra namn på dessa hallographer :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-05-16 10:27

Asså hörni!

Tycker man att dessa makapärer förbättrar ljudet så får man ju allt skaffa dem, eller hur? Men man skall ju inte dryga sig över att man vill ha info om dem. Testar man inte så får man ju aldrig veta. Man skall vara snäll mot de som är nyfikna.

Matson:

Skriv istället vad du menar. Ditt korta inlägg kan tolkas negativt.

/red. Daniel "V8" Roth
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-05-16 13:20

Hej!

Man ska vara väldigt schysst mot de nyfikna, tyckA*! Vill den nyfikne däremot ha en jvla
ma$$a pengar för en dessutom minst sagt tveksam idé så... tja har man obegränsad tillgång
av kaptitala medel så låt gå!... men, vem har det??

(Svar: Ingen! (Jo förresten pojken (ej mannen) med guldbyxorna samt div personer
A*nonymt skrivandes på diverse Hifi(Försäljar)For@))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-05-16 16:28

I alla inlägg om "tveksamma" produkter kommer det alltid in att man skall fixa rummet akustiskt först.
Javisst, men hur vet man på förhand att personen inte gjort det?
Och är det verkligen det han vill veta?
Och om han nu gjort det så kanske en extra högaffel, klädhängare skulle göra skillnad.
Det finns massor med märkliga produkter men om man varit med och testat ett tag så kan man också förstå att ibland påverkar saker som man inte tänkt sig och tvärtom.
Ibland är det lätt om man är någorlunda tekniskt bevandrad att man utifrån sin egen utbildning erfarenhet osv. "vet" att saker inte funkar.
Dock törs jag påstå att en hel del av det som förkastas här direkt har också konstruerats av utbildade ingenjörer så chansen att det fungerar om än under vissa omständigheter kanske finns.
Så en allmänt nyfiknare attityd vore klädsamt.
Istället borde folk fråga, "kan jag också prova en för att se om den funkar?" eller också inte ha några synpunkter alls innan man vet.
Man kan vara skeptisk, men man skall inte vara negativ i förväg.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-16 16:52

Dessa spörsmål har varit på dagordningen tusentals gånger 8O Måste man testa allt? Måste man testa klädnypor i gardinerna innan man uttalar sig :?:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-05-16 18:53

Hej!
Harryup skrev:Dock törs jag påstå att en hel del av det som förkastas här direkt har också konstruerats av
utbildade ingenjörer så chansen att det fungerar, om än under vissa omständigheter, kanske finns.

- A* ställa sig tveksam till om yrkesskicklig samt seriös ingenjör verkligen skulle kasta bort sitt
"goda namn" så lättvindigt? (I synnerhet då det inte ens finns några reella pengar att tjäna på´tt?)

Harryup skrev:Så en allmänt nyfiknare attityd vore klädsamt. Istället borde folk fråga, "kan jag också prova
en för att se om den funkar?" eller också inte ha några synpunkter alls innan man vet.
Man kan vara skeptisk, men man skall inte vara negativ i förväg.

- Nja, A*lltså varför gälla detta enbart HighendHifi?? Finns ju inte ngt annat område där denna
smått underliga "naturlag" gälla? MenA* "
Ät A*s unika SuperBark o bli minst dubbelt så smart! 1st dos 199:- 5st doser 899:-
Skulle ju utav de flesta kunna avfärdas utan att det först provas för att se om det funkar!
Annars ej ha några synpunkter alls, innan man vet. A* lanserar kort därefter den unika
SuperBarken #2 (#3, osv) kräver att man testar innan man uttalar sig! (A* tar även alla
deb@tter som kan tas (negativa som positiva (A*ll reklam är bra... (o A*lltid är det ngn
som genom att äta A*´s SuperBark upplevde sig som smartare (bollen är i rullning (A*´s
bankkonto fylls (A* blifva SuperBark-Guru (samt hyllad (på div SuperBark-Forum ;)))))))

Mvh A*

matson

Inläggav matson » 2004-05-16 19:16

Vad jag menar? Kan tolkas negativt?

Det var ju negativt!

Startar man en tråd som heter "högafflar" och sen skriver att "det är något man ställer i rummet" samt "funderar på att skaffa såna", då tror jag inte ens för en millisekund att trådstartaren har det minsta intresse av dessa produkter utan endast vill ha igång en tjafstråd(varför vill man skaffa något utan att ha provat det eller vet vad det heter eller hur det funkar???).

Därför skrev jag på det viset.

Alles klar?

Mvh

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-05-16 22:30

Morello skrev:Dessa spörsmål har varit på dagordningen tusentals gånger 8O Måste man testa allt? Måste man testa klädnypor i gardinerna innan man uttalar sig :?:

Ja, om man försöker göra sina egna åsikter till en sanning. Vilket händer här då och då. Om en som startar en tråd frågar efter "erfarenheter av dessa" så finns det många som svarar i trådarna med vad dom anser utan att ha hört grejorna.
Om man däremot frågar om "vad tror ni om dessa grejor". DÅ kan man tro och tycka.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-16 23:28

Harryup skrev:
Morello skrev:Dessa spörsmål har varit på dagordningen tusentals gånger 8O Måste man testa allt? Måste man testa klädnypor i gardinerna innan man uttalar sig :?:

Ja, om man försöker göra sina egna åsikter till en sanning. Vilket händer här då och då. Om en som startar en tråd frågar efter "erfarenheter av dessa" så finns det många som svarar i trådarna med vad dom anser utan att ha hört grejorna.
Om man däremot frågar om "vad tror ni om dessa grejor". DÅ kan man tro och tycka.

Å andra sidan är akustik tillräckligt studerad för att man inte behöver tro, utan man kan dra slutsatsen att gafflarna får en högst marginell påverkan på ljudfältet i ett rum. 8) Observera att jag skriver marginell och inte obefintlig, då det senare skulle vara en lögn :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-05-16 23:35

Hej!

A* tror då man bör vara ytterst noga med de 2st orden anse o tro ´s diametralt skilda innebörd/
/betydelse? (Hade A*nsett detta däremot hade´n varit vonOben à la Mecherszmidth! (... tror A*lltså ;))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-05-16 23:37

Audiomanikern skrev:Hej!

A* tror då man bör vara ytterst noga med de 2st orden anse o tro ´s diametralt
skilda innebörd/betydelse? (Hade A*nsett detta hade´n varit vonOben à la Mecherszmidth!)

Mvh A*
Har du läst intervjun med Öhman A* :?: 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-05-16 23:40

Hej R!

Nej! Var finns den? A*ppropå?

(Men A* anser öhh menar... tror att Ö är 1st riktig Mezherchmidtt (även han 8) ))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-05-16 23:49

Audiomanikern skrev:Hej R!

Nej! Var finns den? A*ppropå?

(Men A* anser öhh menar... tror att Ö är 1st riktig Mezherchmidtt (även han 8) ))

Mvh A*
Han talar en del om anse och tro nämligen :)

http://www.sonicdesign.se/oeint0.html

Mycket nöje, han är tokrolig :D
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-05-17 00:16

Hej R!

Tack :D! Har bara hunnit läst början av ett men hitintills mkt rolig, faktiskt.se!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-05-17 00:37

matson:

Förutsätter man från början att det endast kommer att bli en tjafstråd så kanske man skall avstå från att påpeka detta. Cyniska anmärkningar gör ju inte saken bättre.

Alla:
Det borde vara i allas intresse att hålla denna diskussion på en intressant nivå, och det gäller samtliga som uttalar sig. Vi vet vart pajkastning leder, många av oss har sett detta på detta forum förut och det gagnar inte detta forum alls. Vad som hellst som har med hifi att göra borde få diskuteras utan att det urartar. Alltså:

1. Har man ngt man tror gagnar diskussionen positivt (utan att jag för den delen uttalar mig för eller mot vad än det må vara) så skall man absolut posta ett inlägg.

2. Funderar man på att posta ett inlägg som inte alls för diskussionen (enligt topic) framåt, eller gagnar dess fortlevnad som god diskussion så skall man avstå, alternativt skicka ett PM till berörd person.

mvh

Daniel Roth, red.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-05-17 09:33

Morello skrev:
Å andra sidan är akustik tillräckligt studerad för att man inte behöver tro, utan man kan dra slutsatsen att gafflarna får en högst marginell påverkan på ljudfältet i ett rum. 8) Observera att jag skriver marginell och inte obefintlig, då det senare skulle vara en lögn :wink:

Du Morello,
nu håller jag med dig helt och hållet.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-05-17 13:11

oj 8O

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-17 13:31

Nä, nu klarar jag inte att dölja min okunskap längre. :oops: Högafflar? Vad är det (ja utom den sort som jag känner till, som man öser hö med :wink: )?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-17 13:45

Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-05-17 13:51

Herregud

Bild

Jag vet inte vad jag ska säga..
Klart den borde fungera som en helmholtz, men till vilken grad?

8O

Nästa

Återgå till Generellt om hifi