Jag har jobbat en del med elementen, mest baselementet. Målet är att få ner Q-värdet på elementet, och därmed baspuckeln i lådan. Jag siktar på ett Q-värde i låda på väl under 0,7, detta för att ha lite marginal när det spelas och spolen blir varm. Jag vill helst hålla mig under 0.7 även i varmspelad låda. Q i låda är bra över 1 i original, kall!

De medel jag änvänder är två. Dels den vanliga Carlsson-varianten med strömningsmotstånd, och dels att bättra på motorn med en extra magnet. Jag hade först glömt bort mitt gamla paradnummer extramagneter, men IÖ påminde mig häromdan, tack. Fluffet är täckjacksfoder, men det skall pressas ihop mycket mer.

Kurvorna här visar i blått element i original, det har ett Qts på runt 0,8. Ganska högt alltså.
Med strömningsmotstånd sjunker Q, men också outputen, vilket resulterar i den gula kurvan.
Med extramagnet sjunker också Q, men outputen ökar, syns i den röda kurvan. Jag måste revidera mitt tidigare intryck att motorn är hyfsat bra på elementet, det är den inte. Inte den heller, och därmed finns det inget på detta element som är bra.
Resulterande Q är den gröna kurvan i den tejpade testuppsättningen, där har Qts kommit ner i runt 0.55
Jag siktar dock lägre än så, bättre magnet och bättre fluffmontering. Det hela ser ut så här just nu:
Magnet under press, att pressa magneter fungerar ungefär som att spela in kablar, absolut nödvändigt.

Med en större magnet och tightare fluff hamnar jag runt 0.45 och då borde det räcka till runt 0.65 i låda. Det kanske jag hinner mäta imorgon då båda elementen skall monteras i den preparerade lådan utan filter, och med båda kablarna ut på baksidan.

Diskanten har också lite väl högt Q-värde med åtföljande puckel, och det hanterar jag på samma sätt som med basen, utom flödesdämpning då. Jag måste ju lämna lite kvar till servett-folket att göra.

Diskantmagneter fodrar mycket högre tryck i pressen, vågorna måste ju bli tillräckligt små och platta för att kunna bli diskant ....

En extramagnet alltså, och den sänkte Q från runt 0.8 till runt 0.68 mätt vid 4k och resonansen 670Hz. Jag får mäta lite nogrannare sen ...

Sedan återstår filterjobbet, först utanför lådan och senare inmonterat. Basfiltret blir ett tvåvägs filter som i originalet, men med annan överföringsfunktion. Jag räknar med att använda basens små egenheter också, delningen blir runt 1500 Hz.
Vågen från diskanten ligger runt 90 grader ur fas vid delningen jämfört med basen. Det ger runt 6cm att hämta in, gånger 1k5/4k4 plus basens 2 gånger, minus diskantens akustiska mindre än 1 gång vid delningen, totalt ungefär ett tredje ordningens filter elektriskt kanske.
Det passar bra med lite brantare filter elektriskt då jag delar lite lägre, diskanten får ju röra sig lite extra vid lägre frekvens. (ganska mycket extra föresten ..... )
Vågform för bas och diskant följer varandra hyfsat nedifrån och upp mot 2k, där baselementet drar iväg. Jag skall försöka mäta lite mer nogrannt när allt sitter ihop. Det går att justera fasen hos basen över delningen med kanske 50 grader upp/ner, så någorlunda anpassning skall det väl kunna bli. Jag får se hur både bas och diskant mäter i låda först.
Jag återkommer.
Om jag inte fastnar i limmet .... eller pressen ....