yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-25 19:31

Den här tråden hinner säkert dö ut innan jag är färdig med mina NS10, men här kommer i alla fall en delrapport.

Jag har jobbat en del med elementen, mest baselementet. Målet är att få ner Q-värdet på elementet, och därmed baspuckeln i lådan. Jag siktar på ett Q-värde i låda på väl under 0,7, detta för att ha lite marginal när det spelas och spolen blir varm. Jag vill helst hålla mig under 0.7 även i varmspelad låda. Q i låda är bra över 1 i original, kall!

Bild

De medel jag änvänder är två. Dels den vanliga Carlsson-varianten med strömningsmotstånd, och dels att bättra på motorn med en extra magnet. Jag hade först glömt bort mitt gamla paradnummer extramagneter, men IÖ påminde mig häromdan, tack. Fluffet är täckjacksfoder, men det skall pressas ihop mycket mer.
Bild

Kurvorna här visar i blått element i original, det har ett Qts på runt 0,8. Ganska högt alltså.

Med strömningsmotstånd sjunker Q, men också outputen, vilket resulterar i den gula kurvan.

Med extramagnet sjunker också Q, men outputen ökar, syns i den röda kurvan. Jag måste revidera mitt tidigare intryck att motorn är hyfsat bra på elementet, det är den inte. Inte den heller, och därmed finns det inget på detta element som är bra.

Resulterande Q är den gröna kurvan i den tejpade testuppsättningen, där har Qts kommit ner i runt 0.55

Jag siktar dock lägre än så, bättre magnet och bättre fluffmontering. Det hela ser ut så här just nu:
Magnet under press, att pressa magneter fungerar ungefär som att spela in kablar, absolut nödvändigt. :)
Bild

Med en större magnet och tightare fluff hamnar jag runt 0.45 och då borde det räcka till runt 0.65 i låda. Det kanske jag hinner mäta imorgon då båda elementen skall monteras i den preparerade lådan utan filter, och med båda kablarna ut på baksidan.
Bild

Diskanten har också lite väl högt Q-värde med åtföljande puckel, och det hanterar jag på samma sätt som med basen, utom flödesdämpning då. Jag måste ju lämna lite kvar till servett-folket att göra. :)

Diskantmagneter fodrar mycket högre tryck i pressen, vågorna måste ju bli tillräckligt små och platta för att kunna bli diskant .... :) Här är trycket 1 miljon Newton/ar ungefär.
Bild

En extramagnet alltså, och den sänkte Q från runt 0.8 till runt 0.68 mätt vid 4k och resonansen 670Hz. Jag får mäta lite nogrannare sen ...
Bild

Sedan återstår filterjobbet, först utanför lådan och senare inmonterat. Basfiltret blir ett tvåvägs filter som i originalet, men med annan överföringsfunktion. Jag räknar med att använda basens små egenheter också, delningen blir runt 1500 Hz.

Vågen från diskanten ligger runt 90 grader ur fas vid delningen jämfört med basen. Det ger runt 6cm att hämta in, gånger 1k5/4k4 plus basens 2 gånger, minus diskantens akustiska mindre än 1 gång vid delningen, totalt ungefär ett tredje ordningens filter elektriskt kanske.

Det passar bra med lite brantare filter elektriskt då jag delar lite lägre, diskanten får ju röra sig lite extra vid lägre frekvens. (ganska mycket extra föresten ..... )

Vågform för bas och diskant följer varandra hyfsat nedifrån och upp mot 2k, där baselementet drar iväg. Jag skall försöka mäta lite mer nogrannt när allt sitter ihop. Det går att justera fasen hos basen över delningen med kanske 50 grader upp/ner, så någorlunda anpassning skall det väl kunna bli. Jag får se hur både bas och diskant mäter i låda först.

Jag återkommer.
Om jag inte fastnar i limmet .... eller pressen ....
Senast redigerad av phon 2007-06-25 20:14, redigerad totalt 7 gånger.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2007-06-25 19:46

IngOehman skrev:Undrar om det där med ridning är som med motorcykel - att det helt
enkelt inte är det minsta kul att köra längre om man är det allra minsta full.

Vh, iö

Är det så? Cykling tycker iaf jag kan vara riktigt skönt på fyllan. Kan tänka mig att motorcykelåkning kan kännas för hastigt?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-25 19:49

Cred till phon för handlingskraft !

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-25 19:56

Tack :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-25 20:14

Otroligt intressant phon. Bra jobbat
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Keba

Inläggav Keba » 2007-06-25 20:15

Hej Phon! Intressant experiment.
Jag sticker in ett par frågor här, ok hoppas jag:
Hur pressar du ihop fluffet för att få lagom strömningsmotstånd? Jag har testat metoden och fått ta till både ganska tjockt och tätt för önskad verkan.
Hur är magnetfältet riktat i de extra magneterna för att öka fältstyrkan i gapet nämvärt? Är det radiellt?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-25 21:09

phon skrev:Diskantmagneter fodrar mycket högre tryck i pressen, vågorna måste ju bli tillräckligt små och platta för att kunna bli diskant .... :) Här är trycket 1 miljon Newton/ar ungefär.

= 1N/cm²! Inte så värst mycket hördudu...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-25 23:13

perstromgren skrev:

= 1N/cm²! Inte så värst mycket hördudu...

njaeäh va? :oops:

asså ... kallpressad olivolja .... :lol:

Man får inte pressa magneten mer, då rinner den magnetiska oljan ut .... ferrofluid you know, den måste vara kvar i diskanten ..... :roll:

I basen däremot, blöt bas vill man ju inte ha, där gäller det att pressa ..... 8O
Senast redigerad av phon 2007-06-25 23:24, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-25 23:16

Keba skrev:Hej Phon! Intressant experiment.
Jag sticker in ett par frågor här, ok hoppas jag:
Hur pressar du ihop fluffet för att få lagom strömningsmotstånd? Jag har testat metoden och fått ta till både ganska tjockt och tätt för önskad verkan.
Hur är magnetfältet riktat i de extra magneterna för att öka fältstyrkan i gapet nämvärt? Är det radiellt?

Jag syr antagligen fast fluffet, om det inte pressas tillräckligt hårt av baffelhålet. Jag får mäta först. En OA5 har 38 gram gullfiber, inte så hårt pressat.

Motriktad magnet, det behövs kraft för att pressa dit den. Den gjorde ganska stor verkan, ju sämre högtalare desto mer inverkan antagligen.

Keba

Inläggav Keba » 2007-06-26 08:04

phon skrev:Jag syr antagligen fast fluffet, om det inte pressas tillräckligt hårt av baffelhålet. Jag får mäta först. En OA5 har 38 gram gullfiber, inte så hårt pressat.

Motriktad magnet, det behövs kraft för att pressa dit den. Den gjorde ganska stor verkan, ju sämre högtalare desto mer inverkan antagligen.

ok, jag fick ta till en dryg centimeter ganska tät filt (ca sju lager hoplimmad) för att sänka Qts från 0,4 till 0,2 ungefär. Men det går ju lättare att sänka Qts om man börjar på nåt högt.
Ointuitivt för mig att den extra magneten ger någon effekt givet det stora "luftgapet", men det funkar ju uppenbarligen.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-26 12:10

Ja, magneten gjorde mycket mer än filten.

Sänka till 0.2 ? Det låter lågt.
Blev det nån verkningsgrad kvar med så mycket filt?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-26 16:03

phon skrev:
Keba skrev:
phon skrev:Jag syr antagligen fast fluffet, om det inte pressas tillräckligt hårt av baffelhålet. Jag får mäta först. En OA5 har 38 gram gullfiber, inte så hårt pressat.

ok, jag fick ta till en dryg centimeter ganska tät filt (ca sju lager hoplimmad) för att sänka Qts från 0,4 till 0,2 ungefär. Men det går ju lättare att sänka Qts om man börjar på nåt högt.
Ointuitivt för mig att den extra magneten ger någon effekt givet det stora "luftgapet", men det funkar ju uppenbarligen.

Ja, magneten gjorde mycket mer än filten.

1. Att sänka Q till 0,2 kan passa utmärkt bra om man har ett element med Vas sisådär 3 ggr större än den basreflexlåda man vill kunna använda det i efter dämpningen. :wink:

2. Huruvida det är lättare eller svårare att sänka Q har inte så mycket med ursprungs-Q att göra som proportionen mellan Dm och De, och i ännu högre grad hur stor Dm är till att börja med!

(D = viskös dämpning. Dm är den mekaniska viskösa dämpningen, medan De är den elektriska. Att det kallas viskös dämpning har inget med vätskor att göra, annat än att dämpningen är hastighetsproportionell, vilket den inom vissa ramar blir i just vätskor. De = Bl^2/Re, mäts liksom Dm i Ns/m)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-26 17:29

Så här ser Yamaha Züperboomer ut med anbringad flödesdämpning, limmad och fastsydd med hjälp av den böjda nålen på den likaledes nya magneten. Vi får väl se hur resonansvillig den är efter operationen.

Bild

Återstår att montera och mäta då, vilket jag inte hann med idag.

Jag har varit fullt sysselsatt med ett mycket längre basrör än vanligt, ett 110mm orange plast gånger 40 meter långt .....

.... och det var inte fullt med luft utan helt fullt med det som vanligen brukar förekomma i sådana rör ..... :evil: 8O 8O

Går inte ens att tvätta bort lukten ... :x ... men röret är tomt igen. :)

Keba

Inläggav Keba » 2007-06-26 19:41

phon skrev:Ja, magneten gjorde mycket mer än filten.

Det blev lagomt i den konstruktionen.
Känsligheten på högtalaren blev inte så bra, men det är mest vid resonansen som lågt Q tar ner nivån. Vid högre frekvenser blir membranet ändå mer masskontrollerat.
Jag är nyfiken på var yammabasens Q hamnar med det fluffet du har monterat.
IngOehman skrev:1. Att sänka Q till 0,2 kan passa utmärkt bra om man har ett element med Vas sisådär 3 ggr större än den basreflexlåda man vill kunna använda det i efter dämpningen. :wink:

2. Huruvida det är lättare eller svårare att sänka Q har inte så mycket med ursprungs-Q att göra som proportionen mellan Dm och De, och i ännu högre grad hur stor Dm är till att börja med!

(D = viskös dämpning. Dm är den mekaniska viskösa dämpningen, medan De är den elektriska. Att det kallas viskös dämpning har inget med vätskor att göra, annat än att dämpningen är hastighetsproportionell, vilket den inom vissa ramar blir i just vätskor. De = Bl^2/Re, mäts liksom Dm i Ns/m)

Vh, iö

Konstruktionens basdel har faktiskt Vas/Lådvolym nästan 3. :) Lite mindre, men Qts är nog kanske lite över 0,2. Jag kommer inte ihåg precis. Utan dämpning blev det rejäl discopuckel, och det gillade jag inte alls.

Nog med OT nu: Phon, hur långt från väggen bakom ska baffeln vara? Ganska nära gissar jag om högtalaren ska ha den gröna kurvan ovan. Omkring 40cm?

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-06-27 08:38

Jag har en gång byggt liten låda, bara så att elementet får plats, baksidan hade hål borrade. På insidan av baksidan hade jag minerallull, fastklämd av magneten. Med olika många hål kunde man då variera dämpningen.

Men minerallull var inget bra när det kom farande ut ur hålen...

JohanR

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-27 20:28

varning för tråkiga bilder .... :(

Lite mer mek idag, nu har jag lyckats plocka ihop en låda att mäta på.
Den placerade jag på mitt simulerade "mixerbord", aka skrivbordet.
På sidorna lite utfyllnadsboxar för att simulera en konsoll. :)

Mycket bråte man samlar på sig när man håller på med sånt här, det går ju knappt att jobba normalt längre ... :lol: :lol: :lol:

Bild

Först mätte jag det färdiga baselementet löst, det ser ut så här jämfört med ett omodifierat.

Bild

Jag hade siktat ner mot under 0,5 i Q-värde, det visade sig bli rätt mycket lägre än så.
Vad sägs om 0,38 :)
Det visade sig behövas senare, och gärna lite lägre än så faktiskt.
Resonansefrekvensen hos elementet sjönk 8hz, från 63 till 55hz. (fluffet fladdrar med?)

Bild

Väl monterat i lådan visade sig totala Q-värdet hamna på alldeles under 0,7, eller 0,68 som jag fick det till. Lådan har sitt original gullfiber i sig, inte särskid hårt packat. Jag tänkte prova med lite mer/annan fyllning för att se om det går att påverka. Annars duger det rätt bra ändå som det är, jag är ganska nöjd.

Bild

Jämfört med originalelement ser det ut så här i lådan. Omodifierat boxresonans på 100Hz medan modifierad blev 95Hz.
Här är basen försedd med originalfilter i båda mätningarna, det som skiljer är modifieringen av just elementet. Så här skall det inte alls se ut när det blir klart.

Bild

Efter detta så började jag meka lite med ett basfilter. Jag hade tänkt mig ett filter av ungefär det utseende som visades tidigare i en tysk länk, en simuleringen i Basta pekade på runt 2,5mH och 25µF, plus nåt mostånd i serie med hela eller del av kondingen för senare fasjustering.

Den här mätningen visar responsen med och utan "mätsimulerat" baffelstöd.
Baffelstöd ja ... det tål att funderas mer på tydligen .... :)
Som synes rullar det bitvis av med bortåt 18dB/okt vid delningen, så det kanske blir en filterlänk till för diskanten.
-40dB vid 4k, inte så tokigt ändå.

Bild

Nu ser det i vart fall så pass städat ut att det kan gå att mäta lite nogrannare. Trevlighetspuckeln är borta, otrevlighetsdippen planerar jag inte att införa igen heller. :)

Jag måste mäta faslägen samt vågformer, undersöka basens lilla platå vid 2k samt konstigheterna vid 3k innan jag fortsätter. Förhoppningsvis kan jag sedan trixa till nåt med diskanten som passar ihop någorlunda med basen. Diskanten verkar ju rätt oproblematisk, men man vet aldrig förrän man sitter där.

keba skrev:Phon, hur långt från väggen bakom ska baffeln vara? Ganska nära gissar jag om högtalaren ska ha den gröna kurvan ovan. Omkring 40cm?

Skall vara? Antagligen ingenstans, eller snarare i förrådet när jag är klar :)

Nämen, jag tänkte nog att man får ta den slimmade basen vid en relativt fri placering, och inte ta stöd av väggarna. Jag vill inte ha tillbaks 100Hz puckeln igen. Egentligen gör jag det för att se vad jag kan göra. En aktiv delning till en sub vore kanske annars inte helt fel.

Jag mätte originalhögtalaren fritt i rummet och jämförde den moddade liggande på golvet riktad uppåt. Det ger ~30-40cm avstånd till baselementet. Då ser de faktiskt rätt snarlika ut, fast mer lågbas från den på golvet. Puckeln vid >100hz är då också tillbaks igen, men förhoppningsvis i en mer kontrollerad form.

Egentligen skulle dom passa bra i ett tätt, litet (~3-5sqm) rum, med bashårda väggar och en massa skräp på golvet. Då kunde man få rak frekvensgång ner till likström, givet en begränsad utnivå.

Soprummet i ett hyreshus till exempel, med skyddsrumsdörr och allt. Perfekt utrymme. :roll: :roll:

IngOehman skrev:Huruvida det är lättare eller svårare att sänka Q har inte så mycket med ursprungs-Q att göra som proportionen mellan Dm och De, och i ännu högre grad hur stor Dm är till att börja med!

Dm var nog rätt liten (eller 1/Dm var stor .... :D )

Jag provade med 7ohm i serie med elementet för att "återställa" De något, och visst gick det åt det högre Q-hållet, dock inte vid/runt resonansen. Där plattades det ut istället, såg lite strömmatat ut. Det är inte bara en sak som ändras när man gör nåt. :)

Kul hursomhelst att meka med dom olika parametrarna på ett element, det här var ganska tacksamt att jobba med.

.

Keba

Inläggav Keba » 2007-06-27 21:13

phon skrev:Soprummet i ett hyreshus till exempel, med skyddsrumsdörr och allt. Perfekt utrymme. :roll: :roll:

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-27 22:31

Keba, jag kanske går på din linje också, alltså provar med lite väggstöd.

Typ, 130cm från golv, 80cm från en vägg och 50cm från den andra väggen, som i en för mellanregister väldämpad hörna alltså. Så vet man det också.

Soprummet är nog inte så tokigt, tryckzonen börjar väl runt 100Hz i den storleken? :D

Frågan är om man vill sitta där, det kanske räcker med att ha en mätmikrofon där? :lol:

Varför skall man lyssna när man kan mäta ..... 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-03 00:59

Bill50x skrev:Ledsen att behöva anmäla en avvikande åsikt. När jag läste ovanstående inlägg slängde jag i skivan igen. Måste erkänna att jag inte lyssnat på den så mycket, det är lixom inget som grabbat tag i mig. Och jag har inte funderat så mycket på återgivningen utan mer på att den skiljer sig rätt mycket från "vanliga" Springsteenplattor.

Den låter faktiskt uselt, riktigt dj-a skitdåligt. Rain, antingen har du inte lyssnat på den eller så är du så helt inne i komprimerings- och limiteringssvängen att du tycker att det är så här det ska låta. Ungefär som kocken på vår sunkiga kvarterskrog som bara öser på mer och mer salt och tycker att det är liktydigt med mer smak. Men om råvarorna är smaklösa hjälper inget salt i världen...

Seeger Sessions är faktiskt ett utmärkt exempel på dagens kassa produktioner.

/ B

Har lyssnat lite på vinyl versionen och den låter bättre än CDn. Dock inte någon mästerinspelning alls på långa vägar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-04 01:06

Nu blir det nog inte mer NS10-mek på ett tag, här är de sista ryckningarna i liket. Skönt va?

Bild
Så här ser current version av NS10 ut mätt med Trolldist. Mest andraton hela vägen, men hyfsat rakt ändå jämfört med originalet.

Den låter mycket bättre också. Om jag då använder öronen ... :) ... så är den väl ungefär halvvägs på väg mot hur en bra högtalare borde låta. Mätmässigt är den närmare en bra högtalare, så jag hör antagligen bättre än jag mäter .... haha.

Bild
Första skarpa filterversionen monterad på originalplattan. Spolarna är omlindade på sina ferritkärnor och nya kondensatorer och motstånd monterade. Andra värden är det också på alltihop, och nya terminaler för bananas

Delningen hamnade runt 1,5 kHz där elementen fortfarande har sitt vfc i plan med baffeln, eller upp till 1kHz då för basen.

Basen dyker sedan snabbt in i lådan 6-8cm upp mot 3kHz, den beamar nåt grymt. Det ställer till problem, men ger också en möjlighet för den liggande högtalaren, se nedan. Fasskillnaden har jag hämtat upp med ett seriemotstånd till basens filterkonding.

Diskanten fick också ett andra ordningens filter, samt en liten länk för att inte impedansen skulle dra iväg mot höga frekvenser. Möjligen behövs inte extramagneten på diskanten, det verkar räcka till som det är. Har dock inte provat utan.

Bild
NS10 brukar ligga med basen inåt, jag kan förstå varför. När man rör sig utåt så blir fasfelet enormt, diskant och bas samarbetar inte alls. Respektive elements vfc ligger då på rad bakom varandra, vilket ger bortåt dubbla fördröjningen för basen mot rakt fram. Bra är att ha väl dämpade sidoväggar i studion.

Bild
Rör man sig inåt så fördröjs fasen från basen, men samtidigt tenderar vfc att mer och mer sammanfalla i avstånd till lyssnaren, och motverkar fördröjningen. Resultatet blir att elementen samarbetar rätt väl åt det hållet som tur är. Mätningarna är +/- cirka 40 grader.

Högtalarna spelar hyfsat när man lyssnar i mitten. Volymen där man bör hålla sig liknar nog mest en stor banan sittande i stolen med den konkava sidan mot bordet.

Bild
(mannen på bilden har inget med inlägget att göra, det är endast en illustration)

Med en original NS10 placerad som på bild får man en massa problem med kamfiltereffekter från reflexen i bordet, toppat med en hel del fasfel mellan elementen som yttrar sig olika beroende på hur/var man håller huvudet.

Då kanske det kan se ut som på bilden när man försöker lyssna på en mix, en serie märkliga huvudrörelser för att alls kunna dekoda ljudet ur högtalarna. Det slipper man med modifieringen, inga såna arbetsskador alltså..

Bild
Här har jag mätt kamfiltereffekten i min bordsskiva. NS10 placerad liggande på 30cm höjd på en uppbyggd konsoll, ungefär som den brukar ligga. Miken på stativ där huvudet skulle ha varit om jag satt i stolen.

Svarta kurvan är kamfiltereffekten som den blev, i lila kurvan håller jag en 10x20 cm våfflad dämpskiva horisontellt längs baffeln alldeles under diskanten.

Konstruktionen påminner om skivan som satt på någon LTS-modell. Jag hade tänkt treetex men jag hittade ingen liten bit. Det blev våffeldämpmatta, men det går säkert med något annat, det här är inte färdiglekt med.

Jag provade också att lägga en madrass på bänken, det blev bara marginellt bättre än dämpskivan. Det blev dock mycket svårare att arbeta under madrassen. :)

Nu återstår då att modda alla de 200.000 par som har sålts. Jag räknar med att klara ett par per dag om jag rappar på. Med 240 arbetsdagar om året blir jag färdig redan om drygt 800 år, och rik som ett troll. :lol: :lol: :lol: :lol:

.
Senast redigerad av phon 2007-07-04 23:58, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-04 01:14

Lycka till!

Köp nåt kul för alla pengarna du kommer att tjäna! 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

niclas

Inläggav niclas » 2007-07-04 01:15

Vilken hjälteinsats Phon! Guldstjärna till dig. 8) :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-04 01:20

Tack, tack ! :D

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-07-04 05:31

Första inlägget i tråden.. Men jag 'måste' bara applådera Phon för den pedagogiska arbetsinsatsen!!!

Illustrerar NS10's konstruktion och tillkortakommanden bättre än den mesta av argumentation som har förekommit i tråden (av det jag läst.)
Mycket bra!
sb17nbac till alla!

Keba

Inläggav Keba » 2007-07-04 08:47

Snyggt jobbat phon!
En tydlig illustration av hur dåligt genomarbetade vissa produkter är.

Jag är bara lite osäker på förkortningen vfc. Vad betyder den?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-04 10:59

Tack!

vfc = vågformscentrum, långt ord ... :)

Hittade lite mer bilder, här är mätsituationen häromdagen. NS10 (stående!) på papprör i vägghörn. Två dämppaneler ~100 x 200 i hörnet bakom högtalaren, med okänd absorbtion. Man kanske skulle mäta upp dom nån dag. :)

Bild

Hittade också en mätning där jag jämförde moddad NS10 med den omoddade. Kraftigt smoothad, rätt mycket rumspåverkan, men man ser skillnaderna.

Bild

Nerifrån då, verkan av extramagneten. Man behöver inte längre använda en alldeles för kraftig förstärkare för att hålla ordning på baskonen, det håller ordning på sig själv nu.

Det har ju rekommenderats att man spelar extra svagt för oljudets skull, men att man samtidigt måste ha många 100 watt för att det inte skall låta så illa. Båda slipper man nu, dvs det går att spela på i bra volym, samtidigt som man slipper använda överdrivna förstärkare.

Högre upp, mellan 1 - 2,5 kHz ser man baselementets överdrivna insats med underliga resonanstoppar och fasvridningar. Det dämpade jag bort med gummilösning längs kantens insida på basen och halva surrounden. Det blev väldigt mycket bättre, men inte bra.

Det är den här toppen som gör att mixmaxxarna drar ner i registret där det skulle ha låtit bra, så bara det skräniga blir kvar.

Mellan 2,5 - 6kHz syns svackan i originalhögtalaren, den som gör att mixmaxxarna drar på nivån i skränregistret så att alla mixar låter illa eller ännu värre. Svackan beror på fasmässigt illa dimensionerat delningsfilter i kombination med basens respons.

Från 6kHz och uppåt syns verkan av den extra diskantmagneten, något jag inte är säker på att jag vill ha. Det låter lite skränigt tycker jag. Provar kanske att ta bort den igen.

Summa summarum minsta nödvändiga nivå:

Extramagnet till basen.
Gummilösning till surrounden.
Nytt delningsfilter.

Jag har dessutom satt extramagnet på diskanten, flödesdämpning för basen samt RC-länk för impedansen högst upp. En liten skiva för dämpning av kamfiltereffekter från mixerbordet. Nya terminaler.

Filtervärden:

Basen 2,61mH och 15µF i serie med 8,2 ohm till jord.
Diskanten 6,8µF och 0,86mH till jord.
Dessutom 15ohm i serie med 0,22µF tvärs över diskanten.

.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-04 11:22

Återigen en eloge till phon för detta! Det är nog bland det mest ambitiösa jag har sett någon göra som reaktion på en diskussionstråd på ett internetforum. :D

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-04 11:24

Kan Phon komma med förslag på en enkel DIY som funkiserar bättre än den där NS10 ? :)
NN

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-04 14:41

phon skrev:Tack, tack ! :D

Snyggt och ambitiöst jobb, phon!

Lite snack och mycket verkstad. Föredömligt!
Senast redigerad av Lust 2007-07-06 20:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-06 18:52

Jag har lyckas hålla mig från denna tråd men kunde inte hålla mig nu

http://www.blocket.se/vi/12549354.htm?ca=2_s

:lol: :lol: :lol:

Någon som är sugen. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi