Wilson Audio WATT / Puppy 8

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 12:20

Nja att jag har den anläggning beror inte så mkt på hificonsult. Utan på min pappa som jobbar i branchen därav köpte jag dom grejorna. Men jag börjar nog ångra att jag inte köpte ett par cerwin vega eller yamaha ns-10 8) :wink: :D
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-03 12:22

subjektivisten skrev:
dwain1 skrev:haha att försöka sig på att argumentera med er är som att argumentera med en vägg det kommer inte mkt vettigt ur den. Så du anser att jag slicka röv på det andra forumet? Och vems röv slickar jag om jag får fråga?

En viss butiken. En annan råkade ifrågasätta en av deras produkter som hade skrämmande dåliga mätvärden, men så får man inte göra åt en betalande...oj, en kund som har reklam där. 8)

HUR länge skall denna subjektivisten ha frikort?

Får han hållas så här så sabbar han allt om hifi där finns att diskutera utifrån att man KAN ha olika åsikter men ändå umgås seriöst runt sin hobby..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2007-07-03 12:24

dwain1 skrev:HAHAHAHA ni e fan helt sjuka. Så ni påstår att rain fick tycka cerwin e bra? Ojoj vad dålig självinsikt. Kan säga att jag har försökt ha överseende med alla dumskallar här men det går inte. Så från och med nu kommer jag säga precis vad jag tycker å är det någon som tycker annorlunda så kommer denna person få det uppkört i röven :evil:

Admin: Snälla hantera. Jag får ont i såväl ögon som hjärna av att läsa ovanstående.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-03 12:27

Mayro skrev:HUR länge skall denna subjektivisten ha frikort?

Du har ju klarat dig bra länge, impad. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 12:30

Edit: totalt onödigt och dumt elakt från min sida. ber om ursäkt för detta
Senast redigerad av dwain1 2007-07-03 14:28, redigerad totalt 1 gång.

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-03 12:32

Det blir ju knappast bättre om alla bara mugghuggespå neandetalar vis ta till nävarna när argumentet tryter. Låte neandertalarna vara nerandertalare och intelektuella gör upp med vårdat språk.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-03 12:35

Kan ni inte byta ut era Bild Det blir så svårt att skilja ut vem som är bjäbbare, förutom genom att läsa texten då :wink:

Rain, du kan väl sätta in en Cerwin som avatar :wink: Kanske en Stroker med en gloria över. :D
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-03 12:37

Morello skrev:
Rain skrev:
Morello skrev:
dwain1 skrev:Ehh jag skrev att den lät bättre i basområdet.

Förutsätter det att man spelat in med SM58 som inte registrerar kontraoktaven? :lol:
SM 58 är en sångmikrofon...

Nej, det är en SM=SkitMikrofon.

Hallå den håller att tappas i golvet ju, eller håller för att slängas i sopkorgen! 8)
NN

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2007-07-03 12:47

Är det någon som kommer ihåg vad den här tråden handlade om från början?

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 12:48

japp den som bråkar mest vinner :wink:

Edit: nu var det nog jag som bråkade mest så jag vann antar jag
Senast redigerad av dwain1 2007-07-03 14:29, redigerad totalt 1 gång.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-03 12:52

Rain skrev:
Laila skrev:Kevin_Mitnick skrev:
Man kan dra på med Cerwin Wega också, men till ett betydligt billigare pris :wink:

Jovisst men brukar inte de burkarna låta apa oavsett volym ?

Du har alltså inte hört CV's högtalare? CV har mängder av modeller men knappast någon låter apa.

Här nånstans bytte tråden riktning..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-03 13:16

WATT / Puppy 8,
Åttonde utgåvan alltså! Det har väl flimrat förbi en massa olika högtalarelement i dom olika versionerna, någon som har koll på alla?
Dom olika varianterna borde låta olika, beroende på om det sitter Dynaudio, SEAS- eller ScanSpeak- eller nåt annat element i för dagen!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-03 13:51

*suck*

HiFi ~= hög ljudtrohet

bra bas -> hög ljudtrohet i basen; fullt djup, tillräcklig och trovärdig dynamik, tillräckligt låg dist

mycket bas -> mer bas än vad egentligen finns i inspelningen -> inte hifi

Om det gått nytillkomna spårlöst förbi så sitter ett flertal personer på forumet med baskapacitet ned till 15Hz eller lägre, samt med dynamisk kapacitet uppåt 130dB eller mer - utan att ge avkall på varken frekvenslinjäritet (inga glädjepucklar) eller distortionsfrihet... så många av oss VET vad som är möjligt att få i basområdet...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-03 13:52

Oj, det var en fråga paa...

Har ganska dålig koll, men här kommer lite:
Basen har väl hela tiden varit Dynaudio 21W-54, men om det är en specialvariant eller om det har förekommit förändringar efter hand vet jag inte.

Mellanregistret var väl någon special variant av Seas P17 RCY från början ?
Byttes till Scanspeak kolfiberbas, som även den borde vara i specialutförande med tanke på vad Scanspeak erbjuder till DIY marknaden och Puppys känslighet.
Senaste versionernas mellanregister ser ut att vara någon specialare av deras nya sliced paper cone.

Diskanterna har väl hela tiden varit specialare av Focal's TC-120 diskant i olika versioner, med början i kevlarmembran till titandioxid.
Vet att Focal var inne och snurrade på membran i ren titan för sina diskanter ett tag, men vet inte om någon version av den hamnade i Puppy'n.

Har använt Focal TLR till ett bygge och den har titanmembran, som i mitt bygge presterade helt otroligt bra.
Maken till diskant har jag varken hört tidigare eller senare.

Kan mycket väl finnas en del felaktigheter i det jag skrivit, så rätta mig gärna, du som sitter inne på mer info än vad jag har.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 13:59

130db i basen vid och lågbas kapacitet ner till 15hz? ja det är inte lätt att uppnå. Finns fåtal högtalare som klarar av det. Jag är inte helt bakom flötet utan har såpass mkt kunskap att jag inser att det är dösnack. Tror inte en det finns högtalare för hemmabruk som kan fixa 130db vid låga frekvenser :?

Edit: uppenbarligen är jag ute och cyklar och har därför bestämt mig för att ställa in cykeln och komma ner på jorden
Senast redigerad av dwain1 2007-07-03 14:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-03 14:01

Har du kollat in några anläggnignar som besitts på detta forum. :?:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 14:06

hmm en annan fråga. hur gör man för att ta väck sin användare på detta forum. om man inte vill vara medlem mer?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-03 14:08

dwain1 skrev:130db i basen vid och lågbas kapacitet ner till 15hz? ja det är inte lätt att uppnå. Finns fåtal högtalare som klarar av det. Jag är inte helt bakom flötet utan har såpass mkt kunskap att jag inser att det är dösnack. Tror inte en det finns högtalare för hemmabruk som kan fixa 130db vid låga frekvenser :?

Är det inte medräknat en viss kupégain då? Eller roomgain?

130db är inte så svårt att åstadkomma med typ 4-6st 10" hörnplacerade ! Kanske inte just 15hz då, men kanske 18 - 20 hz. I en bil är det lättare, om man kan hålla sig från att få utsläckningar via motfas i kupén.
NN

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-07-03 14:13

dwain1 skrev:130db i basen vid och lågbas kapacitet ner till 15hz? ja det är inte lätt att uppnå. Finns fåtal högtalare som klarar av det.

OK, så långt är iallafall jag med.

dwain1 skrev:Jag är inte helt bakom flötet utan har såpass mkt kunskap att jag inser att det är dösnack. Tror inte en det finns högtalare för hemmabruk som kan fixa 130db vid låga frekvenser :?

:mrgreen:

/D
Senast redigerad av DQ-20 2007-07-03 14:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-07-03 14:16

dwain1 skrev:hmm en annan fråga. hur gör man för att ta väck sin användare på detta forum. om man inte vill vara medlem mer?

Det kan man inte. Vad man gör är att meddela admins att man vill ha sitt konto låst och så läggs det till ett "_inaktiv" eller så på signaturen. I övrigt står signatur och inlägg kvar i all evighet, androm till varnagel.

/D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-03 14:16

dwain1 skrev:130db i basen vid och lågbas kapacitet ner till 15hz? ja det är inte lätt att uppnå. Finns fåtal högtalare som klarar av det. Jag är inte helt bakom flötet utan har såpass mkt kunskap att jag inser att det är dösnack. Tror inte en det finns högtalare för hemmabruk som kan fixa 130db vid låga frekvenser :?

:lol: :lol:

Hade du inte varit så grov i munnen hade jag välkomnat dig hem till mig på lite whisky och 10Hz-toner.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-03 14:19

meanmachine skrev:Har du kollat in några anläggnignar som besitts på detta forum. :?:

Hur många av dom anläggningar som klarar det som finns på detta forum är byggda av saker som går att köpa på öppna marknaden? Inte många...

21W-54 har jag själv kört ned till 16Hz, så en Hz till nog inga problem. Inte några 130 dB då, den börjar rulla av ordentligt långt tiidgare, men ändå...
130dB kan man nog skrämma ut ur en uppsättning puppys (dvs ett par högtalare), men inte vid så låga frekvenser. Vid 80Hz - visst, varför inte?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-03 14:23

NNord skrev:

Är det inte medräknat en viss kupégain då? Eller roomgain?

130db är inte så svårt att åstadkomma med typ 4-6st 10" hörnplacerade ! Kanske inte just 15hz då, men kanske 18 - 20 hz. I en bil är det lättare, om man kan hålla sig från att få utsläckningar via motfas i kupén.

Ganska svårt med så låga frekvenser i bil oxå, men omöjligt är det som sagt inte.. Däremot är det ganska lätt att spela 40-50Hz betydligt högre.. :) 140-150dB kräver inte mer än ett par rejäla 10-12" basar och ett stort slutsteg.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 14:37

Har nu editerat mina inlägg. Uppenbarligen har jag fel och är ute och cyklar har därmed bestämt att ställa in cykeln och komma ner på jorden. I stridens hetta skrev jag en hel del elaka saker det ber jag om ursäkt för

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-03 15:02

dwain1 skrev: .... <snip> ..... Men jag börjar nog ångra att jag inte köpte ett par cerwin vega eller yamaha ns-10 8) :wink: :D

Va fasen .... ? :)

Skall du inte ha några NS10 längre 8O 8O

Mina NS10 är ju snart klara och lämnar enkelt 130dB vid 15 Hz. :lol: :lol:

(.... det stod inget om avståndet ... om ens det hjälper .... 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 15:33

nja om du kastar dom efter mig tillsammans med ett par hundra så kan jag tänka mig ta hand om dem men inte annars :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-03 15:43

Nattlorden skrev:

:lol: :lol:

Hade du inte varit så grov i munnen hade jag välkomnat dig hem till mig på lite whisky och 10Hz-toner.

äsch nattlorden. Starta med grov mun och sedan lite innifrån förstärkning av virre så "distar" det finfint sedan :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-03 16:03

Mayro skrev:äsch nattlorden. Starta med grov mun och sedan lite innifrån förstärkning av virre så "distar" det finfint sedan :lol:

Distar? Här serveras ingen Johnny Vandraren... det är ofiltrerad whisky som gäller hos Nattlorden... opåverkad återgivning. :lol:

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2007-07-03 16:10

David_A har ett par stora Cerwin Vega, tror dom är gjorda av sten. Har något svagt minne utav att de lät rätt okej, för att gå under namnet Cerwin Vega, som annars mest producerat kvalificerat junk enligt MIN mening

Nja, jag har inga Vegor längre. Och såvitt jag vet så gör inte CV några burkar i sten. Hade dock ett par 1215mkII när jag var i dom undre tonåren. Sedan blev dom ståendes hos farsgubben tills vi sålde av dom för en ca 4år sedan.
När dom skulle säljas av, tog jag faktiskt hem dessa och provade på Krell FPB-300 samt bryggade KAV-250. I minnet lät dom inte så illa, men minnet sviker tydligen :wink:
Dom lät mycket illa dessvärre. Och basen flyttade visserligen blomkrukor och allt, men upplevdes som att den satt fast och bara skakade lådorna.
Mätningen i basen var nog också med råge det sämsta jag hitills gjort. När jag bad Tacten att korrigera detta, fasades den ut och försvann nästan helt. Misstänker att CV-ljudet lever på några enstaka resonansfrekvenser.

Men snygga och stygga är dom iallafall :)

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-03 16:14

Nåt som ändå är lite coolt med CV är ju att de existerar i nästan alla amerikanska TV-serier, nån som tänkt på det? Vänner och allt annat jox.. undra om det är samma par som bara "står kvar" i studion?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi