Moderator: Redaktörer
Nej, inte för att lägga inlägg på ett internetforum heller.BengtO skrev:Det finns heller inga som helst krav på kompetens för att få ge ut en tidning
Mayro skrev:Jag ansåg bladdans grejor enbart vara ljusa samt totalt omusikaliska anorektiska kalla kyliga elförbrukare.
Burmester: där har du mitt ideal
Mayro skrev:"Alla hör ett riktigt bra ljud".
IngOehman skrev:Mayro skrev:"Alla hör ett riktigt bra ljud".
Det tror jag är på gränsen till sant, jag tror pratiskt taget alla kan idenitifiera en riktigt bra ljudåtergivning, även om vissa har mycket högre krav än andra.
Men vad inte alla gör (ingen i själva verket) är att höra VILKEN apparat som felar i en kedja där det inte låter helt bra.![]()
Ändå låter de flesta sig övertygas om sin egen spontana idé om vilken apparat det är som är skuld till fel de upplever. Det kan leda till väldigt orättvisa uttalanden om även väldigt goda apparater.![]()
F/E-lyssning eliminerar sådana problem.![]()
IngOehman skrev:Tycker rent generellt man skall vara väldigt försiktig med att PÅSTÅ att man kan karaterisera en apparats färgning om man inte gjort F/E-lyssning på den.![]()
Hur vet ni som uttalar er (ingen nämnd) att de apparater ni upplevt som ljusa eller mörka är det ur ett absolut perspektiv? Det kan ju lika gärna vara så att ni råkar jämföra dem med andra apparater som färgar i andra riktningen.![]()
Allting blir ett enda gungfly är man jämför apparater med varandra utan att ha någon likare för vad som är ofärgat (och likaren bör vara insignalen själv, så slipper det finnas osäkerheter om huruvida en referensapparat verkligen är transparent).
Att det förekommer diametralt olika uppfattning om huruvida den ena eller den andra aparater färgar si eller så förvånar mig inte alls, så länge de som uttalar sig testat oblint och med "lyssna och tyck-metoden".![]()
Det kan lika gärna vara vilken som helst av de andra apparaterna i kedjan (eller fonogrammen) som givit de karaktärer ni hört, och projicerat på "testobjektet".
Vh, iö
Mayro skrev:Jag för min del "jämför" med hur instument låter via egna erfarenhet samt rätt ok musiköra om man säger så..Inte med andra system..
Mvh
Mayro skrev:IngOehman skrev:Tycker rent generellt man skall vara väldigt försiktig med att PÅSTÅ att man kan karaterisera en apparats färgning om man inte gjort F/E-lyssning på den.![]()
Hur vet ni som uttalar er (ingen nämnd) att de apparater ni upplevt som ljusa eller mörka är det ur ett absolut perspektiv? Det kan ju lika gärna vara så att ni råkar jämföra dem med andra apparater som färgar i andra riktningen.![]()
Allting blir ett enda gungfly är man jämför apparater med varandra utan att ha någon likare för vad som är ofärgat (och likaren bör vara insignalen själv, så slipper det finnas osäkerheter om huruvida en referensapparat verkligen är transparent).
Att det förekommer diametralt olika uppfattning om huruvida den ena eller den andra aparater färgar si eller så förvånar mig inte alls, så länge de som uttalar sig testat oblint och med "lyssna och tyck-metoden".![]()
Det kan lika gärna vara vilken som helst av de andra apparaterna i kedjan (eller fonogrammen) som givit de karaktärer ni hört, och projicerat på "testobjektet".
Vh, iö
Jag för min del "jämför" med hur instument låter via egna erfarenhet samt rätt ok musiköra om man säger så..Inte med andra system..
Mvh
meanmachine skrev:Här går det hett till..![]()
Hur kunde jag missa detta.. Finns det ingen hot-mätare som man kan ansluta så man ser var det brinner mest..
Mayro skrev:Jag vet då ljudet låter som ett riktigt instrument Iö..tro inget annat..
Mayro skrev:Och oftast vet jag rätt ok hur den enskilda saken presterar också i förhållande till varandra.
Mayro skrev:Och fe testen tänker jag inte ge mig in och diskutera igen kompis..
Mayro skrev:Vi skall stanna nu som vänner Iö och inte medvetet ställa oss i korsningen där vi kommer krocka via våra totalt olika sätt att se detta ämne utifrån..
Mayro skrev:Jag för min del "jämför" med hur instument låter via egna erfarenhet samt rätt ok musiköra om man säger så..Inte med andra system..
Mvh
RogerGustavsson skrev:Mayro skrev:Jag för min del "jämför" med hur instument låter via egna erfarenhet samt rätt ok musiköra om man säger så..Inte med andra system..
Mvh
Men tanke på hur dåligt hörselminne vi brukar ha, tror jag nog mera att du vill höra instrumenten som du tycker de ska låta. Det är heller inte troligt att samma instrumentklang alltid uppskattas. Dagsformen, musikvalet etc. gör det hela rätt flexibelt. Ännu mera flexibilitet blir det när hela audiokedjan tas med i räkningen. Det som händer på resan från mikrofoner till högtalarna i lyssningsrummet är ju i princip omöjligt att uttala sig om i detalj innan varje del är analyserad för sig.
Tänkte faktiskt uppdatera hemsidan med allehanda bra material som sagt/skrivits när den nya är i drift. Det skall bli skitkul!!Greensleeves skrev:IngOehman skrev:Mayro skrev:"Alla hör ett riktigt bra ljud".
Det tror jag är på gränsen till sant, jag tror pratiskt taget alla kan idenitifiera en riktigt bra ljudåtergivning, även om vissa har mycket högre krav än andra.
Men vad inte alla gör (ingen i själva verket) är att höra VILKEN apparat som felar i en kedja där det inte låter helt bra.![]()
Ändå låter de flesta sig övertygas om sin egen spontana idé om vilken apparat det är som är skuld till fel de upplever. Det kan leda till väldigt orättvisa uttalanden om även väldigt goda apparater.![]()
F/E-lyssning eliminerar sådana problem.![]()
Dessa ord känns så upplysande och värdefulla, att det borde bevaras på något sätt, kanske något omarbetade för att passa det sammanhang där de insätts.
Det vore kanske en idé att - som allmän upplysning rörande den sköna konsten att identifiera riktigt god ljudåtergivning, och F/E-lyssningen förmåga att bidra till denna konstform - sätta in visdomsord likt dessa på LTS hemsida..?
Mvh,
Greensleeves
Kaffekoppen skrev:... Tänkte faktiskt uppdatera hemsidan med allehanda bra material som sagt/skrivits när den nya är i drift...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster