Denon 1907 rekommenderad enligt LTS- falsklarm!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-03 08:26

Det finns heller inga som helst krav på kompetens för att få ge ut en tidning :)

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-07-03 09:15

Eller att skriva vetabästinlägg på ett ljudfora.. :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-03 11:39

[quote="Brickman"]..och jag konstaterar att Mayro och jag har helt olika ljudideal då jag är mycket förtjust i elektroniken från Alingsås :wink:
quote]

Jag var ju med då den elektroniken från bladdan "slog igenom" och vet att Krell spelade i en helt annan liga . Fast i texterna i tester såg det inte riktigt lika övertygande ut. utan texterna vek av mot att bladdangrejorna snuddade vid krells kapacitet.. Vilket var långt ifrån sant anser jag..Där delade Peter W och jag INTE åsikter kan jag säga.. :lol:

Jag ansåg bladdans grejor enbart vara ljusa samt totalt omusikaliska anorektiska kalla kyliga elförbrukare. Och krell trotts dåtidens lite sämmre grejor då bias platågrejen hördes rätt väl då den slog in via hårdhetsökning ljudligt klart ändå lysande överlägset ljudligt..

Och IDAG vet jag inte var bladdans grejor står riktigt egentligen ljudligt. men av folks reaktioner då dom hört Ayre V1 tex jämfört med bladdans monogrejor så verkar inte bladdan byggt in spelglädjen ännu ..Men men en dag kommer väl det. kanske har det kommit redan med det senaste. inte vet jag.. Men detta har jag sagt förut att jag inte vet just idag vart alingsåsgrejorna är ljudligt riktigt.. men det jag hört har inte ändrat mina åsikter ÄNNU....

Så vi kanske inte har olika ljudideal egentligen :) . utan du kanske inte har haft möjligheter att över tid förr jämföra med annat (enligt mig) bättre vilket jag haft turen att fått göra.. men en del har ju även varit klart sämmre skall också sägas till advantage grejornas "försvar"....

Eller,, jag har inte hört det senaste vilket du gjort troligen och vet bättre om bladdegrejorna än jag gör i dag eftersom jag är dåligt uppdaterad i nutid.. :) Du är förmodligen som kund i alingsås betydligt mer påläst än jag som inte besökt den butiken sedan dackefejden och gamla ägaren huserade där.

"Att slå hårt imponerar inte på mig. men att slå hårt MED finees och grasiös stil imponerar :) "

Så hajar du mer av min "kravspec" även på hifi.. :)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-03 13:10

BengtO skrev:Det finns heller inga som helst krav på kompetens för att få ge ut en tidning :)
Nej, inte för att lägga inlägg på ett internetforum heller.

Det där med kompetens och tidningsutgivning visade för övrigt Hf i senaste nummret, vilket drabbade tillverkaren bladelius.

Jag är glad över att LTS anstränger sig mer för att verifiera sina resultat.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-03 13:19

Suck.. Krävs det 15-sidors citat varenda gång man ska skriva ett inlägg på detta forum för att folk ska förstå vad man menar.. :(

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-07-03 13:22

He he :D

Du har för härlig stil när du skriver Mayro.

Jag har handlat en Amplifix/CDfix kombo en gång på HC men det var bra länge sedan nu. Så jag kan tyvärr inte skryta med att vara en trogen kund där även om jag nog skulle vilja vara det :wink:

Däremot gillar jag utbudet. Just Bladelius/Advantage låter inte alls bra "kalla". Jag har inte trott på det fenomenet riktigt innan jag hade SAT men så är det i alla fall. Jag blev mycket förtjust i Thor och Tyr med Freja som avspelare och QRS Mercurius 2 när jag var där i vintras. Så visst gillar jag Bladelius/QRS.

Fast tyvärr så fick jag en demo med min favoritskiva "made in Japan" med Deep Purple på ett Burmestersystam för runt halvmiljonen så nu sitter jag hemma och planerar en storstöt på banken :wink:

Burmester: där har du mitt ideal :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-03 13:57

Mayro skrev:Jag ansåg bladdans grejor enbart vara ljusa samt totalt omusikaliska anorektiska kalla kyliga elförbrukare.

Hmm... det där låter väldigt likt så som jag skulle karaktärisera Krell... säker på att de inte är rätt lika trots allt? :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-03 15:53

Tycker rent generellt man skall vara väldigt försiktig med att PÅSTÅ att man kan karaterisera en apparats färgning om man inte gjort F/E-lyssning på den. :?

Hur vet ni som uttalar er (ingen nämnd) att de apparater ni upplevt som ljusa eller mörka är det ur ett absolut perspektiv? Det kan ju lika gärna vara så att ni råkar jämföra dem med andra apparater som färgar i andra riktningen. :o

Allting blir ett enda gungfly är man jämför apparater med varandra utan att ha någon likare för vad som är ofärgat (och likaren bör vara insignalen själv, så slipper det finnas osäkerheter om huruvida en referensapparat verkligen är transparent).

Att det förekommer diametralt olika uppfattning om huruvida den ena eller den andra aparater färgar si eller så förvånar mig inte alls, så länge de som uttalar sig testat oblint och med "lyssna och tyck-metoden". :(

Det kan lika gärna vara vilken som helst av de andra apparaterna i kedjan (eller fonogrammen) som givit de karaktärer ni hört, och projicerat på "testobjektet".

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-03 15:59

Burmester: där har du mitt ideal

:lol: :lol:
Dom har jag varje gång jag haft anledning att nämna nämnt just för sin fina presentation jag hört varje mässa dom visats.. Så vi har nog rätt lika ideal..

vilket jag egentligen tror dom flesta har. "Alla hör ett riktigt bra ljud".. medans sedan alla då det felas lite i ljudet alla prioriterar olika saker som viktigast och därför får aningen olika åsikter här o var ev.. :) bara en tanke...

Nattlorden.
Krell KAN låta otrevligt dom med .. Jag har hört riktigt illa spelande krellgrejor. men ofta(st) ändå kanonfint spelande.Förutom cd och försteg. Jag talar om stärkare enbart då det gäller krell... Detta har aldrig jag hört ifrån Bladdans kartotek. förutom faktiskt via ett ifrån någon förserie utkommet steg ifrån början av bladdanhistorian som spelade på ett par maggisar hos en kille i umeå.. DÄR spelade det riktigt trevligt..Skall bli skoj att få ändra åsikt om dessa grejor den dagen det påkallas åsiktsändring.... :) men min åsikt är helt skit samma egentligen .. För många älskar dessa grejor.. Och så skall det väl vara i ett fritt tyckande hobbyområde. Alla gillar ju inte samma saker kan man tänka..

:)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-03 16:05

Mayro skrev:"Alla hör ett riktigt bra ljud".

Det tror jag är på gränsen till sant, jag tror pratiskt taget alla kan idenitifiera en riktigt bra ljudåtergivning, även om vissa har mycket högre krav än andra.

Men vad inte alla gör (ingen i själva verket) är att höra VILKEN apparat som felar i en kedja där det inte låter helt bra. :?

Ändå låter de flesta sig övertygas om sin egen spontana idé om vilken apparat det är som är skuld till fel de upplever. Det kan leda till väldigt orättvisa uttalanden om även väldigt goda apparater. :(

F/E-lyssning eliminerar sådana problem. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-07-03 16:40

IngOehman skrev:

Det tror jag är på gränsen till sant, jag tror pratiskt taget alla kan idenitifiera en riktigt bra ljudåtergivning, även om vissa har mycket högre krav än andra.

Men vad inte alla gör (ingen i själva verket) är att höra VILKEN apparat som felar i en kedja där det inte låter helt bra. :?

Ändå låter de flesta sig övertygas om sin egen spontana idé om vilken apparat det är som är skuld till fel de upplever. Det kan leda till väldigt orättvisa uttalanden om även väldigt goda apparater. :(

Dessa ord känns så upplysande och värdefulla, att det borde bevaras på något sätt, kanske något omarbetade för att passa det sammanhang där de insätts.
Det vore kanske en idé att - som allmän upplysning rörande den sköna konsten att identifiera riktigt god ljudåtergivning, och F/E-lyssningen förmåga att bidra till denna konstform - sätta in visdomsord likt dessa på LTS hemsida..?

Mvh,
Greensleeves
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-03 16:44

IngOehman skrev:Tycker rent generellt man skall vara väldigt försiktig med att PÅSTÅ att man kan karaterisera en apparats färgning om man inte gjort F/E-lyssning på den. :?

Hur vet ni som uttalar er (ingen nämnd) att de apparater ni upplevt som ljusa eller mörka är det ur ett absolut perspektiv? Det kan ju lika gärna vara så att ni råkar jämföra dem med andra apparater som färgar i andra riktningen. :o

Allting blir ett enda gungfly är man jämför apparater med varandra utan att ha någon likare för vad som är ofärgat (och likaren bör vara insignalen själv, så slipper det finnas osäkerheter om huruvida en referensapparat verkligen är transparent).

Att det förekommer diametralt olika uppfattning om huruvida den ena eller den andra aparater färgar si eller så förvånar mig inte alls, så länge de som uttalar sig testat oblint och med "lyssna och tyck-metoden". :(

Det kan lika gärna vara vilken som helst av de andra apparaterna i kedjan (eller fonogrammen) som givit de karaktärer ni hört, och projicerat på "testobjektet".

Vh, iö

Jag för min del "jämför" med hur instument låter via egna erfarenhet samt rätt ok musiköra om man säger så..Inte med andra system..

Mvh :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-03 16:49

Mayro skrev:Jag för min del "jämför" med hur instument låter via egna erfarenhet samt rätt ok musiköra om man säger så..Inte med andra system..

För mig låter det totalt omöjligt. Som jämföra äpplen med kakor.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-03 18:22

XXX

Inlägg justerat. /V8

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-03 18:41

XXX

Inlägg justerat. /V8
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-03 18:43

Mayro skrev:
IngOehman skrev:Tycker rent generellt man skall vara väldigt försiktig med att PÅSTÅ att man kan karaterisera en apparats färgning om man inte gjort F/E-lyssning på den. :?

Vh, iö

Jag för min del "jämför" med hur instument låter via egna erfarenhet samt rätt ok musiköra om man säger så..Inte med andra system..

Självklart inte, men du lyssnar ju på en hel kedja! När du skall blida dig en uppfattning om EN av apparaterna i kedjan, så måste du gissa var dt du hör har sitt ursprung. Det är det som är problemet.

Enda ledtråden till vilken apparat som låter si och vilken som låter så som du kan skaffa dig (utan att tillgripa F/E-lyssning eller mätningar) är att jämföra med hur samma kedja låter med den specifika apparaten ubytt till en annan. (Fortfarande lyssnar du självklart på hela kedjan och jämför med hur instrumment låter enligt din egen erfarenhet, men det ger dig ingen hjälp i att kartlägga VAR i anläggningen det du hör härstammar ifrån.)

När man byter en apparat (och jämför kedjans ljud med hur instrumment låter, enligt egen erfarenhet) jämför man faktiskt med en annan apparat! Och varje gissning om vilken som låter si respektive så blir just en gissning. Det enda du i bästa fall kan få veta är hur de låter i förhållande till varandra. :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-03 19:23

Jag vet då ljudet låter som ett riktigt instrument Iö..tro inget annat.. Och oftast vet jag rätt ok hur den enskilda saken presterar också i förhållande till varandra. Och fe testen tänker jag inte ge mig in och diskutera igen kompis.. Vi skall stanna nu som vänner Iö och inte medvetet ställa oss i korsningen där vi kommer krocka via våra totalt olika sätt att se detta ämne utifrån..Hur nu DET kom in här 8O

Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-07-03 19:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-03 19:30

XXX

Inlägg justerat. /V8

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-03 19:33

XXX

Detta var ett rätt trist inlägg som du lika gärna kunnat låta bli att posta. /V8

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-03 20:13

heja vinkelåttan...trista inlägg vill vi inte ha...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-03 20:43

XXX

Inlägg justerat. /V8

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-03 21:22

Här går det hett till.. :lol:

Hur kunde jag missa detta.. Finns det ingen hot-mätare som man kan ansluta så man ser var det brinner mest.. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-03 21:28

Ibland gäller: Tala är silver, tiga är guld... :wink:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-03 21:59

meanmachine skrev:Här går det hett till.. :lol:

Hur kunde jag missa detta.. Finns det ingen hot-mätare som man kan ansluta så man ser var det brinner mest.. :wink:

:D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-04 00:31

Mayro skrev:Jag vet då ljudet låter som ett riktigt instrument Iö..tro inget annat..

Om du läser det jag skriver en gång till så ser du att jag inte har ifrågasatt det överhuvudtaget.

Mayro skrev:Och oftast vet jag rätt ok hur den enskilda saken presterar också i förhållande till varandra.

Det är just det jag vill påminna om att man inte KAN göra utan att ha tagit hjälp av objektiva metoder som relaterar en apparats utsignal till dess insignal.

Att så är fallet är inte en trosfråga utan ett faktum.

Mayro skrev:Och fe testen tänker jag inte ge mig in och diskutera igen kompis..

Det har jag inte försökt få igång en diskussion om heller. Det finns inget om F/E-lyssning som behöver diskuteras.

Jag ville bara informera om hur det förhåller sig med de här sakerna, för att med det som stöd även mana till försiktighet när det gäller uttalanden om specifika apparater baserat på gissningar.

Sådana är ju alltid av spekulativ art, och jag tycker att alla tillverkare (Krell och Bladelius inkluderade) helt enkelt förtjänar bättre än att utsättas för spekulationer som är formulerade som om de vore fakta. :?

Om någon (detta gäller inte dig specifikt utan det gäller ju alla) har upplevt att en kedja som innehållit en specifik apparat låtit på ett visst sätt - och det gör att man tror att apparaten ifråga är ansvarig för färgningen - så visst kan man berätta om att man tror så, men att påstå att det är den som färgar när man inte undersökt det vetenskapligt är ifrågasättbart.

Mayro skrev:Vi skall stanna nu som vänner Iö och inte medvetet ställa oss i korsningen där vi kommer krocka via våra totalt olika sätt att se detta ämne utifrån..

Självklart skall vi fortsätta att vara vänner! Kompis!

Jag vill bara klargöra att även om alla har rätt till sina subjektiva uppfattningar kan vi inte välja objektiva sanningar på samma godtyckliga grunder. Vad som är objektivt går inte att välja godtyckligt. Det strider på själva definitionen av objektivt.

Det vi "tycker" kan vi tycka, och det vi "tror" kan vi tro, med det vi tror kan vi inte påstå vara fakta, utan att det finns rationella argument som grund.

Jo, kan kan vi förstås påstå ändå, men då får man också acceptera att bli ifrågasatt. Och det var ju just det jag gjorde.

Att komma med relevanta ifrågasättanden som jag gjorde är inte att vara ovänlig - det är bara att vara ärlig. Du får inte ta illa upp av att jag vill vara ärlig.

Om om det skulle finnas något missförstånd om att jag ifrågasatt din förmåga att känna igen en god återgivning så vill jag specifikt påminna om att jag inte gjort det. Jag har bara velat påminna om att grunderna till slutsatserna har saknats. Det gör inte de saker du sagt till felaktigheter (jag har INTE sagt att du har fel) men det gör dem till spekulationer. Det är helt ok att spekulera, men det är bra om det framgår att det är spekulationer.

Ok, kompis? :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-07-04 08:08

Mayro skrev:Jag för min del "jämför" med hur instument låter via egna erfarenhet samt rätt ok musiköra om man säger så..Inte med andra system..

Men tanke på hur dåligt hörselminne vi brukar ha, tror jag nog mera att du vill höra instrumenten som du tycker de ska låta. Det är heller inte troligt att samma instrumentklang alltid uppskattas. Dagsformen, musikvalet etc. gör det hela rätt flexibelt. Ännu mera flexibilitet blir det när hela audiokedjan tas med i räkningen. Det som händer på resan från mikrofoner till högtalarna i lyssningsrummet är ju i princip omöjligt att uttala sig om i detalj innan varje del är analyserad för sig.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-04 12:26

RogerGustavsson skrev:

Men tanke på hur dåligt hörselminne vi brukar ha, tror jag nog mera att du vill höra instrumenten som du tycker de ska låta. Det är heller inte troligt att samma instrumentklang alltid uppskattas. Dagsformen, musikvalet etc. gör det hela rätt flexibelt. Ännu mera flexibilitet blir det när hela audiokedjan tas med i räkningen. Det som händer på resan från mikrofoner till högtalarna i lyssningsrummet är ju i princip omöjligt att uttala sig om i detalj innan varje del är analyserad för sig.

Du kan ha rätt. men i mitt fall hade jag inte varit där jag är med "brister" som dom du talar om. :wink: Fast å andra sidan så avkräver jag inte DU eller NÅGON skall tro mig.. Bara respektera att JAG anser mig greja detta att höra hur ett intrument låter. ..

Iö. Inga problem alls.. Vi delar en del åsikter och delar inte ens del i ditt inlägg säkert. jag analyserar det inte direkt så noga..

men just tonala egenskaperna JAG hört i bladdans grejor tilltalar inte mig .. Hurvida dom i fe tester påvisar andra resultat är en annan sak. vilket vore skoj att se OM mina hörselintryck skulle bli bekräftade eller ej på nåt sätt.. Jag gillar att man ifrågasätter det man hör med teknik o mätanden osv då det är möjligt.. Det är kanonskoj.. Faktum är att då min philleapparet mättes och jag fick "se" vad jag hörde blev det ett gott minne för mig samt erfarenhetsbyggande dessutom..

Tonalt anser jag verkligen bladdan ha haft i alla fall konsekvent "spelsätt" om man säger så den tiden jag följde dess grejor. Man "vet" ungefär hur en produkt låter. Så han har en bestämd linje han troligen VILL ha,, samt MÅNGA bara älskar..

jag tillhör inte denna älskande grupp helt enkelt..Jag förhåller mig avaktande samt endast bedömmande till den gräns jag har erfarenheter att grunda mina åsikter på.

och sedan länge nu har jag NOLL erfarenheter vilket jag tydligt markerat tidigare samt även här igen...

Samt självklart att jag vid omvärderande lyssning i bra fungerande system kan finna min nirvana eller närhet till den omgående kommer omvärdera mig..

Spelar ett bladdansystem som tex burmaster gjort på en mässa någon gång så kommer jag garanterat hoppa högt och skriva spaltmetrar av glädje om det... För jag älskar då det går kanonbra för folk oavsett dom är vänner eller inte.. Man skall främja framgång och hata avund..

Nu svamlade jag nog iväg rätt ot tror jag.. Bäst att sluta skriva och fika en sväng :lol:

edit. rättat
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-07-04 17:05, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-04 13:56

Greensleeves skrev:
IngOehman skrev:

Dessa ord känns så upplysande och värdefulla, att det borde bevaras på något sätt, kanske något omarbetade för att passa det sammanhang där de insätts.
Det vore kanske en idé att - som allmän upplysning rörande den sköna konsten att identifiera riktigt god ljudåtergivning, och F/E-lyssningen förmåga att bidra till denna konstform - sätta in visdomsord likt dessa på LTS hemsida..?

Mvh,
Greensleeves
Tänkte faktiskt uppdatera hemsidan med allehanda bra material som sagt/skrivits när den nya är i drift. Det skall bli skitkul!!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-04 15:51

kaffekoppen..
ny hemsida låter skoj.. Den gamla sidan är rätt urbota kanontrist.. Totalt ofärgad och transparant så man inget minns mer än att den är trist... :lol:

Så jobba på bara med detta.. Så skall vi komma med massa goda råd om hur det borde gjorts sedan du är klar kompis.. (Humor nu så du vet)

:lol: :) :)

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-07-04 17:59

Kaffekoppen skrev:... Tänkte faktiskt uppdatera hemsidan med allehanda bra material som sagt/skrivits när den nya är i drift...

En sak jag just kom på var följande. Det har i många år talats om vilken elektronik som LTS rekommenderar. Vissa har slaviskt köpt endast LTS-godkända pjäser, andra har struntat i listan, och några har valt en approach där man köper LTS-rekommenderat om det i övrigt faller en i smaken.
Vad det har talats mindre om, är högtalare. Det vore förnämligt om listan med rekommenderade produkter även kunde innefatta högtalare.

Mvh,
Greensleeves
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd