En produkt som fungerar, eller ännu en bluff?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kevin_Mitnick

En produkt som fungerar, eller ännu en bluff?

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-07-03 23:14

Jag såg en tråd på hififorum om en ny(?) produkt som ska förbättra ljudet i anläggningen. Jag har ingen aning om det är rimligt att den kan åstadkomma det som påstås. Vad tror ni som har ett större tekniskt kunnande än mig?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=62024
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-07-03 23:32

Det intressanta är vilken sanning man faller tillbaka på. Är det stjärnjord?

Funktionen hos RGC-24 är samma som används i sateliter, ubåtar och Sonys nya enorma studio i Califonien. Dvs den skapar en virtuell jordpunkt i ett system och absorberar höga frekvenser så att de "sugs upp" och rensas bort från anläggningen.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-03 23:36

Av (reklam-)texten att döma är det rena bluffen.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-07-03 23:41

Ett intressant citat är:

Första kunden säger detta om RGC-24: "Wow, vilken skillnad! Dynamik, svärta och sibilanterna i diskanten blev mycket mindre påträngande. När jag kopplar ur den igen så låter allt bara platt och ansträngt... Den här får du inte tillbaka

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-03 23:41

Kevin_Mitnick skrev:Ett intressant citat är:

Första kunden säger detta om RGC-24: "Wow, vilken skillnad! Dynamik, svärta och sibilanterna i diskanten blev mycket mindre påträngande. När jag kopplar ur den igen så låter allt bara platt och ansträngt... Den här får du inte tillbaka

Ja, det förstärker onekligen intrycket av att det är en bluff. Det fattas bara att det hade varit hans fru som hade sagt det. :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-04 01:06

Efter att ha hört skillnaden från köket...

Ja, ormoljans tid är inte förbi...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-04 02:20

Ja, vad ska man säga? Jag la upp några filer där man skulle jämföra två olika utgåvor.
Bild

Bild

Dom som lyssna så var den ingen som tog upp skillnaden i dynamik mellan klippen! 8O
Men dom lyckas visst höra skillnader med ormoljeproduker i dynamik 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: En produkt som fungerar, eller ännu en bluff?

Inläggav rhenrics » 2007-07-04 07:12

Chassi och signaljord i en apparat är väl kopplat till eluttagets jord? Så vad man kopplar in på en RCA-utgång lär inte spela ngn roll. Ofta är väl heller inte eluttagets så kallade jord 0 V, utan några volt, så att man drar en kabel från RCA till en jordkruka kan ju inte ha nån som helst betydelse från eller till 8O.

Alltså är det inte dags snart att rensa upp ordentligt i ormträsket, typ anmäla den där handlaren till Konsumentombudsmannen eller nåt. Så att vi får nån praxis i den här skumraskbranschen. :P

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-07-04 07:19

subjektivisten skrev:Ja, vad ska man säga? Jag la upp några filer där man skulle jämföra två olika utgåvor.
[
Dom som lyssna så var den ingen som tog upp skillnaden i dynamik mellan klippen! 8O
Men dom lyckas visst höra skillnader med ormoljeproduker i dynamik 8)

Det är väl ingen som säger sig höra en förbättring med RGC-24'an på HF ?

Användarvisningsbild
Skeptikern

Inläggav Skeptikern » 2007-07-04 08:16

Efter att ha hört skillnaden från köket...
Ja, ormoljans tid är inte förbi...
Vh, iö

Somliga hävdar samma sak om dina produkter så kasta inte sten i glashus.......... :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-04 08:18

Skeptikern skrev:Somliga hävdar samma sak om dina produkter så kasta inte sten i glashus.......... :roll:

Trams; jag hör skillnad när jag har Ingvars högtalare inkopplade jämfört med när jag inte har dem i inkopplade. Skulle våga slå vad om att skillnaden är mätbar också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Skeptikern

Inläggav Skeptikern » 2007-07-04 08:35

Trams; jag hör skillnad när jag har Ingvars högtalare inkopplade jämfört med när jag inte har dem i inkopplade. Skulle våga slå vad om att skillnaden är mätbar också.

:lol: :lol: Ok, den där komentaren var ärligt talat bra :lol: :lol:
Det var snarare hans tvärsäkra åsikter som presenteras som absoluta sannningar som inte kan ifrågasättas jag menade. Och när man gör det blir man ett troll.
Dom som inte klarar av att bli ifrågasatta utan att bli personligt förolämpade litar jag mindre på.............

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2007-07-04 08:47

Skeptikern skrev:

:lol: :lol: Ok, den där komentaren var ärligt talat bra :lol: :lol:
Det var snarare hans tvärsäkra åsikter som presenteras som absoluta sannningar som inte kan ifrågasättas jag menade. Och när man gör det blir man ett troll.
Dom som inte klarar av att bli ifrågasatta utan att bli personligt förolämpade litar jag mindre på.............

Ifrågasätt de åsikterna du inte håller med om då. Jag, och säkert flera andra, skulle gärna vilja ta del av all information som ökar förståelsen för hobbyn. Dessutom upplever jag Ingvar som mycket villig att argumentera för sina åsikter så att vi som kan mindre lär oss.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-07-04 08:51

Skeptikern skrev:....Det var snarare hans tvärsäkra åsikter som presenteras som absoluta sannningar som inte kan ifrågasättas jag menade. Och när man gör det blir man ett troll.........

Och det vet du efter en månad och sex inlägg på forumet?
Vem är du? Din agenda verkar rätt klar.....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-04 09:08

Jordningar kan ställa till mycket och jag skulle inte bli förvånad om något positivt kan hända med den här typen av utrustning.

Påståendet "suger upp diskanten" suger dock svårartat. Det är väl diskanten man vill ha kvar och slippa allt "fizzel" runtomkring?

Att man kan höra skillnad ute i köket är väl inget konstigt, jag kan lätt skilja på mina egna DQ10:or och mina Creative datorhögtalare när jag står och diskar :-)

Jag skulle nog kunna identifiera ett par piP också, vad nu dom har med detta resonemang att göra....

/ B

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-04 09:15

Bill50x skrev:Jordningar kan ställa till mycket och jag skulle inte bli förvånad om något positivt kan hända med den här typen av utrustning.

Påståendet "suger upp diskanten" suger dock svårartat. Det är väl diskanten man vill ha kvar och slippa allt "fizzel" runtomkring?

Att man kan höra skillnad ute i köket är väl inget konstigt, jag kan lätt skilja på mina egna DQ10:or och mina Creative datorhögtalare när jag står och diskar :-)

Jag skulle nog kunna identifiera ett par piP också, vad nu dom har med detta resonemang att göra....

/ B

Jo, men eluttagsjorden borde ju käka denna lilla jordkruka till frukost. Det går ju inte att få lokala jord-/potentialskillnader mellan apparat och eluttag på det där sättet, då får du ju strömmar som går mellan dessa punkter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-04 09:43

Skojare finns det gott om - det gäller att passa sig. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-07-04 09:44

Precis detta har jag vänt mig mot i en annan tråd (men det var visst det mest korkade vissa läst), att vissa företag för att ta sig förbi marknadsföringslagar, hänvisar till vad en kund sagt, och faktiskt extremt sällan själv hävdar på ljudförbättrande egenskaper.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=8061
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-07-04 10:12

lasselite skrev:

Precis detta har jag vänt mig mot i en annan tråd (men det var visst det mest korkade vissa läst), att vissa företag för att ta sig förbi marknadsföringslagar, hänvisar till vad en kund sagt, och faktiskt extremt sällan själv hävdar på ljudförbättrande egenskaper.

Jag håller med om att metoden att använda kunders påstående i marknadsförigen är tveksam. Om ett företag vill kan de påstå precis vad som helst om sin produkt genom att använda sig av eventuellt påhittade kunder:

Lars 39: Det är den bästa produkten på marknaden

Farbror Barbro 44: Anläggningen har aldrig låtit bättre.

osv...

Jag vet inte vad marknadsföringslagen säger om att använda kunder på detta sätt i marknadsföringen, men om det är som jag tror att det är helt ok så länge man som tillverkare/återförsäljare inte påstår dessa saker om produkten så finns det mycket utrymme för mygel.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-04 10:13

lasselite skrev:

Om en handlare säljer en produkt och påstår att produkten har en viss egenskap, i detta fall att den förbättrar ljudet, så är det ett faktiskt påstående om en faktisk egenskap. Om varken kunden, handlaren eller någon annan kan påvisa denna egenskap, förslagsvis i ett blindtest, då torde det vara styrkt att handlaren saluför en produkt som inte besitter den egenskap han påstår att den gör, dvs att han ägnar sig åt falsk marknadsföring av produkten.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-04 10:23

Finns det nån som torgför skräpet i Sverige?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Skeptikern

Inläggav Skeptikern » 2007-07-04 10:35

Ifrågasätt de åsikterna du inte håller med om då.

Vilket jag gör. D.v.s. han åsikter om tweaket som han avfärdar som ormolja utan bakomliggande resonemang eller erfarenhet.
Det jag vänder mig emot är att han (iÖ) i sin egenskap av näringsidkare skriver ner sina konkurrenters produkter, vilket jag vet är förbjudet enligt marknadsföringslagen.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-04 10:40

Skeptikern skrev:

Vilket jag gör. D.v.s. han åsikter om tweaket som han avfärdar som ormolja utan bakomliggande resonemang eller erfarenhet.

Utan erfarenhet? Trodde IÖ hade jobbat i decenier som elektronikkonstruktör... Fast det kanske inte räcker med en bra utbildning samt lång, praktisk erfarenhet? Bläddrande i HiFi-blaskor på muggen och lite "lyssna och tyck" är förståss mycket bättre?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-04 10:45

Skeptikern skrev:

Hmm...

så om en fysiker uttalar sig mot att något bryter mot naturlagar är det ok... men inte om fysikern ifråga också har ett företag som inte tillverkar konkurrerande produkter?

Det jag vänder mig emot är att han (iÖ) i sin egenskap av näringsidkare skriver ner sina konkurrenters produkter, vilket jag vet är förbjudet enligt marknadsföringslagen.

Produkten i fråga är väl inte i konkurrens med Ino?

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-07-04 10:45

Morello skrev:Finns det nån som torgför skräpet i Sverige?

Akkelis Audios säljer produkten för 3990kr.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-04 10:46

Kevin_Mitnick skrev:

Beklämmande.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-04 10:56

Kevin_Mitnick skrev:

Genialiskt.
PK torde ligga på någon/några 100-lappar.

Visar ännu en gång att jag är i fel branch och inte tillräckligt kreativ för att tjäna några pengar :(
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-04 11:01

Max_Headroom skrev:
Kevin_Mitnick skrev:

Genialiskt.
PK torde ligga på någon/några 100-lappar.

Visar ännu en gång att jag är i fel branch och inte tillräckligt kreativ för att tjäna några pengar :(

PK torde ligga på några tior. En lågnivåkabel med kontakt, bordssalt och en plastask.

Detta används alltså i satelliter och på ubåtar också? 8O

Alltså, känns som det är läge att skapa en ny tråd inspirerat av detta bullshit... :lol:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-04 11:05

Det är helt sjukt hur mycket ormolja marknaden kontamineras med.

Jag är verkligen besviken att ägaren till butiken befattar sig med dylik skojarverksamhet. :evil:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-04 11:09

Alltid "bra" att hävda att något används i militära sammanhang där man inte kan kolla sanningshalten i påståendet.

Det gör man väl på "ByeBye"s också vill jag minnas.

Stora frågan är väl... funkar denna produkten bättre med en bybee på sladden och en shakti ovanpå... :mrgreen:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi