Allt sedan dom konstruerade sina klass-D, har det blitt klass-d -hysteri. Dom har ju helt klart bringat skjuts åt utvecklingen på området.
Får hoppas det kommer duktigare produkter snart

Moderator: Redaktörer
NNord skrev:Högtalarna är konceptuellt intressanta, dock är det ju inte helt lätt att lyckas med det de försöker sig på![]()
Får hoppas det kommer duktigare produkter snart
meanmachine skrev:Jag har också lyssnat några gånger på dessa under lite tid och oavsett vill jag itne drista mig till att säga att de låter dåligt utan de låter bra. Men för att få perspektiv måste jag säga att för det priset som de kostar får man för en tiondel garanterat lika bra eller bättre ljud.
Rain skrev:
Men det får du ju absolut inte, inte med samma spridning och låga distortion vid i princip alla nivåer....
Ingen har ju hittills ens kommit med något förslag på en bättre högtalare än BL5...
meanmachine skrev:Men rain han vet minsann...![]()
De är lite sexiga men man köper inte dessa som hifiintresserad och B&O satsar knappast på den kresten hellet
matereo skrev:Mitt intryck var iaf att det inte är några högtalare att rocka med direkt. Den tyske herrens Coltrane plattor lät fint dock samt även annan jazz han spelade.
subjektivisten skrev:Finns det några vettiga mätningar gjorda på dessa burkar?
matereo skrev:15" basarna har inte mycket till lådor att rumstera i. En sluten volym på 30-40L vill jag minnas. Kanske därav det som stereophile såg i sina mätningar, nämligen att vid 90hz hade basen fallit med 3db och vid 60hz mellen 6 och 9db. Sen kan man ju undra vilka ytterliga egenheter i basen som måste kompenseras för pga den lilla volymen de ska jobba i.
rhenrics skrev:Alltså B&O är ju hopplöst ute och cyklar designmässigt nu. Dessa högtalare ser ju ut som nåt robotmonster från Doctor Who, å den serien tyckte man ju var extremt corny t o m när man var liten snorvalp.
Hedlund skrev:Hittade den här texten i en artikel om Beolab 5 i Ny Teknik:
Folk på B & O säger det inte rent ut, men låter antyda att teknikerna på företaget fått fritt spelrum under utvecklingen av Beolab 5 och inte - som alltid - tvingats anpassa sig till vad formgivarna hittat på.
Rain skrev:NNord skrev:Högtalarna har flera tusen watt för att kompensera underliga lösningar. baselementet är ju tämligen ineffektivt
Ineffektivt element? Inte speciellt men det sitter i en ganska liten sluten låda för att få så ren bas som möjligt, så det kräver ju en del effekt.
Det du kallar underliga lösningar skulle jag nog kalla genialiska lösningar, bl.a. den som kompenserar för elementens åldrande/slitage.
Hedlund skrev:[Folk på B & O säger det inte rent ut, men låter antyda att teknikerna på företaget fått fritt spelrum under utvecklingen av Beolab 5 och inte - som alltid - tvingats anpassa sig till vad formgivarna hittat på.
En ny era för B & O ???
Hedlund skrev:Rain:
Det är som jag skrivit tidigare, att du har inte speciellt stor koll på hur en riktigt bra högtalare ska låta.
Beolab5 är och förblir en mellanklass produkt vad du än hävdar.
Detta kommer du att komma underfund med tiden, när du fått mer erfarenhet av "bra" högtalare.
Haakan_W skrev:e]
så du menar att det finns fördelar med för små slutna lådor?
bara så du vet rain så är det många på forumet som både mätt och lyssnat just på icepower modulerna och ingen är speciellt förtjusta förutom om man då enbart tänker använda den till det klassD egentligen är till för...driva baselement under 200hz..
Rain skrev:Hedlund skrev:Rain:
Det är som jag skrivit tidigare, att du har inte speciellt stor koll på hur en riktigt bra högtalare ska låta.
Beolab5 är och förblir en mellanklass produkt vad du än hävdar.
Detta kommer du att komma underfund med tiden, när du fått mer erfarenhet av "bra" högtalare.
Jag har stor erfarenhet av att lyssna på bra högtalare och Beolab5 är en av de bästa jag har hört...
Jag tycker du har duckat rätt mycket nu kom igen med vad du tycker låter bättre än BL5 på lika många parametrar...
Användare som besöker denna kategori: FocSuiH och 43 gäster