Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-04 01:48

Högtalarna är konceptuellt intressanta, dock är det ju inte helt lätt att lyckas med det de försöker sig på :wink:

Allt sedan dom konstruerade sina klass-D, har det blitt klass-d -hysteri. Dom har ju helt klart bringat skjuts åt utvecklingen på området.

Får hoppas det kommer duktigare produkter snart :)
NN

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-04 02:02

NNord skrev:Högtalarna är konceptuellt intressanta, dock är det ju inte helt lätt att lyckas med det de försöker sig på :wink:

Får hoppas det kommer duktigare produkter snart :)

Har du lyssnat på ett par Beolab 5? B&O har ju lyckats bättre än de flesta...
Senast redigerad av Rain 2007-07-04 02:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-04 02:08

Jag har också lyssnat några gånger på dessa under lite tid och oavsett vill jag itne drista mig till att säga att de låter dåligt utan de låter bra. Men för att få perspektiv måste jag säga att för det priset som de kostar får man för en tiondel garanterat lika bra eller bättre ljud. Eller så mi uppfattning. Intressant design och som vanligt med B&O en skön lifestylekänsla som är fyrköpt. Men dåliga är de inte bara ovanligt dålia på prisprestandaförhållande. :)

Rain. Please.
Sluta snacka gallimattias och bli lite faktabetonad. Ha gärna attityd pch ifrågasättande stil med gör det med lite känsla.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-04 02:12

meanmachine skrev:Jag har också lyssnat några gånger på dessa under lite tid och oavsett vill jag itne drista mig till att säga att de låter dåligt utan de låter bra. Men för att få perspektiv måste jag säga att för det priset som de kostar får man för en tiondel garanterat lika bra eller bättre ljud.

Men det får du ju absolut inte, inte med samma spridning och låga distortion vid i princip alla nivåer....
Ingen har ju hittills ens kommit med något förslag på en bättre högtalare än BL5...

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-04 02:19

Rain skrev:
Men det får du ju absolut inte, inte med samma spridning och låga distortion vid i princip alla nivåer....
Ingen har ju hittills ens kommit med något förslag på en bättre högtalare än BL5...

Det är kanske svårt att komma med ett förslag på högtalare som är jämförbar och faller innom samma sorts ljud och konstruktions kategori.
Någon ortho-aukustisk design kanske, men där finns inte så många fabrikat och varianter att välja mellan.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-04 02:22

Ett par oa 12.3 :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-07-04 02:27

Pip? :wink:

Har hört dessa Beo Lab 5 som hastigast och kan inte säga så mycket om de egentligen. Jag uppfattade att de lät bra av det lilla jag hörde.

Tycker överdelen ser bra ut med sin ufo design men underdelen ser ju hemsk ut. Ser ju ut som en gammal lampskärm på en technoklubb eller nåt. (Alternativt en städrobot från framtiden)

Bild
Vi måste ju ha en bild på det vi diskuterar.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-07-04 02:35

Jag var förvånad över den otroligt lilla sweetspot som infanns.
Stämmer inte alls med som sagts i denna tråd, men det kanske har varit reklamtexter?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-04 02:38

tvett skrev:Jag var förvånad över den otroligt lilla sweetspot som infanns.

???????
Tror du har missförstått hur dom fungerar.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-04 02:40

Men rain han vet minsann... :lol:

Please rain lägg ut texten lite du som är så kunnig

De är lite sexiga men man köper inte dessa som hifiintresserad och b&o satsar knappast på den kresten hellet utan på rika status-sökande som vill ha det konceptet.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-04 02:51

meanmachine skrev:Men rain han vet minsann... :lol:

De är lite sexiga men man köper inte dessa som hifiintresserad och B&O satsar knappast på den kresten hellet

Så hifi intresserade är enligt dig inte intresserade av högtalare som har mycket låg distortion extremt bra spridning suverän bandbredd hög effekttålighet och som kan anpassa sig till rummet betydligt bättre än andra högtalare.....

Angående sweetspot så har BL5 ju en extremt bred sådan påstår man något annat så kan man inte ha lyssnat på dom eller så tror man att där dom inte sprider bra är sweetspoten...

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-04 03:12

Mitt intryck var iaf att det inte är några högtalare att rocka med direkt. Den tyske herrens Coltrane plattor lät fint dock samt även annan jazz han spelade.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-04 03:21

matereo skrev:Mitt intryck var iaf att det inte är några högtalare att rocka med direkt. Den tyske herrens Coltrane plattor lät fint dock samt även annan jazz han spelade.

Jag har lyssnat på en hel del rock genom dom och det lät väldigt bra men det är klart de är väldigt neutrala och transparenta, något som hifinördar brukar uppskatta normalt fast kanske inte om det är B&O som gjort högtalarna...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-04 03:26

Finns det några vettiga mätningar gjorda på dessa burkar?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-04 03:39

Jag vet ej. Det finns i alla fall ingen mätmässig totalgenomgång av Beolab5 som jag kunnat se eller se eller som har antytts skall finnas om på nätet.

Kanske skulle det vara något för LTS att testa ?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-04 04:02

subjektivisten skrev:Finns det några vettiga mätningar gjorda på dessa burkar?

http://theaudiocritic.com/blog/index.ph ... 6&blogId=1

"The Audio Critic, to those who have never encountered it, was the audio magazine all the other audio magazines hated. It continually harped on the tweaks and charlatans of the audio world - perhaps excessively so - and backed up their opinions with science, measurements, the support of top professionals and, I think, excellent writing. It is a major proponent of ABX double-blind testing (although not at the beginning).

Anyway, to the subject. Recently The Audio Critic tested the Bang and Olufsen BeoLab 5 (http://www.bang-olufsen.com/web2/system ... prodid=544), their $16,000 top-of-the-line loudspeaker, and made the following comments (because it is a subscription site, I will only quote from the review): The low-frequency response was utterly smooth, effortless, powerful, without the slightest lumpiness, and extending all the way down to dc—or so it seemed. Unbelievable bass. The wide horizontal dispersion of the frequencies above 500 Hz also resulted in a unique listening experience—you can sit anywhere in the room with these speakers, as long as they are somewhere in front of you. The aiming of the midrange and tweeter has become totally uncritical. That alone is worth the price of admission. and The fact is that the overall sound was superb, as transparent, defined, and alive as I have ever heard out of any speaker and The BeoLab 5 is, on the whole, a masterpiece in sound, as well as in electroacoustic theory.

I was as flabbergasted as I ever have been after reading this review. I have never associated Bang & Olufsen with superior loudspeaker engineering, or superior engineering of any sort. I have always believed their main concern was styling and nothing more. To find that the only audio publication I have ever respected has given a B&O product such a glowing review - heck, more than a glowing review - floors me"

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-04 04:51

Se där ja! Jag känner inte till blaskan men det var ju kul att skåda iaf.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-04 06:03

Rain:

Det är som jag skrivit tidigare, att du har inte speciellt stor koll på hur en riktigt bra högtalare ska låta.
Beolab5 är och förblir en mellanklass produkt vad du än hävdar.
Detta kommer du att komma underfund med tiden, när du fått mer erfarenhet av "bra" högtalare.

Du får gärna tycka och ha en massa åsikter, men jag förstår faktiskt inte varför du så envist försvarar något som så många andra har erfarenhet av, och pekar ut som något ganska medelmåttigt, och då är det inte alls så förvånande att du får en massa mothugg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-04 07:30

Konstigt... jag vet att jag skrev en rapport på forumet efter att jag varit och provlyssnat dem när de kom... men jag hittar inte tråden med sökmotorn.

Den imponerade inget speciellt på mig vad jag kan minnas i alla fall. Mer än att det var det bästa från Bang hittils skulle jag tro.

Världens bästa serietillverkade högtalare är det långt ifrån, frågan är om den ens landar på topp-100...

Tar man in parametern pris/prestanda halkar den ännu längre ned. För en femtedel av priset hade den varit mycket intressantare.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-07-04 07:42

matereo skrev:15" basarna har inte mycket till lådor att rumstera i. En sluten volym på 30-40L vill jag minnas. Kanske därav det som stereophile såg i sina mätningar, nämligen att vid 90hz hade basen fallit med 3db och vid 60hz mellen 6 och 9db. Sen kan man ju undra vilka ytterliga egenheter i basen som måste kompenseras för pga den lilla volymen de ska jobba i.

Just basen dras väl med kompression p.g.a. den lilla lådan? Vill minnas att Ingvar Öhman skrev om högtalaren någonstans då han var inbjuden till introduktioen av BeoLab 5.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-04 07:46

Alltså B&O är ju hopplöst ute och cyklar designmässigt nu. Dessa högtalare ser ju ut som nåt robotmonster från Doctor Who, å den serien tyckte man ju var extremt corny t o m när man var liten snorvalp. 8)

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-04 08:10

rhenrics skrev:Alltså B&O är ju hopplöst ute och cyklar designmässigt nu. Dessa högtalare ser ju ut som nåt robotmonster från Doctor Who, å den serien tyckte man ju var extremt corny t o m när man var liten snorvalp. 8)

Hittade den här texten i en artikel om Beolab 5 i Ny Teknik:

Folk på B & O säger det inte rent ut, men låter antyda att teknikerna på företaget fått fritt spelrum under utvecklingen av Beolab 5 och inte - som alltid - tvingats anpassa sig till vad formgivarna hittat på.

En ny era för B & O ???

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-04 08:11

Hedlund skrev:Hittade den här texten i en artikel om Beolab 5 i Ny Teknik:

Folk på B & O säger det inte rent ut, men låter antyda att teknikerna på företaget fått fritt spelrum under utvecklingen av Beolab 5 och inte - som alltid - tvingats anpassa sig till vad formgivarna hittat på.

Ja, den ser ju inte alls formgiven ut... :roll:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-04 08:16

Rain skrev:
NNord skrev:Högtalarna har flera tusen watt för att kompensera underliga lösningar. baselementet är ju tämligen ineffektivt

Ineffektivt element? Inte speciellt men det sitter i en ganska liten sluten låda för att få så ren bas som möjligt, så det kräver ju en del effekt.

Det du kallar underliga lösningar skulle jag nog kalla genialiska lösningar, bl.a. den som kompenserar för elementens åldrande/slitage.

så du menar att det finns fördelar med för små slutna lådor?

bara så du vet rain så är det många på forumet som både mätt och lyssnat just på icepower modulerna och ingen är speciellt förtjusta förutom om man då enbart tänker använda den till det klassD egentligen är till för...driva baselement under 200hz..

jag tror aldrig jag läst så mycket bullshit skrivet i en tråd av en medlem tidigare

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-04 08:18

Hedlund skrev:[Folk på B & O säger det inte rent ut, men låter antyda att teknikerna på företaget fått fritt spelrum under utvecklingen av Beolab 5 och inte - som alltid - tvingats anpassa sig till vad formgivarna hittat på.

En ny era för B & O ???

mmm...o den där cdsnurran på väggen ser ju väldigt 80-tal ut. Trodde det var hårddisk som gällde nu... :roll:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-04 08:58

Hårddisk?

Nej usch. Fy!

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-04 10:26

Hedlund skrev:Rain:

Det är som jag skrivit tidigare, att du har inte speciellt stor koll på hur en riktigt bra högtalare ska låta.
Detta kommer du att komma underfund med tiden, när du fått mer erfarenhet av "bra" högtalare.

Jag har stor erfarenhet av att lyssna på bra högtalare och Beolab5 är en av de bästa jag har hört...
Jag tycker du har duckat rätt mycket nu kom igen med vad du tycker låter bättre än BL5 på lika många parametrar...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-04 10:29

jag har iofs inte hört högtalaren ifråga men -3db @ 90hz som nån sa här är ju inte ens medelmåttigt....kan ju knappt stämma?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-04 10:30

Haakan_W skrev:e]

så du menar att det finns fördelar med för små slutna lådor?

bara så du vet rain så är det många på forumet som både mätt och lyssnat just på icepower modulerna och ingen är speciellt förtjusta förutom om man då enbart tänker använda den till det klassD egentligen är till för...driva baselement under 200hz..

Det finns klara hifimässiga fördelar med slutna lådor ja..

ICE modulerna är klart bättre än vad du tror fördelarna överväger nackdelarna med stor marginal.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-04 10:30

Rain skrev:
Hedlund skrev:Rain:

Jag har stor erfarenhet av att lyssna på bra högtalare och Beolab5 är en av de bästa jag har hört...
Jag tycker du har duckat rätt mycket nu kom igen med vad du tycker låter bättre än BL5 på lika många parametrar...

En en skärpprodukt du hyllar. :)

SM58
NS10
Beolab5
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi