Bild och Ljuds tester

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
poppop

Bild och Ljuds tester

Inläggav poppop » 2007-07-02 22:51

Hittade denna länk på expressen. Det som slår mig är att allt de testar är "fantastiskt" bra!? Nästan så att man funderar på om företagen sponsrar dom för att de ska "testa" prylarna...

http://www.bildochljud.se/index.php?cat=59048&
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
Rain

Re: Bild och Ljuds tester

Inläggav Rain » 2007-07-02 22:58

poppop skrev:Hittade denna länk på expressen. Det som slår mig är att allt de testar är "fantastiskt" bra!? Nästan så att man funderar på om företagen sponsrar dom för att de ska "testa" prylarna...

Nu är det ju bara ett urval av tester som Expressen publicerar så Allt de testar är knappast fantastiskt, dessutom Bild & Ljud ger ju liksom de flesta testande tidningar betyg och omdömen baserade efter vad produkterna kostar ett par väljudande högtalare för 2000 är ju fantastiskt med tanke på hur många sura högtalare man kan få för 10-20000...

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-07-03 03:30

Hahaha...
Det som slår mig är att allt de testar är "fantastiskt" bra!? Nästan så att man funderar på om företagen sponsrar dom för att de ska "testa" prylarna...

...det är faktiskt.se exakt så det kan gå till hos vissa tidningar.
Spons lite här och där, lite grease money i olika former.
Jobbar och har inte jobbat på tidning men vet att man med rätt metoder kan ändra sådana små saker som betygsättning. Hey, vi är ju alla människor.. :roll:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Bild och Ljuds tester

Inläggav rhenrics » 2007-07-03 10:22

Den där duon ser ju iofs j----vligt intressant ut, om den nu är så bra som det påstås i testet. Påminner lite om NAD:s nya M-serie, men till 1/4 av priset!!! 8O

undrar vems konstruktion kineserna plankat denna gång? :lol:

länk

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-07-03 10:38

Mja, bara det att man startar en tidning som heter "bild & ljud", när det finns en hyfsat seriös tidning som heter "ljud & bild" borde få en att dra öronen åt sig.

Första gången jag fick "bild & ljud"skickat till mig så roade jag mig med att göra ett histogram över vilka betyg apparatena fick. Då var det en tiogradig skala har jag för mig, och det visade sig att bara någon enstaka apparat fick betyget 6 på någon enstaka punkt. Toppen låg vid 9.

I praktiken var det nog en tregradig skala: 8-9-10.

Inga centralprov där inte! :lol:

Kritiken var mycket försiktig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-03 16:06

En hel del 6or såg jag iofs. men inga lägre betyg dock.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-07-03 16:12

matereo skrev:En hel del 6or såg jag iofs. men inga lägre betyg dock.

Ok, men att inte använda nedre delen av skalan är knappast en slump. Man vill antingen hjälpa de som säljer apparaterna, eller så vill man att de som säljer apparaterna ska använda "testerna" i sin marknadsföring, så att de själva får reklam.

Allt verkar handla om att synas, och omtanken om konsumenten (som ju tester borde drivas av) finns inte.

På sin höjd fungerar tidningen som produktinformation. "Jaha, har Denon kommit med en ny receiver". Sen får man ta reda på själv om den är bra eller inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 23:32

Svante skrev:

Ok, men att inte använda nedre delen av skalan är knappast en slump. Man vill antingen hjälpa de som säljer apparaterna, eller så vill man att de som säljer apparaterna ska använda "testerna" i sin marknadsföring, så att de själva får reklam.

Allt verkar handla om att synas, och omtanken om konsumenten (som ju tester borde drivas av) finns inte.
.

Men herregud det görs ju knappast några riktigt dåliga oprisvärda produkter längre, de flesta (i princip alla produkter) från jättebilligt till superdyrt tillverkas ju nu t.o.m. i samma fabriker i Kina/asien....

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-03 23:35

Rain skrev:Men herregud det görs ju knappast några riktigt dåliga oprisvärda produkter längre

Det har framgått väldigt tydligt att du tycker det. 8)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 23:41

Sanny_X skrev:
Rain skrev:Men herregud det görs ju knappast några riktigt dåliga oprisvärda produkter längre

Det har framgått väldigt tydligt att du tycker det.

Vad är en dålig produkt och vilken är perfekt? Du gillar att göra det lätt för dig va?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-03 23:48

Rain skrev:Du gillar att göra det lätt för dig va?

Hmmm, det känns bekant... :roll:

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-04 00:09

Kanonbra detta om ljud o bild länken. Nu kan jag hänvisa dit då jag skall sälja min Casio ex Z1000 pocketkamera.. :)
tackar.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-04 09:13

Svante skrev:

Eller så skriver man inte om det värsta skräpet. Varför slösa tid på sådant?

/ B

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-04 09:38

Vore ju kul med nån sorts referensram i de fall de testar 4 hembioanläggningar i prisspannet 3000-40.000 kronor så att inte alla slutar på 8/10 i betyg och alla tror den billigaste är lika bra. Nu kan den ju teoretiskt vara det oxå, men troligen inte.

Är betyget alltid knutet till priset?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-04 10:16

Rain skrev:Men herregud det görs ju knappast några riktigt dåliga oprisvärda produkter längre, de flesta (i princip alla produkter) från jättebilligt till superdyrt tillverkas ju nu t.o.m. i samma fabriker i Kina/asien....

Även om det inte tillverkas lika dåliga produkter som tidigare så måste du väl ändå hålla med om att vissa prylar rimligen borde vara under medel för att några ska kunna vara över medel. Allt annat borde innebära att alla produkter är exakt lika bra. Och vara medelmåttiga. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-04 10:19

Bill50x skrev:Eller så skriver man inte om det värsta skräpet. Varför slösa tid på sådant?

/ B

Kan man ha olika åsikter om så klart. Vissa tidningar kan fungera så att de bara skriver om sånt de rekommenderar. Som MoLT t ex? 8)

Andra tidiningar kan ju fungera så att de även upplyser om sånt som är värsta bottennappet.

Personligen föredrar jag den sistnämnda kategorin, och anser inte att det är slöseri med tid. Det sparar ju min tid om jag slipper ta reda på sådana saker på egen hand. I bästa fall sparar jag pengar på det också. :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-07-04 11:38

Bill50x skrev:
Svante skrev:

Eller så skriver man inte om det värsta skräpet. Varför slösa tid på sådant?

/ B

Tror du allvarligt att det är orsaken i det här fallet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-04 11:44

Någon som är med på att starta en ny hifitidning?

Namnförslag: Hifisågen 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-04 19:07

Nattlorden skrev:Någon som är med på att starta en ny hifitidning?

Namnförslag: Hifisågen 8)

Eller varför inte "Rent ljud i påsen"? :D
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-04 19:09

Hifi-fokus:

"Totalt bullfritt"

:)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-04 19:22

tom blaska duger fint. För ingen kommer lämna nåt dit i alla fall.

Det krävs en del saker av en testare vilket sällan folk har på några forum anser jag.. Det är objektivitet.. värt att tänka på :wink:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-04 19:48

Svante skrev:
Bill50x skrev:Eller så skriver man inte om det värsta skräpet. Varför slösa tid på sådant?

Tror du allvarligt att det är orsaken i det här fallet?

Ingen aning. Har inte läst tidningen och har heller ingen personlig erfarenhet av de testade grejorna.

Men om JAG drev en tidning som var beroende av annonsörer och importörers/tillverkares välvilja för att överleva skulle jag nog välja att skriva positivt om det som var bra och nogsamt glömma resten. Dels för att inte slösa tid på skräp, dels för att bara promota det som är bra, inte racka ner på det som är dåligt. Det är roligare att vara positiv, lixom :-)

Precis som i det sociala samspelet människor emelllan brukar det vara positivt att försöka finna det som är bra och försöka förstå intentionerna & mekanismerna bakom ett handlande. Inte bara att vända ryggen åt det som inte verkar vara perfekt eller i ens egen linje.

Produkter från seriösa tillverkare brukar dessutom inte vara enbart usla, ofta finns det någon tanke bakom konstruktionerna, vara sig man totalt sett gillar produkten mer eller mindre. Det finns människor som tänker i svart/vitt, "good" "bad" typ. Men det gagnar sällan vare sig debatt, förståelse eller utveckling.

Inte ens forskare på KTH kan delas in i sådana svart/vita grupperingar ;-)

/ B

MosFET

Inläggav MosFET » 2007-07-04 20:43

Svante skrev:Mja, bara det att man startar en tidning som heter "bild & ljud", när det finns en hyfsat seriös tidning som heter "ljud & bild" borde få en att dra öronen åt sig.

Tidningen är ju ursprungligen norsk plus att sedan hålla reda på vad Ljud&Bild heter för tillfället är väl inte det lättaste...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-07-04 22:06

Bill50x skrev:Men om JAG drev en tidning som var beroende av annonsörer och importörers/tillverkares välvilja för att överleva skulle jag nog välja att skriva positivt om det som var bra och nogsamt glömma resten. Dels för att inte slösa tid på skräp, dels för att bara promota det som är bra, inte racka ner på det som är dåligt. Det är roligare att vara positiv, lixom :-)

Mm. Det är väl ok om alla inser att det är så, att tidningen INTE bedriver testverksamhet som är till för konsumenterna, utan som är till för utgivaren och leverantörerna.

Men när det förkläs till råd&rön-liknande tester, då är det tur att det finns andra kanaler, som den här, att tala om det på.

Återgå till Generellt om hifi