Haakan_W skrev:jag har iofs inte hört högtalaren ifråga men -3db @ 90hz som nån sa här är ju inte ens medelmåttigt....kan ju knappt stämma?
Du ska inte tro på allt vad folk säger,,, http://theaudiocritic.com/cwo_images/image40.jpg
Moderator: Redaktörer
Haakan_W skrev:jag har iofs inte hört högtalaren ifråga men -3db @ 90hz som nån sa här är ju inte ens medelmåttigt....kan ju knappt stämma?
Rain skrev:meanmachine skrev:Men rain han vet minsann...![]()
De är lite sexiga men man köper inte dessa som hifiintresserad och B&O satsar knappast på den kresten hellet
Så hifi intresserade är enligt dig inte intresserade av högtalare som har mycket låg distortion extremt bra spridning suverän bandbredd hög effekttålighet och som kan anpassa sig till rummet betydligt bättre än andra högtalare.....
Angående sweetspot så har BL5 ju en extremt bred sådan påstår man något annat så kan man inte ha lyssnat på dom eller så tror man att där dom inte sprider bra är sweetspoten...
overture skrev:1. De flesta som är hifi-intresserade verkar ogilla B&O. Ibland närmar sig ogillandet djup avsky. Konstigt.
2a. Tron på att formgivning -> dåligt ljudande produkt
2b. Tron att formgivning är gratis.
3. Framförandet av korta, subjektiva, lyssningsintryck som "bevis" för att BL5 skulle vara dålig. Konstigt när mätningar och kritiska tester brukar förespråkas. Var finns fakta som stödjer att BL5 är dålig?
4. Åsikten att man inte kan jämföra BL5 med andra högtalare bara för att de är aktiva. (Det är väl skit samma hur kedjan är konfigurerad. Ett fonogram avläses i någon form av källa och till slut alstrar ngt membran vibrationer. Om slutstegen sitter i högtalaren eller inte har väl ändå ingen betydelse)
5. Prisvärdhetssnacket... som sagt, det enda man behöver mer än dessa högtalare är ju en källa med försteg. Tex ngt från B&O.
Observera att jag själv inte vet, eller påstår, något om dessa högtalare. Jag ville bara poängtera de ngt udda resonemang som förekommit.
overture skrev:Nu har jag inte varit och lyssnat på BL5 men när man läser den här tråden slås man av ett flertal intressanta iaktagelser:
1. De flesta som är hifi-intresserade verkar ogilla B&O. Ibland närmar sig ogillandet djup avsky. Konstigt.
2a. Tron på att formgivning -> dåligt ljudande produkt
2b. Tron att formgivning är gratis.
meanmachine skrev:inom lifestyle är B&O bäst. Jag håller på det. men det är skillnad på konceptet och kundkretsen.
B&O har inte som intention att lira bland audiofiler heller.
Rain skrev:
Har du lyssnat på ett par Beolab 5? B&O har ju lyckats bättre än de flesta...
Magnuz skrev:Kunde inte sagt det bättre själv. Jag skulle gärna ha lite B&O-grejer. Mest som prydnad, dock.
rhenrics skrev:Magnuz skrev:Kunde inte sagt det bättre själv. Jag skulle gärna ha lite B&O-grejer. Mest som prydnad, dock.
Kan inte påminna mig att jag nånsin sett ngt tillverkat av B&O som designmässigt fallit mig i smaken. Kan ni inte ge lite exempel på sådant ni anser vara lyckat rent designmässigt?
NNord skrev:BO har gjort bra TV-apparater tycker jag. Om man ser tillbaka typ 20 år sedan.
overture skrev:Nattlord: Ja, jag övertolkar nog lite. Jag gillar B&O för att de är de enda (eller i alla fall känner jag inte till ngn annan) som har ett helthetstänkande där både handahavande, formgivning och ljudkvalitet finns med.
Vad det gäller ICEPower så känner jag till och har läst specarna och diskussionerna runt detta. Däremot har jag inte läst ngn test på just BL5 som helhet.
För övrigt så vet jag nämligen inget fulare än grå/silver/svarta lådor där man endast brytt sig lite om hur frontplattan ser ut (dvs, ska det vara blå, röda eller gröna dioder bland de ca 50 vred och knappar man strött ut)
Formgivningen på 99% av all hifi är som jag ser det obefintlig och väldigt mycket "thinking inside the box". Inga visioner, ingen finess.
Att sedan ställa dessa lådor (som naturligtvis är av olika märke) i ett sk hifi-rack och sedan dra massa sladdar lådorna emellan fulländar den motbjudande helheten. Till detta har man naturligvis minst 3 fjärrkontroller av svart plast med flerfärgade knappar på.
Jag vill väldigt gärna att det ska komma en produkt från B&O som är ljudmässigt så bra att man kan köpa den... AB i toppen och Ice i basen borde ju kunna bli fint. Är det inte så de nya BL9 funkar?
Magnuz skrev:NNord skrev:BO har gjort bra TV-apparater tycker jag. Om man ser tillbaka typ 20 år sedan.
Japp. De hade om inte annat bättre ljud än typ alla andra TV-apparater jag har hört iaf. Dessutom var de flera dm smalare än alla andra tjock-TV. Vet inte hur de är nu, dock.
Magnuz skrev:Vad kostar de här Beolab 5 nudå, förresten? Man kanske skulle köpa ett par på skoj?
NNord skrev:BO har gjort bra TV-apparater tycker jag. Om man ser tillbaka typ 20 år sedan.
Rain skrev:Hedlund skrev:Rain:
Det är som jag skrivit tidigare, att du har inte speciellt stor koll på hur en riktigt bra högtalare ska låta.
Beolab5 är och förblir en mellanklass produkt vad du än hävdar.
Detta kommer du att komma underfund med tiden, när du fått mer erfarenhet av "bra" högtalare.
Jag har stor erfarenhet av att lyssna på bra högtalare och Beolab5 är en av de bästa jag har hört...
Jag tycker du har duckat rätt mycket nu kom igen med vad du tycker låter bättre än BL5 på lika många parametrar...
Phon skrev:Har inte Philips alltid gjort rätt bra TV?