Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-04 10:31

Haakan_W skrev:jag har iofs inte hört högtalaren ifråga men -3db @ 90hz som nån sa här är ju inte ens medelmåttigt....kan ju knappt stämma?

Du ska inte tro på allt vad folk säger,,, http://theaudiocritic.com/cwo_images/image40.jpg

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-04 10:31

ok

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-07-04 10:43

Nu har jag inte varit och lyssnat på BL5 men när man läser den här tråden slås man av ett flertal intressanta iaktagelser:

1. De flesta som är hifi-intresserade verkar ogilla B&O. Ibland närmar sig ogillandet djup avsky. Konstigt.

2a. Tron på att formgivning -> dåligt ljudande produkt
2b. Tron att formgivning är gratis.

3. Framförandet av korta, subjektiva, lyssningsintryck som "bevis" för att BL5 skulle vara dålig. Konstigt när mätningar och kritiska tester brukar förespråkas. Var finns fakta som stödjer att BL5 är dålig?

4. Åsikten att man inte kan jämföra BL5 med andra högtalare bara för att de är aktiva. (Det är väl skit samma hur kedjan är konfigurerad. Ett fonogram avläses i någon form av källa och till slut alstrar ngt membran vibrationer. Om slutstegen sitter i högtalaren eller inte har väl ändå ingen betydelse)

5. Prisvärdhetssnacket... som sagt, det enda man behöver mer än dessa högtalare är ju en källa med försteg. Tex ngt från B&O.

Observera att jag själv inte vet, eller påstår, något om dessa högtalare. Jag ville bara poängtera de ngt udda resonemang som förekommit.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-04 10:47

Rain skrev:
meanmachine skrev:Men rain han vet minsann... :lol:

De är lite sexiga men man köper inte dessa som hifiintresserad och B&O satsar knappast på den kresten hellet

Så hifi intresserade är enligt dig inte intresserade av högtalare som har mycket låg distortion extremt bra spridning suverän bandbredd hög effekttålighet och som kan anpassa sig till rummet betydligt bättre än andra högtalare.....

Angående sweetspot så har BL5 ju en extremt bred sådan påstår man något annat så kan man inte ha lyssnat på dom eller så tror man att där dom inte sprider bra är sweetspoten...

Tyvärr går det inte att kombinera rumskorrektion av denna typ med bra spridning. Tyvärr blir det en ytterst smal sweetspot. Mikrofonen drar ihop det hela till något sorts medelvärde, vilket gör att det låter ganska okej, medans det kan vara riktigt illa på andra ställen i rummet.
NN

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-04 10:55

overture skrev:1. De flesta som är hifi-intresserade verkar ogilla B&O. Ibland närmar sig ogillandet djup avsky. Konstigt.

Det tycker jag låter som en övertolkning. Däremot kanske man tycker att det är synd att vanligt folk köper produkterna i tron att ljudet är lika bra som designen och därigenom kanske inte utveckar samma intresse för ljud som de skulle gjort om de skaffat traditionell hifi-utrustning. Sålunda kan man tolka det som att man försöker värna om folks njutning. Är inte det snällt så säg?

b tror jag inte det är någon som tror. Däremot tror jag vi alla sett fall där man använder extrem, eller god, design för att skyla över att resten inte håller måttet. Det behöver inte vara så, men kan vara så.

3. Framförandet av korta, subjektiva, lyssningsintryck som "bevis" för att BL5 skulle vara dålig. Konstigt när mätningar och kritiska tester brukar förespråkas. Var finns fakta som stödjer att BL5 är dålig?

Fakta om ICE-kretsarna finns väl gott om?

Om de första lyssningsintrycken är tillräckligt ointressanta går väl folk sällan vidare och gör en mera noggrann granskning med mätning osv?

4. Åsikten att man inte kan jämföra BL5 med andra högtalare bara för att de är aktiva. (Det är väl skit samma hur kedjan är konfigurerad. Ett fonogram avläses i någon form av källa och till slut alstrar ngt membran vibrationer. Om slutstegen sitter i högtalaren eller inte har väl ändå ingen betydelse)

Om slutstegen som sitter i inte håller den klass man kräver och inte kan bytas ut har det väl definitivt betydelse.

5. Prisvärdhetssnacket... som sagt, det enda man behöver mer än dessa högtalare är ju en källa med försteg. Tex ngt från B&O.

Iofs sant. Kanske blir lite väl långa lågnivåkablar.... tar BeoLab5 XLR?

Observera att jag själv inte vet, eller påstår, något om dessa högtalare. Jag ville bara poängtera de ngt udda resonemang som förekommit.

Lugnt. intressant observationer... tycker inte att de höll ända vägen, men ett gott försök till granskning. :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-04 11:08

overture skrev:Nu har jag inte varit och lyssnat på BL5 men när man läser den här tråden slås man av ett flertal intressanta iaktagelser:

1. De flesta som är hifi-intresserade verkar ogilla B&O. Ibland närmar sig ogillandet djup avsky. Konstigt.

1. Jag tror det beror på att B&O av tradition brytt sig mer om utseendet än om ljudet, det har gett dem ett dåligt rykte i hifi-kretsar. Dessutom började den här tråden inte med en fråga om hur Beolab 5 är utan med påståendet att de kanske är världens bästa serietillverkade högtalare. Något som knappast ens B&O själva skulle hävda. Själv har jag aldrig hört dem, jag kan mycket väl tänka mig att jag skulle gilla dem.

2a. Jag tror inte att någon tror att det automatiskt är så, alla produkter är ju formgivna. När det gäller högtalare är det dock så att utformningen påverkar ljudet högst avsevärt och vissa av B&O:s produkter (t.ex. de smala pelarhögtalarna eller de ultratunna vägghögtalarna) har helt enkelt inte förutsättningar att prestera något vidare.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-07-04 11:19

Nattlord: Ja, jag övertolkar nog lite. Jag gillar B&O för att de är de enda (eller i alla fall känner jag inte till ngn annan) som har ett helthetstänkande där både handahavande, formgivning och ljudkvalitet finns med.

Vad det gäller ICEPower så känner jag till och har läst specarna och diskussionerna runt detta. Däremot har jag inte läst ngn test på just BL5 som helhet.

För övrigt så vet jag nämligen inget fulare än grå/silver/svarta lådor där man endast brytt sig lite om hur frontplattan ser ut (dvs, ska det vara blå, röda eller gröna dioder bland de ca 50 vred och knappar man strött ut)
Formgivningen på 99% av all hifi är som jag ser det obefintlig och väldigt mycket "thinking inside the box". Inga visioner, ingen finess.
Att sedan ställa dessa lådor (som naturligtvis är av olika märke) i ett sk hifi-rack och sedan dra massa sladdar lådorna emellan fulländar den motbjudande helheten. Till detta har man naturligvis minst 3 fjärrkontroller av svart plast med flerfärgade knappar på.

Jag vill väldigt gärna att det ska komma en produkt från B&O som är ljudmässigt så bra att man kan köpa den... AB i toppen och Ice i basen borde ju kunna bli fint. Är det inte så de nya BL9 funkar?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-04 11:21

inom lifestyle är B&O bäst. Jag håller på det. men det är skillnad på konceptet och kundkretsen.

B&O har inte som intention att lira bland audiofiler heller.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-04 11:25

meanmachine skrev:inom lifestyle är B&O bäst. Jag håller på det. men det är skillnad på konceptet och kundkretsen.

B&O har inte som intention att lira bland audiofiler heller.

Kunde inte sagt det bättre själv. Jag skulle gärna ha lite B&O-grejer. Mest som prydnad, dock.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-04 11:26

Rain skrev:

Har du lyssnat på ett par Beolab 5? B&O har ju lyckats bättre än de flesta...

Jag har lyssnat på ICE-power och det var inte speciellt imponerande. Trist diskant.

Kanske kunde Beolab blivit hyfsade med bra förstärkare? Vem vet?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-04 11:27

Magnuz skrev:Kunde inte sagt det bättre själv. Jag skulle gärna ha lite B&O-grejer. Mest som prydnad, dock.

Kan inte påminna mig att jag nånsin sett ngt tillverkat av B&O som designmässigt fallit mig i smaken. Kan ni inte ge lite exempel på sådant ni anser vara lyckat rent designmässigt?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-04 11:32

rhenrics skrev:
Magnuz skrev:Kunde inte sagt det bättre själv. Jag skulle gärna ha lite B&O-grejer. Mest som prydnad, dock.

Kan inte påminna mig att jag nånsin sett ngt tillverkat av B&O som designmässigt fallit mig i smaken. Kan ni inte ge lite exempel på sådant ni anser vara lyckat rent designmässigt?

De hade någon skivspelare som var ganska cool vill jag minnas och en och annan rätt elegant TV har de väl presterat. Ska se om jag kan hitta nåt. Annars är jag väl ärligt talat ingen fan av all deras design heller. Alltför mycket har en 80-talsprägel på något sätt.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-04 11:32

BO har gjort bra TV-apparater tycker jag. Om man ser tillbaka typ 20 år sedan.
NN

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-04 11:33

NNord skrev:BO har gjort bra TV-apparater tycker jag. Om man ser tillbaka typ 20 år sedan.

Japp. De hade om inte annat bättre ljud än typ alla andra TV-apparater jag har hört iaf. Dessutom var de flera dm smalare än alla andra tjock-TV. Vet inte hur de är nu, dock.
Senast redigerad av Magnuz 2007-07-04 11:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-04 11:34

overture skrev:Nattlord: Ja, jag övertolkar nog lite. Jag gillar B&O för att de är de enda (eller i alla fall känner jag inte till ngn annan) som har ett helthetstänkande där både handahavande, formgivning och ljudkvalitet finns med.

Bose? Har även sett andra tillverkare göra designsnygga lösningar, bl.a. någon jag inte annars förknippat med audio (mitsubishi kanske?).
Sen finns det tillverkare av system med inbyggda högtalare också i lifestylesegmentet.

Hela lösningar kan du finna från fler... Naim, Linn, Meridian.... tror Mark Levinson tagit fram högtalare. Rega och NAD har haft högtalare i sortimentet.

Meridian tycker jag är designmässigt väldigt snyggt. Deras stora högtalare tycker jag låter riktigt bra också. (I min bok definitivt mer anspråk på titeln i tråden än BeoLab5. )

Vad det gäller ICEPower så känner jag till och har läst specarna och diskussionerna runt detta. Däremot har jag inte läst ngn test på just BL5 som helhet.

Hoppas bara du inte tror ICE blir bättre bara för att de monteras in i en högtalare. :wink:

För övrigt så vet jag nämligen inget fulare än grå/silver/svarta lådor där man endast brytt sig lite om hur frontplattan ser ut (dvs, ska det vara blå, röda eller gröna dioder bland de ca 50 vred och knappar man strött ut)
Formgivningen på 99% av all hifi är som jag ser det obefintlig och väldigt mycket "thinking inside the box". Inga visioner, ingen finess.
Att sedan ställa dessa lådor (som naturligtvis är av olika märke) i ett sk hifi-rack och sedan dra massa sladdar lådorna emellan fulländar den motbjudande helheten. Till detta har man naturligvis minst 3 fjärrkontroller av svart plast med flerfärgade knappar på.

Visst får du tycka så. Men design är något som görs riktat åt en målgrupp. Det blir inte mindre design för att man gör som du beskriver, bara att designen är annorlunda för att målgruppen är det.

Du gillar inte att ha 4 stora kolosser till slutsteg i rad på golvet med grova kablar till och med enorma och rakbladsvassa kylflänsar längs sidorna. För vissa av oss andra så är det ungefär det häftigaste som finns och mycket vackert att beskåda.

Smaken på design är som r*ven... kl*ven (som vi säger i skåne..)

Jag vill väldigt gärna att det ska komma en produkt från B&O som är ljudmässigt så bra att man kan köpa den... AB i toppen och Ice i basen borde ju kunna bli fint. Är det inte så de nya BL9 funkar?

Klart du kan... så illa är det inte... medelnivå på hifi är bra idag. Vill man lägga 200,000 på något med samma prestanda som ett fult traditionellt hifisystem på 40,000 pga "överlägsen design" står det folk helt fritt.
Senast redigerad av Nattlorden 2007-07-04 11:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-04 11:35

Magnuz skrev:
NNord skrev:BO har gjort bra TV-apparater tycker jag. Om man ser tillbaka typ 20 år sedan.

Japp. De hade om inte annat bättre ljud än typ alla andra TV-apparater jag har hört iaf. Dessutom var de flera dm smalare än alla andra tjock-TV. Vet inte hur de är nu, dock.

Ja, å andra sidan fanns det ju DUX och Nordmende på den tiden, som smiskade det mesta :wink:
NN

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-04 11:36

Vad kostar de här Beolab 5 nudå, förresten? Man kanske skulle köpa ett par på skoj?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-04 11:38

Magnuz skrev:Vad kostar de här Beolab 5 nudå, förresten? Man kanske skulle köpa ett par på skoj?

150,000:- sist jag kollade.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-04 11:45

Nattlorden skrev:
150,000:- sist jag kollade.

8O Blir nog inga skojinköp i så fall.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-07-04 11:46

rhenrics skrev:Kan inte påminna mig att jag nånsin sett ngt tillverkat av B&O som designmässigt fallit mig i smaken. Kan ni inte ge lite exempel på sådant ni anser vara lyckat rent designmässigt?

Bild

Eat this, or drink...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-04 11:46

Har inte Philips alltid gjort rätt bra TV?
Senast redigerad av phon 2007-07-04 11:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-04 11:47

Rain skrev:
Hedlund skrev:Rain:

Det är som jag skrivit tidigare, att du har inte speciellt stor koll på hur en riktigt bra högtalare ska låta.
Beolab5 är och förblir en mellanklass produkt vad du än hävdar.
Detta kommer du att komma underfund med tiden, när du fått mer erfarenhet av "bra" högtalare.

Jag har stor erfarenhet av att lyssna på bra högtalare och Beolab5 är en av de bästa jag har hört...
Jag tycker du har duckat rätt mycket nu kom igen med vad du tycker låter bättre än BL5 på lika många parametrar...

Nej, du har INTE tillräckligt stor erfarenhet av bättre högtalare.
Då hade du inte försvarat Beolab5 så som du gör.
Och ja, jag har medvetet duckat för din fråga om bättre högtalare, men eftersom du tjatar om det så kommer här ett litet axplock av högtalare jag ägt, eller lyssnat till på ett mer seriöst sätt än bara ett snabbt mässbesök.

Von Schweikert VR-7 SE
Infinity Epsilon
VMPS RM40
B & W 800D, 801D och 802D
JmLab Utopia, Grand Utopia och Mezzo Utopia.

Skulle kunna göra listan mycket längre än så här, men det fyller liksom ingen funktion, och jag kan garantera dig att samtliga dessa sopar mattan med Beolab 5 så det står härliga till.

Fast bäst blir det när man bygger själv :wink:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-04 11:47

phon skrev:Har inte Philips alltid gjort rätt bra TV?

Jag tror inte de är lika bra längre. Jag antar att du syftar på att de gamla B&O TV:arna var tillverkade av Philips-delar.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-04 11:50

Phon skrev:Har inte Philips alltid gjort rätt bra TV?

B&O är väl i princiop en förädlad Philips. Så vitt jag vet använder de philipschassin, rör och komponenter i det flesta apparater. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-04 11:51

Magnuz han före mig.. :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-04 11:54

Jo just, Philips innehåll och Beo-märke på utsidan.

Är Philps dåliga nu? Tycker nog att 37" Ambilight är rätt OK faktiskt.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-04 11:55

FoU av TV-apparater och andra skärmar ligger i Struer, Danmark, men det är mkt möjligt att viss tillverkningen är på Philips. ICE FoU befinner sig i Köpenhamn, antagligen tillverkning där också.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-04 11:57

phon skrev:Jo just, Philips innehåll och Beo-märke på utsidan.

Är Philps dåliga nu? Tycker nog att 37" Ambilight är rätt OK faktiskt.

Nix, de är jättefina!
Personligen hade jag inte köpt annat märke än Philips på LCD-tv i dagens läge. (Pioneer på plasma)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-04 12:00

LG tycker jag är bra !
NN

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-04 12:04

OT: NN: JBL 60 år i år? Det är det sedan Roswell-kraschen också... några kopplingar? *ler konspirationsteoretiskt*

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi