paradigm skrev:Hmmmm, det här börjar i min mening bli en tråd fylld med subjektivt tyckande, utan att ha riktigt på fötterna.
Ta V8 t ex som sågar klass D, "utan att ha riktigt koll på vad de presterar".
Jag har hemmasnickrade högtalare bestyckade med diverse JBL element, samt en stor egenhändigt byggd JBL sub med rejäl basreflexöppning, där varje element drivs av varsin Hypexmodul och om man då ska tro V8, kan denna rigg omöjligt vara bättre än medelmåttig på sin höjd, med oartikulerad basåtergivning som främsta kännetecken... och det känns ju en smula snopet måste jag säga, eftersom jag utan minsta tvekan skulle kunna låta mina grejor jämföras med vad som helst, oavsett prislappen, utan att behöva skämmas för det.
När det gäller B&O, så vill jag minnas att de historiskt sett, oftast köpte in standard apparater, som de sedan lät designavdelningen bygga om och då inte alltid med så värst bra resultat rent hållbarhetsmässigt.
Det är möjligt att det är annorlunda idag, men så har det inte alltid varit isf.
/Rolle
Nu har du inte riktigt tolkat mina inlägg riktigt rätt. Vad jag ville ha sagt var att pulsviddsmodulerande slutsteg inte kan mäta sig med motsvarande i klass AB när det gäller låg distorsion och frånvaro av artefaker i fullregistertillämpningar. Detta är en hyggligt väl förankrad sanning, vill man inte tro på det så får man ta sökfunktionen ovan till hjälp för vidare förkovring. Har man anspråk på att vara "bäst" så får det inte finnas några som helst tveksamheter på komponentval och konstruktionslösningar. Hur bra än B&O är, så kunde det blivit bättre med annan förstärkarlösning i hiend-hänseende i yttersta toppklassen, som det gjort sig gällande. Därvidlag kan jag såga lösningen innan jag ens behöver lyssna, med syfte att hitta den absolut bästa högtalaren. Hur bra tex en Ferrari än är så begränsas den högst betydligt om man kör på hjul av trä. Ser man till kylnings- och platshänseende så är saken en annan, i det fallet förstår jag valet av pulsviddsmodulerande slutsteg.
Jag har aldrig påstått att beolab5 låter direkt illa. Inte heller tror jag att din rigg gör det. Har ett par vänner som helhjärtat spelar på Hypex-moduler; subjektivt låter det faktiskt riktigt bra. Men teoretiskt "bäst" lösning är det inte.
Naqref har rätt; jag har dissat klass D-teknik generellt, och ICE specifikt, i den meningen att göra anspråk att vara absolut bäst, då det bevisligen finns vettigare lösningar.