Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-07-05 10:16

Jag har lyssnat på Beolab5 två gånger i två olika B&O butiker och har inte blivit speciellt imponerad.

Jag gissar på att ICE modulerna samt elementkvaliten sätter gränser. Att högtalaren sprider "bra" påstår vissa vara en bra egenskap.. jag vet inte det jag.

Liten 29liters låda till basen är ju självklart en designgrej från B&O.. ingen tror väl på fullt allvar att funktion går före form hos detta företag?? 8O Termisk kompression samt distortion från modulation av den akustiska fjädern i den lilla lådan är naturligtvis inte någon önskvärd egenskap.

Möjligt att jag skulle talat varmare om högtalaren i fråga om jag lyssnat på den i bättre rum med bättre material men mersmak uppstod inte vi dessa tillfällen. Det ljud jag hört från vissa andra tillverkare samt egna alster har presterat i mitt tycke bättre.

Tänk på att bra komponenter kostar. Tänk också på att det ligger stora utvecklingkostnader bakom konstruktionen samt att vinst i flera led läggs på detta.. delningsfilter, slutsteg och mic... det kan i min mening aldrig bli fråga om något SOTA till det butikspriset.

Oh, jag gillar inte soft domar och i synnerhet inte till mellanregistret.. kan det öht. bli bra?

/Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-05 10:22

Floyd skrev:Hur många här inne har verkligen lyssnat till denna högtalare???? Väldigt väldigt få skulle jag tro, och ändå är stora motorsågen ofta på väg fram...

Jag har lyssnat... med standardpaket cd-skivor med för lyssningetestet... typ en timme totalt.

Så D Så.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-05 10:24

Baselementet kan ju vara framtaget för att arbete linjärt i liten låda. Inte omöjligt att dom tänkt på detta, med allt vad det innebär.

Dock, 29 Liter är väldigt litet de, mina 15" sitter i 60 Liters lådor och de är anpassade för att ta hjälp av en liten låda för att motorsystemet skall arbeta linjärt. Dock krävs det hörnplacering för att det skall fungera.

BO har halva volymen, ingen hörnplacering, enbart golv, dock mycket effekt, det går alltid att kompensera med effekt, elda för kråkorna, frågan är, om de påvisar någon dist när dom eldar på :wink: eller ej.
NN

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-05 10:31

Bilbasar selar ju gott i smålådor men även där krävs ju enorma mängder effekt. 1000w är ingenting att nämna i bilkretsar. Min bror har 2st 12" basar i pluttlåda men de drivs med 4,4kWa... 8)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-05 10:32

Piotr skrev:Jag har lyssnat på Beolab5 två gånger i två olika B&O butiker och har inte blivit speciellt imponerad.

Samma hær...

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-05 10:42

meanmachine skrev:Bilbasar selar ju gott i smålådor men även där krävs ju enorma mängder effekt. 1000w är ingenting att nämna i bilkretsar. Min bror har 2st 12" basar i pluttlåda men de drivs med 4,4kWa... 8)

mm men de är andra frekvenser då. Och nästan alltid portade lådor.
NN

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-05 11:01

Hmmm...

jag har lyssnat på snuskigt dyra högtalare (B&W, QRS, Marten Design, JMLab, Amphion, Dynaudio, Martin Logan etc) på olika mässor, i butik och i hem men aldrig blivit imponerad . Betyder det att högtalarna är dåliga? Eller att rummet är otillräckligt? Eller att allt bara är hype? 8)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-05 11:04

NNord skrev:

Små baslådor är inget unikt för B&O. Velodyne kör sina subbar i extremt små lådor i relation till elementstorleken. Carver's Sunfire likaså. Några av dessa påstås spela med 0.1% distorsion vid 15 HZ -3 dB. Har inte lyssnat på dem själv, men åtminstone Velodyne är väl hyfsat erkända även i Hifi-kretsar?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-05 11:08

Visst men det går åt kraft. Carver ger väl peak på 2,7kWa ändå distar det rätt så bra. Velodyne och B&W är även dessa enorma kraftbanker.

hifiguru@spray.se

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-05 11:10

NNord skrev:
meanmachine skrev:Bilbasar selar ju gott i smålådor men även där krävs ju enorma mängder effekt. 1000w är ingenting att nämna i bilkretsar. Min bror har 2st 12" basar i pluttlåda men de drivs med 4,4kWa... 8)

Nja.. Väldigt ofta slutna lådor då vi pratar väldigt "små". Sen är det väl klart att de som spelar högt eller högst ofta använder portat men det finns både och. Sen e ju magnetpaketet ofta så jävla stort på dom basarna så dom inte får plats i en normal låda men det går alltid att lösa :)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-05 11:10

meanmachine skrev:Visst men det går åt kraft. Carver ger väl peak på 2,7kWa ändå distar det rätt så bra. Velodyne och B&W är även dessa enorma kraftbanker.

Ja? Inget annat har väl hävdats än att det krävs mer effekt vid små slutna lådor?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-05 11:13

rhenrics skrev:
NNord skrev:

Små baslådor är inget unikt för B&O. Velodyne kör sina subbar i extremt små lådor i relation till elementstorleken. Carver's Sunfire likaså. Några av dessa påstås spela med 0.1% distorsion vid 15 HZ -3 dB. Har inte lyssnat på dem själv, men åtminstone Velodyne är väl hyfsat erkända även i Hifi-kretsar?

jag har en velodyne minivee (ok det är den cheapaste modellen) och den har inte en susning mot inos 8"are i större portad låda...

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-05 11:16

Haakan_W skrev:
jag har en velodyne minivee (ok det är den cheapaste modellen) och den har inte en susning mot inos 8"are i större portad låda...

Ok. nu var det kanske inte den jag tänkte på, utan typ HGS18,15,10 eller DD18,15,10. Har du jämfört med dem?

Sen kanske bästa ljudet fås med en låda stort som ett kylskåp. Men vill man ha det i sitt hem?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-05 11:23

Nej inget annat har hävdats men jag är ute efter att det ofta återkopplas mot att BL5 har så enormt med kraft vilket de inte har om man lyfter ögonbrynen lite. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-05 11:24

Allt är kompormisser...Precis som du säger är större låda bättre. Audio Pros 4-200 är ju enorm och linjar till 18hZ och grym...

Men STOR. :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-05 11:25

rhenrics skrev:Sen kanske bästa ljudet fås med en låda stort som ett kylskåp. Men vill man ha det i sitt hem?

Låter rimligt. Japp, självklart!

//Nattlord med två racinggröna baskylskåp.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-05 11:27

Nattlorden skrev:
rhenrics skrev:Sen kanske bästa ljudet fås med en låda stort som ett kylskåp. Men vill man ha det i sitt hem?

Låter rimligt. Japp, självklart!

//Nattlord med två racinggröna baskylskåp.

Har du flickvän? 8)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-05 11:29

Hon kanske är synskadad... :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-05 11:30

rhenrics skrev:Har du flickvän? 8)

Japp... hon spelar gärna musik mha dem.

mm: vanliga glasögon, inga flaskbottnar eller färgblindhet.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-05 11:32

Jag lade ju upp för smash från ditt håll men du var snäll... :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-05 11:33

Här e huvudprototypen.
vill man bara se bilden som ej gick att länka in får man klicka på "se hela bilden överst".

Jevvligt lång länkrackare!

Hur svårt kan det vara? :roll: ;)
/naq
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-05 11:41

Rain skrev:
Jag tror du bör lyssna på BL5 innan du gör sådana uttalanden...

Visst styr fysikens lagar i det stora men nu för tiden så går det ju att utföra om inte mirakel men närapå med hjälp av DSP:er och extrem effekt antar att du känner till Carvers Sunfire subbar...

Det jag sade stämmer, men du missade den betydelsefulla meningen:

Den spelar inte mer lågbas än vad trycket i lådan medger relaterat till rummet den spelar i. Vanlig fysik.

Hur stort ljudtryck i basen tror du att Beo5 kan leverera i ett rum, och i vilken typ av/storlek på rum då?

Säg vid 20Hz eller nåt.

Höfta om du inte vill räkna.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-05 11:49

Floyd skrev:Hur många här inne har verkligen lyssnat till denna högtalare???? Väldigt väldigt få skulle jag tro, och ändå är stora motorsågen ofta på väg fram...

Nä, största problemet är att det står B&O på den. Hade den varit från en mer "respekterad" tillverkare av högtalare hade denna diskussion sett ut på ett helt annat sätt även om högtalaren i sig varit densamma.

För det första är det väl ingen som direkt sågar BL5, det är bara det att utgångsläget var påståendet att de är världens bästa högtalare. Dessutom kostar de ju tydligen 150 lök.

rhenrics skrev:Hmmm...

jag har lyssnat på snuskigt dyra högtalare (B&W, QRS, Marten Design, JMLab, Amphion, Dynaudio, Martin Logan etc) på olika mässor, i butik och i hem men aldrig blivit imponerad . Betyder det att högtalarna är dåliga? Eller att rummet är otillräckligt? Eller att allt bara är hype? 8)

Jag delar samma upplevelse (fast jag inte riktigt hört alla ovanstående). Jag skulle tro att mycket är hype, resten är dåliga akustiska förutsättningar (butik/mässa o.dyl.).

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-05 12:03

matereo skrev:Här e huvudprototypen.
vill man bara se bilden som ej gick att länka in får man klicka på "se hela bilden överst".

Jag är iaf övertygad om att grundkonstruktionen som är en mera konventionell högtalare är minst lika bra, troligtvis tom bättre (dock knappast världsbäst, och för vem?).

Det är bara det att B&o aldrig skulle släppa en högtalare som mest liknar en B&W 801 mk 1-3, utan den måste designmässigt uppfylla deras imagekriterier.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-05 12:10

matereo skrev:Det är bara det att B&o aldrig skulle släppa en högtalare som mest liknar en B&W 801 mk 1-3, utan den måste designmässigt uppfylla deras imagekriterier.

Något åt detta hållet tycker inte jag skulle sticka ut alltför mycket i en B&O butik:
Bild
Revel Ultima Salon

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-07-05 12:11

Hmmmm, det här börjar i min mening bli en tråd fylld med subjektivt tyckande, utan att ha riktigt på fötterna.

Ta V8 t ex som sågar klass D, "utan att ha riktigt koll på vad de presterar".

Jag har hemmasnickrade högtalare bestyckade med diverse JBL element, samt en stor egenhändigt byggd JBL sub med rejäl basreflexöppning, där varje element drivs av varsin Hypexmodul och om man då ska tro V8, kan denna rigg omöjligt vara bättre än medelmåttig på sin höjd, med oartikulerad basåtergivning som främsta kännetecken... och det känns ju en smula snopet måste jag säga, eftersom jag utan minsta tvekan skulle kunna låta mina grejor jämföras med vad som helst, oavsett prislappen, utan att behöva skämmas för det.

När det gäller B&O, så vill jag minnas att de historiskt sett, oftast köpte in standard apparater, som de sedan lät designavdelningen bygga om och då inte alltid med så värst bra resultat rent hållbarhetsmässigt.

Det är möjligt att det är annorlunda idag, men så har det inte alltid varit isf.

/Rolle

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-05 12:18

paradigm skrev:Jag har hemmasnickrade högtalare bestyckade med diverse JBL element, samt en stor egenhändigt byggd JBL sub med rejäl basreflexöppning, där varje element drivs av varsin Hypexmodul och om man då ska tro V8, kan denna rigg omöjligt vara bättre än medelmåttig på sin höjd, med oartikulerad basåtergivning som främsta kännetecken...

Nu övertolkar du V8 det grövsta. Han har dissat Icepower och inte Hypex. Han har dessutom inte dissat IcePower som basförstärkare. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-05 12:36

Naqref™ skrev:Nu övertolkar du V8 det grövsta. Han har dissat Icepower och inte Hypex. Han har dessutom inte dissat IcePower som basförstärkare. 8)

Trodde han dissade klass-D generellt. 8)

Apropå ingenting, har ni inte läst detta ang ICE:
icepower

Inte nog med att B&O gör världens bästa högtalare alltså, de gör även världens bästa förstärkarmoduler. Å det är väl en förutsättning iofs eftersom det är dessa moduler som sitter i världens bästa högtalare. 8)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-05 12:37

paradigm skrev:Hmmmm, det här börjar i min mening bli en tråd fylld med subjektivt tyckande, utan att ha riktigt på fötterna.

Ta V8 t ex som sågar klass D, "utan att ha riktigt koll på vad de presterar".

Jag har hemmasnickrade högtalare bestyckade med diverse JBL element, samt en stor egenhändigt byggd JBL sub med rejäl basreflexöppning, där varje element drivs av varsin Hypexmodul och om man då ska tro V8, kan denna rigg omöjligt vara bättre än medelmåttig på sin höjd, med oartikulerad basåtergivning som främsta kännetecken... och det känns ju en smula snopet måste jag säga, eftersom jag utan minsta tvekan skulle kunna låta mina grejor jämföras med vad som helst, oavsett prislappen, utan att behöva skämmas för det.

När det gäller B&O, så vill jag minnas att de historiskt sett, oftast köpte in standard apparater, som de sedan lät designavdelningen bygga om och då inte alltid med så värst bra resultat rent hållbarhetsmässigt.

Det är möjligt att det är annorlunda idag, men så har det inte alltid varit isf.

/Rolle

Nu har du inte riktigt tolkat mina inlägg riktigt rätt. Vad jag ville ha sagt var att pulsviddsmodulerande slutsteg inte kan mäta sig med motsvarande i klass AB när det gäller låg distorsion och frånvaro av artefaker i fullregistertillämpningar. Detta är en hyggligt väl förankrad sanning, vill man inte tro på det så får man ta sökfunktionen ovan till hjälp för vidare förkovring. Har man anspråk på att vara "bäst" så får det inte finnas några som helst tveksamheter på komponentval och konstruktionslösningar. Hur bra än B&O är, så kunde det blivit bättre med annan förstärkarlösning i hiend-hänseende i yttersta toppklassen, som det gjort sig gällande. Därvidlag kan jag såga lösningen innan jag ens behöver lyssna, med syfte att hitta den absolut bästa högtalaren. Hur bra tex en Ferrari än är så begränsas den högst betydligt om man kör på hjul av trä. Ser man till kylnings- och platshänseende så är saken en annan, i det fallet förstår jag valet av pulsviddsmodulerande slutsteg.

Jag har aldrig påstått att beolab5 låter direkt illa. Inte heller tror jag att din rigg gör det. Har ett par vänner som helhjärtat spelar på Hypex-moduler; subjektivt låter det faktiskt riktigt bra. Men teoretiskt "bäst" lösning är det inte.

Naqref har rätt; jag har dissat klass D-teknik generellt, och ICE specifikt, i den meningen att göra anspråk att vara absolut bäst, då det bevisligen finns vettigare lösningar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-05 12:41

Nej, klass A ska det vara. Heeeeela vägen! AB är för medelmåttor. 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi