En produkt som fungerar, eller ännu en bluff?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom
 
Inlägg: 3006
Blev medlem: 2006-03-06

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 11:52

TomasF skrev:
"-Det här smakar bra!", säger vi efter middagen.
"-En fantastisk bok!", säger vi när vi blivit berörda av en bok.
Och vi hoppas att inget av påståendena blir avskrivet.
/TomasF

ps. Ovanligt osannolik och osäljande reklamtext till denna produkt. ds


"Det här smakar bra!", säger vi efter middagen. Men det var fan inte samma rätt som stod på menyn...
"En fantastisk bok!", säger vi när vi blivit berörda av en bok. Men beskrivningen på baksidan stämde inte överens med innehållet.


Här gäller det nog att hålla isär upplevelsen från själva marknadsföringen. Det går självklart att ha en positiv upplevelse av någonting men ändå bli lurad.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
JTarnstrom
 
Inlägg: 3006
Blev medlem: 2006-03-06

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 11:55

profbd skrev:
Jag skulle också hålla med - om det inte vore så att jag inte betraktar det som skitsnack. Frågan handlar ju inte om produkterna i sig, utan om marknadsföringen av dem och jag förstår inte på vilket sätt ett ordförandeskap i någon förening öht skulle göra att man är diskvalificerad från att yttra sig.

jag håller med nu också men är vi inte på en nivå över sådant här trams på forumet?


Att diskutera marknadsföring tycker jag är högst relevant på ett forum som detta. För egen del, som tekniskt okunnig (men för den skull inte oförmögen att ta till mig andras kunnande) är en sajt som Faktiskt (och även andra forum) väldigt bra på att ge ordentliga genomlysningar av dylika frågor. Många kommer till tals vilket är bra och vilket definitivt INTE sker i marknadsföringen. Här kan jag ta del av argument som skjuter lurendrejeri i sank och det är för mig av väldigt stor vikt.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad
 
Inlägg: 14734
Blev medlem: 2003-11-18

Inläggav profbd » 2007-07-06 11:58

jamen samtliga på detta forum inser väl att detta är en uppenbar bluff(de andra har vi ju lyckats skrämma iväg :lol: )
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad
 
Inlägg: 1377
Blev medlem: 2004-12-15

Inläggav rhenrics » 2007-07-06 12:04

profbd skrev:jamen samtliga på detta forum inser väl att detta är en uppenbar bluff(de andra har vi ju lyckats skrämma iväg :lol: )


Det är väl åtminstone två personer som inte anser det vara bluff. Den ena säljer skiten. Den andra vill testa den. Fast att den som säljer inte anser det vara bluff kan jag iofs inte säga med bestämdhet.

Användarvisningsbild
JTarnstrom
 
Inlägg: 3006
Blev medlem: 2006-03-06

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 12:04

Det är svårt att förstå upprördheten över att någon/några ifrågasätter påståenden som används för att marknadsföra en produkt. Ska marknadsföringen få stå opåtalad? Påstår man något i marknadsföringssyfte får man baske mig finna sig i att bli granskad. Gör man inte det ska man kanske pyssla med någon annan verksamhet.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad
 
Inlägg: 1377
Blev medlem: 2004-12-15

Inläggav rhenrics » 2007-07-06 12:09

JTarnstrom skrev:Det är svårt att förstå upprördheten över att någon/några ifrågasätter påståenden som används för att marknadsföra en produkt. Ska marknadsföringen få stå opåtalad? Påstår man något i marknadsföringssyfte får man baske mig finna sig i att bli granskad. Gör man inte det ska man kanske pyssla med någon annan verksamhet.

Tärnström


Det händer att kritiskt sinnade människor blir uteslutna ur vissa diskussionsforum också. Många hifi-intresserad menar att hifi först och främst är en upplevelsebaserad hobby. Dvs olika människor upplever på olika sätt. Om någon upplever en förbättring så är det bra med det. Inga djupdykningar om bakomliggande orsaker tillåts. Då ägnar man sig bara åt trams, mobbing och att förstöra för andra människor och deras upplevelser.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2007-07-06 12:11

Mayro skrev:Det är INTE tekniken jag talar om. Det är den hånfulla stilen i tonen samt förlöjligantet och den rent kränkande ordvalet man har mot handlare som tillhandahåller produkten..


Bra, då har du även besvarat min tidigare fråga.

Mayro skrev:Och att detta sker totalt utan ens provat grejen ens.. detta är inte fyrkantiga hjul.. ALLA kommer garanterat vid prov VET om något sker eller inte. Så något måste ske med tanke på utlovat resultat samt erhållet enligt andra i texten.

OM den INTE gör något av vad som sägs så lär den bli kortlivad och DÅ lär handlaren som sålt sådana ha en del problem med sin trovärdighet gissar jag.


Helt klart är detta inte fyrkantiga hjul: liknelsen haltar som du säger. Det är snarare ett medel som man sprutar på däcken och som gör att väghållningen blir som med de dyraste däck pengar kan köpa. Fast det är ju bara vatten i flaskan. Eventuella upplevda effekter beror på inbillning och det kan man endast undersöka med blindtester. Och det är ju inte så kul. Vad gäller handlarnas ansvar tycker också jag att det är lite orättvist. Är det några som agerar moraliskt förkastligt så är det tillverkaren som dels hitta på grunkan, dels diktat ihop copyn. Handlarna är ju oftast bara entusiaster med lika lite kolla på fysiken som kunderna. Både kund och handlare blir alltså lurade.

Någon gång måste man kunna dra gränsen och utfrån tidigare kunskap kunna säga: nä, det där går inte. Den gränsen beror på vilka kunskaper man har och vilken information som finns tillgänglig. För vissa är den diskuterade grunkan lika hopplöst som fyrkantiga hjul och det är ingenting konstigt med det.

/D

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12444
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2007-07-06 12:11

rhenrics skrev:
Det händer att kritiskt sinnade människor blir uteslutna ur vissa diskussionsforum också. Många hifi-intresserad menar att hifi först och främst är en upplevelsebaserad hobby. Dvs olika människor upplever på olika sätt. Om någon upplever en förbättring så är det bra med det. Inga djupdykningar om bakomliggande orsaker tillåts. Då ägnar man sig bara åt trams, mobbing och att förstöra för andra människor och deras upplevelser.


En helt sjuk inställning, tycker jag. Jag kan förstå att man vill betrakta hifi på det sättet och jag har inga problem med att låta folk göra det, men ska man behöva bli belagd med munkavle för att man råkar ha en avvikande åsikt?

Användarvisningsbild
JTarnstrom
 
Inlägg: 3006
Blev medlem: 2006-03-06

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 12:15

rhenrics skrev:
JTarnstrom skrev:Det är svårt att förstå upprördheten över att någon/några ifrågasätter påståenden som används för att marknadsföra en produkt. Ska marknadsföringen få stå opåtalad? Påstår man något i marknadsföringssyfte får man baske mig finna sig i att bli granskad. Gör man inte det ska man kanske pyssla med någon annan verksamhet.

Tärnström


Det händer att kritiskt sinnade människor blir uteslutna ur vissa diskussionsforum också. Många hifi-intresserad menar att hifi först och främst är en upplevelsebaserad hobby. Dvs olika människor upplever på olika sätt. Om någon upplever en förbättring så är det bra med det. Inga djupdykningar om bakomliggande orsaker tillåts. Då ägnar man sig bara åt trams, mobbing och att förstöra för andra människor och deras upplevelser.


En märklig hållning eftersom ett vetenskapligt förhållningssätt inte utesluter skiftande upplevelser.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58016
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2007-07-06 12:16

Magnuz skrev:
rhenrics skrev:
Det händer att kritiskt sinnade människor blir uteslutna ur vissa diskussionsforum också. Många hifi-intresserad menar att hifi först och främst är en upplevelsebaserad hobby. Dvs olika människor upplever på olika sätt. Om någon upplever en förbättring så är det bra med det. Inga djupdykningar om bakomliggande orsaker tillåts. Då ägnar man sig bara åt trams, mobbing och att förstöra för andra människor och deras upplevelser.


En helt sjuk inställning, tycker jag. Jag kan förstå att man vill betrakta hifi på det sättet och jag har inga problem med att låta folk göra det, men ska man behöva bli belagd med munkavle för att man råkar ha en avvikande åsikt?


Om det inte är det slutliga beviset på vem som har rätt, så vet jag inte vad det skulle vara i så fall... :lol: "Sanningen är illa hörd".
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv
 
Inlägg: 3315
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-06 12:38

Okej, viss poäng till dig där... däcken märker man att de inte funkar... låt oss ta ett mer svårbedömt exempel... jag börjar sälja en biltuta som avsevärt minskar slitaget inuti motorn. Det är svårare för en vanlig konsument att bedöma om det händer eller ej.


rätt förlöjligande mot mitt intelekt att du börjar skriva så larvigt nattlorden. Hoppas du inse detta omgående..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12444
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2007-07-06 12:41

Mayro skrev:
rätt förlöjligande mot mitt intelekt att du börjar skriva så larvigt nattlorden. Hoppas du inse detta omgående..


Fast då är det väl lika förlöjligande mot de elektronikkunnigas intellekt när man påstår sådant som påstås i reklamtexten för den här produkten?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv
 
Inlägg: 3315
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-06 12:43

Någon gång måste man kunna dra gränsen och utfrån tidigare kunskap kunna säga: nä, det där går inte. Den gränsen beror på vilka kunskaper man har och vilken information som finns tillgänglig. För vissa är den diskuterade grunkan lika hopplöst som fyrkantiga hjul och det är ingenting konstigt med det.



Ja man måste dra gränsen vid HUR man diskuterar saker...För är "kunskapen" endast likt en svärm getingar på parningsresor så är jag då mer rädd än intreserad i alla fall..

och du . Du snackar ofta om kunskap mm. Du tror uppenbarligen dig själv samt en stor del här stå ÖVER många andra i kunskap..

Det är nog möjligt. Fast inte just inom erfarenheter utan mest i hur man INNAN ens skaffat dom nergör dom samt alla som befinns existera i dessa närhet..

Asså.. Du tycks ha en bild av en del folk såsom mig att vi inget vet eller kan.Eller tänker själva... Jag kan upplysa dig om att om någon gör ett misstag där så är det du.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad
 
Inlägg: 1377
Blev medlem: 2004-12-15

Inläggav rhenrics » 2007-07-06 12:44

Magnuz skrev:
Mayro skrev:
rätt förlöjligande mot mitt intelekt att du börjar skriva så larvigt nattlorden. Hoppas du inse detta omgående..


Fast då är det väl lika förlöjligande mot de elektronikkunnigas intellekt när man påstår sådant som påstås i reklamtexten för den här produkten?


det förutsätter dock att man har ett intellekt för att förstå jämförelsen.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv
 
Inlägg: 3315
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-06 12:46

Magnuz skrev:
Mayro skrev:
rätt förlöjligande mot mitt intelekt att du börjar skriva så larvigt nattlorden. Hoppas du inse detta omgående..


Fast då är det väl lika förlöjligande mot de elektronikkunnigas intellekt när man påstår sådant som påstås i reklamtexten för den här produkten?


hahahaha. :lol: . jadu.. man kan söka alla vägar inför faktat att man inte beteer sig ok via försöka försköna sig själv.. men detta var så dåligt så du får ursäkta jag garvar gott åt ditt inlägg..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32516
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2007-07-06 12:47

Dahlqvist skrev:... Vad gäller handlarnas ansvar tycker också jag att det är lite orättvist. Är det några som agerar moraliskt förkastligt så är det tillverkaren som dels hitta på grunkan, dels diktat ihop copyn. Handlarna är ju oftast bara entusiaster med lika lite kolla på fysiken som kunderna. Både kund och handlare blir alltså lurade.


Håller inte med. Handlarens roll är väl inte bara att ha en lokal med grejor i? Det är dom som väljer vad som ska finnas på hyllorna. För detta har dom ibland en bra marginal, ibland en sämre. Med något mervärde ska dom väl ge för denna marginal förutom att ta betalt?

Hör dom ingen skillnad på tweaket dom säljer, varför då kränga grejorna på en kund?

Som handlare har man ett ansvar, framför allt de små specialiserade affärerna där sådana tweaks säljs. Att en ung säljare på OnOff inte har en susning vad det är han säljer är en annan sak.

/ B

Användarvisningsbild
JTarnstrom
 
Inlägg: 3006
Blev medlem: 2006-03-06

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 12:49

Bill50x skrev:
Dahlqvist skrev:... Vad gäller handlarnas ansvar tycker också jag att det är lite orättvist. Är det några som agerar moraliskt förkastligt så är det tillverkaren som dels hitta på grunkan, dels diktat ihop copyn. Handlarna är ju oftast bara entusiaster med lika lite kolla på fysiken som kunderna. Både kund och handlare blir alltså lurade.


Håller inte med. Handlarens roll är väl inte bara att ha en lokal med grejor i? Det är dom som väljer vad som ska finnas på hyllorna. För detta har dom ibland en bra marginal, ibland en sämre. Med något mervärde ska dom väl ge för denna marginal förutom att ta betalt?

Hör dom ingen skillnad på tweaket dom säljer, varför då kränga grejorna på en kund?

Som handlare har man ett ansvar, framför allt de små specialiserade affärerna där sådana tweaks säljs. Att en ung säljare på OnOff inte har en susning vad det är han säljer är en annan sak.

/ B


Men det fritar inte OnOff från ansvar.

Tycker att handlarna har ett STORT ansvar för vad de säljer och marknadsför. De är ansvariga gentemot kunden.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad
 
Inlägg: 1377
Blev medlem: 2004-12-15

Inläggav rhenrics » 2007-07-06 12:51

Bill50x skrev:Håller inte med. Handlarens roll är väl inte bara att ha en lokal med grejor i? Det är dom som väljer vad som ska finnas på hyllorna. För detta har dom ibland en bra marginal, ibland en sämre. Med något mervärde ska dom väl ge för denna marginal förutom att ta betalt?

Hör dom ingen skillnad på tweaket dom säljer, varför då kränga grejorna på en kund?

Som handlare har man ett ansvar, framför allt de små specialiserade affärerna där sådana tweaks säljs. Att en ung säljare på OnOff inte har en susning vad det är han säljer är en annan sak.

/ B


Håller med till 110%. Handlaren har ett ansvar för vad han kränger. Speciellt om handlaren dessutom uppbär en e-handelsplats där det uttryckligen står vad en produkt som saluförs sägs besitta för egenskaper. Detta faller under marknadsföringslagen. Handlare är inte undantagna den på något sätt.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin
 
Inlägg: 6982
Blev medlem: 2003-12-12
Ort: ogonal

Inläggav Jax » 2007-07-06 12:52

Dahlqvist skrev:Helt klart är detta inte fyrkantiga hjul: liknelsen haltar som du säger. Det är snarare ett medel som man sprutar på däcken och som gör att väghållningen blir som med de dyraste däck pengar kan köpa. Fast det är ju bara vatten i flaskan. Eventuella upplevda effekter beror på inbillning och det kan man endast undersöka med blindtester. Och det är ju inte så kul. Vad gäller handlarnas ansvar tycker också jag att det är lite orättvist. Är det några som agerar moraliskt förkastligt så är det tillverkaren som dels hitta på grunkan, dels diktat ihop copyn. Handlarna är ju oftast bara entusiaster med lika lite kolla på fysiken som kunderna. Både kund och handlare blir alltså lurade.

Korrekt. Därför bör vi inte ge oss på StefanB här utan snarare tillverkaren av den här, ska vi säga, något tveksamma produkten.

Själv nöjer jag mig med att mina egna kunskaper är på sådan nivå att jag utan att tveka hellre lägger pengarna på annat. Jag blir då samtidigt en inte så lämplig person att fråga om råd om denna produkt. :lol:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Inläggav tvett » 2007-07-06 12:53

Mayro skrev:
Jag kommer alltid vara intresserad av att ge goda råd på goda grunder.


vore bättre om du ibland va tyst då goda grunder finns vilket det gjorde här kaffekoppen. Du glömmer din roll hela tiden här och håller kvar LTS som en lekskola för rena rama pöbelmentaliteten av dålig stil..


Har du nån koll alls på elektronik Mayro? Vet du vad en stjärnjord är?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32516
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2007-07-06 12:56

JTarnstrom skrev:Men det fritar inte OnOff från ansvar.

Tycker att handlarna har ett STORT ansvar för vad de säljer och marknadsför. De är ansvariga gentemot kunden.


Jodå. Men OnOff har 30 dagars öppet köp på i princip allting. Och i deras lador går det ju inte bedömma någonting på ett seriöst sätt. Jag köper grejen och lyssnar på den hemma i lugn och ro. Gillar jag inte det jag hör är det bara att lämna tillbaka apparaten.

/ B

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2007-07-06 13:04

Bill50x skrev:
Dahlqvist skrev:... Vad gäller handlarnas ansvar tycker också jag att det är lite orättvist. Är det några som agerar moraliskt förkastligt så är det tillverkaren som dels hitta på grunkan, dels diktat ihop copyn. Handlarna är ju oftast bara entusiaster med lika lite kolla på fysiken som kunderna. Både kund och handlare blir alltså lurade.


Håller inte med. Handlarens roll är väl inte bara att ha en lokal med grejor i? Det är dom som väljer vad som ska finnas på hyllorna. För detta har dom ibland en bra marginal, ibland en sämre. Med något mervärde ska dom väl ge för denna marginal förutom att ta betalt?

Hör dom ingen skillnad på tweaket dom säljer, varför då kränga grejorna på en kund?

Som handlare har man ett ansvar, framför allt de små specialiserade affärerna där sådana tweaks säljs. Att en ung säljare på OnOff inte har en susning vad det är han säljer är en annan sak.

/ B

Jag trodde det var klart att jag avsåg att både handlare och kund är föremål för samma inbillning, inducerad av tillverkaren. I mötet kund försäljare sker det en ömsesidig förstärkning av upplevelsen på samma sätt som i förhållande mellan en "healer" och dennes "patient". Man delar samma vanföreställning. Och handlarens huvuduppgift ÄR att distribuera och tillhandahålla. Påslaget skall täcka just "att ta betalt" och lagerhålla. Ansvaret ligger i att inte uppträda bedrägligt.

/D

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12444
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2007-07-06 13:07

Mayro skrev:
Magnuz skrev:
Mayro skrev:
rätt förlöjligande mot mitt intelekt att du börjar skriva så larvigt nattlorden. Hoppas du inse detta omgående..


Fast då är det väl lika förlöjligande mot de elektronikkunnigas intellekt när man påstår sådant som påstås i reklamtexten för den här produkten?


hahahaha. :lol: . jadu.. man kan söka alla vägar inför faktat att man inte beteer sig ok via försöka försköna sig själv.. men detta var så dåligt så du får ursäkta jag garvar gott åt ditt inlägg..


OK. Inte för att jag har en susning om vad du menar, men det beror väl bara på mitt klena intellekt. :wink:

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Inläggav tvett » 2007-07-06 13:09

Det som är spännande med RGC-24 är att ljudet i din anläggning blir klart bättre då en sådan anslutits. Så för en person som är intresserad av ljud och gillar musik med bra kvalité så lyfter den hela upplevelsen. Vad kan vara mera spännande?

Funktionen hos RGC-24 är samma som används i sateliter, ubåtar och Sonys nya enorma studio i Califonien. Dvs den skapar en virtuell jordpunkt i ett system och absorberar höga frekvenser så att de "sugs upp" och rensas bort från anläggningen.

De flesta filter tar bort störningar från fas och nolla och leder dem ner till jord. Men om det är många meter oskärmad jordkabel till jordankaret så kommer störningarna istället leta sig baklänges in i alla apparater som är anslutna till samma jord. Att ha en helt ren jord i en anläggning är svårt men det gör stor nytta om man lyckas. Det vet alla som haft möjligheten att koppla in en dedikerad egen hifi-jord till vägguttaget.


Detta är vad en handlare skriver på hf. Vanföreställningar eller medvetet lurendrejeri?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad
 
Inlägg: 1377
Blev medlem: 2004-12-15

Inläggav rhenrics » 2007-07-06 13:11

Dahlqvist skrev:Jag trodde det var klart att jag avsåg att både handlare och kund är föremål för samma inbillning, inducerad av tillverkaren. I mötet kund försäljare sker det en ömsesidig förstärkning av upplevelsen på samma sätt som i förhållande mellan en "healer" och dennes "patient". Man delar samma vanföreställning. Och handlarens huvuduppgift ÄR att distribuera och tillhandahålla. Påslaget skall täcka just "att ta betalt" och lagerhålla. Ansvaret ligger i att inte uppträda bedrägligt.

/D


En handlares uppgift är också till viss del att agera marknadsförare av produkten han säljer. Med inställningen ovan kan alltså en handlare påstå vad som helst om produkten, och sedan hävda att hans föreställningar om dess egenskaper enbart inducerats av tillverkaren i symbios med kunden och att han själv därmed är helt ansvarsfri beträffande vad han kan ha påstått om den. Nu är det dock inte så. Marknadsföringslagen reglerar detta.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2007-07-06 13:14

Någon tvett citerade skrev:Dvs den skapar en virtuell jordpunkt i ett system och absorberar höga frekvenser så att de "sugs upp" och rensas bort från anläggningen.


En virtuell jord är en punkt som har idealt samma potential som den riktiga jorden men med en hög impedans. Just det senare gör att den är urusel att leda bort störningar till.
Senast redigerad av Naqref 2007-07-06 13:55, redigerad totalt 1 gång.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad
 
Inlägg: 1377
Blev medlem: 2004-12-15

Inläggav rhenrics » 2007-07-06 13:16

Vad som framkommit i tråden hittills tyder på följande:

Vissa ska inte jobba som hifihandlare.

Vissa är mer intresserade av brudar än av hifi.

Vissa är bättre på att häva öl än att förstå enkel argumentation.

Vissa, som undertecknad, är trötta och tar sommarlov!

Ha det!!
:D 8)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2007-07-06 13:20

rhenrics skrev:
Dahlqvist skrev:Jag trodde det var klart att jag avsåg att både handlare och kund är föremål för samma inbillning, inducerad av tillverkaren. I mötet kund försäljare sker det en ömsesidig förstärkning av upplevelsen på samma sätt som i förhållande mellan en "healer" och dennes "patient". Man delar samma vanföreställning. Och handlarens huvuduppgift ÄR att distribuera och tillhandahålla. Påslaget skall täcka just "att ta betalt" och lagerhålla. Ansvaret ligger i att inte uppträda bedrägligt.

/D


En handlares uppgift är också till viss del att agera marknadsförare av produkten han säljer. Med inställningen ovan kan alltså en handlare påstå vad som helst om produkten, och sedan hävda att hans föreställningar om dess egenskaper enbart inducerats av tillverkaren i symbios med kunden och att han själv därmed är helt ansvarsfri beträffande vad han kan ha påstått om den. Nu är det dock inte så. Marknadsföringslagen reglerar detta.

Jag avsåg det moraliska ansvaret, inte det juridiska. Gör man galen marknadsföring utan ont uppsåt blir man ofta bara tillsagd att sluta, inget mer. Eller har jag missat något? Förövrigt skulle jag vilja se ett exempel på ett ingripande mot galen hifi-reklam utan täckning i sinnevärlden. Det vore kul om ML kan tillämpas i praktiken.
/D

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36126
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2007-07-06 13:22

Naqref™ skrev:
En virtuell jord är en punkt som har idealt samma potential som den riktiga jorden men med en hög impedans. Just det senare gör att den är urusel att leda bort störningar till.


Nja, en virtuell jordpunkt har noll impedans relativt jord, men strömmen leds in i en annan nod.


Hur som havet är funktionsbeskrivningen på sajten rena rama rappakaljan och butiksägaren borde plocka bort såväl beskrivningen som produkten.
Senast redigerad av Morello 2007-07-06 13:48, redigerad totalt 1 gång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2007-07-06 13:29

Såklart ska säljaren kunna stå för skräpet han säljer.
Man inser ju mer och mer hur sjuk hifi branschen är när precis vad som helst tas emot som "det funkar/kan funka". Skrämmande.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster