Moderator: Redaktörer
Haakan_W skrev:
ljudnivån inuti en låda blir betydligt starkare inuti en låda jämfört med outputen...
Thomas_A skrev:Högtalaren har endip vid 280 Hz, och en topp i högsta oktaven. Tror inte att dippen vid 280 Hz är speciellt störande vid lyssning dock. Inte enligt min erfarenhet av mätningar och högtalarbyggande. Toppen i högsta oktaven ger nog lite mer lyster åt symbaler å sånt.
I mina öron är detta en relativt bra tonkurva. Ingen topp vid 3-4 kHz relativt 1-2 kHz.
Hedlund skrev:Thomas_A skrev:I vart fall är det inget jag skulle acceptera i mina egna konstruktioner.
meanmachine skrev:Det är så mycket tro så jag nästan blir religiös. Det är svårt att debattrea utifrån subjektivitet har jag märkt.
Rain skrev:Haakan_W skrev:
ljudnivån inuti en låda blir betydligt starkare inuti en låda jämfört med outputen...
Jo men det blir knappast 160 dB därinne
Rain skrev:meanmachine skrev:Det är så mycket tro så jag nästan blir religiös. Det är svårt att debattrea utifrån subjektivitet har jag märkt.
OK jag skulle ha skrivit att jag VET att Hedlunds konstruktioner INTE skulle mäta bättre hos Stereoplay än BL9 på de festa punkter för det skulle dom inte...
Hedlund skrev:Rain skrev:meanmachine skrev:Det är så mycket tro så jag nästan blir religiös. Det är svårt att debattrea utifrån subjektivitet har jag märkt.
OK jag skulle ha skrivit att jag VET att Hedlunds konstruktioner INTE skulle mäta bättre hos Stereoplay än BL9 på de festa punkter för det skulle dom inte...
Precis lika lite som du vet om andra saker vet du om mina konstruktioner...
Rain skrev:Max_Headroom skrev:
Beställ ELAK-kompendiet från KTH. Läs och lär.
Har de överhuvudtaget mätt på aktiva DSP-styrda högtalare? Där man kan dämpa resonanser och matcha elementen mycket bättre och enklare till lådorna än vad man kan med passiva högtalare.
Vee-Eight skrev:rain:
När du läst och förstått kompendiet (och mkt annat inom högtalarteori) så står det smärtsamt klart att det inte spelar ngn roll, vadän reklamen vill säga.
Rain skrev:Vee-Eight skrev:rain:
När du läst och förstått kompendiet (och mkt annat inom högtalarteori) så står det smärtsamt klart att det inte spelar ngn roll, vadän reklamen vill säga.
Klart det spelar roll om man aktivt kan dämpa resonanser och kontrollera frekvensgången och element/låda matchningen..
Vee-Eight skrev:Rain skrev:Vee-Eight skrev:rain:
Klart det spelar roll om man aktivt kan dämpa resonanser och kontrollera frekvensgången och element/låda matchningen..
Är det servobasliknande applikationer du far efter?
Hedlund skrev:Rain:
Servostyrning av basarna är en helt annan sak än kompensering av frekvensgången med en DSP som Boelabarna har, så hur vill du förklara att DSP'n hanterar servostyrning ?
Hedlund skrev:Som vanligt.
Du bara bubblar en massa skit utan att veta något...
Vee-Eight skrev:Vad en DSP gör är ju bara reglering tonalt och i tidsdomänen, dvs frekvensfilter, efterklang etc. För servodrift krävs ju en slags återkoppling från elementet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster