Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:PS. Jag gillar ditt fönster Morgan. Jag använder faktiskt precis ett sådant (ehuru med några inre vägningar)!
IngOehman skrev:Därtill är det viktigt att inte låta fasinformationen vara vid liv helt oanfrätt när man impulssummerar, eftersom summan då blir relevant bara för amplitudsskillnadupptagningar avlyssnade av en person med huvudet i skruvstäd, sittande i ett rum med oändlig efterklangsradie...![]()
luminous skrev: och jag tänkte att det kan vara kul att jämföra hur man uppfattar två högtalare i stereoupställning som ska återge ett monoljud jämfört med en högtalare rakt framifrån som återger ett monoljud.
luminous skrev:Ett ljud som som är panorerat mellan högtalarna kommer inte att uppfattas likadant som om man hörde ljudet i verkligheten från samma position, sånt korrigerar de ju inte för när musiken produceras. Det blir en klanglig färgning, och färgningen blir olika för vänster och höger öra för ett panorerat ljud så det fungerar inte att kompensera för detta i nån större grad med högtalarnas frekvensgång. För vissa inspelningar borde det gå att kompensera i inspelningsled.
patrikf skrev:luminous skrev:Ett ljud som som är panorerat mellan högtalarna kommer inte att uppfattas likadant som om man hörde ljudet i verkligheten från samma position, sånt korrigerar de ju inte för när musiken produceras. Det blir en klanglig färgning, och färgningen blir olika för vänster och höger öra för ett panorerat ljud så det fungerar inte att kompensera för detta i nån större grad med högtalarnas frekvensgång. För vissa inspelningar borde det gå att kompensera i inspelningsled.
Nu förstår jag inte riktigt. Menar du att det blir en färgning som inte hörs när man producerar men väl hemma om man inte har HTRF-kompensering?
Harryup skrev:Hur många dB vid vilka frekvenser utgör problemet som det borde kompenceras för? Hur många dB vid vilka frekvenser brukar ljudet skilja på ifrån folks vänster resp höger högtalare beroende på hur dom placerats i hemmet?
Förstår inte hur "rätt" skall kunna uppnås.
patrikf skrev:luminous skrev:Ett ljud som som är panorerat mellan högtalarna kommer inte att uppfattas likadant som om man hörde ljudet i verkligheten från samma position, sånt korrigerar de ju inte för när musiken produceras. Det blir en klanglig färgning, och färgningen blir olika för vänster och höger öra för ett panorerat ljud så det fungerar inte att kompensera för detta i nån större grad med högtalarnas frekvensgång. För vissa inspelningar borde det gå att kompensera i inspelningsled.
Nu förstår jag inte riktigt. Menar du att det blir en färgning som inte hörs när man producerar men väl hemma om man inte har HTRF-kompensering?
luminous skrev:Alltså, en produktion som består av panorerade monoljud kommer utsättas maximalt för att ljudet kommer från "fel" vinklar och därmed kommer det uppstå klangliga färgningar. Hur det blir för andra inspelningstekniker har jag inte tänkt så mycket på, är inte vidare insatt där...
Vill påminna om att interferensen man får när man summerar, till stor del saknar relevans (eftersom det är en interferens som minskar dramatiskt om man integrerar över hela lyssningsområdet)
patrikf skrev:Aha![]()
Då återstår bara frågan om den praktiska relevansen för HTRF vid stereolyssning..
Har en fråga om detta också som IÖ skrev:Vill påminna om att interferensen man får när man summerar, till stor del saknar relevans (eftersom det är en interferens som minskar dramatiskt om man integrerar över hela lyssningsområdet)
Menas interferensen mellan höger och vänster högtalare? Och var då?
Och "saknar relevans", för vad?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster