Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2007-07-12 10:29

Rain:

Jag uppfattar det så att du finner en beskrivning av servoliknande funktioner i ett dokument. När sedan ingen annan hittar det i detta dokument ber du dem läsa igen och/eller hävdar att de läst dokumentet slarvigt eller utnyttjar andra mindre trevliga uttryck.

Du har ett flertal gånger blivit ombedd att förklara var detta beskrivs men har, som jag ser det, ännu inte lyckats påvisa detta.

Kan du inte helt enkelt citera den del av dokumentet du anser beskriver det som eftersöks?

Det verkar som om du är mer ute efter att hävda åsikter och klaga på andra än att bidra med något konkret. Kan du inte överaska oss alla med att komma med något matnyttigt?
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-12 11:00

Och här kommer facit: :wink:

Den låter inte så tokigt. Den låter faktiskt riktigt bra om man sitter och slölyssnar, eller går omkring i rummet och gör annat, eller har på bakgrundsmusik när man exempelvis läser. Den låter bra på såväl låg som hög volym. Jag skulle absolut kunna leva med ljudet i mitt vardagsrum (där jag aldrig sitter koncentrerat och lyssnar på musik).

Däremot skulle jag inte byta den mot den anläggning jag har i musik- och biorummet i källaren. (Rain efterfrågade högtalare som var bättre än BL5. Totalt sett utifrån mina preferenser blir det då QLN Reference tillsammans med slutsteg från Advance Acoustics.) Jag upplevde inte tillräckligt fokuserad ljudbild med Beolab. Litet för breda penseldrag och litet för laid-back för min smak.

Så om detta gör den till en värdig kandidat som "världens bästa högtalare" är väl snarast en fråga om tycke och smak. Jag tycker det inte.

Hälsn. Michael

Ps. Rain; Jag har lyssnat på den. :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-12 11:20

Rain. Den är inte dålig men jag undrar om du hade 150.000:- att lägga på ett par högtalare. Skulle du välja BL5 då eller skulle du välja nått annat. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-12 11:25

I brist på något som påvisar motsatsen: Rains påstående om servoåterkoppling i basregistert hos B&O-högtalaren är FELAKTIGT. I skenet av detta tycker jag att hans beteende mot de läskunniga i den här tråden är minst sagt anmärkningsvärt.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-12 22:29, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-07-12 11:30

Även jag har nu läst dokumentet, om än lite snabbt, och hittar inget om att servostyrning används. Som sagt skulle det vara bra med ett citat där det framgår att så är fallet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-12 11:50

Kan tillägga att de sisådär 100 dB som Phon räknade fram nog äger giltighet primärt i fritt fält (eller), och förvisso är högtalaren konstruerad på så vis att man får förmoda att den kommer att vara placerad långt ifrån väggar, men golvet ger stöd, så några dB ytterligae klarar de nog att få ur sig.

110 dB från ett par är jag rätt säker på att de klarar. Kan även nämna att 110 dB vid 20 Hz är rätt mycket. Kan lägga till att jag vet att många av Faktisktmedlemmarna har system som klarar >130 dB (hundra gånger högre ljudeffekt alltså).

Vh, iö

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-12 12:14

Nattlorden skrev:Vilket var en feltolkning från dig ursprungligen. Jag skrev om att ha anläggningar som presterade både 130dB och gick ned till 16(?) Hz, jag skrev aldrig 130dB VID 16Hz. Så klaga inte över att bli felciterad, du är själv orsaken till det pga slarvigt läsande.

Och vad har du för norm när du anger 16 Hz?

-3dB? - 6 dB?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-12 12:58

Lust skrev:Och vad har du för norm när du anger 16 Hz?

-3dB? - 6 dB?

-3dB. (-6dB är en fuskarenorm.)

Eg. vore -1dB vettigare, men det finns så få som spec:ar det, så det känns inte lönt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-12 13:00

Nattlorden skrev:
Lust skrev:Och vad har du för norm när du anger 16 Hz?

-3dB? - 6 dB?

-3dB. (-6dB är en fuskarenorm.)

Eg. vore -1dB vettigare, men det finns så få som spec:ar det, så det känns inte lönt.

Så 127 dB vid 16 Hz menade du då?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-12 13:07

Att en högtalare har rak frekvensgång betyder väl inte att den kan återge samma maxnivå vid alla frekvenser?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-12 13:11

paa skrev:Att en högtalare har rak frekvensgång betyder väl inte att den kan återge samma maxnivå vid alla frekvenser?

Troligen inte, men åtminstone inom nån sorts "normal" lyssningsnivå..

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-12 13:36

paa skrev:Att en högtalare har rak frekvensgång betyder väl inte att den kan återge samma maxnivå vid alla frekvenser?

Nej, det behöver det inte betyda.

Men varför tar man alls upp att en högtalare kan återge exempelvis en 1 kHz-ton med 130 dB?

Själv lyssnar jag på musik och inte "hesa Fredrik" genom mina högtalare...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-12 13:44

Lust skrev:

Men varför tar man alls upp att en högtalare kan återge exempelvis en 1 kHz-ton med 130 dB?

Använd insidan... om man har -3dB punkten vid 16Hz så är det hyffsat enkelt att inse att man troligtvis inte når max dB out put där.

Det var djupbas som diskutterades så de 130dB:na gällde normal djupbas, vilket brukar vara 25Hz eller så på de flesta subwoofers och golvare.

Letar man löjliga exempel som du gör ovan kan du alltid hitta dem.

Doch är det inte alls ointressant om man skulle kunna spela 1kHz... eller 10kHz med 130dB. För det betyder rimligtvis att vid mera normala volymer är disten föredömligt låg.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-12 14:03

Nattlorden skrev:
Lust skrev:

Använd insidan... om man har -3dB punkten vid 16Hz så är det hyffsat enkelt att inse att man troligtvis inte når max dB out put där.

Det var djupbas som diskutterades så de 130dB:na gällde normal djupbas, vilket brukar vara 25Hz eller så på de flesta subwoofers och golvare.

Letar man löjliga exempel som du gör ovan kan du alltid hitta dem.

Doch är det inte alls ointressant om man skulle kunna spela 1kHz... eller 10kHz med 130dB. För det betyder rimligtvis att vid mera normala volymer är disten föredömligt låg.

Det var inte jag som raljerade om höga ljudtryck och lågbas.

Det är väl närmast då man bör använda insidan...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-12 15:23

Det får du väl fråga någon som känner sig raljerande då.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-12 15:35

Men har ni mens hela bunten eller? Ta och kramas och kom fram till nåt nu istället :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-12 16:00

:lol: Precis.

B&O är coolt vad man än tycker om dem.. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-12 16:06

Kom fram till något?

Rain skrev:
Mer än rätt OK tycker väldigt många av de som har hört dom.

Det är säkert som Rain säger, väldigt många tycker att Beolab5 är mer än "rätt OK".

Det beror kanske på att väldigt många som lyssnat på Beolab5 inte har hört något i närheten av samma klass, kanske inte hört lågbas någonsin i sitt liv. Dom allra flesta har ju rätt bristfälliga ljudanläggningar, installerade i rätt bristfälliga miljöer.

Här på faktiskt stämmer det kanske inte exakt lika bra, många som huserar här har anläggningar och lyssningsmiljöer klart över genomsnittet.

Då är det inte lika enkelt att imponera med en Beolab5 längre, även om den är rätt OK.

På faktiskt finns det många anläggningar som spelar brallorna av en Beolab5-anläggning, ute "på stan" finns det nästan ingen anläggning som gör det.

.
Senast redigerad av phon 2007-07-12 23:03, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-12 16:12

Logitech Z5500 gör det nästan trots att baslådan är mindre..

näe nu e jag dum..

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-12 16:15

phon skrev:
På faktiskt finns det många anläggningar som spelar brallorna av en Beolab5, ute "på stan" finns det nästan ingen anläggning som gör det.

.

Då blir din slutsats att Beolab5 kan vara bland det bästa ute "på stan"?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-12 16:23

Den är väl som en ny 911 kanske? Sportbil för gamlingar som har råd.

Mer än det mesta på stan, men långt ifrån världens bästa bil.

Man blir säkert utkastad från Ferrariklubben om man försöker hävda att den är bättre än alla deras vehiklar.

Personligen tar jag en 911 alla dagar i veckan, men en som är byggd på 80-talet eller tidigare då. Jag skulle säkert kunna leva med en Beo5 också, jag kör ju OA2212 nu. Oljudet är nog likartat i dom. :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-12 20:48

phon skrev:
På faktiskt finns det många anläggningar som spelar brallorna av en Beolab5.

Så det behövs en hel faktisktanläggning för att spela brallorna av en Beolab5? Blir det inte rättvisare om det spelas mot två Beolab...

Men allvarligt jag betvivlar att särskilt många här har anläggningar som verkligen kan spela brallorna av BL5..
Tror knappt någons anläggning gör det FAKTISKT om man nu vill att det samtidigt ska låta bra på så många parametrar som möjligt.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-12 20:53

Min gör det 8)

Ps Jag har också hört BO5:orna och instämmer i det mesta som sagts om dem i denna tråd :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2007-07-12 21:04

Rain: Angeånde servoliknande funktioner

Du har ett flertal gånger blivit ombedd att förklara var detta beskrivs men har, som jag ser det, ännu inte lyckats påvisa detta.

Kan du inte helt enkelt citera den del av dokumentet du anser beskriver det som eftersöks?
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-12 21:12

har bara läst överskriften på tråden hehe. det jag kan säga om beolabb 5 är att det är en helt okej högtalare
dock så befinner sig ljudbilden ganska lågt då jag hörde dom. Men i övrigt så spelar dom trevligt kanske inte så prisvärt i alla lägen men det är nog mer tycke å smak. För övrigt går det att spela väldigt högt med beo burkarna :D Beo är ett design märke och är i första hand inte gjort för att spela så korrekt som möjligt utan att spela ett ljud som är behagligt och roligt att lyssna på i längden och det har dom lyckats med bra tycker jag
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-12 22:06

Kakan skrev:Rain: Angeånde servoliknande funktioner

?

Jo ett flertal gånger t.o.m. men det kanske är för jobbigt för dig att läsa båda Beolab trådarna..

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-12 22:17

dwain1 skrev:har bara läst överskriften på tråden hehe. det jag kan säga om beolabb 5 är att det är en helt okej högtalare
dock så befinner sig ljudbilden ganska lågt då jag hörde dom. Men i övrigt så spelar dom trevligt kanske inte så prisvärt i alla lägen men det är nog mer tycke å smak. För övrigt går det att spela väldigt högt med beo burkarna :D Beo är ett design märke och är i första hand inte gjort för att spela så korrekt som möjligt

Tvärtom så får du nog svårt att hitta mer korrektspelande högtalare i samma prisklass, och det inte bara i sweetspoten eller vid bara vissa nivåer.

Angående rubriken så har jag hela tiden hävdat att de är "kanske världens bästa högtalare" Ett uttalande som det finns fog för eftersom de flesta andra högtalare har betydligt fler svagheter än BL5...

Sen kan man spekulera i om BL5 exakt likadan hade lanserats av B&W istället för B&O , hur ni då med stor säkerhet skulle ha hyllat istället för att dom nu såga utan att de flesta av er ens har hört dom..

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-12 22:27

Om du inte läst så slarvigt så hade du förstått att många sågar konstruktionen, inte märket.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-12 22:36

Vee-Eight skrev:Om du inte läst så slarvigt så hade du förstått att många sågar konstruktionen, inte märket.

Men de flesta inklusive dig verkar ju inte ens förstå den...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-12 22:38

Givet det som sagts finns det väl bara en person som uppenbart inte förstår hur högtalaren i fråga är konstruerad - Rain.

Givet vad V8 skriver vill jag dock särskilt nämna att jag INTE sågar konstruktionen. Bara Rains analys av den.

Eller egentligen inte ens det. Bara hans extrempolariserade tumregelliknande okritiska tatillsig-ande...
Min uppfattning är att B&O för första gången på länge gjort en tämligen invändningslös konstruktion, som passar deras kunder rätt perfekt, men kanske inte passar en krävande audiofil lika bra. :?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-12 23:48, redigerad totalt 3 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi