Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Vilket var en feltolkning från dig ursprungligen. Jag skrev om att ha anläggningar som presterade både 130dB och gick ned till 16(?) Hz, jag skrev aldrig 130dB VID 16Hz. Så klaga inte över att bli felciterad, du är själv orsaken till det pga slarvigt läsande.
Lust skrev:Och vad har du för norm när du anger 16 Hz?
-3dB? - 6 dB?
paa skrev:Att en högtalare har rak frekvensgång betyder väl inte att den kan återge samma maxnivå vid alla frekvenser?
Lust skrev:paa skrev:Att en högtalare har rak frekvensgång betyder väl inte att den kan återge samma maxnivå vid alla frekvenser?
Nej, det behöver det inte betyda.
Men varför tar man alls upp att en högtalare kan återge exempelvis en 1 kHz-ton med 130 dB?
Själv lyssnar jag på musik och inte "hesa Fredrik" genom mina högtalare...
Nattlorden skrev:Lust skrev:paa skrev:Att en högtalare har rak frekvensgång betyder väl inte att den kan återge samma maxnivå vid alla frekvenser?
Nej, det behöver det inte betyda.
Men varför tar man alls upp att en högtalare kan återge exempelvis en 1 kHz-ton med 130 dB?
Själv lyssnar jag på musik och inte "hesa Fredrik" genom mina högtalare...
Använd insidan... om man har -3dB punkten vid 16Hz så är det hyffsat enkelt att inse att man troligtvis inte når max dB out put där.
Det var djupbas som diskutterades så de 130dB:na gällde normal djupbas, vilket brukar vara 25Hz eller så på de flesta subwoofers och golvare.
Letar man löjliga exempel som du gör ovan kan du alltid hitta dem.
Doch är det inte alls ointressant om man skulle kunna spela 1kHz... eller 10kHz med 130dB. För det betyder rimligtvis att vid mera normala volymer är disten föredömligt låg.
Rain skrev:
Mer än rätt OK tycker väldigt många av de som har hört dom.
phon skrev:
På faktiskt finns det många anläggningar som spelar brallorna av en Beolab5.
Kakan skrev:Rain: Angeånde servoliknande funktioner
Du har ett flertal gånger blivit ombedd att förklara var detta beskrivs men har, som jag ser det, ännu inte lyckats påvisa detta.
?
dwain1 skrev:har bara läst överskriften på tråden hehe. det jag kan säga om beolabb 5 är att det är en helt okej högtalare
dock så befinner sig ljudbilden ganska lågt då jag hörde dom. Men i övrigt så spelar dom trevligt kanske inte så prisvärt i alla lägen men det är nog mer tycke å smak. För övrigt går det att spela väldigt högt med beo burkarnaBeo är ett design märke och är i första hand inte gjort för att spela så korrekt som möjligt
Användare som besöker denna kategori: Fostex och 43 gäster