Addera imulssvar - stereosystemfel

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-12 18:08

Jaha.
Liksom man bör vara lite skeptisk till tillverkare av esoteriska kabeltillverkares påståenden om deras produkters egenskaper bör man vara det till högtalartillverkares. Bägge kategorier handlar nog utifrån övertygelse.
Jag tycker att det är dumt om det skapas oro i onödan för diverse mystiska kompensationer och krumbukter som måste till för att det ska låta "rätt". I det här fallet handlar det om antaganden om samband mellan hörselfunktion(HRTF) och upplevelse som inte stöds av perceptionsforskning.

Edit: Tack Morello :wink:
Senast redigerad av patrikf_inaktiv 2007-07-12 20:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-12 20:06

HRTF heter det. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-12 20:45

patrikf skrev:Jaha.
Liksom man bör vara lite skeptisk till tillverkare av esoteriska kabeltillverkares påståenden om deras produkters egenskaper bör man vara det till högtalartillverkares. Bägge kategorier handlar nog utifrån övertygelse.

Jag tycker att det är dumt om det skapas oro i onödan för diverse mystiska kompensationer och krumbukter som måste till för att det ska låta "rätt".

I det här fallet handlar det om antaganden om samband mellan hörselfunktion(HTRF) och upplevelse som inte stöds av perceptionsforskning.

Visst, och du kan tycka att det är onödigt att oroa sig för en massa olika saker, som t ex tonkurva och distorsion... :?

Eller är just det saker som inte är mystiska krumbukter i din värld? :o

Du kanske får acceptera att du själv tagit ställning till olika saker, och huruvida du väljer att kalla något för logiskt och rimligt/trovärdigt och något annat för krumbukter kanske har mera med dig att göra (hur du är som person*), och hur länge du funderat på de olika sakerna. Du kanske ALLTID misstror sådant som inte bekräftas av de av dig utvalda (på vilka grunder?) auktoriteterna?

Om du baserar din tro på vad du uppfattar har allmän acceptans så betänk att allmän acceptans har med vad som är etablerat och vad som inte är det, inte de faktiska förhållandena. Nya tankar etableras inte på en gång, även om de är rätt på en gång.

Du får helt enkelt acceptera att du har fått svar på dina frågor många gånger om, och att din respons tar bara upprepade gånger fasta på att du vill berätta att du "inte tror". Det finns inte en tillstymmelse till att du argumenterar emot eller förklarar varför du inte tror. Ditt beteende tjänar inte någonting till. Det du skriver (misstroenden utan argument) är bara en variant av barnets "det tror inte jag".

Om det finns något skäl till att du inte tror, så redogör för de skälen istället för att bara bjäbba, så KANSKE någon tar dig på allvar.

Om det finns något du inte förstått, så fråga om det, men fråga inte samma dumheter om och om igen. Om du märker att du själv gör det, så kan det vara så att du behöver läsa de svar du fått redan. Eller vad tror du?

Vh, iö

- - - - -

*Har du blivit lurad av någon som barn, och är nu livrädd för att det skall ske igen? Om det är så tycker jag det är synd att du har som ungångspunkt att saker är falska. Var agnostisk istället - det är mycket intelligentare!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-12 21:03

IngOehman skrev: Visst, och du kan tycka att det är onödigt att oroa sig för en massa olika saker, som t ex tonkurva och distorsion... :?

Näe, det mystiska är att en viss tonkurva påstås ha effekten att en stereopanorerad monosignal låter som om den kom från en högtalare eller hur det nu var. Och högtalarna inte har den mystiska tonkurvan så upplevs klangfel i sådana fall...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-12 21:22

patrikf skrev:
IngOehman skrev: Visst, och du kan tycka att det är onödigt att oroa sig för en massa olika saker, som t ex tonkurva och distorsion... :?

Näe, det mystiska är att en viss tonkurva påstås ha effekten att en stereopanorerad monosignal låter som om den kom från en högtalare eller hur det nu var. Och högtalarna inte har den mystiska tonkurvan så upplevs klangfel i sådana fall...

"...eller hur det nu var", säger tyvärr allt... :roll:

Ditt intresse är obefintligt. Du bryr dig inte ens om att låtsas som om du läst och försökt förstå. :(

Fast ditt trolleriintresse är i och för sig rätt ok. :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-13 02:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-12 21:35

Tja, alla argument som stöder "krumbukternas" påstådda effekter är härledda ur akustiska teorier. Fram till trumhinnan.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-12 22:19

Ja, detr är väl i så fall ett bra tecken? Det vore ju illa om de inte kunde härledas på ett rimligt sätt. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2007-07-12 22:23

Harryup skrev:Tänkte bara;
går det att ens perfekt kompensera för "stereofelet" vid monolyssning utan att samtidigt ofrivilligt kompensera "mono"-ljuden som panorerats ut till höger eller vänster kanal, och förstås alla ljud som ligger däremellan som då skulle ha en anings kompensering bara?

Nope, det går inte att kompensera fullt ut, kompenserar man (i högtalaren) inför man fel för de ljud som är helt utpanorerade till höger eller vänster högtalare.

Patrikf:
Det är lite underligt att du tvivlar på att det uppstår en färgning när ett ljud som skulle infallit framifrån mot huvudet infaller från två andra riktningar. Det borde framgå tydligt av mitt första inlägg. Starta en ny tråd om ämnet intresserar dig.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-12 22:36

Morello skrev:Ja, detr är väl i så fall ett bra tecken? Det vore ju illa om de inte kunde härledas på ett rimligt sätt. 8)

Ja, på ett sätt är det bättre än de härledningar som brukar användas i kabelsammanhang och dyligt.
Men ofullständiga härledningar som verkar rimligare är svårare att upptäcka.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-12 22:45

luminous skrev: Patrikf:
Det är lite underligt att du tvivlar på att det uppstår en färgning när ett ljud som skulle infallit framifrån mot huvudet infaller från två andra riktningar. Det borde framgå tydligt av mitt första inlägg. Starta en ny tråd om ämnet intresserar dig.

Ja, jag tvivlar på det. Man kan inte dra sådana slutsatser av data på uppmätta impulssvar. Vår hjärnas förmåga att uppfatta omgivningen med hjälp av bla. hörseln är mer avancarad än så.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-07-12 23:11

Patrik, hur kan du tvivla på en så rudementär sak? Du tror väl inte att en så relativt stor mängd forksning inom området görs på grund av en mängd människors hjärnspöken.

Det är väldigt enkelt att göra experimentet helt själv, bara att lyssna på en ljudkälla, helt verklig eller en högtalare. Vrid sedan huvudet nittio grader så att ljudet kommer in i örat "rakt från sidan av huvudet". Beskriv sedan gärna vad du hör.

Att mäta HRTFer gör att man kan då finna korrelation mellan olika subjektiva uppfattningar av ljud från olika riktningar, samt hur de objektivt kan mätas upp.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-07-13 00:20

patrikf skrev:

Ja, jag tvivlar på det. Man kan inte dra sådana slutsatser av data på uppmätta impulssvar. Vår hjärnas förmåga att uppfatta omgivningen med hjälp av bla. hörseln är mer avancarad än så.

Okej - då tar jag på mig förklaringsuppdraget den här gången.

Vi jämför två fall: (1) En alldeles livs levande saxofonist som står och spelar rakt framför dig, respektive (2) en inspelad saxofonist som återges via ett par stereohögtalare så att det låter som om han står rakt framför dig och spelar.

I det första fallet nås du av en enda akustisk vågfront (vi ignorerar nu allt vad omgivande ytor och akustik heter - bara för exemplets tydlighet). Denna vågfront når båda dina öron samtidigt, mjukt akustiskt filtrerad kring ditt ansikte, och med ett av din kropp och dina ytteröron pålagt reflexmönster som man brukar sammanfatta under begreppet "Head Related Transfer Function". Instrålningsvinkeln av ljudet in i örat ger upphov till en för denna vinkel typisk påverkan av den infallande vågfronten, helt enkelt.

I det andra fallet nås du av två akustiska vågfronter - en från vardera högtalaren. Från vänster högtalare strålar ljudet lite rakare in i vänster öra, och det filtreras inte kring ditt ansikte på det sätt som ljud rakt framifrån gör, och reflexmönstret från ytteröra och axlar ser lite annorlunda ut från denna vinkel. Vågfronten från vänster sida tar sig också efter en lite kraftigare filtrering runt ditt huvud in i höger öra. Där interfererar det en aning med ljudet från den högra högtalaren, som ju anlände lite tidigare och utan filtrering, och på motsvarande vis med den andra sidan. Vi mottar alltså "dubbla signaler" som på ett vis som inte inträffar i verkligheten.

Nu tolkar vår hjärna det här på ett sätt som kloka personer har kartlagt - och kanske Ingvar mer än någon annan, i alla fall när det gäller vissa specifika instrålningsvinklar som är av särskilt intresse för hifi. Att ljudet strålas rakare in i örat, samtidigt som hjärnan inte mottar någon signal om att ljudkällan har flyttats (det är huvudsakligen den interaurala tidsskillnaden i vågfrontens ankomst till öronen som hjälper oss avgöra lateral vinkel till ljudkällan) kombinerat med den dubbla signaturen och den lilla interferensen med det kraftigare filtrerade ljudet som ankommer ögonblicket senare, läggs av hjärnan samman till ett slags "integrerat klangfel" som till viss del tolkas om som höjdledsinformation. Man upplever dels att det fantomprojicerade ljudet blir en aningens gnutta onaturligt, dels att ljudkällan har en annan höjd än den borde ha. När man i verkligheten höjer en ljudkälla en bit, så ger det nämligen en klangavvikelse som är snarlik den som uppkommer i den beskrivna situationen.

Om vi nu skulle vilja bygga en högtalare som inte gav den lilla gnuttan orealism och den konstlade höjningen av ljudbilden vid fantomprojektion av någonting just i mitten av ljudbilden, så skulle det vara en rätt så smal sak att kompensera i alla fall för det klangliga felet som blir av att högtalarna strålar rakare in i örat än en äkta ljudkälla rakt framifrån. Det är alltså bara att jämföra instrålningsvinklarnas klangpåverkan, sätta "rakt fram" som referens, kolla sidovinkelns skillnad, invertera denna, och påföra den till signalen. Gör man det för ett medelvärde av hundra personer blir det kanske inte lika bra för var och en av dem, men det blir i alla fall en klar förbättring för de allra flesta. Å andra sidan har man då en högtalare som har ett klangfel då den skall återge ett ljud som kommer ifrån sidan (ifrån högtalarens egen riktning). Man bör kanske gå en gyllene medelväg, och kompensera bara till hälften?

Dessutom är det ju så att vi har fler vinklar än "rakt fram" att kompensera för. Fantomprojektionen ger ju ett klangfel (som delvis tolkas som höjdfel, delvis som bristande realism) som ser olika ut i olika vinklar. I själva verket bör man kanske ta hänsyn till hur klangfelet ser ut i alla vinklar inom det fönster som stereosystemet skall öppna in mot den akustiska händelsen, och "smeta ut" kompensationen för alla dessa vinklar i relation till den specifika vinkel där man vet att man brukar placera högtalare... Hajjaru?

Det här löser inte alla problem med fantomprojektion. Man har ju fortfarande bekymret med någon liten interferens, och det där med dubbla akustiska signaturer där det borde vara en, men det är smällar man får ta. Om man tar och smetar ut klangfelet så att det inte är noll i högtalarvinkeln, utan får anta ett lite större värde där mot att man får ett lägre värde i andra vinklar, då har man fått en situation där instrument låter mer "genomsnittligt korrekt" i hela ljudbilden.

Ungefär så. Ingvar, du får gärna komma med korrektioner om jag har uttryckt mig så att det blivit fel någonstans.

Dessa uppgifter om "hur det låter" bygger dels på mina egna erfarenheter av att ha hållit på och hissat omkring på ljudkällor, dels (och förstås främst) på Ingvar Öhmans empiriska studier, generöst avrapporterade både vid olika föredrag och på diverse internetfora och i MoLT, samt på studier av de faktiska HRTF-databaser som finns att ladda ner via nätet. Om du grubblar över rimligheten i det jag och andra hävdar angående dessa klangfel och hur de upplevs, tycker jag att du skall studera HRTF-kurvors utseende för olika sidovinklar och elevationer, och notera var de är lika varandra och var de är olika. Det kan ge en del insikter, men kräver förstås lite tankemöda. Lycka till!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-13 00:28

Mycket bra skrivet Morgan!

Detta är vad som kommer att inträffa:

Patrik kommer att var helt oemottaglig, eftersom hans mål är att INTE förstå, så han kan fortsätta vara emot. Det kommer han att lyckas med även denna gång. :wink:

patrikf skrev:Tja, alla argument som stöder "krumbukternas" påstådda effekter är härledda ur akustiska teorier. Fram till trumhinnan.

Du är ta mig f-n helt otrolig! 8O Hur har det undgått dig att de handlar till 100% om det ljud som når trumhinnan???? :o

Du förnekar dig inte. :lol:

Vh, iö

- - - - -

PS. Citat från filmen 'Flesh for Frankenstein':

"-Han är vetenskapsman. Jag vet inte exakt vad han gör."

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-07-13 00:55

IngOehman skrev:Mycket bra skrivet Morgan!

Tack. Jag försökte vara tydlig. Dessvärre hittade jag inte några jättebra vetenskapliga referenser när jag sökte - har du några tips? Sådant brukar ju imponera på vissa... :P :?

IngOehman skrev:Detta är vad som kommer att inträffa:

Patrik kommer att var helt oemottaglig, eftersom hans mål är att INTE förstå, så han kan fortsätta vara emot. Det kommer han att lyckas med även denna gång. :wink:

Äh :D
Tag ett djupt andetag och räkna till tio, dra sedan roten ur tio med sexton decimalers noggrannhet, hitta det första primtalet i den talföljd du fick, kvadrera det och beräkna residualen mot 17 respektive 23. När du sedan har lugnat dig och glömt hur irriterad du är på patrikf kan du besvara följande fråga: Hur gör du "vägningen" när du skall avgöra hur kompensationen ser ut? Vilka faktorer tar du hänsyn till (utan att avslöja exakta detaljer)?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-13 01:21

Morgan, det där var ett mycket bra och pedagogiskt inlägg i mötet. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-07-13 08:37

Håller med herr Morello!

/Peter

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-13 09:32

Här kommer samma gamla antaganden.

Morgan skrev:
patrikf skrev:

Okej - då tar jag på mig förklaringsuppdraget den här gången.

Vi jämför två fall: (1) En alldeles livs levande saxofonist som står och spelar rakt framför dig, respektive (2) en inspelad saxofonist som återges via ett par stereohögtalare så att det låter som om han står rakt framför dig och spelar.

I det första fallet nås du av en enda akustisk vågfront (vi ignorerar nu allt vad omgivande ytor och akustik heter - bara för exemplets tydlighet). Denna vågfront når båda dina öron samtidigt, mjukt akustiskt filtrerad kring ditt ansikte, och med ett av din kropp och dina ytteröron pålagt reflexmönster som man brukar sammanfatta under begreppet "Head Related Transfer Function". Instrålningsvinkeln av ljudet in i örat ger upphov till en för denna vinkel typisk påverkan av den infallande vågfronten, helt enkelt.

I det andra fallet nås du av två akustiska vågfronter - en från vardera högtalaren. Från vänster högtalare strålar ljudet lite rakare in i vänster öra, och det filtreras inte kring ditt ansikte på det sätt som ljud rakt framifrån gör, och reflexmönstret från ytteröra och axlar ser lite annorlunda ut från denna vinkel. Vågfronten från vänster sida tar sig också efter en lite kraftigare filtrering runt ditt huvud in i höger öra. Där interfererar det en aning med ljudet från den högra högtalaren, som ju anlände lite tidigare och utan filtrering, och på motsvarande vis med den andra sidan. Vi mottar alltså "dubbla signaler" som på ett vis som inte inträffar i verkligheten.

Ungefär hit handlar det om akustik och fysiologi och det är inte där problemet i resonemanget ligger.
Morgan skrev:
Nu tolkar vår hjärna det här på ett sätt som kloka personer har kartlagt - och kanske Ingvar mer än någon annan, i alla fall när det gäller vissa specifika instrålningsvinklar som är av särskilt intresse för hifi. Att ljudet strålas rakare in i örat, samtidigt som hjärnan inte mottar någon signal om att ljudkällan har flyttats (det är huvudsakligen den interaurala tidsskillnaden i vågfrontens ankomst till öronen som hjälper oss avgöra lateral vinkel till ljudkällan) kombinerat med den dubbla signaturen och den lilla interferensen med det kraftigare filtrerade ljudet som ankommer ögonblicket senare, läggs av hjärnan samman till ett slags "integrerat klangfel" som till viss del tolkas om som höjdledsinformation. Man upplever dels att det fantomprojicerade ljudet blir en aningens gnutta onaturligt, dels att ljudkällan har en annan höjd än den borde ha. När man i verkligheten höjer en ljudkälla en bit, så ger det nämligen en klangavvikelse som är snarlik den som uppkommer i den beskrivna situationen.

Det är nog inga fler kloka personer än ingvar som kommit till de slutsatser du återger här. Du(eller snarare den du har lärt dig detta av) blandar ihop och drar felaktiga slutsatser om vilken inverkan ljudets instrålningsvinklar har på upplevelsen.
Jag håller med om att resonemanget är "bonnförnuftigt" men det ignorerar stora delar av kunskapen om hur ljud uppfattas. Hur hjärnan fungerar kan vara svårt att "räkna" ut. Kopplingen mellan tonkurva(var den än är mätt) och upplevelse är inte självklar. Om det vore så skulle våra intryck vara totalt kaotiska. Att hjärnan använder information som ger inverkan på en tonkurva för rumsuppfattning behöver inte betyda att man upplever att det som låter har olika egenskaper beroende på var det låter ifrån. Jag rekommenderar dig och alla som är intresserade av ämnet att läsa en grundbok i hörselperseption. Eller åtminståne ta in information från mer än ett håll.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-13 11:16

patrik: Hur ljuden sedan tolkas i hjärnan är ju en annan del. Det här handlar ju om skillnaden mellan ljud som infaller i olika vinklar mot trumhinnan. Ett ensamt öra kan ju inte skilja på om ljudet faller in från ett annat håll eller om det har en annan frekvensgång om ljudet vid trumhinnan är exakt samma.

Självklart måste man även komplettera med hur vi upplever ljud med två öron (hur vi tex tolkar tidsskillnader mm), men det gör ju inte att resonemanget i denna tråden faller för det.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-13 12:24

Martin skrev:patrik: Hur ljuden sedan tolkas i hjärnan är ju en annan del. Det här handlar ju om skillnaden mellan ljud som infaller i olika vinklar mot trumhinnan. Ett ensamt öra kan ju inte skilja på om ljudet faller in från ett annat håll eller om det har en annan frekvensgång om ljudet vid trumhinnan är exakt samma.

Självklart måste man även komplettera med hur vi upplever ljud med två öron (hur vi tex tolkar tidsskillnader mm), men det gör ju inte att resonemanget i denna tråden faller för det.

Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Tex detta:"Ett ensamt öra kan ju inte skilja på om ljudet faller in från ett annat håll eller om det har en annan frekvensgång om ljudet vid trumhinnan är exakt samma."
Vad grundar du det på?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-13 12:25

patrikf skrev:...Man kan inte dra sådana slutsatser av data på uppmätta impulssvar. Vår hjärnas förmåga att uppfatta omgivningen med hjälp av bla. hörseln är mer avancarad än så.

1. Ser mycket fram emot dina argument för att så är fallet. Förjäves förstås, men ändå.

2. Ser mycket fram emot din redovisning av grunden till att du tror att jag dragit några slutsatser baserat på pulssvar...

Kort sagt: Du är totalt ute och cyklar!

Allvarligt talat, varför kommer du med sådana där påståenden när du ju rimligtvis måste veta att det är saker som du är fullständigt okunnig om? (Talar nu både om vår hjärnas förmåga att uppfatta omgivnngen och vad jag baserat slutsatser på.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-13 12:32

patrikf skrev:

1. Ser fram emot din redovisning av på vilka grunder du tror detta. Förjäves givetvis, men ändå.

2. Vad får dig att tro att jag drigit några slutsatser om något baserat på pulssvar?

Kort sagt: Du är fullständigt ute och cyklar! Det tycks dig vara helt omöjligt att snappa det jag berättat om grunderna till det jag berättat. :(

Men varför kommer du med en massa påståenden om dessa saker, som du ju rimligtivs måste veta att du inte vet knappt någonting om? (Talar om BÅDE "vår hjärnas förmåga att uppfatta omgivningen" och om vilka grunder jag har för de slutsatser jag dragit.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-13 12:35

Oj, datamanicken antydde att postningen inte fungerade på grund av tappat internet, och det jag skrivit gick förlorat. Skrev om efter minnet.

Ignorera valfri version!

Vh, iö

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-13 12:36

Nja, det normala är väl att den som kommer med "nya" påståenden har bevisbördan. I detta fallet är det att en viss tonkurva på högtalarna skulle motverka upplevd färgning när man lyssnar på dom. Nej, detta är mer marknadsföring än vetenskap :) .

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-13 12:47

patrikf skrev:Nja, det normala är väl att den som kommer med "nya" påståenden har bevisbördan. I detta fallet är det att en viss tonkurva på högtalarna skulle motverka upplevd färgning när man lyssnar på dom. Nej, detta är mer marknadsföring än vetenskap :) .
Det beror på om man kan förstå den fysikaliska bakgrunden eller inte.

För dig är det väl mer pseudovetenskap än marknadsföring. Och de som anspråkar det är inte bara marknadsförare utan i viss mån även bedragare. Iallafall om man skall ta hänsyn till dina tidigare inlägg i sakfrågan.

Eftersom jag tycker att den som kallar någon bedragare även bör framlägga konkreta bevis för att så är fallet, så bör anklagaren framlägga stöd för sin bedömning. Detta för att säkerställa att den person som framlägger en sådan tes inte bara gör det för att den saknar relevant kunskap.

Berätta nu på vilket sätt och med vilken bakgrundskunskap du kallar en konstruktör bedragare.

Just de här spörsmålen anordnades det en föreläsning som hade 100+ deltagare från Faktiskt.se på KTH. Du var inte välkommen då, faktiskt den enda som inte var välkommen - just för ditt otrevliga sätt. Det är inte bättre nu.

För det är ju det du gör, ideligen, om än på ett finare substilt sätt.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-07-13 12:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-13 12:49

patrikf skrev:
Martin skrev:patrik: Hur ljuden sedan tolkas i hjärnan är ju en annan del. Det här handlar ju om skillnaden mellan ljud som infaller i olika vinklar mot trumhinnan. Ett ensamt öra kan ju inte skilja på om ljudet faller in från ett annat håll eller om det har en annan frekvensgång om ljudet vid trumhinnan är exakt samma.

Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Tex detta:"Ett ensamt öra kan ju inte skilja på om ljudet faller in från ett annat håll eller om det har en annan frekvensgång om ljudet vid trumhinnan är exakt samma."
Vad grundar du det på?
Ja, alltså vi vet ju att ett öra uppfattar ljud från olika vinklar med olika klang/ljud/karaktär eller vad du vill kalla det. Det måste du ju hålla med om? Om du skulle ändra klangen istället för vinkeln så att ljudet vid trumhinnan är likadant, hur ska örat skilja på om det är en ändring i riktning eller en ändring i ljud? Vi kan här bortse ifrån reflektioner från rummet eftersom de ser helt olika ut beroende på rum och varifrån ljudet kommer ursprungligen innan riktningen ändras.

Det är liksom självklart och logiskt om man verkligen funderar på det och förstår vad det är som händer. Det har dessutom visats i många experiment inom hörselforskning världen över att det är så.

Sedan har vi den andra aspekten ovanpå detta hur vi tolkar saker mellan våra två öron i hjärnan. Vi kombinerar resultatet av ljudet vid båda trumhinnorna till en tolkning. Den sker ju genom att man registrerar skillnaden i tid mellan ljud och skillnad i klang och nivå mellan öronen. Att hjärnan är med och tolkar ljudet som går in i öronen omkullkastar ju inte vad som händer utanför öronen eftersom hjärnans input är just ljudet vid trumhinnorna om vi bortser från influenser från andra sinnesintryck.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-13 12:54

patrikf skrev:Nja, det normala är väl att den som kommer med "nya" påståenden har bevisbördan. I detta fallet är det att en viss tonkurva på högtalarna skulle motverka upplevd färgning när man lyssnar på dom. Nej, detta är mer marknadsföring än vetenskap :) .

Här har vi ett nytt påstående som du kan bevisa:
PatrikF skrev:Vår hjärnas förmåga att uppfatta omgivningen med hjälp av bla. hörseln är mer avancarad än så.

Det vill säga som du nog inte kan bevisa, men försök gärna. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-13 13:50

Martin skrev: Ja, alltså vi vet ju att ett öra uppfattar ljud från olika vinklar med olika klang/ljud/karaktär eller vad du vill kalla det. Det måste du ju hålla med om?

Här är en källa till missförstånd. Örat uppfattar och vi uppfattar.. Kan vi vara överens om att hörselsinnet använder skillnad i klang beroende ¨på bla ytterörats geometri på "kända" ljud för att få information om vinkel?

Martin skrev:Om du skulle ändra klangen istället för vinkeln så att ljudet vid trumhinnan är likadant, hur ska örat skilja på om det är en ändring i riktning eller en ändring i ljud?

Örat KAN inte skilja på det och det är inte dess uppgift.Det är hjärnans uppgift att förse oss med en logisk omvärldsbild. "summing location", tidsskillnad och vad vi vet/tror/ser styr var ljudbilden hamnar.

Martin skrev:Det är liksom självklart och logiskt om man verkligen funderar på det och förstår vad det är som händer. Det har dessutom visats i många experiment inom hörselforskning världen över att det är så.

Kan du ge ett exempel på sådan forskning som är relevant för exemplet lyssning på högtalare i stereouppställning?

Martin skrev:Sedan har vi den andra aspekten ovanpå detta hur vi tolkar saker mellan våra två öron i hjärnan. Vi kombinerar resultatet av ljudet vid båda trumhinnorna till en tolkning. Den sker ju genom att man registrerar skillnaden i tid mellan ljud och skillnad i klang och nivå mellan öronen. Att hjärnan är med och tolkar ljudet som går in i öronen omkullkastar ju inte vad som händer utanför öronen eftersom hjärnans input är just ljudet vid trumhinnorna om vi bortser från influenser från andra sinnesintryck.

Jag tycker att det är fel att påstå att hjärnan "är med och tolkar".
Det är ju bara hjärnan som tolkar. Jag tycker att påståendet är signifikant för hur mycket av diskussionerna om "hur det är" här på faktiskt.se underskattar vår hjärnas roll och komplexitet, och att allt kan styras utifrån.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-13 14:04

patrikf skrev:
Martin skrev: Ja, alltså vi vet ju att ett öra uppfattar ljud från olika vinklar med olika klang/ljud/karaktär eller vad du vill kalla det. Det måste du ju hålla med om?

Här är en källa till missförstånd. Örat uppfattar och vi uppfattar.. Kan vi vara överens om att hörselsinnet använder skillnad i klang beroende ¨på bla ytterörats geometri på "kända" ljud för att få information om vinkel?

Nej, det har du (också) fått om bakfoten. Det gäller okända ljud också. Det är bara i specialfall som okända ljud inte fungerar.

Patrikf skrev:
Martin skrev:Om du skulle ändra klangen istället för vinkeln så att ljudet vid trumhinnan är likadant, hur ska örat skilja på om det är en ändring i riktning eller en ändring i ljud?

Örat KAN inte skilja på det och det är inte dess uppgift.Det är hjärnans uppgift att förse oss med en logisk omvärldsbild. "summing location", tidsskillnad och vad vi vet/tror/ser styr var ljudbilden hamnar.

Vad är det där för trams? Förstod du inte vad Martin menade? Det är helt normalt att man i perseptionssammanhang kallar hörseln för örat, och där inbegrips hjärnans tolkning av hörselstimuli.

Patrikf skrev:
Martin skrev:Det är liksom självklart och logiskt om man verkligen funderar på det och förstår vad det är som händer. Det har dessutom visats i många experiment inom hörselforskning världen över att det är så.

Kan du ge ett exempel på sådan forskning som är relevant för exemplet lyssning på högtalare i stereouppställning?

De studier jag hänvisat till några gånger, men som du förnekar ens finns, är det. Knepigt för dig det här. Du tror inte att folk tycker att du beter dig underligt när du agerar på det viset?

Patrikf skrev:
Martin skrev:Sedan har vi den andra aspekten ovanpå detta hur vi tolkar saker mellan våra två öron i hjärnan. Vi kombinerar resultatet av ljudet vid båda trumhinnorna till en tolkning. Den sker ju genom att man registrerar skillnaden i tid mellan ljud och skillnad i klang och nivå mellan öronen. Att hjärnan är med och tolkar ljudet som går in i öronen omkullkastar ju inte vad som händer utanför öronen eftersom hjärnans input är just ljudet vid trumhinnorna om vi bortser från influenser från andra sinnesintryck.

Jag tycker att det är fel att påstå att hjärnan "är med och tolkar".
Det är ju bara hjärnan som tolkar.

Det visar bara din okunskap, och att du hellre tramsar än att diskutera sakfrågan. Vad Martin meande är ju solklart, med om du vill för du gärna definiera hjärnans start och stopp. De flesta som vet något om det här är överens om att örat består av tre delar, ytterörat, mellanörat och innerörat, och i det sistnämnda sker en hel del signalbehandling.

Du kanske kallar det hjärnan, bara för att nervceller huserar där?

Patrikf skrev:Jag tycker att påståendet är signifikant för hur mycket av diskussionerna om "hur det är" här på faktiskt.se underskattar vår hjärnas roll och komplexitet, och att allt kan styras utifrån.

Du kan "tycka" vad du vill (tro) men det förändrar inte signifikant din okunskap i ämnet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-13 14:19

Alltså...

Jag tycker det är bra att det finns de som aldrig tycks förstå något. För det triggar sådana som verkligen förstår något att dra igång hela förklaringsbatteriet. Och då förstår till och med jag litet grand. :oops: :wink: :D

Hälsn. Michael

Ps. Morgans inlägg här ovan var lysande. IÖ är ju tämligen "lättriggad", vilket jag lär mig mycket av. :wink:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-13 14:20

patrik: På vilket sätt underskattas hjärnans roll och komplexitet tycker du och hur kan du ha någon uppfattning om det?

Det vi pratar om i tråden är ju det som händer utanför hjärnan. Hur ljudet faller in mot huvudet och örat. Det är inte intressant för resonemanget hur pass sofistikerad hjärnan är ur den synvinkeln. Den kan behandla ljudet i princip hur sofistikerad som helst men det ändrar inte det faktum att hjärnan har i princip två input när det gäller ljud, höger öra och vänster öra. Utgår man ifrån det så förstår man resonemanget om HRTF och vilken betydelse det har. (Visst vibrationer i kroppen osv men i princip)

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum