Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-13 15:39

Nattlorden precis så ja. Å ja kabel låter olika. Det är inte svårt att höra skillnader. Sen om det är prisvärt eller ej det kan man fråga sig :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-13 15:40

dwain1 skrev:Nattlorden precis så ja. Å ja kabel låter olika. Det är inte svårt att höra skillnader. Sen om det är prisvärt eller ej det kan man fråga sig :)

Gratulerar till 1M USD!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-13 15:43

dwain1 skrev:mina transparent spelar typ 132gånger bättre än ekk.

Ahhh en kille till med liten hjärna.. va härligt, jag samlar på dom:)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-13 15:45

dwain1 skrev:Nattlorden precis så ja. Å ja kabel låter olika. Det är inte svårt att höra skillnader. Sen om det är prisvärt eller ej det kan man fråga sig :)

Precis... olika dyra kablar är olika mycket sämre än EKK. :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-13 15:54

phon skrev:
Hedlund skrev:Phon, du är inte trög, men medvetet dryg...

.... kanske lite trött, så långt kan jag gå ..... :)

Ja, jo det är sant... Lite trött är man, speciellt på det eländiga regnandet :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-13 15:55

Och av att bara sova 4-4½ timme per natt under arbetsveckan...

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-13 15:58

hahaha som att ekk ens kan klassas som en kabel som ens skulle var ett uns bättre än å använda dom tunna snokarna som följer med en mark stereo för 500kr

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-13 15:58

Nattlorden skrev:Och av att bara sova 4-4½ timme per natt under arbetsveckan...

Per dag!

Arbetsveckan består av att läsa:

Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

hela nätterna .... :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-13 16:03

dwain1 skrev:hahaha som att ekk ens kan klassas som en kabel som ens skulle var ett uns bättre än å använda dom tunna snokarna som följer med en mark stereo för 500kr

Nu pratar jag om hifi... inte personlig ljudfiltrering... vill man hålla på och leksakstweaka sin stereo med småfilter i kabelform, var så god och släng pengar isjön... jag sysslar med att inte förändra signalen mer än det går...

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-13 16:03

dwain1 skrev:hahaha som att ekk ens kan klassas som en kabel som ens skulle var ett uns bättre än å använda dom tunna snokarna som följer med en mark stereo för 500kr

Dwain1.
Ta det lugnt. Jag är i samma läger som du och både säljer kablar och har mängder av "fina" kablar av olika märken hemma.
För ett tag sedan testade jag en del i samband med impedansmätningar av diverse kablar.
EKK var inte mycket nämnvärt sämre än t.ex. mina MIT MH-770 CVT Twin á 33000:- nya, så gå gärna och prova ett par EKK och hör själv.
EKK är många, många resor bättre än dom enklare kablar du refererar till som skit.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-13 16:03

popedh skrev:

Han har nog tillräckligt stor hjärna men har förmodligen lång väg att gå innan han förstår att använda den på rätt sätt? Allt handlar om att mogna, nyktra till och vakna upp. Förstå att hifi-kompisarna, hifi-tidningarnas grundlösa tyckanden och ens egna hjärnspöken hindrar ens sunda förnuft och logiska tänkande.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-13 16:05

har tyvärr provat ekk och i min anläggning funkade den inte alls. det lät ganska vast och spretigt. basen var dock bra. sen att hantera kabeln var ungefär som att försöka böja en stålpinne riktigt jobbigt :D

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-13 16:06

Hetsporren skrev:
popedh skrev:

Han har nog tillräckligt stor hjärna men har förmodligen en lång väg att gå innan han förstår att använda den på rätt sätt? Allt handlar om att mogna, nyktra till och vakna upp. Förstå att hifi-kompisarna, hifi-tidningarnas grundlösa tyckanden och ens egna hjärnspöken hindrar förnuftets väg.

Tror du det? Då finns det ju en chans för denna killen oxå;)
De e ju glimrande!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-13 16:07

dwain1 skrev:det lät ganska vast och spretigt

...och av det drar du förstås slutsatsen att det måste vara EKK det är fel på? :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-13 16:11

Hetsporren skrev:

...och av det drar du förstås slutsatsen att det måste vara EKK det är fel på? :lol:

...medan det är att han äntligen hört hur högtalare + förstärkeriet låter egentligen....

...men vill eller kan man inte åtgärda de bitarna, så är det ju på sin plats med att köra den gamla avrullade kabeln istället. Helt klart.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-13 16:11

dwain1 skrev:har tyvärr provat ekk och i min anläggning funkade den inte alls. det lät ganska vast och spretigt. basen var dock bra. sen att hantera kabeln var ungefär som att försöka böja en stålpinne riktigt jobbigt :D

Oj da.. lät den vasst, va synd.. hur va dynamiken i sladden da tro?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-13 16:21

popedh är ute och fiskar audiofiler ser jag. :wink: :)

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-13 16:25

Martin skrev:popedh är ute och fiskar audiofiler ser jag. :wink: :)

Givetvis;)

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-07-13 16:27

Nattlorden skrev:
Hetsporren skrev:

...medan det är att han äntligen hört hur högtalare + förstärkeriet låter egentligen....

...men vill eller kan man inte åtgärda de bitarna, så är det ju på sin plats med att köra den gamla avrullade kabeln istället. Helt klart.

Nu är du oförskämd Nattlorden. Du menar väl inte att Amplifixen tillsammans med Qrs Luna kan låta vasst? ;)
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-13 16:32

Amplifixen tillsammans med Qrs Luna

Klart dom är vassa! Det är ju både X och Q i dom, båda är vassa bokstäver.
Dessutom, hur knölar man in ett X i en tunn kabel?
Senast redigerad av phon 2007-07-13 16:33, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-13 16:33

fråga har någon hört lunan med amplifix? har ni hört den versionen jag har?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-13 16:34

Kevin_Mitnick skrev:Nu är du oförskämd Nattlorden. Du menar väl inte att Amplifixen tillsammans med Qrs Luna kan låta vasst? ;)

Det kan de väl mycket väl göra? Eller så är det satt någon annan besynnerlig lågnivåkabel någonstans som är vass - kanske börja med att eliminera den?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-13 16:37

Med reservation för att jag inte vet om jag egentligen tycker att sådana här icke-frågor är speciallt intressanta, vill jag ändå lite förikigt påpeka att den som upplever att det är stora skillnader mellan olika kablar i rimlig längd, nog har något allvarligare i anläggningen att bekymmra sig över än just kablarna.

Det kan bero på exempelvis instabila förstärkare eller något annat som kan få trista bieffekter (brunna diskanter exempelvis).

Sen vill jag inte utesluta att det kan vara inbillning, men är så fallet gör det ju inte så mycket, annat än möjligen i vissa fall för plånbokens tjocklek.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-13 16:40

Det kan ha varit glapp i kontakterna också, stela kablar glappar lätt om man inte terminerar dem ordentligt.

(nää, jag försöker inte alls avsuggestera dwain1 inför ett nytt lyssningstest) :wink:

Men allvarligt, de få ljudproblem jag har haft med kablar har varit från glappande stela kablar så det bör man kolla noga innan man går på andra förklaringar till lyssningsupplevelser av EKK.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-13 16:41

instabil stärkare? HA den driver va fan som helst. Vad jag än lastat på så har det låtit bra. Det är ett rent monster när det gäller att vara strömstark men å andra sidan så är där ju en nätdel på 1kw å lytpaketet är enormt enligt bladelius själv ska där tydligen vara 120 000uF per kanal så det är nog inget problem.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-13 16:44

fick aldrig svar på min fråga för övrigt. är det någon som har hört qrs luna audiophil med amplifix? å framförallt någon som hört högtalaren i min version?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-13 16:45

dwain!: Har inte med strömkapaciteten att göra utan det är ifall förstärkarkretsen inte gillar för kapacitiva laster direkt på utgångarna.

Men jag tror ändå inte det är en rimlig förklaring i det här fallet.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-13 16:58

kapacitiva laster???? där sa du något jag vet om att denna stärkare e ganska känslig för hur du kopplar saker å ting bland annat kan jag inte köra passivt filter till en subwoofer där jag då kopplar ihop båda kanalerna efter spolarna som filtrerar. det kan jag göra på min technics :?

I övrigt så är det inte intressant att byta förstärkaren då jag är helnöjd med den. Bättre stärkare till pengarna är verkligen svårt att hitta. Jag gav 6000kr. Helt underbar. Högtalarna spelar också bra. har spelat med lite olika kablar bland annat supra ply som jag har enorma mängder av då dom slängde ca 200meter på pappas jobb för att kabeln hade traslat ihop sig. Å supran spelar bra i basen men lite åthållen i diskanten lite murrig utan den där sista toppen. Ekk var vass å spretig men bra i basen. Neotechen låter riktigt skapligt den näst bästa kabeln som passerat i mitt system. kostar 69kr metern tror jag. Spelar alla register väldigt fint men inte riktigt den bästa i basen. Transparent inwall spelar ett väldigt jämnt å fint ljud utan några spretigheter. Med andra ord passar den utmärkt i mitt system. Det jag ska byta just nu är min lågnivå kabel mellan ljudkortet å amplifixen då denna är klart en svag länk. Det är en billig kabel från tecknikmagasinet eller nått i den stilen ett lakritssnöre som många kallar dom

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-13 17:08

Jag gav 6000kr.
Det är ju ändå rätt ok, pris för en fet förstärkare om man bortser från att den är begagnad.

Supra ply och EKK är väldigt lika varandra elektriskt, det låter konstigt att de lät olika. Där skulle jag bli skeptisk.

Även om förstärkaren skulle vara känslig för kapacitans (alltså en kondensator över utgångarna) så tror jag inte kablarna har tillräckligt med kapacitans för att ställa till med problem. Säker kan man ju iofs inte vara.

Lakritssnören som signalkablar är rätt bra faktiskt, klart underskattade. Lite dålig skärm kanske men annars brukar de vara välanpassade för uppgiften.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-13 17:21

kanske e det då skärmen som gör att min inte är så bra. aja jag planerar inte å lägga så mkt pengar på en bra kabel mellan ljudkortet å stärkaren. dock så behöver den vara 5 meter lång.

Nja skillnaden var ganska så klar i mina öron.

Konstigt att alla som var så flitiga med att skriva att jag har en liten hjärna inte vill skriva mer? Är det ingen som hört qrs luna au med amplifix av er som utalade er innan? Och har ni hört min version? om inte så får jag ju bara ännu mer vatten på min kvarn om att ni utalar er utan att ha hört grejor :?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi