Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-15 18:40

dwain1 skrev:Öhman. jag har absolut ingen koll på hur förstärkaren reagerar eller inte. Men så mkt vet jag att jag hörde skillnad när jag gjorde en jämförelese.

Visst. Har jag ifrågasatt det?

sen vad det beror på vet jag inte.

Inte jag heller. Det enda som skiljer oss därvidlag är jag du kan undersöka det och kanske lära dig något, om du vill.

Det bedömer du ju själv om du vill.

Nu har jag en stereo som spelar bra. å detta spelar då bra med mina transparent kablar å det är väll ändå det viktigaste?

Det bedömer du också själv.

Vad som är viktigast för dig är ju något bara du kan avgöra. Om du inte är missnöjd med något (varken investeringens storlek eller det du tycker att du får ut av apparaterna) eller har några funderingar om att du gjort några investeringar du kommer att ångra - är du att gratulera!

Det är vad jag önskar alla.

sen vad man har för kablar spelar ingen roll ekk eller valhalla skitsamma så länge man är nöjd:)

Det är skitsamma för den som tycker att det är det. Det behöver inte vara alla.

För den som är nyfiken på att lära sig saker, kanske för att kunna göra bästa möjliga val (som ger maximal glädje av de fonogram man äger) av utrustning, är det kanske inte skitsamma.

Trial och error är inte nödvändigtvis en väg som leder framåt alls efter en viss punkt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-15 19:07

dwain1 skrev:Hmm du verkar ha fått ett felaktigt ex. Den jag har har aldrig någonsin krystat eller låtit illa den spelar som in i norden oavsett vad jag lastar på. Å oavsett högtalare så låter det riktigt bra. Å knaster i volymen har jag aldrig varit med om. Däremot har det varit en del strul med mjukvaran i amplifixen som gör att den flippar ur ibland nu har det inte hänt mig med mitt ex. Kanske därför du har så dåliga erfarenheter av amplifixen. Kan säga att i mina öron så är det den bästa förstärkare jag någonsin hört till vettiga pengar :)

Njae, jag har haft tre olika ex hemma och de uppvisar samtliga samma fenomen. Knastret i volymen har jag för mig beror på att den använder sig av någon slags halvledarreläer som slår till och från vid olika ljudstyrka, därav att det knäpper till. Detta kan man notera även på samtliga modeller i Advantages program som använder den här typen av "digital" volymkontroll (S2 försteget, Thor etc) men det är inte lika störande.

Att jag upplever Amplifixen som tråkig kan ju bero på mina högtalare, men å andra sidan var det väl just det jag ville belysa, att den inte är så stabil och bra oberoende av högtalarlast.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-15 19:20

IngOehman skrev:[... långt inlägg - massa citat ...]

Trial och error är inte nödvändigtvis en väg som leder framåt alls efter en viss punkt.

Bra inlägg! Men... det är inte heller säkert att metodiskt linjärt sökande och optimering ger det bästa resultatet heller. En darwinistisk approach och ett mått av kaos (eller kreativitet) ger nog mer... eller varför inte lite serendipity :-)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-15 19:33

Självklart är kaos ofta en bra ingrediens, jag har inte påstått något annat, utan menar snarare att det ofta är en mycket välgörande ingrediens.

Jag brukar säga att det ofta är en prima idé att kombinera en vild forskare utan vetenskaplig förstånd men full med experimentlusta, med en vetenskapsman som kan strukturera och analysera resultaten. Utan analysen öppnas inga nya dörrar för nytt verkningsfullt kaos att verka i. Även kaos måste ha en riktning.

(Hmmm... jag får världens deja vú när jag skriver det. Undrar varför?)

Personer kan dock vara 100% vetenskapliga och ändå fulla av verkningsfullt kaos. Jag är en av dem. 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-15 21:19

IngOehman skrev:Hedleund: Det där låter ju som värsta ormoljan. Skrämmande okunnigt pladder. Vem har redogjort för det för dig?

En normal högtalarkabel är ju i sig i det närmaste perfekt tidskorrigerad, och blir dess överföringsfunktion det i praktiken inte så beror det på lastens frekvensberoende impedans, och den kan ingen kabels passiva filter kompensera för - bara förvärra. :?

Skulle vilja höra storyn direkt från Transparent istället.

När jag tänker efter har jag faktiskt talat med någon representant för tillverkaren för en del år sedan på någon mässa (i Tyskland har jag för mig). Han sade många saker som var uppåt väggarna fel, och då handlade det primärt om brister i grundläggande fysikalisk förståelse. Minns faktiskt att mina invändningar om en korrigering de sade sig ha implementerat i kabeln renderade framplockning av en miniräknare, och han konstaterade själv att han vissa hade räknat fel (en faktur 1000 ggr, tror jag det var?) och att det jag sagt var helt rätt. Vet inte om de ändrade kabelns dimensionering efter detta...

Själva kabeln kan jag inte uttala mig om dock. Jag har inte kopplat in någon dylik i någon anläggning för att lyssna.

Om det hörs skillnad mot en vanlig "rak kabel" så är det väl bara att ta ställning till om man gillar det eller inte. Att framföra osanningar om kabeln (eller om fysikens lagar) i marknadsföringen är inte ok dock.

Vh, iö

Den här förklaringen om både Transparents och MIT's kablar fick jag för ett tag sedan av en representant i Tyskland (Telgte) och jag tog det faktiskt med hull och hår.
Har inte haft någon anledning att ifrågasätta hans redogörelse, men efter ditt inlägg och reaktion tittade jag igenom det lite och fann ganska redogörande dokumentation på MIT's hemsida, och det är som du säger, det var ren ormolje-snack som inte stämmer med det som MIT själva redogör för och som förmodligen i stor utsträckning gäller för Transparent's kablar också eftersom dom har samma historiska ursprung.

Tanken är istället tydligen något som har med artikulationspunkter och distortion att göra. Hade lite svårt att greppa det hela, men det kanske kunde vara intressant läsning för dig, som sitter inne på en hel del mer kunskap om fysikens grunder än vad jag gör.

http://www.mitcables.com

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-15 21:34

Det finns mycket märkligt att läsa här i världen. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-15 21:53

konstigt jag har aldrig haft något problem med min amplifix när det gäller lasten. då har jag även testat med ett par riktigt tungdrivna vr 4 gen 3 tror jag det var. och det spelade som fasen. Men samtidigt så är det som du säger bara 2x115w så man kan ju inte sats på å spela hur högt som helst. Men i mitt rum så spelar det så in i norden å ja i mina ögon är det en bra förstärkare. klart att det finns bättre precis som med allt annat
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-16 01:20

m_persson79 skrev:Ontopic 8O

På vår julfest hade vi Beolab 5 i "mingel-rummet" och jag lyssnade ordentligt på dem.

De lät väl trevligt men bäst?

Frågorna är vilken volym lyssnade du på? Hur mycket störde minglet? Och behöver världens kanske bästa högtalare låta absolut bäst? Rent och ofärgat ljud låter ju FAKTISKT i mångas öron sällan "bäst"...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-16 01:41

Transplanat-kablarna har i vissa fall bara en RC-länk på tvären, men ibland även ett L i serie.

I övrigt verkar dom vara adekvat konstruerade.

Nordost däremot är ju rena skräpet då de inte sällan saknar skärm på signalkablarna.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-16 11:03

dwain1 skrev:Om jag inte får tycka det å allt annat jag också vill tycka annorlunda om så kommer jag lämna detta forum. För då finns det uppenbarligen inte plats för människor som tycker annorlunda

Men det vore väl synd! Jag tycker definitivt att det finns plats här för oliktyckande. Jag tycker olika titt som tätt och det går så bra så. Det är aldrig någon som är dum mot mig.

Så länge det handlar om smak är det nog inget stort problem. Då får du nog tycka i stort sett vad som helst. Men om du tycker något som kolliderar med vissas erfarenheter/kunskaper, får du vara beredd på att fundera litet djupare på varför du tycker det du tycker. Och det är väl bra?!

Ta exempelvis det här med kablar; Mångas erfarenhet här på Faktiskt är att det oftast är närmast en försumbar (ljudmässig) skillnad mellan olika högtalarkablar. Och om det finns en tydlig skillnad mellan olika kablar så beror det oftast på antingen förstärkare med dålig stabilitet, eller kablar som är tokigt konstruerade (tar hjälp av elektronik, isärdragna ledare, olika metaller i samma ledare, etc). Dessutom har de flesta här personliga erfarenheter av den s.k. placeboeffekten. I ljudsammanhang innebär den att man tycker sig höra något som egentligen inte finns (också kallat inbillning). Exempelvis ibland när man tycker sig höra skillnad på två olika komponenter.

Om du då tycker att det är stor skillnad mellan olika kablar, är det väl inte konstigt (och absolut inte oförskämt!) om en del personer här börjar fråga om det kan bero på det ena eller det andra av det som man erfarenhetsmässigt vet att sådana skillnader brukar bero på?

Och eftersom placeboeffekten är en vanlig orsak till uppfattade skillnader och eftersom den är kraftigt underskattad i vissa fall, är det ju också naturligt att fråga på vilket sätt du minimerat möjligheten för att det handlar om inbillning. Detta är inte heller oförskämt på något sätt, utan bara en ytterst rimlig undran.

Och har du inga bra svar på frågorna, så gör du ju klokt i att inte betrakta frågeställarna som taskiga/elaka/oförskämda. De har ju faktiskt uppmärksammat dig och visat dig respekt genom att ställa frågorna. Och har du inga bra svar, så räcker det att konstatera detta.

Men om du tycker att en viss kombination av förstärkare/kablar/högtalare fungerar bättre för dig än en annan kombination, så är du ju självklart i din fulla rätt att tycka det! :)

Hälsn. Michael

Ps. Sedan finns det någon enstaka som går igång litet väl snabbt ibland kan jag tycka. Men till sådana personer är det bara att förhålla sig, så går det snart över. :wink:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-16 12:08

Rain skrev: Rent och ofärgat ljud låter ju FAKTISKT i mångas öron sällan "bäst"...

Där sade du något viktigt! Om man kombinerar det med .....

IngOehman skrev:
Trial och error är inte nödvändigtvis en väg som leder framåt alls efter en viss punkt. Vh, iö

.... så blir det vad jag försökte få fram i nån annan tråd någonstans.

När man provar olika alternativ mot varandra så har jag intrycket av att man alltid väljer åt ett och samma håll, mer-hållet.

Det skall alltid vara mer av något för att det skall vara bättre. Sötare gröt, krimsigare krams, raskare räv, längre långdans, ja helt enkelt mer jul.

I fråga om ljud blir det att man väljer ljud som är lite fetare, starkare, bättre tyngd, mer briljans och så vidare. Alla dom valen innebär då ofta mer av framförallt en sak, distorsion, eller kanske mer distorsion i kombination med högre nivå.

Problemet är att man kan ju inte välja mer av rätt, bara mindre av fel. Man kan lägga till fler och fler fel, så blir resultatet mer och mer fel. Tar man bort fel så kommer man närmare rätt, men det går inte att lägga till rätt, bara att ta bort fel.

Min idé är att man istället medvetet varje gång skall välja det som inte låter "bättre".

Då kanske man till slut kommer fram till en anläggning som inte låter alls. Alltså, att själva anläggningen inte tillför något eget ljud alls, utan att det bara är musiken som hörs i rummet.

Det förutsätter antagligen ett ställningstagande före det att valsituationen uppstår, man måste tvinga sig att välja logiskt och kanske tänka igenom vad det är man väljer mellan. Att inte välja att försöka motverka ett fel i ljudet med ett annat fel i en annan komponent. Att identifiera felen och försöka få bort dom istället för att lägga till mer ljud i ljudet.

Bra återgivning är den som har få fel, inte den som har mycket rätt.

Finns det ingen psykologikunnig här på forumet som kan berätta om varför människor i allmänhet bara väljer åt ena hållet, mer av någonting? Den funktionen hos homo sapiens borde ha fått något namn också.

Om det nu är som jag har uppfattat det alltså. Jag kan ju ha valt fel människor att bilda min uppfattning på, eller kanske jag helt enkelt bara har noterat vissa av valen, mer-valen? :lol: :lol:

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-16 12:29

Tja... jag brukar kalla det för "bländning"... eller "imponansfaktor"... att om någon detalj är fantastisk så fokuserar psyket på den... något som fattas eller inte är normalbra missas gärna.

Jag brukar rekommendera folk att välja saker som de inte kan sätta fingret på vad som är bra med... och inte kan säga något dåligt om.

Sålunda... Jahaupplevelsen är ofta bättre än Ahaupplevelsen i det långa loppet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-16 12:35

phon skrev: Den funktionen hos homo sapiens borde ha fått något namn också.

Girighet?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-16 13:08

paa skrev:

Girighet?

:mrgreen:

Men är det så att vi alltid vill ha mer, bara fläskar på med alltmer bas, tex? I början av ett utvecklingsförlopp är det kanske så. När ingen apparat klarar rak frekvensgång i basen, så blir ju varje höjning en förbättring. Samma sak med mobiltelefonerna, när de kom mer allmänt vägde de ett halvt kilo och taltid på max några timmar. Varje modell som kom var bättre, för de var mindre och med längre driftstid. Ingen pratade design på den tiden... Men nu är varken storlek eller driftstid något problem, snarare att telefonerna blir för små... Och så har dom för lång batteritid, man glömmer ju alltid att ta med sig laddaren...

/ B

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-16 13:44

MichaelG. Ja fast nu var det ju påhopp det handlade om. Fast å andra sidan så borde man kanske inte bry sig. Det är ju påhopp i var å varannan mening på detta forum. Tråkigt för som nu med kablarna. Om jag nu blir kallad det ena å det andra hur fasen ska jag kunna ta åt mig å lära mig? jag blir ju bara ledsen å arg. Å jag kan garantera att på det viset lär man sig inget :cry:
Normalt sett tycker jag detta forum är helt okej och där finns mkt kunskap. Jag håller inte med allt men å andra sidan så är det ju det som gör oss till individer just det faktum att vi faktiskt upplever saker å ting olika.
Men efter att man lite mer aktivt börjat skriva på detta forum så blir det mer å mer påhopp å då tröttnar man. Allra helst skulle man vilja tvåla till folk rejält. Men efter som inte någon bryr sig eller tar åt sig så är det inte lönt att försöka ge igen. Då blir det i slutändan att folk som jag ger upp å slutar upp med att vara på detta forum

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-07-16 13:48

Du har inte blivit kallad för nolla!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-16 13:49

skrev jag det johan?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-16 15:12

Skrev han att du skrivit det? :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-16 15:48, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-16 15:30

Bill50x skrev:
paa skrev:

Girighet?

:mrgreen:

haha, nej jag tänkte mig nog mer dom små, knappt noterbara, skillnaderna. När anläggningen redan är ganska bra alltså.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-16 15:33

Du menar liksom tendensen att söka hitta någonting att oroa sig för fast allt verkar bra?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-16 15:47

Ja, den tendensen ingår nog i komplexet, det gäller nog ofta personer som inte riktigt blir nöjda med det som är. Jag är annars ute efter den psykologiska funktionen som väljer kabeln som låter lite "mer" snarare än den som låter lite "renare".

Det kanske inte är psykologi alls? Toppar är ju enklare att höra än dalar, så om nåt speciellt tillkommer i ljudet är det kanske enklare att identifiera?

Äh, jag googlar väl vidare, det kanske går att hitta nåt ..... åter till Beolab då .... :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-16 15:50

Innan vi går tillbaka till B&O vill jag nämna Två saker:

1. MikaelG, dina inlägg håller alltid hög klass, men ditt senaste höll världsrekordnivå! Ditt förnuft och din klarsynthet är på samma höga nivå som din formuleringskonst! :P

2. Till dwain1 vill jag säga att du skall hålla ut! Du kommer att förstå hur alla de som skriver tänker, tro mig. Och när du förstår varför folk reagerar som de gör kommer du att ha lärt dig massor. :P

Vill även specifikt peka på några delar av två av dina inlägg som du kan fundera över, om du vill:

Inser du varför många uppfattar att...
konstigt jag har aldrig haft något problem med min amplifix när det gäller lasten.

...står i kontrast med...
jag tycker inte kablar är ormolja jag tycker man hör skillnad tydligt å nej jag har inte mätt några kablar å ja jag använder mitt höra för att bedömma skillnaderna och nöjer mig med det.

...som ju faktiskt kan vara ett tecken på just lastpåverkan? :o

Många här på faktiskt tycker om att lära sig så mycket som möjligt. Ett sätt att nå kunskap är att ta fasta på saker som man inte får att gå ihop, och analysera dem tills man förstår dem! :P

Det du skriver behöver inte vara ett tecken på lastkänslig förstärkare utan kan lika gärna bero på att du träffat på sällsynt färgande kablar (eller det kan till och med bero på placebo!) men de som ifrågasätter det du skriver påstår inte heller att du har fel (att din redovisning av din upplevelse är osann), utan de vill nog bara klargöra att av det du berättat går det inte att utesluta att dina slutsatser KAN vara fel - alltså att det du tillskriver egenskaper hos kablarna faktiskt kan vara just lastpåverkan! :o

Dina formuleringar kan bero på att du HAR dragit fel slutsats, eller det kan bero på att du vet något som du inte ännu berättat, men oavsett vilket är det fog för att vilja gå till botten med det hela, för många.

Vh, iö

- - - - -

PS. Självklart är inte kablar till sin natur ormolja. (Vem har påstått något sådant?)

De är ju rent av nödvändigheter om man inte vill att det skall vara tyst och har en kedja som består av disparata apparater. Däremot KAN specifika kablar vara ormolja, eller i varje fall "ormoljehaltiga".

Ormolja brukar ju definieras som produkter vars marknadsföring består av icke sanningsenliga påståenden, där pruduktens förpackning är viktigare än innehållet, och ofta dessutom där produktens prestanda varken överensstämmer med påståendena eller med prislappen. Normalt står de inte heller i rimlig partiet med tillverkningskostnaden. Kort sagt - det är bra bissniss, om man kan lura folk att köpa ormoljeprodukterna! :?

Kan tillägga att det är min erfarenhet att det är svårt att hitta lika läg kunskapsivå om kablars fysik bland andra HiFi-konstruktörsgruppen är just de som gör high End-kablar!

Ändå finner man att det är ovanligt att de som bättre förstå hur kablar fungerar ger sig på att tillverka High End-kablar. :o

Jag tror det beror på att det finns en sorts samband mellan kunskap och samvete. De som har kunskap har helt enkelt inte samvete att ge sig in i en bransch där lurendrejeriet är så utbrett. Kanske är det rent av omöjligt att konkurrera i HighEnd-segmentet med en i sanning välingenjörad kabel? I synnerhet om den är rimligt prissatt, för då blir den ju alldeles för billig.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-16 16:05

dwain1 skrev:Fast å andra sidan så borde man kanske inte bry sig. Det är ju påhopp i var å varannan mening på detta forum. Tråkigt för som nu med kablarna. Om jag nu blir kallad det ena å det andra hur fasen ska jag kunna ta åt mig å lära mig? jag blir ju bara ledsen å arg.

Jag kan förstå att du känner så dwain1.

Men jag säger som IÖ; "Håll ut". Det blir bättre. Eller rättare sagt - om du förhåller dig så neutralt som möjligt till de som som svarar/frågar dig, kommer du sannolikt att upptäcka två saker:

1. Flera av skribenterna är inte alls elaka, så som det först kunde verka. De formulerar sig bara oerhört sakligt och koncist. Men det är absolut inget elakt i det de skriver. (Att det sedan finns enstaka personer som borde bli snällare är en annan sak. Men dels är de få och dels får man helt enkelt överse med dem.)

2. Du kommer att lära dig väldigt mycket.

Så, du är alltså i själva verket inte så påhoppad som du känner dig (men jag kan förstå känslan av frustration, även om jag tror att den till stor del hänger ihop med att du konfronteras med andra synsätt och kunskaper än vad du är van vid).

Vänliga hälsningar, Michael

Ps. Ingvar; Tack!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-16 16:12

Samt... det som kan upplevas som muthugg och så... är faktiskt.se baserat i omtanke... vi vill faktiskt.se att du skall ha det så njutningsbart som det bara går där hemma..

och tyvärr kanske den omtanken kräver lite milt hårdhänt omprogrammering... :mrgreen:

( och alla har sin personliga skrivstil... det kräver att man lär sig läsa vad och hur olika personer skriver och menar... det går inte att bara ta allt som om man skrivit det själv... )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-16 17:16

MichaelG skrev:1. Flera av skribenterna är inte alls elaka, så som det först kunde verka. De formulerar sig bara oerhört sakligt och koncist.

Dessutom ska man inte tro att alla är så duktiga på att formulera sig. En del personer skriver precis som dom tänker och pratar, och det fungerar ibland inte speciellt bra i skrift. Kommentarer ser mycket "hårdare" ut i skrift och man bör därför tänka sig för när man skriver värdeladdade ord.

För övrigt så kan man vara såväl snäll som elak när man skriver sakligt och koncist :-)

/ B

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-16 17:20

Bill50x skrev: Kommentarer ser mycket "hårdare" ut i skrift och man bör därför tänka sig för när man skriver värdeladdade ord.

/ B

jag tycker man ska göra precis tvärtom..istället för att andra ska anpassa sig efter dig så får du anpassa dig efter andra...

jag har då sällan upplevt nån som otrevlig om det inte kommer typ "din jävla hora nästa gång jag ser dig får du tänderna i en påse med dig hem"

men det händer väl inte allt för ofta ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-16 17:38

Bill50x skrev:
MichaelG skrev:1. Flera av skribenterna är inte alls elaka, så som det först kunde verka. De formulerar sig bara oerhört sakligt och koncist.

Dessutom ska man inte tro att alla är så duktiga på att formulera sig. En del personer skriver precis som dom tänker och pratar, och det fungerar ibland inte speciellt bra i skrift. Kommentarer ser mycket "hårdare" ut i skrift och man bör därför tänka sig för när man skriver värdeladdade ord.

För övrigt så kan man vara såväl snäll som elak när man skriver sakligt och koncist :-)

Jasså?

Jag har aldrig upplevt några problem med någon som skriver sakligt och konsist.

Vh, iö

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-16 17:40

Haakan_W skrev:jag tycker man ska göra precis tvärtom..istället för att andra ska anpassa sig efter dig så får du anpassa dig efter andra...

jag har då sällan upplevt nån som otrevlig om det inte kommer typ "din jävla hora nästa gång jag ser dig får du tänderna i en påse med dig hem"

Du har ju helt rätt Haakan_W! Om man både som skribent som läsare tar ansvar för dels hur man formulerar sig respektive för hur man tolkar det andra skrivner, så kan det knappt bli fel. Man blir faktiskt aldrig mer kränkt än vad man tillåter sig bli.

Och att få hem tänderna i en påse är ju trots allt mycket trevligare än om vederbörande helt frankt skulle kasta bort dem... :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-16 19:20

IngOehman skrev:Jag har aldrig upplevt några problem med någon som skriver sakligt och konsist.

Inte jag heller. Det händer dock alltför sällan att någon skriver sakligt och koncist ;-)

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-17 01:16

Jag gör det alltid.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi