LTS Reference vs. MacBook

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
flateartharn

LTS Reference vs. MacBook

Inläggav flateartharn » 2007-07-15 17:01

Normalt använder jag bara Pioneer 668 till att visa film. Musik har jag på fil eller vinyl. CD känns som en föråldrad och alltför begränsad standard så jag äger ingen normal audiospelare.

Men eftersom 668:an sitter på samma DAC som jag normalt har en iMac med musikfiler på så roade jag mig med att rippa in ett par CD i Apple Lossless till en MacBook och USB-koppla den till DAC:en. Och spela samma CD i Pioneer 668 via SPDIF till samma DAC.

Skrämmande skillnad. Via iTunes+MacBook (all manipulering avstängd i iTunes) mycket mer punch, basen både tydligare och kraftfullare etc. Musiken hänger ihop. Jag hade väntat mig tvärtom.

Kan upprepat säga direkt vilken källa det är utan att veta - hörs direkt på att basen spelar mer i takt från MacBook. Ha-ha, en gammeldags tune-dem skulle ge maxutslag ;)

Jag har mätt med en test-CD och utnivåerna är identiska (det är ju dessutom samma DAC och bitström från exakt samma fysiska CD).

DAC:en körde i "bypass"-läge på båda källorna (låter bättre på båda). Alltså bypass på uppsamplingen till 192kHz. Kanske är så att USB-koppling ger mycket mindre jitter, ska prova SPDIF från MacBook nån dag ...

MacBook + Stello DAC kan definitivt mäta sig med Naim CDX2/XPS2 cd-spelare som jag hade länge men nu är såld till en rik norrman.

Ok, en MacBook kostar mer än 668:an gjorde - men så kan man ju kolla emailen på den också.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-15 17:23

Kul test.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-15 18:50

Stello DAC... Sweet! Får man fråga vad man får ge för en sån i Svedala?

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-07-15 19:04

Koffe skrev:Stello DAC... Sweet! Får man fråga vad man får ge för en sån i Svedala?

http://www.transientdesign.se
When routine bites hard

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-15 21:00

Har också en Stello DA100 inköpt genom TransientDesign. Utmärkt service, för övrigt. En handlare jag kan rekommendera.

DAC:en är kanon. Jag använder en Marantz Cd7300 som transport. Tidigare använde jag en Marantz DV7600. Stellon gör skillnad. Som om ljudbilden blir något mindre beslöjad, dock utan att göra våld på ljudet.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-15 21:23

Me surprise? — No.
Efter att ha fått lite hjälp av Koffe så tycker jag att det är rimligt att streamat ljud har alla möjligheter att låta riktigt bra-

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-07-15 22:28

JTarnstrom skrev:Har också en Stello DA100 inköpt genom TransientDesign. Utmärkt service, för övrigt. En handlare jag kan rekommendera.

DAC:en är kanon. Jag använder en Marantz Cd7300 som transport. Tidigare använde jag en Marantz DV7600. Stellon gör skillnad. Som om ljudbilden blir något mindre beslöjad, dock utan att göra våld på ljudet.

Tärnström

Om man går in på April Music [företaget bakom Stello] så står det att
Stello series 100 are available only through www.hifi500.com

När köpte du din, för nu finns den inte på TransientDesign:s sajt? Och hur mycket fick du betala för den? :)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-15 22:36

TCM skrev:
JTarnstrom skrev:Har också en Stello DA100 inköpt genom TransientDesign. Utmärkt service, för övrigt. En handlare jag kan rekommendera.

Tärnström

Om man går in på April Music [företaget bakom Stello] så står det att
Stello series 100 are available only through www.hifi500.com

När köpte du din, för nu finns den inte på TransientDesign:s sajt? Och hur mycket fick du betala för den? :)

TD tog hem en åt mig för 7500:-. Det kan finnas fler eftersom de var tvungna att beställa ett minimumantal. DA100 ligger ju något under konkurrenterna i pris, Benchmark och LAvry. Har dock inte hört någon av dem men jag är väldigt nöjd med min DA100.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-15 22:56

Kan upprepat säga direkt vilken källa det är utan att veta - hörs direkt på att basen spelar mer i takt från MacBook.

Du får ursäkta, men den där typen av uttalanden flaggar trovärdighet nolla.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-15 23:06

Morello skrev:
Kan upprepat säga direkt vilken källa det är utan att veta - hörs direkt på att basen spelar mer i takt från MacBook.

Nä, det är klart. Musikalitet har ju inget med ljudåtergivning at göra :-)

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-15 23:32

Det där uttlandet klingande mest troll :)

Det är ju inte små nyanser som sägs vara skilnaden, det är ju hela takten. Och det skall mycket till för att en källa skall ändra på...det är ju introducerande av kraftiga fasskillnader vi pratar om..

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-07-15 23:43

Fast på tyska heter det väl Taktfrekvenz när man pratar om hastighet för processorer av olika slag vilket ju det är i de olika källorna här? Kan det inte vara så att den är olika? :wink:

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-16 00:19

Morello skrev:

Menar du att vederbörande ljuger om sin upplevelse?

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-16 01:15

JTarnstrom skrev:Menar du att vederbörande ljuger om sin upplevelse?

Tärnström

Nej, inte om hans upplevelse, men att påstående att det verkligen var en sådan skillnad är ytterst låg.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-16 01:30

Bill50x skrev:
Morello skrev:

Nä, det är klart. Musikalitet har ju inget med ljudåtergivning at göra :-)

/ B

Hade det varit en högtalare med vansinnig högpassfunktion, vilket skulle föranleda excessiv grupplöptid, hade jag köpte utsagan. NU var det dock fråga om en DVD-maskin, vilket gör att relevansen i påstående är obefintlig. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-16 01:35

... Jepp. Nu har vi en tråd om ingenting igen. Mät-folket har kommit. Sanningen är sagd. Upplevelser är stoft. Move Along, Nothing To See Here..

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-16 01:37

Koffe skrev:... Jepp. Nu har vi en tråd om ingenting igen. Mät-folket har kommit. Sanningen är sagd. Upplevelser är stoft. Move Along, Nothing To See Here..

Vem har ordat något om mätningar?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-16 02:14

Håller med Koffe.
Om man vill förstå att det är en beskrivning av hur en person uppfattar ljudskillnaden istället för att kanske det inte är på pricken exakt en hel takt fel så kanske man inte behöver insinuera att personer är lögnare eller i vart fall inte trovärdiga.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-16 02:28

Jag har inte ifrågasatt själva upplevelsen, men menar att den saknar relevans.

Inser ni inte det fullkomligt orimliga när det ju var fråga om samma DAC och endast olika digitalkällor?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-16 02:45

Morello skrev:Jag har inte ifrågasatt själva upplevelsen, men menar att den saknar relevans.

Inser ni inte det fullkomligt orimliga när det ju var fråga om samma DAC och endast olika digitalkällor?

Nejdå, jag tycker inte att det är orimligt att olika signalkällor låter olika.
Menar du att det inte finns någon som helst hörbar skillnad på olika transporter med samma DAC?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-16 02:45

Morello skrev:Jag har inte ifrågasatt själva upplevelsen, men menar att den saknar relevans.

Vi vet ju inte vad apparaten (DAC:en) hittar på beroende på ingång...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-16 03:35

Det är ju bra och kunna skilja mellan upplevelse (som kan både vara av verklig förankring eller inte) och hur det verkligen är. Det är nog lätt annars det blir massa missuppfattningar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-07-16 04:05

Harryup skrev:

Menar du att det inte finns någon som helst hörbar skillnad på olika transporter med samma DAC?

Om olika digitala signalkällor låter olika genom samma DAC, så bör det väl i så fall betyda att åtminståne den ena av källorna förvränger signalen på något sätt, dvs den signalkällan är inte så vidare bra. :?

Rentav dålig faktiskt. 8)

Vh :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-16 10:26

BACH skrev:
Harryup skrev:
Morello skrev:Inser ni inte det fullkomligt orimliga när det ju var fråga om samma DAC och endast olika digitalkällor?

Om olika digitala signalkällor låter olika genom samma DAC, så bör det väl i så fall betyda att åtminståne den ena av källorna förvränger signalen på något sätt, dvs den signalkällan är inte så vidare bra. :?

Den diskussionen har förts här tidigare och det brukar väl hävdas av vissa tongivande personer att transporten (till skillnad mot dac´en) inte har någon som helst påverkan på ljudet.

Någon som gjort någon mer seriös test?

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-16 10:45

Bill50x skrev:Den diskussionen har förts här tidigare och det brukar väl hävdas av vissa tongivande personer att transporten (till skillnad mot dac´en) inte har någon som helst påverkan på ljudet.

Någon som gjort någon mer seriös test?

/ B

Ont om seriösa tester. Som vanligt inom HiFi.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-16 10:49

Vänta lite... att det kan låta annorlunda är väl inte orimmligt, men att det skulle introducera fasförskjutningar är en annan sak...

Det har inget med mätnisse att göra koffe. Ifrågasättandet är helt naturligt. Det är orimmligt.

När det gäller transporter och dess skillnader så har jag testat rätt ordentligt och visst får jag skillnader, men jag kan inte säga varför. Däremot ändras det inte på det sättet som beskrevs.

Och för de som undrar... jag är ingen mätnisse... jag lyssnar mer än jag mäter, men jag är kanske mer åt det kritiskt tänkande hållet, vill gärna se logiken och köper inte uttalanden hur som helst.

Och det handlar inte om att man påstår att någon far med osanning. Det handlar om att man vill förstå hur det kommer sig. Att man är nyfiken.

Personligen kommer jag också övergå till digitalt lagrad musik. Inte för att jag tro det låter bättre - utan för att det kommer göra att jag lyssnar än mer på musik :)

Hoppas Koffe kan få tid att hjälpa till där ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-16 10:57

Harryup skrev:

Uj, vilken billig retorik.

Det var inte fråga om små skillnader, utan om att basen spealde ur takt! 8)
-Innehar F-skattsedel-

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-16 11:02

Morello skrev:Det var inte fråga om små skillnader, utan om att basen spealde ur takt! 8)
Ja, jag tror många kanske missat det.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-16 11:11

Kaffekoppen skrev:
Morello skrev:Det var inte fråga om små skillnader, utan om att basen spealde ur takt! 8)

Är ni inte lite petiga nu? Det stod faktiskt "mer i takt" och dessförinnan fanns ett stycke med lite utförligare intryck. Alla gör inte sina inlägg med en KTH-utbildning i bagaget och vilka ord man väljer för att förmedla sina sinnesintryck skiftar. Det blir lite löjligt om ni ska ta vartenda ord så bokstavligt att slutsatsen blir helt orimlig - lite som om ni söker en konflikt.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-16 11:25

JTarnstrom skrev:
Kaffekoppen skrev:

Är ni inte lite petiga nu? Det stod faktiskt "mer i takt" och dessförinnan fanns ett stycke med lite utförligare intryck. Alla gör inte sina inlägg med en KTH-utbildning i bagaget och vilka ord man väljer för att förmedla sina sinnesintryck skiftar. Det blir lite löjligt om ni ska ta vartenda ord så bokstavligt att slutsatsen blir helt orimlig - lite som om ni söker en konflikt.

Tärnström

Jag håller med Tärnström helt vilket jag också skrev. Det är kanske inte rätt beskrivning men vill man förstå kan man fråga om om det inte är tydligt. Vill man inte förstå kan man alltid trycka ner den andra vare sig det gäller ett stavfel eller inte en perfekt teknisk förklaring. Det blir bättre klimat här om man frågar vad som menas istället för att nonsensförklara inlägg.
Det gagnar bättre LTS sak om man försöker hjälpa än stjälpa även om alla uttalar sig här som privatpersoner.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi