LTS Reference vs. MacBook

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-16 11:34

Harryup skrev:
JTarnstrom skrev:Är ni inte lite petiga nu? Det stod faktiskt "mer i takt" och dessförinnan fanns ett stycke med lite utförligare intryck. Alla gör inte sina inlägg med en KTH-utbildning i bagaget och vilka ord man väljer för att förmedla sina sinnesintryck skiftar. Det blir lite löjligt om ni ska ta vartenda ord så bokstavligt att slutsatsen blir helt orimlig - lite som om ni söker en konflikt.

Jag håller med Tärnström helt vilket jag också skrev. Det är kanske inte rätt beskrivning men vill man förstå kan man fråga om om det inte är tydligt. Vill man inte förstå kan man alltid trycka ner den andra vare sig det gäller ett stavfel eller inte en perfekt teknisk förklaring. Det blir bättre klimat här om man frågar vad som menas istället för att nonsensförklara inlägg.

Instämmer till fullo.

/ B

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-07-16 11:40

Jag försöker definitivt inte trycka ned någon, vad skulle det vara bra för, det är ju bara otrevligt :? och jag tror inte att vare sig Morello eller Kaffekoppen heller försökte trycka ned någon, faktiskt. :)

Resultatet är jag dock skeptisk till, det får man väl vara?

Antingen måste det väl vara fel på omvandlaren på något sätt eller också på insignalen, hur kan resultatet annars skilja?

Finns det någon annan rimlig förklaring :?:

Vh :)
Senast redigerad av BACH 2007-07-16 11:51, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-16 11:46

BACH skrev:Jag försöker definitivt inte trycka ned någon, vad skulle det vara bra för, det är ju bara otrevligt? :?

Exakt

BACH skrev:Resultatet är jag dock skeptisk till, det får man väl vara?

Absolut. Förstås med väl valda ord så ovanstående fortfarande gäller.

BACH skrev:Antingen måste det väl vara fel på omvandlaren på något sätt eller också på insignalen, hur kan resultatet annars skilja?

Vet ej vad förklaringen är, i synnerhet inte i detta fallet. Men känns det rimmligt att det inte finns någon som helst skillnad på transporter men på allt annat?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-16 11:48

Sakfrågan är en sak, hur man kommunicerar med varandra en annan. I just denna tråd tycker jag att Morello och Kaffekoppen väljer att inte lyssna på vad flateartharn säger. Det är alltid viktigt att lyssna, man behöver för den skull inte hålla med, men sändaren ska ändå känna sig hörd.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-16 11:48

BACH skrev:Antingen måste det väl vara fel på omvandlaren på något sätt eller också på insignalen, hur kan resultatet annars skilja?

Om man vill hårdra saken kan man givetvis klassa alla avvikelser från originalet som fel. Men om det låter olika så finns det givetvis en teknisk förklaring. I det här fallet bör då detta ligga i den digitala domänen även om själva påverkan kan komma "utifrån". Jag kan mycket litet om digital teknik och mjukvara, men nog kan mjukvara vara olika bra konstruerad för att klara av störningar?

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-16 12:01

JTarnstrom skrev:
Kaffekoppen skrev:
Morello skrev:Det var inte fråga om små skillnader, utan om att basen spealde ur takt! 8)
Ja, jag tror många kanske missat det.

Är ni inte lite petiga nu? Det stod faktiskt "mer i takt" och dessförinnan fanns ett stycke med lite utförligare intryck. Alla gör inte sina inlägg med en KTH-utbildning i bagaget och vilka ord man väljer för att förmedla sina sinnesintryck skiftar. Det blir lite löjligt om ni ska ta vartenda ord så bokstavligt att slutsatsen blir helt orimlig - lite som om ni söker en konflikt.

Tärnström
Jag blir lite trött tärnström.

Får man vara tveksam utan att du skall komma dragandes med KTH-utbildningar och dylikt? Jag har inte läst på KTH...

Jag läste allt han skrev. Det var målande och informatiivt. Det som kom i nästa stycke var definitivt tveksamt. Det måste man väl kunna ha synpunkter på?

Förövrigt tycker jag nog att det är fundersamt om inte det är du som gnager på och ordnar konflikt med ett sånt inlägg som du gjorde nu. Åtminstone jag reagerade på det.

Jag tror att de som reagerade faktiskt helt missat att det vi var tveksamma till handlade om taktkänslan. Hur det lät i övrigt är ju rätt omöjligt att bedömma utan att ha varit där, det var ju olika ingångar till DAcen som användes tex.

Jag är övertygad om att det reagerades därför att det uppfattades som om man petade på någons upplevelse och det är ju gud förbjude .. just förbjudet. Men se det gjordes inte det. Jag tycker det är ett lätt val - kör vidare med datorn! Åtminstone jag var bara tveksamt om det kunde stämma att takten kunde förändras så - rent objektivt. Mitt första inlägg var bara en kommentar om att det var en kul test.

Det är väl rimmligt att man inte bara håller tyst och säger "vad roligt" alla gånger, utan försöker gemensamt komma fram till orsaker med, eller kommer med synpunkter så att den som tittat över ett spörsmål får lite input och kan gå vidare (om han önskar).

Ni konfliktbenägna borde kanske läsa inläggen en gång till. Och kanske inte bara reagera instingtivt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-16 12:02

JTarnstrom skrev:Sakfrågan är en sak, hur man kommunicerar med varandra en annan. I just denna tråd tycker jag att Morello och Kaffekoppen väljer att inte lyssna på vad flateartharn säger. Det är alltid viktigt att lyssna, man behöver för den skull inte hålla med, men sändaren ska ändå känna sig hörd.

Tärnström

Jag har läst vad flateran skrev coh vad han skrivit tidigare om "tune deme" osv osv osv.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-16 12:07

Kaffekoppen skrev:
Jag tror att de som reagerade faktiskt helt missat att det vi var tveksamma till handlade om taktkänslan.

Inte alls, jag reagerade på att Morello "kallade" inlägget för nonsen. Det är den taktkänslan som också var ur fas.

Att ni var tveksamma till riktigheten reagerade jag inte alls på. Ni får tycka vad ni vill. Tro vad ni vill. Och med kunskap och vederhäftighet presentera fakta.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-16 12:09

Fantastiskt, Harry "reagerar" på saker som inte sagts.

8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-16 12:12

Kaffekoppen skrev:
JTarnstrom skrev:
Kaffekoppen skrev:
Morello skrev:Det var inte fråga om små skillnader, utan om att basen spealde ur takt! 8)
Ja, jag tror många kanske missat det.

Är ni inte lite petiga nu? Det stod faktiskt "mer i takt" och dessförinnan fanns ett stycke med lite utförligare intryck. Alla gör inte sina inlägg med en KTH-utbildning i bagaget och vilka ord man väljer för att förmedla sina sinnesintryck skiftar. Det blir lite löjligt om ni ska ta vartenda ord så bokstavligt att slutsatsen blir helt orimlig - lite som om ni söker en konflikt.

Tärnström
Jag blir lite trött tärnström.

Får man vara tveksam utan att du skall komma dragandes med KTH-utbildningar och dylikt? Jag har inte läst på KTH...

Jag läste allt han skrev. Det var målande och informatiivt. Det som kom i nästa stycke var definitivt tveksamt. Det måste man väl kunna ha synpunkter på?

Förövrigt tycker jag nog att det är fundersamt om inte det är du som gnager på och ordnar konflikt med ett sånt inlägg som du gjorde nu. Åtminstone jag reagerade på det.

Jag tror att de som reagerade faktiskt helt missat att det vi var tveksamma till handlade om taktkänslan. Hur det lät i övrigt är ju rätt omöjligt att bedömma utan att ha varit där, det var ju olika ingångar till DAcen som användes tex.

Jag är övertygad om att det reagerades därför att det uppfattades som om man petade på någons upplevelse och det är ju gud förbjude .. just förbjudet. Men se det gjordes inte det. Jag tycker det är ett lätt val - kör vidare med datorn! Åtminstone jag var bara tveksamt om det kunde stämma att takten kunde förändras så - rent objektivt. Mitt första inlägg var bara en kommentar om att det var en kul test.

Det är väl rimmligt att man inte bara håller tyst och säger "vad roligt" alla gånger, utan försöker gemensamt komma fram till orsaker med, eller kommer med synpunkter så att den som tittat över ett spörsmål får lite input och kan gå vidare (om han önskar).

Ni konfliktbenägna borde kanske läsa inläggen en gång till. Och kanske inte bara reagera instingtivt.

Ja, om vi inte kan diskutera utan att ha varit där kan vi ju ge fullständigt tusan i att försöka förmedla några intryck öht.

Nej, du kanske inte har någon KTH-utbildning i bagaget men du är tekniskt kunnig i dessa frågor. Men återigen, ta inte allt så förbaskat bokstavligt.

Som sagt, det går utmärkt att ha en avvikande åsikt utan att man för den skull trycker ned någon med uttryck som "trovärdighet noll". När ni sedan hänger upp er på ett ordval och inte ens verkar vara nyfikna på vad flateartharn egentligen menar så kan åtmisntone inte jag se att ni gemensamt söker komma fram till orsaken, så som du vill beskriva det.

Tycker också att både du och Morello verkar ha missat smileyn som Flateartharn klämde dit.

Trist om du uppfattar mina inlägg som konfliktsökande. Har verkligen inget sådant uppsåt.

/EDIT Bara för att tillägga - jag tycker ju själv att styrkan med Faktiskt är det enorma kunnande som finns här för oss dödliga att ta del av. Konflikter mellan olika läger rasar ju för jämnan men det är inte alltid bara den ena sidan som har svårigheter med kommunikationen. Tycker att den här tråden var ett bra exempel på var det brukar skära sig - i lyssnandet.

Tärnström
Senast redigerad av JTarnstrom 2007-07-16 12:18, redigerad totalt 1 gång.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-16 12:14

-Innehar F-skattsedel-

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-16 12:27

JTarnstrom skrev:Trist om du uppfattar mina inlägg som konfliktsökande. Har verkligen inget sådant uppsåt.

/EDIT Bara för att tillägga - jag tycker ju själv att styrkan med Faktiskt är det enorma kunnande som finns här för oss dödliga att ta del av. Konflikter mellan olika läger rasar ju för jämnan men det är inte alltid bara den ena sidan som har svårigheter med kommunikationen. Tycker att den här tråden var ett bra exempel på var det brukar skära sig - i lyssnandet.

Tärnström
Nu tänkte jag nog mest på just det där inlägget, som åtminstone jag tycker är provokativt eftersom det indirekt antyder att jag skulle använda mitt tekniska kunnande för att peta någon på näsan - på ett elakt och beräknande sätt. Isåfall skulle många här kunna peta mig betydligt hårdare på näsan...

Nej, jag är vetgirig och vill få klarhet i saker. Lyssningsupplevelsen som sådan är ju solklar - han vet vad han föredrar och det är ju en personlig preferens som verkligen inte kan ifrågasättas. Och det gör ingen heller.

Jag tycker också styrkan med faktiskt är det att folk faktiskt ifrågasätter och kanske kommenterar att man är ute och cyklar istället för att bara dunka rygg. Det är mer utvecklande.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-16 12:41

Kaffekoppen skrev:Jag tycker också styrkan med faktiskt är det att folk faktiskt ifrågasätter och kanske kommenterar att man är ute och cyklar istället för att bara dunka rygg. Det är mer utvecklande.

Men var är fikastämningen?! 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-16 12:54

Det kan ju vara så att dacen i MacBook har en loudnesskaraktär.

Det indikerar ju svårigheterna med A-B jämförelser om inte annat.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-16 13:31

Rydberg skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag tycker också styrkan med faktiskt är det att folk faktiskt ifrågasätter och kanske kommenterar att man är ute och cyklar istället för att bara dunka rygg. Det är mer utvecklande.

Men var är fikastämningen?! 8)

Är det helt uteslutet att ha en god stämning samtidigt som man ifrågasätter?

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-16 13:37

får jag fråga hur man ska tolka detta inlägg morello?

Du får ursäkta, men den där typen av uttalanden flaggar trovärdighet nolla.

[s]vad jag kan utläsa så kallar du honom nolla. Tycker du att man kallar folk nolla? Tycker det är riktigt tråkigt å höra ett sådant ord. Okej han kanske har fel men bara för det ska man inte behöva bli kallad nolla.....

Du får ursäkta mig men sådana utalanden som det du skrev där morello får en å börja undra om det inte är du som är nollan?[/s]
Senast redigerad av dwain1 2007-07-16 20:31, redigerad totalt 1 gång.
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-16 13:41

Vet inte. Även om de som blir ifrågsatta blir det på ett vänligt och sakligt sätt brukar de ganska snabbt vända taggarna uttåt och gå i försvarsställning, då kommer dålig stämning som ett brev på posten. De som ifrågasätter får väl hur som helst göra det på ett så juste och sakligt sätt som möjligt (om situationen är sådan att det känns motiverat).

"God stäming" på bekostnad av transparens och åsiktsfrihet ställer jag mig inte bakom. Det finns sådan forum att söka sig till om man är intresserad.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-16 13:43

dwain1 skrev:får jag fråga hur man ska tolka detta inlägg morello?

vad jag kan utläsa så kallar du honom nolla. Tycker du att man kallar folk nolla? Tycker det är riktigt tråkigt å höra ett sådant ord. Okej han kanske har fel men bara för det ska man inte behöva bli kallad nolla.....

Du får ursäkta mig men sådana utalanden som det du skrev där morello får en å börja undra om det inte är du som är nollan?

Det är väl trovärdigheten som avses som nolla, inte personen? Viss skillnad tycker jag dårå.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-16 13:43

vad jag kan utläsa så kallar du honom nolla. Tycker du att man kallar folk nolla? Tycker det är riktigt tråkigt å höra ett sådant ord. Okej han kanske har fel men bara för det ska man inte behöva bli kallad nolla.....

Du får ursäkta mig men sådana utalanden som det du skrev där morello får en å börja undra om det inte är du som är nollan?

Vad tror du man menar med frasen "hörbarhet nolla" i det militära i användandet av en komradio?

Dessutom, ska man tolka det Morello säger på det sättet du tycker säger han alltså först att han tycker att uttalandet flaggar för trovärdighet, alltså att det som skrivs skulle vara trovärdigt. Sen säger han nolla till vederbörrande. Är det inte helt uppenbart att det inte är så Morello menar??!!
Senast redigerad av Rydberg 2007-07-16 13:49, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-07-16 13:46

Du tolkar, d v s läser, helt fel.

Svenskläraren i skolan var nog bra att lyssna på, i alla fall halva tiden.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-16 13:49

Max_Headroom skrev:

Det är väl trovärdigheten som avses som nolla, inte personen? Viss skillnad tycker jag dårå.

Trovärdighet brukar väl oftast betraktas som en egenskap, en del av ens person, och att någon skulle känna sig trampad på tårna, eller att inlägget uppfattas som onödigt elakt, förvånar åtminstone inte mig.

Det borde inte vara så svårt att skilja på sak och person. Upplevelsen kan inte förnekas eller ifrågasättas, däremot kan orsaken till upplevelsen diskuteras. Håller man sig till det borde det inte vara några större problem att hålla en god stämning.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-16 13:50

Jag gör en Marjasin mellan 2 av dina inlägg Morello:
"NU var det dock fråga om en DVD-maskin, vilket gör att relevansen i påstående är obefintlig."
"Jag har inte ifrågasatt själva upplevelsen, men menar att den saknar relevans."

Är du den som skall bedömma om folks upplevelser är relevanta? Isf för vem? Alla på faktiskt? Eller bara dig själv? Som sagt du får ju tycka vad som helst.

Den sammalagda attityden när det gäller inläggen gjorde att jag skrev OBS! "kallade". Dvs jag menade inte ordagrant att du hade gjort det men väl attitydmässigt.
Jag tycker att du kan bättre än så eller hur?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-16 13:52

Rydberg skrev:Vet inte. Även om de som blir ifrågsatta blir det på ett vänligt och sakligt sätt brukar de ganska snabbt vända taggarna uttåt och gå i försvarsställning, då kommer dålig stämning som ett brev på posten. De som ifrågasätter får väl hur som helst göra det på ett så juste och sakligt sätt som möjligt (om situationen är sådan att det känns motiverat).

"God stäming" på bekostnad av transparens och åsiktsfrihet ställer jag mig inte bakom. Det finns sådan forum att söka sig till om man är intresserad.

Vänligt och sakligt... som i den här tråden menar du? Okej, eftersom den goda stämningen inte är så viktig för din del och att du verkar vilja ha raka rör, skulle jag vilja påstå att det är ett utslag av självgodhet att påstå att det är de ifrågasatta som vänder taggarna utåt - om man inte förstår att det här är en ömsesidig process kommer man alltid att förbli en bidragande orsak till att problemet består.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-16 13:55

dwain1 skrev:vad jag kan utläsa så kallar du honom nolla.
Du reagerar för snabbt och läser lite för slarvigt. Det är inte alls det som Morello skrev.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-16 14:05

Harryup skrev:Jag gör en Marjasin mellan 2 av dina inlägg Morello:
"NU var det dock fråga om en DVD-maskin, vilket gör att relevansen i påstående är obefintlig."
"Jag har inte ifrågasatt själva upplevelsen, men menar att den saknar relevans."

Är du den som skall bedömma om folks upplevelser är relevanta? Isf för vem? Alla på faktiskt? Eller bara dig själv? Som sagt du får ju tycka vad som helst.

Den sammalagda attityden när det gäller inläggen gjorde att jag skrev OBS! "kallade". Dvs jag menade inte ordagrant att du hade gjort det men väl attitydmässigt.
Jag tycker att du kan bättre än så eller hur?

mvh/Harry
Jisses - stackars Marjasin - han kommer aldrig att förglömmas!

Jag tolkade det som att hur man än upplevt något så är det inte relevant som förklaringsmodell till sådanna drastiska förändringar. Som att de andra sakerna gjort att allt känns bättre och sedan är det nog en överdriven beskrivning det där som vi tjattrar om.

Det upplevda handlade nog mer om det som står i skribentyens första stycke, och det är ju gott skäl nog att vara nöjd med det valet som redan är taget.

Vi har alltså egentligen några som reagerar på att någon ifrågasätter - utan att ens fundera på grunden eller skälet till tveksamheterna.

Är det verkligen så att jag är gediget elak och bemästrande? Det känns nästan som om man kan tolka det så...

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-16 14:07

Kaffekoppen skrev:
Du reagerar för snabbt och läser lite för slarvigt. Det är inte alls det som Morello skrev.

Likt förbaskat var det otrevligt och nedsättande. Är det verkligen så svårt att medge det?

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-16 14:15

JTarnstrom skrev:
Kaffekoppen skrev:

Likt förbaskat var det otrevligt och nedsättande. Är det verkligen så svårt att medge det?

Tärnström
Jag tolkade det inte så, men jag väljer hellre att se saker från en positiv synvinkel. Sedan känner jag ju mannen ifråga och kanske är färgad 8) av hur han agerar i förhållande till andra. Då är han oerhört hjälpsam.

Men han är tekniker och såg nog mer till teknikaliteterna än om personen skulle ta illa upp. Jag hade inte tagit illa upp av den kommentaren. Inte ett dugg.

Jag tar mer illa vid mig när någon insinuerar och placerar in mig i ett fack som du är pigg på att göra - och gjorde i ditt första inlägg till mig.
Kunde du förstå det?

Användarvisningsbild
philip

Re: LTS Reference vs. MacBook

Inläggav philip » 2007-07-16 14:30

flateartharn skrev:Jag har mätt med en test-CD och utnivåerna är identiska (det är ju dessutom samma DAC och bitström från exakt samma fysiska CD).

DAC:en körde i "bypass"-läge på båda källorna (låter bättre på båda). Alltså bypass på uppsamplingen till 192kHz. Kanske är så att USB-koppling ger mycket mindre jitter, ska prova SPDIF från MacBook nån dag ...

Testade du med spdif istället för USB? Någon skillnad?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-16 14:54

Martin skrev:Det kan ju vara så att dacen i MacBook har en loudnesskaraktär.

Det indikerar ju svårigheterna med A-B jämförelser om inte annat.

Datorn var kopplad till samma externa DAC som pioneer-maskinen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-16 14:56

Ännu mer billiog retorik. Först hittar du på att jag kallade någon för nolla, varefter du konstaterar att då kan du ju kalla mig för nolla.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi