När jag läser det där håller jag lustigt nog med er båda, men ni talar ju inte om samma saker längre.
Bill50x skrev:Okunniga, kanske. Men inte ointresserade. Men det krävs kanske lite mer än att bli dängd i huvudet med några siffror för att man ska acceptera.
Vad menar du? Vilka siffror är det du pratar om? Vad är det för siffror du pratar om, och vem har dängt dem i huvudet på dig, och när skedde det?
Mitt intryck är att de som är intresserade (på riktigt) oftast är väldigt bra på att lyssna och ta till sig information. De är dessutom skickliga på att ställa frågor som leder till att de får veta mera. De är SUNT kritiska, men inte någonsin nejsägare.
Bill50x skrev:Tittar man lite historiskt så har "vetenskapen" oftast haft rätt men också åtskilliga gånger missat målet rejält.
Blandar du inte ihop "den akademiska världen" och "vetenskapen" nu?
Jag tror du gör det, för om man förstår vetenskapsprinciperna så inser man att vetenskap inte KAN komma fram till något som är fel.
Den kan förstås presentera felaktiga hypoteser, men vet man vad en hypotes är så vet man att det inte är ett påstående utan en gissning vars syfte endast är att undersökas!
Vetenskap är inte dagens absoluta sanning utan en färskvara.
Ge gärna något exempel på när vetenskapen haft fel.
Vi lär oss hela tiden något nytt. Vad som fört utvecklingen framåt är inte att krypa för dagens vetande utan att ifrågasätta.
Jag ser dig rätt ofta agera nejsägare, och utan att framställa några argument. Är det det du menar med att ifrågasätta?
Dom som är riktigt duktiga kan ifrågasätta på vetenskapligt acceptabla grunder, vi andra ifrågasätter på intutiva eller logiska grunder.
Logik är en av vetenskapsprincipernas grundstenar. Vad menar du att logik betyder?
Sedan finns det dom som ifrågasätter därför att ny kunskap är svår att smälta, dvs att all förändring är av ondo.
"Hur saker verkligen fungerar" är inte alls någon objektiv fråga.
Betraktar du det påståendet som en objektiv sanning?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).