mastrat vs omastrat för hundrade gången..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-18 23:59

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Skrämmande eller inte, men vi ser saker från olika synvinklar. Det handlar inte om att vägra lyssna på någon som kan, men kanske att ha olika erfarenhet.

Sorry men håller inte med. Ibland kan det vara olika åsikter men för det mesta handlar det om okunskap vs kunskap. Bara se alla löjliga kabeltrådar och andra tweaks som endast en sjuk bransch kan framkalla, så inser man att audiofiler, i stort, är väldigt okunniga och framförallt, är väldigt ointresserad av veta hur saker verkligen fungerar.

Inom andra områden så är det "ja, jag trodde det men du visar att så är det inte så jag hade fel". Inom hifi är det inte då, då är det "jag har hört det och spelar ingen roll vad du säger". Tröttsamt.

Du har på 2 dagar förvandlats från ett hatobjekt till en mycket vettig kille... blir helt glad... glimrande inlägg.
/I

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-19 00:00

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Skrämmande eller inte, men vi ser saker från olika synvinklar. Det handlar inte om att vägra lyssna på någon som kan, men kanske att ha olika erfarenhet.

Sorry men håller inte med. Ibland kan det vara olika åsikter men för det mesta handlar det om okunskap vs kunskap. Bara se alla löjliga kabeltrådar och andra tweaks som endast en sjuk bransch kan framkalla, så inser man att audiofiler, i stort, är väldigt okunniga och framförallt, är väldigt ointresserad av veta hur saker verkligen fungerar.

Okunniga, kanske. Men inte ointresserade. Men det krävs kanske lite mer än att bli dängd i huvudet med några siffror för att man ska acceptera. Tittar man lite historiskt så har "vetenskapen" oftast haft rätt men också åtskilliga gånger missat målet rejält.

Vetenskap är inte dagens absoluta sanning utan en färskvara. Vi lär oss hela tiden något nytt. Vad som fört utvecklingen framåt är inte att krypa för dagens vetande utan att ifrågasätta. Dom som är riktigt duktiga kan ifrågasätta på vetenskapligt acceptabla grunder, vi andra ifrågasätter på intutiva eller logiska grunder. Sedan finns det dom som ifrågasätter därför att ny kunskap är svår att smälta, dvs att all förändring är av ondo.

"Hur saker verkligen fungerar" är inte alls någon objektiv fråga.

/ B

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 00:01

Maarten skrev:
popedh skrev:... å sen sitter folk å diskuterar sina halvmeterslånga signalkablar som lyssnats på i ett helt okontrollerat rum.... Jag menar faller det inte på sin egen orimlighet...

Detta måste vara helt specifikt i denna branchen... hade det varit ett forum för folk som ville snickra hade man vart överlycklig om det fanns nån motsvarighet till IÖ som kunde hjälpa till med råd etc... å ingen skulle nånsin käfta emot. inte på det sättet som folk väljer att göra här i af..

man blir trött å förbannad.

Instämmer till fullo! HiFi-branschen är speciell; å ena sidan en viss charm med dess amatörmässighet och okunskap, -fältet känns ganska odefinierat och bortglömt. Vem som helst kan påstå nästan vad som helst utan större ifrågasättande. Detta ger en sorts frihet och kan vara en oas i en annars till synes väldefinierad värld.

Å andra sidan finns det mycket som kan förbättras och det krävs idag inte så mycket kunskap (relativt sett) för att höja sig över genomsnittet. Vilket kan vara kul för en del!
Kanske pga dessa två olika anledningar som HiFi ändå är fascinerande... ...
...och varför det blir så tjafsiga diskussioner?

Bra skrivet.. man börjar ju få feeling att stanna kvar här.. vart har ni hållt hus innan?

*bjuder på grogg*

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-19 00:02

kaffekoppen: Jag tror style menar att du kanske inte tänkte så mycket på hur mats skulle kunna ta till sig ett sådant argument. Jag är nog inte bäst på att känna av sådant heller men det där var illa anpassat tyckte tom jag. :)

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 00:05

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:

Okunniga, kanske. Men inte ointresserade. Men det krävs kanske lite mer än att bli dängd i huvudet med några siffror för att man ska acceptera. Tittar man lite historiskt så har "vetenskapen" oftast haft rätt men också åtskilliga gånger missat målet rejält.

Vetenskap är inte dagens absoluta sanning utan en färskvara. Vi lär oss hela tiden något nytt. Vad som fört utvecklingen framåt är inte att krypa för dagens vetande utan att ifrågasätta. Dom som är riktigt duktiga kan ifrågasätta på vetenskapligt acceptabla grunder, vi andra ifrågasätter på intutiva eller logiska grunder. Sedan finns det dom som ifrågasätter därför att ny kunskap är svår att smälta, dvs att all förändring är av ondo.

/ B

Jag accepterar ditt tankesätt till fullo... problemet ligger i att ni inte är intresserade att ta reda på hur det egentligen ligger till... Jag har i en annan tråd erbjudit 20kkr till den som kan höra skillnad mellan två olika högtalarkablar som bygger på samma teknik... men har inte fått ett enda seriöst svar.... va ska man tro? E kablefreksen så jävla välbärgade att 20kkr e för lite & inte e värt besväret?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-19 00:08

Martin skrev:kaffekoppen: Jag tror style menar att du kanske inte tänkte så mycket på hur mats skulle kunna ta till sig ett sådant argument. Jag är nog inte bäst på att känna av sådant heller men det där var illa anpassat tyckte tom jag. :)

Jag vet vad han menade nu :)

Men visst kunde jag formulerat mig annorlunda och vettigare.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-19 00:12

Bill50x skrev:Okunniga, kanske. Men inte ointresserade.

Nja, tror jag inte faktiskt. Under alla åren jag varit på alla forum så har det kommit förslag många gånger om träffar med blindtester. Dessa händer aldrig. Varför? Vissa kanske har någon prestige att hålla fast vid? Jag vet inte, men det tyder iaf på att folk inte är intresserad av lära sig något som är emot vad dom redan tror. Men självklart vill dom lära sig saker som bekräftar det dom redan tror.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 00:23

Bill50x skrev:
popedh skrev:Man börjar förstå varför Hififreaks e så knäppa som dom är, det handlar ju helt enkelt om att dom vägrar lyssna på någon som kan, utan istället skapar sina egna intryck och regler... det är skrämmande. Usch.

Skrämmande eller inte, men vi ser saker från olika synvinklar. Det handlar inte om att vägra lyssna på någon som kan, men kanske att ha olika erfarenhet.

Ta mastringsdebatten tex. De flesta som lyssnar på musik förstår troligen inte, eller bryr sig inte om, det eventuella problemet. Många på detta forum ser dagens mastring som "the evil of the world". Medan dom som jobbar med mastring tycker att dom gör ett bra jobb.

Så vems kunnande är det som gäller, de som lyssnar och inte gillar resultatet eller de som skapar det ljudande resultatet och tycker dom gjort ett bra arbete? Jag säger inte att den ena eller den andra har rätt, bara att vi har olika utgångspunkter för våra åsikter.

Vi hifi-freaks kan ju lika gärna tycka att "ni" är knäppa som inte lyssnar på dom som kan, dvs dom som vet hur illa det låter med en ny återgivning jämfört med originalet, eller?

/ B

opps en till med "liten hjärna" som jag brukar säga... nivåracet är skapat av skivbolagen... inte av oss tekniker...som jag skrivit tusen gånger i olika trådar här så vill ingen mastringstekniker pressa musiken på detta sätt.. men våra uppdragsgivare kräver det... å där handlar det verkligen om kunskap.. hade vart mycket intressant att höra hur det lät om du fick en ljudfil där kunden krävde 10db nivå till utöver nivån på mastern som redan toppar på -0,2... Det krävs en enorm kunskap och erfarenhet för att göra ett sånt jobb... det kan låta 100 ggr värre än du kan tänka ej.. Vi kämpar med en massa verktyg för att få upp nivån tex 10db men med så lite distortion som möjligt... självklart är det en omöjlig uppgift.. men hade en "amatöraudiofil" fått samma uppdrag så hade du nog knappt hört att det var musik.

e så TRÖTT på er att jag vet inte vart jag ska ta vägen..

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 00:25

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Okunniga, kanske. Men inte ointresserade.

Nja, tror jag inte faktiskt. Under alla åren jag varit på alla forum så har det kommit förslag många gånger om träffar med blindtester. Dessa händer aldrig. Varför? Vissa kanske har någon prestige att hålla fast vid? Jag vet inte, men det tyder iaf på att folk inte är intresserad av lära sig något som är emot vad dom redan tror. Men självklart vill dom lära sig saker som bekräftar det dom redan tror.

kloka ord igen!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-19 00:34

popedh skrev:... problemet ligger i att ni inte är intresserade att ta reda på hur det egentligen ligger till... Jag har i en annan tråd erbjudit 20kkr till den som kan höra skillnad mellan två olika högtalarkablar som bygger på samma teknik... men har inte fått ett enda seriöst svar.... va ska man tro? E kablefreksen så jävla välbärgade att 20kkr e för lite & inte e värt besväret?

Jag har i alla fall sett en hel del diskussion om vilka kablar man ska ta med sig för testen... om inga skrivit direkt till dig kan man förstås undra över.... men vänta bara, det kommer. Gör det inte det så håller jag med dig :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-19 00:46

popedh skrev:... nivåracet är skapat av skivbolagen... inte av oss tekniker...som jag skrivit tusen gånger i olika trådar här så vill ingen mastringstekniker pressa musiken på detta sätt.. men våra uppdragsgivare kräver det... å där handlar det verkligen om kunskap.. hade vart mycket intressant att höra hur det lät om du fick en ljudfil där kunden krävde 10db nivå till utöver nivån på mastern som redan toppar på -0,2... Det krävs en enorm kunskap och erfarenhet för att göra ett sånt jobb... det kan låta 100 ggr värre än du kan tänka ej.. Vi kämpar med en massa verktyg för att få upp nivån tex 10db men med så lite distortion som möjligt... självklart är det en omöjlig uppgift.. men hade en "amatöraudiofil" fått samma uppdrag så hade du nog knappt hört att det var musik.

Jag har full förståelse för att ni (mastringstekniker) vill göra ett så bra jobb som möjligt. Men det hjälper inte oss som ska "njuta" av resultatet. Jag som köper en skiva för 200 spänn bryr mig faktiskt inte om vems fel det är. Jag bara hör att det låter illa och tankar hellre hem en mp3:a....

Att det krävs en enorm kunskap att pressa upp ett givet material med 10 db (med minimal negativ påverkan) är för mig en ringa tröst när originalet låter bättre. För dessa 10 dB högre medelnivå är i sig ingen fördel för mig. Jag har inga problem att vrida på volymkontrollen...

Att en amatöraudiofil skulle gjort ett sämre jobb än du är ingen ursäkt. Själv skulle jag inte leverera ett dåligt jobb bara för att kunden kräver det. Då gör jag hellre något annat. Jag vill sova gott på nätterna....

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-19 00:55

När jag läser det där håller jag lustigt nog med er båda, men ni talar ju inte om samma saker längre.

Bill50x skrev:Okunniga, kanske. Men inte ointresserade. Men det krävs kanske lite mer än att bli dängd i huvudet med några siffror för att man ska acceptera.

Vad menar du? Vilka siffror är det du pratar om? Vad är det för siffror du pratar om, och vem har dängt dem i huvudet på dig, och när skedde det?

Mitt intryck är att de som är intresserade (på riktigt) oftast är väldigt bra på att lyssna och ta till sig information. De är dessutom skickliga på att ställa frågor som leder till att de får veta mera. De är SUNT kritiska, men inte någonsin nejsägare.

Bill50x skrev:Tittar man lite historiskt så har "vetenskapen" oftast haft rätt men också åtskilliga gånger missat målet rejält.

Blandar du inte ihop "den akademiska världen" och "vetenskapen" nu?

Jag tror du gör det, för om man förstår vetenskapsprinciperna så inser man att vetenskap inte KAN komma fram till något som är fel. :o

Den kan förstås presentera felaktiga hypoteser, men vet man vad en hypotes är så vet man att det inte är ett påstående utan en gissning vars syfte endast är att undersökas! :P

Vetenskap är inte dagens absoluta sanning utan en färskvara.

Ge gärna något exempel på när vetenskapen haft fel.

Vi lär oss hela tiden något nytt. Vad som fört utvecklingen framåt är inte att krypa för dagens vetande utan att ifrågasätta.

Jag ser dig rätt ofta agera nejsägare, och utan att framställa några argument. Är det det du menar med att ifrågasätta? :o

Dom som är riktigt duktiga kan ifrågasätta på vetenskapligt acceptabla grunder, vi andra ifrågasätter på intutiva eller logiska grunder.

Logik är en av vetenskapsprincipernas grundstenar. Vad menar du att logik betyder? :o

Sedan finns det dom som ifrågasätter därför att ny kunskap är svår att smälta, dvs att all förändring är av ondo.

Betraktar du det påståendet som en objektiv sanning?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 01:14

Bill50x skrev:
popedh skrev:... nivåracet är skapat av skivbolagen... inte av oss tekniker...som jag skrivit tusen gånger i olika trådar här så vill ingen mastringstekniker pressa musiken på detta sätt.. men våra uppdragsgivare kräver det... å där handlar det verkligen om kunskap.. hade vart mycket intressant att höra hur det lät om du fick en ljudfil där kunden krävde 10db nivå till utöver nivån på mastern som redan toppar på -0,2... Det krävs en enorm kunskap och erfarenhet för att göra ett sånt jobb... det kan låta 100 ggr värre än du kan tänka ej.. Vi kämpar med en massa verktyg för att få upp nivån tex 10db men med så lite distortion som möjligt... självklart är det en omöjlig uppgift.. men hade en "amatöraudiofil" fått samma uppdrag så hade du nog knappt hört att det var musik.

Jag har full förståelse för att ni (mastringstekniker) vill göra ett så bra jobb som möjligt. Men det hjälper inte oss som ska "njuta" av resultatet. Jag som köper en skiva för 200 spänn bryr mig faktiskt inte om vems fel det är. Jag bara hör att det låter illa och tankar hellre hem en mp3:a....

Att det krävs en enorm kunskap att pressa upp ett givet material med 10 db (med minimal negativ påverkan) är för mig en ringa tröst när originalet låter bättre. För dessa 10 dB högre medelnivå är i sig ingen fördel för mig. Jag har inga problem att vrida på volymkontrollen...

Att en amatöraudiofil skulle gjort ett sämre jobb än du är ingen ursäkt. Själv skulle jag inte leverera ett dåligt jobb bara för att kunden kräver det. Då gör jag hellre något annat. Jag vill sova gott på nätterna....

/ B

Till att börja med så ska du ge fan i att säga att jag ägnar mej åt att göra dåliga jobb.. Problematiken ligger i att ni som gillar hifi är så få... 9 av 10 föredrar utan tvekan en limiterad master när dom, som folk oftast gör, lyssnar i en kass eller halvbra anläggning.. i en bra anläggning är det kanske i bästa fall 3 av 10 som föredrar den utan limitering... och aldrig hittils har en artist tyckt att mastern e sämmre, förrutom undantagen när dom tyckt att deras platta låter lite för lågt..
Jag är iofs inte mastringstekniker, men jag gör åtminstone 30-40 mastringar om året, och har gjor så i 20 år nu.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-19 01:21

popedh skrev:Säger Ingvar att fackförbund är kass så ska jag fan gå ur, tycker han har helrätt jämt.

Tack för de vänliga orden! :P

Kan inte åminna mig att du haft orätt någon gång faktiskt. Dessutom har du en avundsvärd förmåga att förstå din egen kompetens. Det är sådant som gör att man kan fatta goda beslut. :P

Vill bara klargöra (så jag inte ställer till något dumt) att jag inte tycker att fackföreningar är kass, men däremot den lagstiftning som ger fackföreningar makt att ta ut folk i strejk och som hindrar arbetsgivarna att söka ny arbetskraft. :x

I en enligt mig sund värld är fackföreningar helt enkelt människor som frivilligt organiserar sig för att tillvarata sina gemensamma intressen, och som spelar med sina naturliga makmedel - kollektiv uppsägning är t ex ett naturligt maktmedel, tilllika rimligt.

Rimligt därför att det tvingas balansera på sin egen rimlighet:
Ställer en fackförening i en värld med endast de naturliga maktmedlen (överenskommelser) ett orimligt krav och sätter kraft bakom orden genom en kollektiv uppsägning - så testas rimligheten automatiskt genom att arbetsgivaren accepterar uppsägningen och söker nytt folk.

Utan den mekanismen kan fackföreningar lamslå företag och rent av illa fördärva hela nationers verkningsgrad. Till syvende och sist något som drabbar medborgarnas levnadsstandard. :(

Vh, iö

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 01:25

Bill50x skrev:

/ B

Nu blir jag så förbannad igen... Gör en målare ett dåligt jobb om han målar en vägg rosa på beställning från kunden, pga av folk vill ha det så. bara för att du tycker det är fult?

...Tankar ner en mp3:a fast du redan köpt plattan för 200:- ehh oki..

fy fan... hjärnorna krymper.
Senast redigerad av popedh 2007-07-19 01:54, redigerad totalt 2 gånger.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 01:37

IngOehman skrev:
popedh skrev:Säger Ingvar att fackförbund är kass så ska jag fan gå ur, tycker han har helrätt jämt.

Tack för de vänliga orden! :P

Kan inte åminna mig att du haft orätt någon gång faktiskt. Dessutom har du en avundsvärd förmåga att förstå din egen kompetens. Det är sådant som gör att man kan fatta goda beslut. :P

Vill bara klargöra (så jag inte ställer till något dumt) att jag inte tycker att fackföreningar är kass, men däremot den lagstiftning som ger fackföreningar makt att ta ut folk i strejk och som hindrar arbetsgivarna att söka ny arbetskraft. :x

I en enligt mig sund värld är fackföreningar helt enkelt människor som frivilligt organiserar sig för att tillvarata sina gemensamma intressen, och som spelar med sina naturliga makmedel - kollektiv uppsägning är t ex ett naturligt maktmedel, tilllika rimligt.

Rimligt därför att det tvingas balansera på sin egen rimlighet:
Ställer en fackförening i en värld med endast de naturliga maktmedlen (överenskommelser) ett orimligt krav och sätter kraft bakom orden genom en kollektiv uppsägning - så testas rimligheten automatiskt genom att arbetsgivaren accepterar uppsägningen och söker nytt folk.

Utan den mekanismen kan fackföreningar lamslå företag och rent av illa fördärva hela nationers verkningsgrad. Till syvende och sist något som drabbar medborgarnas levnadsstandard. :(

Vh, iö

Förstår hur du tänker.. men är ytterst oinsatt om hur det fungerar... skall jag måla en stor kuk å skicka till musikerförbundet istället för att betala nästa räkning tycker du? ;)

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 01:39

Kan ingen lära mej hur man plockar ut citat ur ett inlägg, så man slipper ta med hela meddelandet.. lärde mej det nångång för nåt år sedan.. men det har fallit bort med spriten.

/I

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-19 01:52

IngOehman skrev:Dessutom har du en avundsvärd förmåga att förstå din egen kompetens.

Oj, vad du plussar... :roll:

.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-19 01:55

Kände mig tvungen att ta i lite, så det skulle uppstå balans. Dessutom är den där förmågan inte allom given. Många lär sig saker från detaljer och upp, innan (om ens någonsin) de lär sig att få ett grepp om helhetsförhållandet. Det är ingen bra metod om man vill kunna agera omdömesgillt.

Vill ju dessutom förstås bli bjuden på dödsgrogg nästan gång man är i götet. :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-19 01:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-19 01:55

IngOehman skrev:Kände mig tvungen att ta i lite, så det skulle uppstå balans.

Vill ju dessutom förstås bli bjuden på dödsgrogg nästan gång man är i götet. :wink:

Vh, iö

Det ante mig att det låg spritlöften bakom de snälla orden...

.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 01:57

Lust skrev:
IngOehman skrev:Dessutom har du en avundsvärd förmåga att förstå din egen kompetens.

.

Ja, det var väl hemskt... att vara trevliga mot varann är tydligen inte ok på detta forum.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-19 02:00

popedh skrev:
Lust skrev:

.

Ja, det var väl hemskt... att vara trevliga mot varann är tydligen inte ok på detta forum.

Tolkningsfråga om omdömet var så värst trevligt...

.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 02:02

IngOehman skrev:Kände mig tvungen att ta i lite, så det skulle uppstå balans. Dessutom är den där förmågan inte allom given. Många lär sig saker från detaljer och upp, innan (om ens någonsin) de lär sig att få ett grepp om helhetsförhållandet. Det är ingen bra metod om man vill kunna agera omdömesgillt.

Vh, iö

Dödsgrogg är given, Du är så välkommen,)

Ska blanda ihop en flaska redan nu, de e ju som med kablar... dom måste ligga still några dar innan brilliansen infinner sig... (det var faktiskt en som skrev så på hififorum)
Senast redigerad av popedh 2007-07-19 02:06, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-19 02:05

Om jag skall vara ärlig är jag lite rädd för den där beryktade dödsgroggen, blir man inte helt full å konstig av dem?

Tänk på att jag bara är van vid GT (BT), vin och cider och på sin höjd lite likörer och förstås cognac.

Vh, iö

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 02:07

IngOehman skrev:Om jag skall vara ärlig är jag lite rädd för den där beryktade dödsgroggen, blir man inte helt full å konstig av dem?

Vh, iö

man blir ytterst yr efter en stund. ska jag va ärlig så bjuder jag hellre på den än dricker den själv;)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-19 02:12

popedh skrev:
IngOehman skrev:Om jag skall vara ärlig är jag lite rädd för den där beryktade dödsgroggen, blir man inte helt full å konstig av dem?

Vh, iö

man blir ytterst yr efter en stund. ska jag va ärlig så bjuder jag hellre på den än dricker den själv;)

Du har en avundsvärd förmåga att förstå andras kompetens.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 02:13

Lust skrev:
popedh skrev:

Vh, iö

Du har en avundsvärd förmåga att förstå andras kompetens.

>>>folk utan humor har ett obehagligt sätt........

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-19 02:18

Hmm, det ger en något att tänka på. Är det så enkelt?

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 02:19

IngOehman skrev:Hmm, det ger en något att tänka på. Är det så enkelt?

Vilket? Dödsgroggens biverkningar eller hur fok utan humor beter sig? ,)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-19 02:23

Det sistnämnda.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi