Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-19 23:57

UrSv skrev:Nej, du har ALDRIG förklarat det men väl HÄVDAT.

En enkel hänvisning till dokument, sida och del är tillräckligt för att stilla alla dessa invändningar.

Frågan är väl snarare hur ni kan vara så urbota att ni inte kan läsa innantill i ett av mig länkat dokument och jag har i den här tråden dessutom berättat det du frågar efter, antingen har du inte läst det inlägget eller så har du dåligt minne...
Senast redigerad av Rain 2007-07-19 23:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-19 23:58

Rydberg skrev:
Kan ju säga att jämförelsen med Dynaudio var första gången jag hörde piP. Var väl inte helt positivt inställd till märket på den tiden men ack vad fel jag hade.

DavidA jämförde piP med Revel Ultima Gem och om jag minns rätt så var det väl i det närmaste jämt skägg dem emellan.

Fablernas värld...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 00:01

Rain skrev:
Rydberg skrev:
Kan ju säga att jämförelsen med Dynaudio var första gången jag hörde piP. Var väl inte helt positivt inställd till märket på den tiden men ack vad fel jag hade.

DavidA jämförde piP med Revel Ultima Gem och om jag minns rätt så var det väl i det närmaste jämt skägg dem emellan.

Fablernas värld...

Har du själv ens hört ett par piP uppställda någorlunda vettigt? Eller tittar du priset och tänker som det flesta hififårskallar? :roll:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-07-20 00:04

Rain skrev:

En enkel hänvisning till dokument, sida och del är tillräckligt för att stilla alla dessa invändningar.

Frågan är väl snarare hur ni kan vara så urbota att ni inte kan läsa innantill i ett av mig länkat dokument och jag har i den här tråden dessutom berättat det du frågar efter, antingen har du inte läst det inlägget eller så har du dåligt minne...

OK, om du faktiskt har citerat texten där servostyrningen förklaras ber jag om ursäkt men jag är fortfarande i rikligt sällskap med de som inte sett det inlägget.

Jag har åter igen läst dokumenten och hittar inte informationen denna gång heller. Snälla kan du då inte bara posta informationen igen till mig och Haakan_W bara som hjälp? Gärna med länkenen gång till eftersom jag kanske läser fel dokument. Alla de jag hittills plockat från dina inlägg har saknat information om servostyrning.
Senast redigerad av UrSv 2007-07-20 00:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-20 00:04

Rain skrev:
Rydberg skrev:

Fablernas värld...

eftersom du är rätt så ny här på forumet kan jag meddela att både rydberg och davidA var riktiga "highend" audiophiler...precis som du är...jag vill inte ens veta vad davida's förra rigg kostade före han tog sig samma och slutade kolla prislappar...hoppas han hoppar in och skriver lite

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-20 00:06

Rydberg skrev:
Har du själv ens hört ett par piP uppställda någorlunda vettigt?

Ja jag har hört dom i ett flertal olika uppställningar och det låter oftast bra, men de är knappast de ultimata högtalarna inte ens i prisklassen 8.000:-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-20 00:06

Rain skrev:

Vad tråkigt du argumenterar, du skrev ju att vi måste be om det för att du skulle avslöja var det stod, men du får göra som du vill med det, jag har lessnat nu.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-20 00:07

UrSv skrev:
Rain skrev:

OK, om du faktiskt har citerat texten där servostyrningen förklaras ber jag om ursäkt men jag är fortfarande i rikligt sällskap med de som inte sett det inlägget.

Jag har åter igen läst dokumenten och hittar inte informationen denna gång heller. Snälla kan du då inte bara posta informationen igen till mig och Haakan_W bara som hjälp? Gärna med länkenen gång till eftersom jag kanske läser fel dokument. Alla de jag hittills plockat från dina inlägg har saknat information om servostyrning.

En ledtråd, elektronisk servostyrning...

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-20 00:09

paa skrev:Vad tråkigt du argumenterar

Knappast tråkigare än er som inte ens orkar eller kan läsa det man redan har skrivit..

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 00:09

Rain skrev:
Rydberg skrev:
Har du själv ens hört ett par piP uppställda någorlunda vettigt?

Ja jag har hört dom i ett flertal olika uppställningar och det låter oftast bra, men de är knappast de ultimata högtalarna inte ens i prisklassen 8.000:-

Jag har lyssnat på hur mycket stativare som helst och i mina öron (och de flesta andras märker jag) finns det inget som kan konkurrera i prisklassen. Frågan är om det finns så många stativare alls som kan konkurrera, jag är tveksam.

Men det klart, är man tondön och inte vet hur instrument låter i verkligheten kanske man kan tycka annorlunda (uppenbarligen).

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-20 00:10

Rydberg skrev:
Lust skrev:
Som sagt... det är personligt tyckande och smak och vi kommer inte närmare något allmängiltigt svar på denna icke-fråga.

Om allt är tyckande och smak kan man ju per definition inte säga att en produkt har bra prestanda. Vad tjänar det då till att sitta på ett forum kan man undra?

Det är väl just det jag menar. Vi kan alla utbyta åsikter om högtalare på ett forum, men vi lär knappast komma överens om vad som är bättre än vad.

Upplagt för onödigt tjafs m a o.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-07-20 00:10

Rain skrev:
UrSv skrev:
Rain skrev:

En ledtråd, elektronisk servostyrning...

Det var inte mycket till ledtråd. Menar du att man inte skulle haft den elektronisk utan helt mekanisk?

Jag läser just nu:
http://www.moultonlabs.com/images/pdfs/ ... design.pdf

Där hittar jag den enda referensen till servo i denna del på sidan 6 av 9:
"These two measurements are done sequentially with a single microphone at two different points in space.
The microphone is included in the loudspeaker system and is moved approximately 4 cm. (from 6 to 10
cm. from the diaphragm), using a servo motor. Calculation is done in the loudspeaker electronics. The
entire process takes about 1 minute per speaker, and is entirely automated."

Är det detta du menar handlar om servostyrningen? Om inte kan du hänvisa till vilket av dokumenten (Moultonlabs eller B&O? Finns det nåt dokument som jag missat?) och sida så att jag kan lusläsa igen? Snälla?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-20 00:11

Det borde väl vara rätt uppenbart vad Rain sysslar med?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-20 00:12

Rydberg skrev:Men det klart, är man tondön och inte vet hur instrument låter i verkligheten kanske man kan tycka annorlunda .

Snarare så verkar jag vara en av få här som vet hur instrument låter i verkligheten och inte fan låter det precis som en riktig baskagge gör från piP:n...

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-20 00:14

kan säga att det där med att piPen skulle vara det bästa har jag svårt att tro. Den är säkert jättebra men det finns alltid saker som är bättre. Det var ju folk som rakkade ner på qrs luna audiophil utan ens ha hört den. Är det någon som gjort en direkt jämförelse med lunan i audiophil version? Hade varit kul å höra intryck. Om ingen har hört lunan i audiophil versionen så för fasen låna hem en den spelar ruskigt bra för den pengen :D

Nån dag ska jag dock få tummarna ur röven och lyssna på den dära piPen :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-20 00:15

UrSv skrev:Är det detta du menar handlar om servostyrningen?

Nej, men även detta visade att du hade fel...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-20 00:17

Rain skrev:
Rydberg skrev:Men det klart, är man tondön och inte vet hur instrument låter i verkligheten kanske man kan tycka annorlunda .

Snarare så verkar jag vara en av få här som vet hur instrument låter i verkligheten och inte fan låter det precis som en riktig baskagge gör från piP:n...

naturligtvis har dom små stackars baselementen sina begränsningar...men håller man sig vid måttligt ljudtryck så spelar dom likabra som sina större syskon vilka jag rankar högst av alla talare jag hört...ink tex b&w 802

*dom större syskonen dvs :D

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 00:18

Lust skrev:
Rydberg skrev:
Lust skrev:
Som sagt... det är personligt tyckande och smak och vi kommer inte närmare något allmängiltigt svar på denna icke-fråga.

Om allt är tyckande och smak kan man ju per definition inte säga att en produkt har bra prestanda. Vad tjänar det då till att sitta på ett forum kan man undra?

Det är väl just det jag menar. Vi kan alla utbyta åsikter om högtalare på ett forum, men vi lär knappast komma överens om vad som är bättre än vad.

Då kan ju detta inte ge dig någonting Lust. Är det egentligen inte bäst att du dra härifrån då, jag menar för din egen skull? Det kan ju inte vara speciellt kul att hela tiden säga till folk att de inte kan dela med sig av erfarenhet eftersom allt är bara tycke och smak?!! 8O

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 00:20

Rain skrev:

Ja just det, du gillade ju BO5 och Cerwin Vega, tondöv som sagt.... :lol:

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-20 00:22

nä tondöv å tondöv det är väll lite å ta i. Det lilla jag hört beo lab 5an spelar den riktigt bra. den är faktiskt till och med ganska prisvärd om man tittar på att det är en ganska avancerad högtalare :)

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-07-20 00:23

Rain skrev:
UrSv skrev:Är det detta du menar handlar om servostyrningen?

Nej, men även detta visade att du hade fel...

Det var ju en lustig slutsats att dra men jag ser inte vad frånvaron av ett upphittande av en av dig påstådd information kan visa att jag har fel. Därmed inte sagt att jag inte faktiskt KAN ha fel. Jag skulle hemskt gärna vilja veta var informationen finns som faktiskt visar det dock. Som sagt hittills verkar det inte vara någon mer än du som hittar den trots upprepade försök och då har vi här en hel drös med människor som både är rätt bra svängda i engelska och dessutom väl bevandrade i både vad servostyrning är och hur högtalare fungerar (dock kanske inget som jag skulle tillskriva mig själv i kunskapsinnehav förutom möjligen engelskan där jag känner mig trygg efter att ha blivit godkänd till modersmålsnivå enligt FNs regler nyligen).

Throw me a bone och säg om det var rätt dokument iallfall?
Senast redigerad av UrSv 2007-07-20 00:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-07-20 00:23

Bättre med en tondöv stensättare, än en stendöv tonsättare... :D
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 00:23

dwain1 skrev:nä tondöv å tondöv det är väll lite å ta i. Det lilla jag hört beo lab 5an spelar den riktigt bra. den är faktiskt till och med ganska prisvärd om man tittar på att det är en ganska avancerad högtalare :)

De är ok till Cocktail Parties möjligtvis 8)

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-20 00:25

Rydberg skrev:
Rain skrev:

Ja just det, du gillade ju BO5 och Cerwin Vega, tondöv som sagt....

Ovanligt korkat uttalande.....

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-20 00:26

äsh det är väll lite och ta i rydberg hehe. Har någon hört beolab 5an under bra former med bra elektronik och uppställning? Det har jag å jag gillade inte ljudbilden som var på tok för långt ner för min smak. Men i övrigt så spelade det på riktigt bra :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 00:27

Rain skrev:
Rydberg skrev:
Rain skrev:

Ja just det, du gillade ju BO5 och Cerwin Vega, tondöv som sagt....

Ovanligt korkat uttalande.....

Och det ska komma från rätt käft :mrgreen:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-07-20 00:29

Såja, nu skall vi inte bli för hetlevrade här så att tråden åker till Texas.

Jag har bara lyssnat på nåt drygt tiotal modeller från Cerwin Vega och ingen av dem har låtit i närheten av bra men det finns säkert modeller som gör :)

BL5 har jag inte hört tyvärr för trådens vidkommande men rent spontant verkar det inte vara min påse tenötter.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 00:30

dwain1 skrev:äsh det är väll lite och ta i rydberg hehe. Har någon hört beolab 5an under bra former med bra elektronik och uppställning? Det har jag å jag gillade inte ljudbilden som var på tok för långt ner för min smak. Men i övrigt så spelade det på riktigt bra :)

Jag har lyssnat på dem med BO:s egna grejor här i Linköping och det lät ungefär som de flesta andra i tråden beskriver.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-20 00:31

Rydberg skrev:
Lust skrev:
Rydberg skrev:
Lust skrev:

Då kan ju detta inte ge dig någonting Lust. Är det egentligen inte bäst att du dra härifrån då, jag menar för din egen skull? Det kan ju inte vara speciellt kul att hela tiden säga till folk att de inte kan dela med sig av erfarenhet eftersom allt är bara tycke och smak?!! 8O

Om du läser mitt inlägg en gång till så är det just det jag säger att man kan göra på ett forum.

Däremot kan inte alla komma överens om det finns/inte finns högtalare som är bättre än en annan.

Och jo, du har förmodligen rätt. Jag håller mig mer och mer borta från det här forumet just för att det inte är särskilt kul.

.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-20 00:31

UrSv skrev:
Throw me a bone och säg om det var rätt dokument iallfall?

Nej det var inte rätt dokument..
Sen kanske ditt problem i det här fallet är just din brist på kunskap över hur kombinationen högtalare/förstärkare med aktiv återkopplad DSP fungerar..

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi