Godnatt!
/ B
Moderator: Redaktörer
Rain skrev:NNord skrev:Vad har en digital signalprocessor med servo att göra i detta fall ?
""servo is a special (typically electric) motor that typically includes a velocity and/or position feedback device to affect mechanical motion for a specified distance.
Can also refer to any type of self-regulating feedback system or mechanism."
observera sista meningen, återigen..."
paa skrev:Högtalaren mäter upp frekvensgången i rummet och skapar en frekvenskompensationskurva från mätningen. Sedan kör man, utan servoåterkoppling varken från mätning av konens läge, eller acceleration och utan servoåterkoppling från avvikelser i det förväntade ljudtrycket.
Rain skrev:Du missade det igen, aaargh... kolla en gång till eller kanske två sen får du fråga pappa Rain så kanske han berättar....
NNord skrev:Rain skrev:NNord skrev:Vad har en digital signalprocessor med servo att göra i detta fall ?
""servo is a special (typically electric) motor that typically includes a velocity and/or position feedback device to affect mechanical motion for a specified distance.
Can also refer to any type of self-regulating feedback system or mechanism."
observera sista meningen, återigen..."
Jo men DSP i denna högtalare änvänds väl ändå enbart till att mäta upp rummet och sedan tilldela en tonkurva i den digitala domänen ?! Det är ju så jag förstår det.
!
Rain skrev:IngOehman skrev:Ja, uppenbart. Detta var ju vad PAA skrev som Rain kommenterade:
paa kanske ändrade lite grann på sitt originalinlägg?
Men oavsett detta så finns det ju vad som utan tvekan kan kallas servostyrning i BL5...
NNord skrev:
Visst, en DSP kan säkert vara med och kontrollera en massa saker. Man kanske inte skall kalla den "DSP" då, utan kanske snarare högtalarens kontrollsystem. En DSP jobbar ju med annat, men den skulle ju kunna vara återkopplad till en servofunktion, men en sådan funktion verkar inte finnas i denna högtalare.
Igentligen, vad spelar det för roll om det finns en servofunktion, eller ej? Detta är ju en högtalare som är tillverkade för en målgrupp, en "statementprodukt". En stor mängd kompromisser har den också, för att fungera "någourlunda väl".
IngOehman skrev:Rain skrev:IngOehman skrev:Ja, uppenbart. Detta var ju vad PAA skrev som Rain kommenterade:
paa kanske ändrade lite grann på sitt originalinlägg?
Men oavsett detta så finns det ju vad som utan tvekan kan kallas servostyrning i BL5...
Det finns ingen servostyrnng av membranens rörelser.
ligt.
NNord skrev:Återkoppling av temperaturkontroll..
NNord skrev:Ja men servokontroll är en aktiv typ av kontroll, temperaturen ökar och minskar ju inte så snabbt att det kan kallas för någonting nyttigt ur servosynpunkt. Servokontroll är omedelbara impulser som påverkar utstyrning osv.
Rydberg skrev:Dynaudio Contour 1.3 Mk2 har jag jämfört direkt med piP (fin elektronik) och de var inte i närheten. JmLab Mini Utopia för närmare 70 papp var inte heller bättre i mina öron.
Bara för att nämna två jämförelser...
Rydberg skrev:DavidA jämförde piP med Revel Ultima Gem och om jag minns rätt så var det väl i det närmaste jämt skägg dem emellan.
Rydberg skrev:Har du själv ens hört ett par piP uppställda någorlunda vettigt? Eller tittar du priset och tänker som det flesta hififårskallar?
Rydberg skrev:Jag har lyssnat på hur mycket stativare som helst och i mina öron (och de flesta andras märker jag) finns det inget som kan konkurrera i prisklassen. Frågan är om det finns så många stativare alls som kan konkurrera, jag är tveksam.
Men det klart, är man tondön och inte vet hur instrument låter i verkligheten kanske man kan tycka annorlunda (uppenbarligen).
Subjektivisten skrev:Det borde väl vara rätt uppenbart vad Rain sysslar med?
Rydberg skrev:Då kan ju detta inte ge dig någonting Lust. Är det egentligen inte bäst att du dra härifrån då, jag menar för din egen skull? Det kan ju inte vara speciellt kul att hela tiden säga till folk att de inte kan dela med sig av erfarenhet eftersom allt är bara tycke och smak?!!
Rydberg skrev:Ja just det, du gillade ju BO5 och Cerwin Vega, tondöv som sagt....
meanmachine skrev:Rydberg skrev:DavidA jämförde piP med Revel Ultima Gem och om jag minns rätt så var det väl i det närmaste jämt skägg dem emellan.
Ojojoj så flummig allt blir. Enligt vilka parametrar.
Rydberg skrev:Utan objektiv referensgrund finns inget att ta avstamp från. Om alla har olika referenspunkter som de skriver sina åsikter utifrån kan ju omöjligt någon annan ha någon nytta av dem.
Glasklart nu då?
nattlorden skrev:Flummigt?
Skulle kunna tänka mig att hålla med Rydberg/DavidA - Ultima Gem är en av de bättre högtalare jag hört, så det är mycket möjligt att den kan ligga i närheten av piP.
Dynaudion tidigare nämnd är så påtagligt färgad att det är ganska solklart att den inte hänger med... (MiniUtopian kan jag inte uttala mig om i samma grad - för de har jag bara hört drivna med KronZilla så då är det svårt att veta vad som lät vad...)
Nattlorden skrev:meanmachine... är inte den objektiva referensgrunden klar? så lite karaktärspåverkan som möjligt på signalen och så bra stereosystemavkodning som möjligt.
Inte frågan om "tycke" så till vida om att det rör sig om personlig smak... mer än då att den personliga smaken är för neutralitet... fast det är nog mer en ideologisk fråga än en smak...
Användare som besöker denna kategori: Froggy och 28 gäster