Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-20 03:02

Med 100 % återkoppling så blir output 0 - eller? Om jag gissat rätt så blir det alltså ingen mer output i denna tråd eftersom återkopplingen (återmatningen) verkar vara total :-)

Godnatt!

/ B

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-20 03:04

Rain skrev:
NNord skrev:Vad har en digital signalprocessor med servo att göra i detta fall ?

""servo is a special (typically electric) motor that typically includes a velocity and/or position feedback device to affect mechanical motion for a specified distance.
Can also refer to any type of self-regulating feedback system or mechanism."

observera sista meningen, återigen..."

Jo men DSP i denna högtalare änvänds väl ändå enbart till att mäta upp rummet och sedan tilldela en tonkurva i den digitala domänen ?! Det är ju så jag förstår det.

Om det rör sig om en servo, läre det ju finnas accellerometers på membranen. hmmm eller nått !
NN

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-20 03:08

Ja, uppenbart. Detta var ju vad PAA skrev som Rain kommenterade:

paa skrev:Högtalaren mäter upp frekvensgången i rummet och skapar en frekvenskompensationskurva från mätningen. Sedan kör man, utan servoåterkoppling varken från mätning av konens läge, eller acceleration och utan servoåterkoppling från avvikelser i det förväntade ljudtrycket.

Det fick Rain att svara såhär:
Rain skrev:Du missade det igen, aaargh... kolla en gång till eller kanske två sen får du fråga pappa Rain så kanske han berättar....

Det är dags att han ger sig, men jag tror inte att han inser att det vore förnuftigt av honom att göra det.

Genom att låtsas som om han pratat om något annat än det PAA skrev, och som han kommenterade, så tror han kanske att någon skall missa hur det var, men han gör han sig ju bara till åtlöje. :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-20 03:10

NNord skrev:
Rain skrev:
NNord skrev:Vad har en digital signalprocessor med servo att göra i detta fall ?

""servo is a special (typically electric) motor that typically includes a velocity and/or position feedback device to affect mechanical motion for a specified distance.
Can also refer to any type of self-regulating feedback system or mechanism."

observera sista meningen, återigen..."

Jo men DSP i denna högtalare änvänds väl ändå enbart till att mäta upp rummet och sedan tilldela en tonkurva i den digitala domänen ?! Det är ju så jag förstår det.
!

Nej det är just det som jag har fått fram ett flertal gånger men många här verkar inte vilja förstå, DSP:N i BL5 jobbar kontinuerligt med att kompensera och kontrollera hela högtalarsystemets funktion. DSP:n är största orsaken till att B&O lyckas få BL5 att klämma ut bas ända ned till 12Hz från en knappt 30 liter stor låda...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-20 03:13

Nej det har du missförstått. Det handlar framförallt om eq*. Det har gått att åstadkomma i alla tider. (Det finns till och med bygg själv-artiklar som är mera än 25 år gamla som beskriver hur man kan nå rak tonkurva ned till 20 Hz i minimala slutna lådor. Inget märkligt med det alls.)

En sak är lättare idag dock - och det är att skaffa fram tillräckligt stora förstärkareffekter. Det behövs nämligen när verkningsgraden är så oerhört låg som den är här.

Vh, iö

- - - - -

*Att olika frekvenser skickas in till basleementet med väldigt olika stryka. De lägsta är enormt höjda för att komma ut med rimlig nivå ur högtalaren.
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-20 03:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-20 03:15

IngOehman skrev:Ja, uppenbart. Detta var ju vad PAA skrev som Rain kommenterade:

paa kanske ändrade lite grann på sitt originalinlägg?
Men oavsett detta så finns det ju vad som utan tvekan kan kallas servostyrning i BL5...

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-20 03:15

Rain,

Du skulle kunna klämma ut 12hz ut en 2,9 Liters låda också. bara så du vet. Du får 12hz ut en klockradio -inga problem. Ditt resonemang säger ingenting om varesig ljudstyrka eller förvränging av ursprungssignal ! Ellerhur ? :)

Visst, en DSP kan säkert vara med och kontrollera en massa saker. Man kanske inte skall kalla den "DSP" då, utan kanske snarare högtalarens kontrollsystem. En DSP jobbar ju med annat, men den skulle ju kunna vara återkopplad till en servofunktion, men en sådan funktion verkar inte finnas i denna högtalare.

Föresten är det väl bara att maila B&O och fråga om det är någon servofunktion.

Igentligen, vad spelar det för roll om det finns en servofunktion, eller ej? Detta är ju en högtalare som är tillverkade för en målgrupp, en "statementprodukt". En stor mängd kompromisser har den också, för att fungera "någourlunda väl".
NN

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-20 03:18

Rain skrev:
IngOehman skrev:Ja, uppenbart. Detta var ju vad PAA skrev som Rain kommenterade:

Men oavsett detta så finns det ju vad som utan tvekan kan kallas servostyrning i BL5...

Det finns ingen servostyrnng av membranens rörelser.

Det påstod du. Att du låsas som om det inte hänt är märkligt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-20 03:19

Rain, det är möjligtvis inte så att du läst detta;

"These two measurements are done sequentially with a single microphone at two different points in space.The microphone is included in the loudspeaker system and is moved approximately 4 cm. (from 6 to 10cm. from the diaphragm), using a servo motor. Calculation is done in the loudspeaker electronics. Theentire process takes about 1 minute per speaker, and is entirely automated."

Den servomotorn som nämns där, är motorn som styr mikrofonen !

http://www.moultonlabs.com/images/pdfs/ ... design.pdf
NN

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-20 03:21

NNord skrev:
Visst, en DSP kan säkert vara med och kontrollera en massa saker. Man kanske inte skall kalla den "DSP" då, utan kanske snarare högtalarens kontrollsystem. En DSP jobbar ju med annat, men den skulle ju kunna vara återkopplad till en servofunktion, men en sådan funktion verkar inte finnas i denna högtalare.

Igentligen, vad spelar det för roll om det finns en servofunktion, eller ej? Detta är ju en högtalare som är tillverkade för en målgrupp, en "statementprodukt". En stor mängd kompromisser har den också, för att fungera "någourlunda väl".

Den fungerar mycket väl och är som jag tidigare har skrivit "kanske världens bästa serietillverkade högtalare" Det är säkerligen av de mest välljudande i alla möjliga och omöjliga miljöer...ingen som har hört den här har ju egentligen opponerat sig mot ljudet..

Vad gäller servotjafset så uppkom det efter att de som sågar dess konstruktion påstod att den inte hade några återkopplingsfunktioner kopplade till DSPn i drift men det har den ju som sagt....

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-20 03:22

IngOehman skrev:
Rain skrev:

Det finns ingen servostyrnng av membranens rörelser.
ligt.

Men det vet ju du att det finns...

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-20 03:26

Återkoppling av temperaturkontroll..
NN

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-20 03:28

NNord skrev:Återkoppling av temperaturkontroll..

Vilket i i sin tur påverkar filtrering och gain m.m.
"Each driver has a thermal sensor built in. The output of the two low frequency
drivers is increased as temperature increases, by up to 4 dB, in order to make short term compensations for
thermal buildup in the drivers.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-20 03:32

Ja men servokontroll är en aktiv typ av kontroll, temperaturen ökar och minskar ju inte så snabbt att det kan kallas för någonting nyttigt ur servosynpunkt. Servokontroll är omedelbara impulser som påverkar utstyrning osv.
NN

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-20 03:36

NNord skrev:Ja men servokontroll är en aktiv typ av kontroll, temperaturen ökar och minskar ju inte så snabbt att det kan kallas för någonting nyttigt ur servosynpunkt. Servokontroll är omedelbara impulser som påverkar utstyrning osv.

Avkännarna mäter elementens impedans...

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-20 03:38

Ja men duger det för ändamålet då tycker du?

Du har fått PM ! :wink:
NN

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-20 03:44

NNord skrev:Ja men duger det för ändamålet då tycker du?

Ja helt klart.

Ang. pm:et så har jag inga än men till jul kanske det blir ett par.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-20 07:50

Rydberg skrev:Dynaudio Contour 1.3 Mk2 har jag jämfört direkt med piP (fin elektronik) och de var inte i närheten. JmLab Mini Utopia för närmare 70 papp var inte heller bättre i mina öron.

Bara för att nämna två jämförelser...

Detta var väl lågt.

Jag tycker inte att pIP var bättre än ett par proson på någon parameter vid en direkt jämförelse. :) Proson rules.

Skärpning.

Du kanske kunde ge några tekniska förklaringar och mätmässiga förklaringar istället för en massa smak som knappats är av värde för någon annan än dig.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-20 07:54

Rydberg skrev:DavidA jämförde piP med Revel Ultima Gem och om jag minns rätt så var det väl i det närmaste jämt skägg dem emellan.

Ojojoj så flummig allt blir. Enligt vilka parametrar. :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-20 07:55

Rydberg skrev:Har du själv ens hört ett par piP uppställda någorlunda vettigt? Eller tittar du priset och tänker som det flesta hififårskallar?

Är du själv objektiv? :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-20 07:57

Rydberg skrev:Jag har lyssnat på hur mycket stativare som helst och i mina öron (och de flesta andras märker jag) finns det inget som kan konkurrera i prisklassen. Frågan är om det finns så många stativare alls som kan konkurrera, jag är tveksam.

Men det klart, är man tondön och inte vet hur instrument låter i verkligheten kanske man kan tycka annorlunda (uppenbarligen).

Ååå. Nu fattar jag. Det är du som är referensen till vad som är rätt och alla som inte tycker som du är tondöva. :?:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-20 07:58

Subjektivisten skrev:Det borde väl vara rätt uppenbart vad Rain sysslar med?

Samma som du 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-20 08:02

Rydberg skrev:Då kan ju detta inte ge dig någonting Lust. Är det egentligen inte bäst att du dra härifrån då, jag menar för din egen skull? Det kan ju inte vara speciellt kul att hela tiden säga till folk att de inte kan dela med sig av erfarenhet eftersom allt är bara tycke och smak?!!

8O

Snacka om flumhifi. Det går bra med tycke och smak om man tycker "rätt" dvs gilla ino men tycker man att BL5 är bäst får man fan så mycket skit. Bättre om du drog..Lust tillför ju nått.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-20 08:03

Rydberg skrev:Ja just det, du gillade ju BO5 och Cerwin Vega, tondöv som sagt....

Och du kommer tydligen undan med vilket skit som helt... :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-20 08:04

meanmachine skrev:
Rydberg skrev:DavidA jämförde piP med Revel Ultima Gem och om jag minns rätt så var det väl i det närmaste jämt skägg dem emellan.

Ojojoj så flummig allt blir. Enligt vilka parametrar. :D

Flummigt?

Skulle kunna tänka mig att hålla med Rydberg/DavidA - Ultima Gem är en av de bättre högtalare jag hört, så det är mycket möjligt att den kan ligga i närheten av piP.

Dynaudion tidigare nämnd är så påtagligt färgad att det är ganska solklart att den inte hänger med... (MiniUtopian kan jag inte uttala mig om i samma grad - för de har jag bara hört drivna med KronZilla så då är det svårt att veta vad som lät vad...)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-20 08:08

Rydberg skrev:Utan objektiv referensgrund finns inget att ta avstamp från. Om alla har olika referenspunkter som de skriver sina åsikter utifrån kan ju omöjligt någon annan ha någon nytta av dem.

Glasklart nu då?

8O

Vad är den objektiva referensgrunden då. Att pIP är oifrågasättbart bäst. 8O enligt tycke, Medans andra tycke är crap och då är man tondöv. Du håller på med verbal bajsnin och kommer undan med skiten hela tiden.

Du har precis utan grund avhyvlas JMlab miniutopia som subjektiv sämre än pIP.

Snacka om att snurra in sig.

För klara gärna hur objektivt dessa pIPpar är bättre????

Jag var väldigt sugen på pIP ett tag med fick just avsmak. :? När sekten kommer igån igen.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-20 08:13

Ang. servostyrning; Jag tror nog att alla inblandade vet det de vet och tycker det de tycker. Det tycks inte ske något närmande på den punkten. Vi andra har nog också bilden ganska klar för oss.

Och om Rain eller någon annan tycker att BO5 är (en av) världens bästa högtalare så står det honom naturligtvis fritt att tycka så. Och då kan jag inte göra annat än att önska honom att han någon gång skall få möjlighet att själv äga en sådan för att kunna avnjuta dess kvaliteter närhelst han så önskar.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-20 08:15

meanmachine... är inte den objektiva referensgrunden klar? så lite karaktärspåverkan som möjligt på signalen och så bra stereosystemavkodning som möjligt.

Inte frågan om "tycke" så till vida om att det rör sig om personlig smak... mer än då att den personliga smaken är för neutralitet... fast det är nog mer en ideologisk fråga än en smak...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-20 08:18

nattlorden skrev:Flummigt?

Skulle kunna tänka mig att hålla med Rydberg/DavidA - Ultima Gem är en av de bättre högtalare jag hört, så det är mycket möjligt att den kan ligga i närheten av piP.

Dynaudion tidigare nämnd är så påtagligt färgad att det är ganska solklart att den inte hänger med... (MiniUtopian kan jag inte uttala mig om i samma grad - för de har jag bara hört drivna med KronZilla så då är det svårt att veta vad som lät vad...)

Fortfarande flumfi.

8O

Är ni så insnöade att ni inte fattar eller är det rent högmod som gör att ni helt enkelt bara tycker att era omdömen är är så rätt.

Om jag säger att proson är bättre än pIP så tycker jag ju det och det är rätt.

Du måste väl kunna stödja dina flummiga smakteorier med någon fakta.

Jag skiter i rydberg david och nattlorden och deras smak. Ge mig substans med era löjliga uttalanden. Om Rain kommer med ett uttalande om något dränks karln av påhopp och faktagrund mer när det gäller vissa obestridbara saker som pIP behövs tydligen inte detta. 8O

Lika väl har jag fått skit för uttalanden om saker jag tycker. Så payback. Bort med eran flummiga seklika inställnig och fram med lite hard evidence. :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-20 08:21

Nattlorden skrev:meanmachine... är inte den objektiva referensgrunden klar? så lite karaktärspåverkan som möjligt på signalen och så bra stereosystemavkodning som möjligt.

Inte frågan om "tycke" så till vida om att det rör sig om personlig smak... mer än då att den personliga smaken är för neutralitet... fast det är nog mer en ideologisk fråga än en smak...

Är det inte klart att det är en liten grupp som lever efter detta. Ännu viktigare är klart redan totalt klart helt 100% klart att en transparent högtalare inte finns att uppbringa. Utopia. Du kommer aldrig att uppnå en helt transparent återgivning. Innan detta kommer du att kunna gå på vatten. Alltså när fysikens lagar inte finns kommer du att uppleva detta.

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi