Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-20 08:24

meanmachine - fakta: jag har provlyssnat högtalarna.

Jag har lyssningskriterier som hittils entydigt har fört mig åt en neutral klang. Detta har i fler och fler fall backats upp i efterhand när saker jag topprankat även fått väl godkänt i tester & mätningar. Sålunda känner jag mig tämligen säker på att jag klarar att grovsålla provlyssningar tillräckligt väl för att kunna stå för sådana uttalanden utan ytterligare bevisföring (som du hade tänkt dig att gå till hur???).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-20 08:26

meanmachine skrev:Är det inte klart att det är en liten grupp som lever efter detta. Ännu viktigare är klart redan totalt klart helt 100% klart att en transparent högtalare inte finns att uppbringa. Utopia. Du kommer aldrig att uppnå en helt transparent återgivning. Innan detta kommer du att kunna gå på vatten. Alltså när fysikens lagar inte finns kommer du att uppleva detta.

Så du menar att man skall kasta babyn ut med badvattnet och inte sträva i en riktining bara för att målet inte är nåbart?

A kan vara "mer transparent" än B... eller om du inte klarar av att man nyttjar språket så... så kan A vara mindre färgad än B. Vad skulle vara så svårt med att ha en målsättning att minska färgningarna så långt som tekniskt möjligt?

Skall jag sluta spela golf också då jag vet att jag aldrig kommer att bli bra nog att kunna gå runt en normalsvår bana på 59 slag?
Senast redigerad av Nattlorden 2007-07-20 08:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-20 08:27

meanmachine skrev:Jag var väldigt sugen på pIP ett tag med fick just avsmak. :? När sekten kommer igån igen.

He, he... Du, MM; betänk att piPs kvaliteter som högtalare är som de är oberoende av vad andra säger och tycker om saker och ting. Jag har hört dem vid några tillfällen och anser nog att du gör dig själv en otjänst om du inte ens överväger att lyssna till dem (eller också har du hört dem och gillar annat bättre - i så fall är allt OK).

Men om du avstår från piP för att straffa Rydberg m.fl. så kan jag tänka mig betydligt mer raffinerade straff... :twisted:

Hälsn. Michael

Ps. Själv har jag ju QLN hemma och överväger inte ett byte trots att jag hört piP. Skulle jag däremot köpa nya högtalare idag skulle INO-produkter finnas med på intresselistan. (Riktiga QLN tillverkas ju inte längre! :wink: )

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-20 08:30

Jag tycker meanmachine bör straffa "oss" genom att skaffa ett par riktigt stora modeller från Wisdom Audio. 8)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-20 08:43

Nattlorden skrev:jag klarar att grovsålla provlyssningar tillräckligt väl för att kunna stå för sådana uttalanden utan ytterligare bevisföring (som du hade tänkt dig att gå till hur???).

Är du någon slags aukoritet alltså? Vad skiljer dig då från de experter på stereophile eller Hifi och musik? Kul med självutnämnda experter :roll: Gäsp.

Speciellt roligt nära andra självutnämda experter som MM och Rain inte får tycka.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-20 08:45

nattlorden skrev:Jag tycker meanmachine bör straffa "oss" genom att skaffa ett par riktigt stora modeller från Wisdom Audio.

MM tycker bara att del är fel att vissa får och andra inte. Vidare att av andra krävs det bevis men inom sekten behövs det inget. 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-20 08:45

meanmachine skrev:Är du någon slags aukoritet alltså? Vad skiljer dig då från de experter på stereophile eller Hifi och musik? Kul med självutnämnda experter :roll: Gäsp.

Nej, vem har påstått det? Om inte närminnet sviker dig så var det faktiskt du som frågade...

Speciellt roligt nära andra självutnämda experter som MM och Rain inte får tycka.

Alla får tycka. Påstå är hårdare styrt.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-20 08:50

Varför avkrävs det inga bevis för det som PÅSTÅR att pIP är bättre än andra märken då. Ser du inte hur snedvridet det är.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-20 09:05

meanmachine skrev:Varför avkrävs det inga bevis för det som PÅSTÅR att pIP är bättre än andra märken då. Ser du inte hur snedvridet det är.

Sätt du upp dem sidanom varandra och prova då! Hur f*ns mycket bevisföring behöver du utöver jämförelse av mätdata och flertalet personer som lyssnat på dem???

Behöver du kolla mätdata så kommer här Dynaudio Contour 1.3mkII:
Bild

MiniUtopia:
Bild

En enkel observation är att ingen av dem har piP:s utsträckning i basen.
Dynaudio är "som vanligt" uppbumpad i basen för att låta mulligare.
Senast redigerad av Nattlorden 2007-07-20 09:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-20 09:11

Och. :?

pIP..då.

Du glömde det viktigaste. :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-20 09:13

piP:s graf såg du väl på TV.

Vet inte var sådan finns tillgänglig på nätet.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-20 09:20

PÅ TV?

Nej.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-20 09:26

När Öhman var med i REA och testade saker så skymtade en kurva förbi...

Det finns en tråd om Lyssning och mätning på piP, (lång med mycket bråk och mycket mikrofonteknik i), där som utöver patrikf's felaktiga finns ett par andra kurvor... den ena inte fullständig nedåt i basen (svårt att göra hemma) och en med piP plus basar...så ingen av dem är kompletta... och den senare var körd utan någon som helst smoothing så den ser väldigt taggig ut.

Jämfört med kurvorna ovan som är både smoothade och i undre fallet är en medelvärdesbildning över flera kurvor i lyssningsfönstret.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-20 09:48

Det är ok nu var poängen inte helt att debattera pIP som sådan utan hur man agerar i debatt.

Det är fel att klaga på andra för deras smaks skull. När man själv överbevisar sin egen rätt genom smak. :? Det gör mig rasande. Rydbeg sjunk till sandlådan i denna tråd när han på gravt felaktigt sätt resonerade med Lust och Rain.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-20 09:50

meanmachine skrev:Det är fel att klaga på andra för deras smaks skull. När man själv överbevisar sin egen rätt genom smak. :? Det gör mig rasande. Rydbeg sjunk till sandlådan i denna tråd när han på gravt felaktigt sätt resonerade med Lust och Rain.

Tycker du? När någon påstår något så är det väl ens fulla rätt att påstår något tillbaka i samma manér?

Varför blir du rasande på Rydberg men inte på Lust & Rain när de gör precis detsamma (och värre)?

--

Lust som exempel här.. kan inte för ögonblicket dra mig till minnes exakt vad han skrivit...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-20 10:13

Du är nog helt förtappad. :?

De tycker och Rydberg kommer med påhopp om att de tycker och som bevis för sina åsikter tycker han tillbaka.. :twisted:

Ända beviset som behövs för pIP är att man hört dem och är självutnämnd expert.

Dj¤¤¤la skitprylar enligt mig om det skall vara på detta viset..

Men det är vär så att bakom varje stark och duktig ledare hopas det ett gäng svaga individer som efterföljer lojalt.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-20 10:20

Lust skrev: Håller med till fullo, men var hittar du den gemensamma, objektiva referensgrunden för en högtalare?

Hmmm, nu är jag ingen högtalarexpert, men är det inte så att man försöker efterlikna verkligheten så gott det nu går?

Alltså, den gemensamma objektiva referensgrunden för alla högtalare är (eller borde vara) verkligheten.

Sedan kan olika tillverkare göra avsiktliga avsteg från, respektive inte lyckas, att nå ända fram.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-20 10:25

Phon skrev:Hmmm, nu är jag ingen högtalarexpert, men är det inte så att man försöker efterlikna verkligheten så gott det nu går?

Alltså, den gemensamma objektiva referensgrunden för alla högtalare är (eller borde vara) verkligheten.

Sedan kan olika tillverkare göra avsiktliga avsteg från, respektive inte lyckas, att nå ända fram.

Och pIP är säker väldigt bra på att återge Techno i real life eller ACDC. :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 10:26

MM> Ville du något speciellt eller?:? Jag ser att du har quotat massa inlägg som jag gjort men jag kan omöjligt svara på alla dem då jag är i lite tidsnöd här. Kan du koka ner det du ville till ett par konkreta frågor tror du? :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-20 10:28

meanmachine skrev:Och pIP är säker väldigt bra på att återge Techno i real life eller ACDC. :?

Nej det är de inte med mindre att man förvanskar återgivningsbegreppet. Däremot kan de spela dessa musiktyper säkert väldigt bra ändå. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-20 10:31

Nagref skrev:Nej det är de inte med mindre att man förvanskar återgivningsbegreppet. Däremot kan de spela dessa musiktyper säkert väldigt bra ändå.

Just, alltså kanske begreppet vad är ens referens lite flytande beroende på vilken musikstil, rum etc man har. Olika referenser beroende på.

:)

Nattlorden, Rydberg, subjektivisten och andra militanta bråkstakar kanske kan fatta att allt inte är så svart eller vitt... :twisted:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-20 10:32

meanmachine skrev:

Och pIP är säker väldigt bra på att återge Techno i real life eller ACDC. :?
Det har jag ingen uppfattning om, jag är ju ingen högtalarexpert som jag sa.
Den är väl ungefär lika bra på det som andra små högtalare är.

Mitt inlägg försökte bara peka på den objektiva referensgrund som efterfrågades.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 10:34

meanmachine skrev:Nattlorden, Rydberg, subjektivisten och andra militanta bråkstakar kanske kan fatta att allt inte är så svart eller vitt... :twisted:

Det kan ju du få tycka, jag är av en annan smak 8) :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-20 10:35

meanmachine skrev:Du är nog helt förtappad. :?

De tycker och Rydberg kommer med påhopp om att de tycker och som bevis för sina åsikter tycker han tillbaka.. :twisted:

Ända beviset som behövs för pIP är att man hört dem och är självutnämnd expert.

Dj¤¤¤la skitprylar enligt mig om det skall vara på detta viset..

Men det är vär så att bakom varje stark och duktig ledare hopas det ett gäng svaga individer som efterföljer lojalt.

*håller upp en spegel åt dig* Right back at you....

mycket lättare att övergå till att kasta skit än att ta sig tid att omvändera sina ståndpunkter och behöva rucka på dem... typiskt... jag hade bättre hopp om dig...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-20 10:39

meanmachine skrev:Nattlorden, Rydberg, subjektivisten och andra militanta bråkstakar kanske kan fatta att allt inte är så svart eller vitt... :twisted:

Ursäkta??! Det är du som har förespråkat svart eller vitt, medan jag har försökt få dig att inse att det finns nyanser.

En liten bit ovan skrev jag till dig:
Nattlorden skrev:A kan vara "mer transparent" än B... eller om du inte klarar av att man nyttjar språket så... så kan A vara mindre färgad än B. Vad skulle vara så svårt med att ha en målsättning att minska färgningarna så långt som tekniskt möjligt?

Hur kan du ha missat detta???

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-20 10:56

meanmachine skrev:
Nagref skrev:Nej det är de inte med mindre att man förvanskar återgivningsbegreppet. Däremot kan de spela dessa musiktyper säkert väldigt bra ändå.

Just, alltså kanske begreppet vad är ens referens lite flytande beroende på vilken musikstil, rum etc man har. Olika referenser beroende på.

:)

Ja men varför ska man ha olika anpassade prylar till olika typer av musik? Du har väl knappast andra inställningar på skärmen om du kollar på en tecknad serie eller allsång på skansen. Vill man ha fullödigare färger på den tecknade serien så är det ju bara att rita den så.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-20 11:04

välkommen till sandlådan :D Nja att få djupbas ur en liten burk är inget svårt hade ett par audiopro med en 5a i innan dessa spelade ner till 35hz ganska rakt i mitt rum -3dB låg på 35hz i alla fall. Men å andra sidan så blev mkt andra faktorer lidande typ midbas. Och det där med neutrala högtalare är väll ändå å ta i? vem fasen vill ha en helt korrekt låda som mäter perfekt? Dom låter ju tråkigt :D

Sen håller jag med mm om att det är tråkigt mkt påhopp och att det är tydligen en del personer som vet mer än andra. Eller rättare sagt det tror sig veta mer. Det hade varit kul å göra en direkt jämförelse mellan qrs luna audiophil i min fina version som motsvararen en färdigbyggd piP i prisklass nästan luna audiophilen kostar 9000kr och sen har jag bytt kablar i den för typ 1500kr så 10500kr.

Sen för övrigt så är det bara på detta forum som man ens läser om hur jäkla bra piPen är inget annat forum. Har det ens funnits en test i en tidning på denna burk?
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-20 11:09

dwain1 skrev:Har det ens funnits en test i en tidning på denna burk?

Mjae. Men det kommer en test i Stereophile av Guru QM10 som är i mångt och mycket en pr10k/D1 som är ljudmässigt ytterst snarlika piP.

Men det är ju kanske lite väl långt ifrån topic. ;)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-20 11:11

dwain1 skrev:Sen för övrigt så är det bara på detta forum som man ens läser om hur jäkla bra piPen är inget annat forum. Har det ens funnits en test i en tidning på denna burk?

hififorum hittar du nog en hel del lovord....euphonia är dom lite för billiga för

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2007-07-20 11:12

Det var väl väldigt mycket snack om ino på Hififorum innan alla som pratade varmt om dem där tvingades sluta posta om det?

Edit: Carlsson pratas det väldigt varmt om här på faktiskt också tycker jag.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi