Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-20 11:15

fast dom var inte så lika. verkar ju vara annat baselement också. hmm hade varit riktigt roligt med en test på piPen.

Men som du sa detta är offtopic även om jag tycker att större delarna av denna tråd är offtopic :D
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 11:16

dwain1 skrev:Och det där med neutrala högtalare är väll ändå å ta i? vem fasen vill ha en helt korrekt låda som mäter perfekt? Dom låter ju tråkigt :D

Pardon my french, men det där var bland det dummaste jag läst i den här tråden. Tycker du verkligheten är tråkig också då alltså? 8O
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-20 11:21

har du någonsin hört en högtalare med helt korrekt frekvensgång? där allt är helt rakt efter rum? jag har å det var inte en jättestor höjdpunkt. Jag tyckte det var tråkigt inget liv i musiken

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-20 11:22

Det är inte så dumt egentligen innan man börjar fundera på vad neutral återgivning egentligen innebär. :) Det är inte som en okryddad bit kött.

jag har å det var inte en jättestor höjdpunkt.
Jaså, det har du?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 11:26

Vadå helt rakt efter rum?! Om du tror det finns logik i att det ska va snörrät frekvensgång vi lyssningspositionen så tror du fel.

Vidare förslår jag som Martin att du tar dig en funderare vad begreppet återgivning egentligen betyder.

Ps. Du är hjärtligt välkommen att komma förbi med dina QRS om du vill Ds

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-20 11:33

ja en högtalare som är uppmätt å som sen är korrigerad i frekvenserna så att den spelar helt rakt. Jag har fått möjligheten att höra ett sådant system som var svindyrt å det lät allt annat än roligt. Kanske fel å kalla det neutral återgivning. Men kanske korrekt återgivning och det var tråkigt. Visst fanns där enstaka skivor som lät bra men systemet var känsligt som fasen om skivan inte var jättebra inspelad.

Vart bor du rydberg? kanske vi kan ta en match mellan burkarna :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 11:34

dwain1 skrev:Vart bor du rydberg? kanske vi kan ta en match mellan burkarna :)

<----- Kolla där 8)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-20 11:35

dwain1: är det någon typ av sk. rumskorrigering så kan jag avslöja att den inte fungerar "korrekt". Den behandlar nämligen inte ljudet 3dimensionellt. Den kan ställa till med betydligt större fel än vad högtalarna hade innan.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-20 11:44

Rydberg skrev:MM> Ville du något speciellt eller? Jag ser att du har quotat massa inlägg som jag gjort men jag kan omöjligt svara på alla dem då jag är i lite tidsnöd här. Kan du koka ner det du ville till ett par konkreta frågor tror du?

Du har inlägg efter inlägg..Läs igenom och kommentera eller skit i re som flesta gör när det hettar lite.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-07-20 11:45

Meanmachine sa:

"Jag var väldigt sugen på pIP ett tag med fick just avsmak. När sekten kommer igån igen."

Du feiger vel ikke ut? :wink: En lytt på denne under bra forutsetninger, og vips så er du i "sekten" du også, som så mange andre, ja man kan bli mørkredd av mindre... :lol:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-20 11:49

Nattlorden skrev:Ursäkta??! Det är du som har förespråkat svart eller vitt, medan jag har försökt få dig att inse att det finns nyanser.

Du missar att det handlar om tycker och smak. Egna referenser och om pIP gör dig glad och BL5 är bättre enligt rain har ingen av er objektiv rätt....

En högtalare kan per definition inte bli transparent. Sen finns det andra paramertarar än just frekvensgång som bidrar till en god högtalare. Det fattar väl vilken korkskalle som helst.

Kanske vaknade på fel sida idag och tände ordentligt på rydbergs smått idiotiska inlägg igårnatt. Inget ont om dig Lorden. Gillar dig men det blev en skims i åsiker och jag repekterar oliktänkande dock vill jag att rätt skall vara rätt för alla.

Om någon skulle påstå att JMlab skulle dyngknäcka pIP på alla parametrar skulle jag rasa mot detta också. Comprende. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-20 11:50

Realist skrev:Du feiger vel ikke ut? En lytt på denne under bra forutsetninger, og vips så er du i "sekten" du også, som så mange andre, ja man kan bli mørkredd av mindre...

Nej. Jag skall givetvis ge dem en ärlig chans. Rasar av andra orsaker. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-20 11:52

Rain skrev:
NNord skrev:Återkoppling av temperaturkontroll..

Vilket i i sin tur påverkar filtrering och gain m.m.
"Each driver has a thermal sensor built in. The output of the two low frequency
drivers is increased as temperature increases, by up to 4 dB, in order to make short term compensations for
thermal buildup in the drivers.

Exakt, det var ju det jag skrev. En process som faktiskt ökar temperaturmodulationen, vilket förvisso inte behöver vara något nackdel. Nackdelen är att det ger en vinglig eq eftersom kopressionen är beroende av vilken del av frekvensområdet en signal ljudet. I rörelseinduktionsområdet blir den termiska kompressionen försumbart liten, och att exakt förutsäga detta området utan feedback är omöjligt.

Därför är tabelliserad förkompensation baserat på temperaturmätningsuppgifter (vilket INTE sorterar under servo-system, oavsett vad du tror om det) normalt inte en optimal metod. Utöver nämnd svaghet resulterar det även i en temperaturberoende distorsion - i synnerhet från frekvensområdet där impedansmaxima finns.

Det kan man undvika genom att ersätta eq- och nivå-kompensationerna med att addera en negativ utimedans från drivande förstärkarna, i takt med temperaturökningen (detta tips förmedlas härmed till B&O).

Inte heller det konstituerar ett servosystem, men det ger per automatik en perfekt temperaturkompensation - nivå och eq på köpet! :P

Hursomhelt: Allt detta har jag ju redan skrivit en gång. Hoppas jag lyckades formulera mig så att det är lättare för dig att förstå det jag skriver denna andra gång. :P

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-20 12:00, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-20 11:56

meanmachine skrev:En högtalare kan per definition inte bli transparent. Sen finns det andra paramertarar än just frekvensgång som bidrar till en god högtalare. Det fattar väl vilken korkskalle som helst.

Kanske vaknade på fel sida idag och tände ordentligt på rydbergs smått idiotiska inlägg igårnatt. Inget ont om dig Lorden. Gillar dig men det blev en skims i åsiker och jag repekterar oliktänkande dock vill jag att rätt skall vara rätt för alla.

Om någon skulle påstå att JMlab skulle dyngknäcka pIP på alla parametrar skulle jag rasa mot detta också. Comprende. :)

Om kommentaren om frekvensgång kommer beroende på att jag lade ut dem som exempel, så var det just det, exempel. Självklart är det hela sanningen som skall beaktas. Så du finner inten kork här. :wink:

Lugnt och detsamma.

Bra! :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-20 12:08

meanmachine skrev:En högtalare kan per definition inte bli transparent.

Hupp!?

Hur lyder den definitionen? :o

Om du skulle skriva att din praktiska erfarenhet säger dig att en helt transparent högtalare är något du bedömer som osannolikt, så är jag med dig. Men att det skulle finnas en definition som säger att en högtalare inte KAN bli transparent? :?

meanmachine skrev:Sen finns det andra paramertarar än just frekvensgång som bidrar till en god högtalare. Det fattar väl vilken korkskalle som helst.

Ja, och?

meanmachine skrev:...jag repekterar oliktänkande dock vill jag att rätt skall vara rätt för alla.

Jamen... då tänker de ju inte olika längre.

meanmachine skrev:...det handlar om tycker och smak. Egna referenser och om pIP gör dig glad och BL5 är bättre enligt rain har ingen av er objektiv rätt....

Ok, så det som någon säger är alltid sant, eftersom det är subjektivt? :P

meanmachine skrev:Om någon skulle påstå att JMlab skulle dyngknäcka pIP på alla parametrar skulle jag rasa mot detta också. Comprende. :)

Varför det? :o

Var det inte subjektivt vad alla tycker? :?

Varför rasa mot att någon tycker något? Det gör inte jag. I varje fall inte innan jag har ett grepp om vad det som kom med påståendet inbegriper i "alla parametrar". Kanske är "alla parametrar" inte riktigt alla ändå (det finns ju nästan oändligt mång och vissa kan vara den andras motsats) en högtalare kan ju t ex inte vara bättre än en annan både på att vara lättare och att vara tyngre. 8)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-20 12:37, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 12:13

meanmachine skrev:
Rydberg skrev:Dynaudio Contour 1.3 Mk2 har jag jämfört direkt med piP (fin elektronik) och de var inte i närheten. JmLab Mini Utopia för närmare 70 papp var inte heller bättre i mina öron.

Bara för att nämna två jämförelser...

Detta var väl lågt.

Jag tycker inte att pIP var bättre än ett par proson på någon parameter vid en direkt jämförelse. :) Proson rules.

Skärpning.

Du kanske kunde ge några tekniska förklaringar och mätmässiga förklaringar istället för en massa smak som knappats är av värde för någon annan än dig.

Låg dist och en anpassade tonkurva är nog förklaringen varför piP låter så mycket bättre än Dynaudio och lite bättre än Mini Utopia.

(I fallet mini utopia föredrog faktiskt ägaren dessa framför piP, i fallet Dynaudio var vi däremot tvärsäkra båda två).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 12:14

meanmachine skrev:
Rydberg skrev:DavidA jämförde piP med Revel Ultima Gem och om jag minns rätt så var det väl i det närmaste jämt skägg dem emellan.

Ojojoj så flummig allt blir. Enligt vilka parametrar. :D

Det var nog en helt subjektiv utsaga

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 12:15

meanmachine skrev:
Rydberg skrev:Jag har lyssnat på hur mycket stativare som helst och i mina öron (och de flesta andras märker jag) finns det inget som kan konkurrera i prisklassen. Frågan är om det finns så många stativare alls som kan konkurrera, jag är tveksam.

Men det klart, är man tondön och inte vet hur instrument låter i verkligheten kanske man kan tycka annorlunda (uppenbarligen).

Ååå. Nu fattar jag. Det är du som är referensen till vad som är rätt och alla som inte tycker som du är tondöva. :?:

Nä, referensen är verkligheten. Som gammal musiker har jag hyffsat bra koll på hur instrument låter i verkligheten.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 12:17

meanmachine skrev:
Rydberg skrev:Då kan ju detta inte ge dig någonting Lust. Är det egentligen inte bäst att du dra härifrån då, jag menar för din egen skull? Det kan ju inte vara speciellt kul att hela tiden säga till folk att de inte kan dela med sig av erfarenhet eftersom allt är bara tycke och smak?!!

8O

Snacka om flumhifi. Det går bra med tycke och smak om man tycker "rätt" dvs gilla ino men tycker man att BL5 är bäst får man fan så mycket skit. Bättre om du drog..Lust tillför ju nått.

Jag diskuterar ju med Lust utifrån det han själv säger. Följer man hans egna resonemang blir ju slutsatsen den jag skrev ovan (om han nu inte har någon annan drivkraft).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 12:17

meanmachine skrev:
Rydberg skrev:Ja just det, du gillade ju BO5 och Cerwin Vega, tondöv som sagt....

Och du kommer tydligen undan med vilket skit som helt... :?

Har du någon bättre förklaring då? :wink:

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-20 12:18

nasigt säger jag bara. den dära piP är säkert halvokej men vad fasen det är ju faktiskt så att alla har olika ljudideal och tycker om olika ljud. Så därför är det svårt att säga att saker å ting är si eller så

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 12:20

meanmachine skrev:
Rydberg skrev:Utan objektiv referensgrund finns inget att ta avstamp från. Om alla har olika referenspunkter som de skriver sina åsikter utifrån kan ju omöjligt någon annan ha någon nytta av dem.

Glasklart nu då?

8O

Vad är den objektiva referensgrunden då. Att pIP är oifrågasättbart bäst. 8O enligt tycke, Medans andra tycke är crap och då är man tondöv. Du håller på med verbal bajsnin och kommer undan med skiten hela tiden.

Jag argumenterar ju mot Lust's uppfattning att allt är subjektivt och utgår ifrån att så vore fallet. Är det verkligen så svårt att se?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-20 12:22

Rydberg skrev:Nä, referensen är verkligheten. Som gammal musiker har jag hyffsat bra koll på hur instrument låter i verkligheten.

Spelade du synt?

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 12:24

JTarnstrom skrev:
Rydberg skrev:Nä, referensen är verkligheten. Som gammal musiker har jag hyffsat bra koll på hur instrument låter i verkligheten.

Spelade du synt?

Tärnström

Nä, trumpet 8)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-20 12:25

Rydberg skrev:
JTarnstrom skrev:

Spelade du synt?

Tärnström

Nä, trumpet 8)

Kunde inte låta bli, du ser nästan ut som en gammal 80-talssyntare på bilden ;)

Inget illa ment (bäst att tala klarspråk - inga undertoner här).

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 12:28

JTarnstrom skrev:
Rydberg skrev:
JTarnstrom skrev:

Spelade du synt?

Tärnström

Nä, trumpet 8)

Tärnström

Var faktiskt.se syntare 8O 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-20 12:30

dwain1 skrev:har du någonsin hört en högtalare med helt korrekt frekvensgång? där allt är helt rakt efter rum? jag har å det var inte en jättestor höjdpunkt. Jag tyckte det var tråkigt inget liv i musiken

Bortsett ifrån att det är fysikaliskt omöjligt om inte rummet är ekofritt*, så är det långt ifrån önskvärt. Hela idén att en rak tonkurva på lyssingsplats skulle vara målet är en förenkling som brukar beror på ofullständlig insikt i både stereosystemet och själva begreppet återgivning.

Idén missar fundamentalt på en punkt, nämligen med avseende på hörselns projektion i rummet. Hörselupplevelser kännetecknas av att inte upplevas finnas vid trumhinnorna (eller precis där man har huvudet), utan borta vid ljudkällorna. Av det skälet innehåller en tonkurvemätning vid lyssnngsplats en massa maserande information som måste elimineras innan man med mätningen som grund kan blida sig någon uppfattning om den verkliga hörupplevelsen.

Kort sagt: Om du tror att jag skulle ha förespråkat rak tonkurva vid lyssningsplats så har du missförstått något. Vad andra förespråkar får de ta ansvar för själv.

Vh, iö

- - - - -

*Vilket gör att vi nog måste reducera ditt påstående till att du kanske lyssnat på något som någon annan påstod hade "helt korrekt frekvensgång - där allt är helt rakt efter rum".

Nästa gång något påstår något sådant så kan du berätta för dem att de pratar strunt.
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-20 12:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-20 12:31

Rydberg skrev:
JTarnstrom skrev:
Rydberg skrev:
JTarnstrom skrev:

Spelade du synt?

Tärnström

Nä, trumpet 8)

Tärnström

Var faktiskt.se syntare 8O 8)

Jag beklagar :)

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 12:32

JTarnstrom skrev:Jag beklagar :)

Tärnström

:mrgreen:

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-20 12:34

hmm nejdå iö jag säger inte att du förespråkar det. Å jag rummet var även akustiskt sätt reglerat å det lät inte som jag skulle önskat.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi