Locka mer branschpersoner?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 12:29

Upplevelsen av ljud är individuell. Stor skillnad, även om bara två ord lagts till.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-24 12:30

Nattlorden skrev:
JustAudioMagic skrev:Ingen kan väl säga emot någon när den eller den säger att ljud är individuellt???

Ljud är en fysikalisk företeelse sålunda objektivt. Upplevelsen av ljud är, eller i alla fall kan vara, indivuiduell.

Så jo... det gick bra. :twisted: :wink: :mrgreen:

;)... då är vi där igen. Nu säger inte jag emot mer för det är uppenbart att det SKA sägas emot eller provuceras här

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 12:33

Nefilim skrev:Ja just det! Ljud är individuellt!
Ljudupplevelse är definitivt individuell. Ifrågasätt inte av någon.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-07-24 12:34

Nefilim skrev:Ja just det! Ljud är individuellt! Visserligen har jag lärt mig mycket sedan jag blev medlem på detta forum, som t.ex att dyrkablar inte är värt pengarna, så icke heller extrema dyrprylar! Men om jag nu gillar ljudet från mina klpsch RF7, så blir det lätt kritik från en del som inte tycker att ljudet är "neutralt". Om jag nu gillar ljudet/klangen från mina Vincent SP-991, men som en del påstar att: "de är lite mörka i ljudet", så därför går de bort! Jag får väl tycka som jag vill, utan att någon knäpper mig på näsan och säger: -"Du grabben, dessa prylar är inte neutrala!" Det viktigaste är väl att jag är nöjd ändå, utan tillrättavisningar och näsknäppningar!?

Kan bara hålla med ! Ingen kan säga att ljud låter så eller så för det stämmer kanske inte överens om vad du eller jag tycker. Tycker du att ljudet i din RF7 låter bra kan ingen säga att nä det gör dom inte. Du tycker så och någon annan tycker så. Individuellt !!!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 12:36

Återgå till ämnet? :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-24 12:56

Jag tycker det lätt blir så att den roliga hobbysidan av hifi alltför ofta ersätts av nån slags jobbig "hifi-idealism" som lätt orsakar konflikter.

Frågan är om/hur detta påverkas av branschfolk.

Jag ser faktiskt som ett hobbyforum, med inslag av professionalism. De som är proffs borde dock respektera att det kanske fämst är ett hobbyforum*, inte ett proffsforum.

* Edit: ...inklusive de värsta aspekterna av hifi som fenomen och hobby; besserwissrar, kabeltroende, osv osv. Det kanske inte funkar så bra ihop med folk ute i verkligheten :)
Senast redigerad av phloam 2007-07-24 13:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-24 13:01

faktiskt.se är som det är. Ifrågasättande, relativt fritt och har medlemmar som är både kunniga och med bestämda åsikter.
Och att en del medlemmar är onödigt oförtröttliga eller har lätt att ta till invektiv är en följd.

Då blir det oundvikligt sårade känslor. C'est la vie!

Om man försvinner härifrån är man antingen ointresserad av ämnesområdet eller lättsårad.
Eller har väldigt dåligt på fötterna för det man hävdar...

Visst kan jag tycka att det ofta blir otrevliga eller meningslösa gräl, men människor är som människor är. Du måste leva med det - eller bli eremit.

Jag söker mig till det som är bra här.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-24 13:18

Det är väl rätt uppenbart varför inte fler branschfolk är här eller hur?
Vad vinner spågumman att vara med fysikerna?

Det handlar om att många gånger så säljer dom argument som INTE är hållbara. Ormolja helt enkelt. Och det går bra att göra sånt när det är "fikastämning" och att är upplagt att ingen får ifrågasätta. Men på ställen där det finns kunniga personer kommer dom inte undan med sin rappakalja. Då kan man inte snacka om dessa felaktigheter som dom gör.

Så visst, gärna mer branschfolk, men det kommer inte hända, mer än dom få seriösa.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 13:51

Det finns extremt mycket kunnigt folk i branchen som är seriösa. Jag skulle älska att ha dem här!!

Kan än idag känna "kärlek" när Ken Kantor utvecklade baffeleffekten åt mig, eller när olika tillverkare i USA ägnade timmar åt att via epostlistor/epost diskutera filterkonstruktioner och dess fördelar/nackdelar samt berättade vilka medvetna trade-offs de ansett sig göra för antingen marknadsmässiga skäl, ekonomiska eller produktionstekniska anledningar.

Visst skulle ett sådant utbyte vara av godo även i ankdammen Sverige.

Jag är övertygad om att när allt kommer omkring har vi alla mer gemensamt än man kan ana.

Försäljare är människor. Det som kunniga kan avföra eller tveka inför kan de ha förtroende inför. Vi ser samma sak här. Vi tenderar att inte ifrågasätta dem vi har förtroende för.

Så nej, jag ser inget skäl för branchen att inte vara här. Tvärtom, åtminstone jag vill lära av den.

Faktum är att det var väldigt givande att träffa Audio Pro - ett företag som anpassat sig till den verklighet vi lekmän kan bortse från. Jag hoppas besöka dem snart igen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-24 13:58

Håller med... hade ett långt givande samtal med en annan NHT:are härom året - Eric Suh. Jättekul att få lite mer insikt i den modellen man har sittande på väggen hemma (SuperZero).
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-24 14:00

Kaffekoppen skrev:Det finns extremt mycket kunnigt folk i branchen som [...]det var väldigt givande att träffa Audio Pro - ett företag som anpassat sig till den verklighet vi lekmän kan bortse från. Jag hoppas besöka dem snart igen.

Jättebra inlägg! Håller med dej till fullo!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-24 14:01

Det fins ju en del branchfolk som blivit bortdkrämda. T.ex Hedlund i början. Erik Andersson, trist. Mattias Stridbeck (Harmony Design) m.fl........Finns säkert många fler..
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-24 14:09

Nefilim skrev:Det fins ju en del branchfolk som blivit bortdkrämda. T.ex Hedlund i början. Erik Andersson, trist. Mattias Stridbeck (Harmony Design) m.fl........Finns säkert många fler..

Men ingen av dessa kan jag dra mig till minnes några hätska debatter med... så det är väl snarare av andra skäl den inte orkat stanna?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-24 14:15

Kaffekoppen skrev: eller när olika tillverkare i USA ägnade timmar åt att via epostlistor/epost diskutera

Jag kommer väl ihåg Thomas Danley, kanske kunnigaste killen på jorden ang bashorn mm, som var med på några listor, och mr Dunlavy skrev väl en hel del i vissa newsgroups?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-24 14:15

Nattlorden skrev:
Nefilim skrev:Det fins ju en del branchfolk som blivit bortdkrämda. T.ex Hedlund i början. Erik Andersson, trist. Mattias Stridbeck (Harmony Design) m.fl........Finns säkert många fler..

Men ingen av dessa kan jag dra mig till minnes några hätska debatter med... så det är väl snarare av andra skäl den inte orkat stanna?

De blev mycket ifrågasatt vad jag minns! Förstår att de tröttnade!

Och visst var det hätskt!!!!
Senast redigerad av Nefilim 2007-07-24 14:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-24 14:15

Nattlorden skrev:

Du minns nog fel...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-24 14:21

paa skrev: Du minns nog fel...

Jo, det händer någon enstaka tisdag efter en blå måne det med...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-24 14:23

Nattlorden skrev:
paa skrev: Du minns nog fel...

Jo, det händer någon enstaka tisdag efter en blå måne det med...

:?: :!:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 14:29

paa skrev:
Kaffekoppen skrev: eller när olika tillverkare i USA ägnade timmar åt att via epostlistor/epost diskutera

Jag kommer väl ihåg Thomas Danley, kanske kunnigaste killen på jorden ang bashorn mm, som var med på några listor, och mr Dunlavy skrev väl en hel del i vissa newsgroups?
Stämmer utmärkt, han medverkade och delade med sig om tips och råd!

Han är dessutom en utomordentligt trevlig person privat med :)

Det är det som vaar så givande. Alla acceptera och lyssnade. När man lärt sig lite, hjälpte man andra och avlastade varandra på så sätt. Det blev en konituitet.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-24 14:44

Nefilim skrev:De blev mycket ifrågasatt vad jag minns! Förstår att de tröttnade!

Och visst var det hätskt!!!!

Jag ser det som fullt naturligt att man kan bli ifrågasatt. Däremot är det onödigt att vara hätsk. Stridbeck verkar bara ha gjort ett inlägg totalt, i den här tråden, vilket han inte backade upp när han fick frågor (och en gliring för den delen).
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-24 15:00

Den gliringen var väl inte hätsk? Den var ganska rolig... och den fick ju faktiskt.se en moderation... och han var ju småspetsig själv också, så...

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-24 15:01

Ytterligare en aspekt:
Hur många branchpersoner (i synnerhet utöver butikanställda/-innehavare) finns det totalt på svenska forum och i så fall vilka personer och forum? Vet vi inte det blir det svårt att dra relativa slutsatser om Faktiskts förhållande till dem. Jag ser inte till särskilt många på vare sig Hififorum.nu, Minhembio, Selleri eller Euphonia.

---

Nattlorden: Nä, skrev jag något om att just den gliringen var hätsk?
Senast redigerad av guldfisk 2007-07-24 15:02, redigerad totalt 1 gång.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-24 15:01

Blir det mycket branschfolk så uppstår ju nya problem. Industrihemligheter, konkurrens, prestige, argumentation dem emellan på en icke-hobbynivå...

Men så behöver det iofs inte vara, mycket som "beror på".

Som jag varit inne på i annan tråd så är det nog deltagarnas personlighet det hänger på allra främst.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-24 15:13

phloam:
Det du skrev om industrihemligheter fick mig att reflektera över att de som kan/konstruerar, kommunicerar, bestämmer, har tid över respektive gillar att diskutera på forum sällan är samma personer på ett företag.
...perspektiv...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-24 15:24

phloam skrev:Blir det mycket branschfolk så uppstår ju nya problem. Industrihemligheter, konkurrens, prestige, argumentation dem emellan på en icke-hobbynivå...

Men så behöver det iofs inte vara, mycket som "beror på".

Som jag varit inne på i annan tråd så är det nog deltagarnas personlighet det hänger på allra främst.

Man kan ju bidra med mycket kunskap ändå, utan att yppa industrihemligheter m.m.!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-24 18:11

Var det inte Erik Andersson som sa han kunde med sin 2x2,5 watt förstärkare spela högt och fixa dynamikt matrial, även på vanliga högtalare?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-24 18:17

subjektivisten skrev:

Var det inte Erik Andersson som sa han kunde med sin 2x2,5 watt förstärkare spela högt och fixa dynamikt matrial, även på vanliga högtalare?

Möligt att han skrev. Men för den skull kan man väl bli respektfullt behandlad! Som alla vet är ju Erik en mycket ansedd person när det gäller audiofili! Möjligtvis kontroversiell.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-24 18:25

Det är skillnad på att behandla någon med respekt, och att ifrågasätta någons påståenden.

Det måste väl inte vara respektlöst att tala om för någon att den har fel, bara man gör det på ett sådant sätt att personen bakom inte blir kränkt i direkt mening.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-07-24 18:46

Kaffekoppen skrev:Det är skillnad på att behandla någon med respekt, och att ifrågasätta någons påståenden.

Det måste väl inte vara respektlöst att tala om för någon att den har fel, bara man gör det på ett sådant sätt att personen bakom inte blir kränkt i direkt mening.

Problemet är att många tar sakargument personligen. Egentligen skulle dessa få skylla sig själva men lite smidig kan man vara när man uttrycker sig.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-24 19:27

Nefilim skrev:Möligt att han skrev. Men för den skull kan man väl bli respektfullt behandlad! Som alla vet är ju Erik en mycket ansedd person när det gäller audiofili! Möjligtvis kontroversiell.

Jag kolla igen och det stämmer han sa det. Såklart man ska bli respuktfullt behandlad, men när man säger fysiska omöjligheter så måste man kunna ifrågasätta det. Annars så blir detta forumet en hififorum/minhembio klon, där allt är "sant" och korrekt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi