Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:JustAudioMagic skrev:Ingen kan väl säga emot någon när den eller den säger att ljud är individuellt???
Ljud är en fysikalisk företeelse sålunda objektivt. Upplevelsen av ljud är, eller i alla fall kan vara, indivuiduell.
Så jo... det gick bra.![]()
![]()
Ljudupplevelse är definitivt individuell. Ifrågasätt inte av någon.Nefilim skrev:Ja just det! Ljud är individuellt!
Nefilim skrev:Ja just det! Ljud är individuellt! Visserligen har jag lärt mig mycket sedan jag blev medlem på detta forum, som t.ex att dyrkablar inte är värt pengarna, så icke heller extrema dyrprylar! Men om jag nu gillar ljudet från mina klpsch RF7, så blir det lätt kritik från en del som inte tycker att ljudet är "neutralt". Om jag nu gillar ljudet/klangen från mina Vincent SP-991, men som en del påstar att: "de är lite mörka i ljudet", så därför går de bort! Jag får väl tycka som jag vill, utan att någon knäpper mig på näsan och säger: -"Du grabben, dessa prylar är inte neutrala!" Det viktigaste är väl att jag är nöjd ändå, utan tillrättavisningar och näsknäppningar!?
Kaffekoppen skrev:Det finns extremt mycket kunnigt folk i branchen som [...]det var väldigt givande att träffa Audio Pro - ett företag som anpassat sig till den verklighet vi lekmän kan bortse från. Jag hoppas besöka dem snart igen.
Nefilim skrev:Det fins ju en del branchfolk som blivit bortdkrämda. T.ex Hedlund i början. Erik Andersson, trist. Mattias Stridbeck (Harmony Design) m.fl........Finns säkert många fler..
Kaffekoppen skrev: eller när olika tillverkare i USA ägnade timmar åt att via epostlistor/epost diskutera
Nattlorden skrev:Nefilim skrev:Det fins ju en del branchfolk som blivit bortdkrämda. T.ex Hedlund i början. Erik Andersson, trist. Mattias Stridbeck (Harmony Design) m.fl........Finns säkert många fler..
Men ingen av dessa kan jag dra mig till minnes några hätska debatter med... så det är väl snarare av andra skäl den inte orkat stanna?
Du minns nog fel...Nattlorden skrev:Nefilim skrev:Det fins ju en del branchfolk som blivit bortdkrämda. T.ex Hedlund i början. Erik Andersson, trist. Mattias Stridbeck (Harmony Design) m.fl........Finns säkert många fler..
Men ingen av dessa kan jag dra mig till minnes några hätska debatter med... så det är väl snarare av andra skäl den inte orkat stanna?
Stämmer utmärkt, han medverkade och delade med sig om tips och råd!paa skrev:Kaffekoppen skrev: eller när olika tillverkare i USA ägnade timmar åt att via epostlistor/epost diskutera
Jag kommer väl ihåg Thomas Danley, kanske kunnigaste killen på jorden ang bashorn mm, som var med på några listor, och mr Dunlavy skrev väl en hel del i vissa newsgroups?
Nefilim skrev:De blev mycket ifrågasatt vad jag minns! Förstår att de tröttnade!
Och visst var det hätskt!!!!
phloam skrev:Blir det mycket branschfolk så uppstår ju nya problem. Industrihemligheter, konkurrens, prestige, argumentation dem emellan på en icke-hobbynivå...
Men så behöver det iofs inte vara, mycket som "beror på".
Som jag varit inne på i annan tråd så är det nog deltagarnas personlighet det hänger på allra främst.
Nefilim skrev:Det fins ju en del branchfolk som blivit bortdkrämda. T.ex Hedlund i början. Erik Andersson, trist. Mattias Stridbeck (Harmony Design) m.fl........Finns säkert många fler..
subjektivisten skrev:Nefilim skrev:Det fins ju en del branchfolk som blivit bortdkrämda. T.ex Hedlund i början. Erik Andersson, trist. Mattias Stridbeck (Harmony Design) m.fl........Finns säkert många fler..
Var det inte Erik Andersson som sa han kunde med sin 2x2,5 watt förstärkare spela högt och fixa dynamikt matrial, även på vanliga högtalare?
Kaffekoppen skrev:Det är skillnad på att behandla någon med respekt, och att ifrågasätta någons påståenden.
Det måste väl inte vara respektlöst att tala om för någon att den har fel, bara man gör det på ett sådant sätt att personen bakom inte blir kränkt i direkt mening.
Nefilim skrev:Möligt att han skrev. Men för den skull kan man väl bli respektfullt behandlad! Som alla vet är ju Erik en mycket ansedd person när det gäller audiofili! Möjligtvis kontroversiell.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 21 gäster