mastrat vs omastrat för hundrade gången..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-23 07:11

Bildvinyl bättre än CD? 8O :(

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-23 09:32

Själv tycker jag den mastrade låter bättre på låg nivå, som bakrundsmusik, typ. Men den omastrade måste man verkligen"gasa på med" för att den ska bli bra. Man måste spela ganska starkt för att den ska fungera. Helt oduglig i reklamradio, t.ex. Men passar bra hemma hos mig.

Spela "lågt": Mastrad låter bäst.
Hög "högt": Omastrad låter bättre.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-23 09:35

Vilket låter som ett argument för en volymberoende kompression att implementeras i våra apparater!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-23 09:37

Bill50x skrev:Skillnaden i frekvensgång som några påpekar (däribland IÖ), med resultat i "burkigt" ljud osv är för min del mindre viktigt. För mig är rösten viktig i den här typen av musik och den blir definitivt sämre med den påverkan som är gjord i mastrings-versionen.

/ B

Precis, frekvensgångsfel kan man ju "EQa bort"* själv, om man nu har vettiga reglage för det på sin förstärkare.

*) Mildra obehaget av.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-23 14:09

Hetsporren skrev:Bildvinyl bättre än CD? 8O :(

haha, visst är det sorligt? Så trots bildvinylens högre brusnivå och mer än vanligt knäpp, så föredrar jag den.

Du kan lyssna på en kort bit av låten Bling
CD
http://www.badongo.com/file/3826299

LP
http://www.badongo.com/file/3826308

Speciellt när den "drar igång" så blir CDn en dov massa bara IMO.

Från det ena till det andra, någon som vet hur bra riaa delen i Nad 3020i är? :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2007-07-23 19:25

Subjektivisten: Det är kanonbra med dina exempelfiler men kan du inte lägga dem på faktiskts ftp istället?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-07-23 20:01

subjektivisten skrev:
Hetsporren skrev:Bildvinyl bättre än CD? 8O :(

haha, visst är det sorligt? Så trots bildvinylens högre brusnivå och mer än vanligt knäpp, så föredrar jag den.

Du kan lyssna på en kort bit av låten Bling
CD
http://www.badongo.com/file/3826299

LP
http://www.badongo.com/file/3826308

Speciellt när den "drar igång" så blir CDn en dov massa bara IMO.

Från det ena till det andra, någon som vet hur bra riaa delen i Nad 3020i är? :)

Den där CDn lät verkligen ovanligt dåligt..

*För lite diskant på CD versionen gör att det låter.. instängt (speciellt sången)

*För mycket diskant på trummorna på LP versionen gör att hi-haten låter lite vasst, men i övrigt föredrog jag den högre diskanten på LPn.

Men LP versionen lät ändå inte speciellt imponerande i jämmförelse med bra CD releaser...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-23 20:14

Hur gör man för att få hem filerna? Ingenting av det som det står download på funkar, inga filnamn är klickbara....

/ B

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-24 00:08

Jag säger som Hetsporren: Jag önskar min fylla kunde vara ett år:)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-24 02:42

Frutti skrev:Subjektivisten: Det är kanonbra med dina exempelfiler men kan du inte lägga dem på faktiskts ftp istället?

Just det, inte tänkt på det. Finns det någon begränsning på hur mkt man kan lägga upp?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-24 21:54

Något jag funderat lite på nu är när jag jämför tåv olika utgåvor, och normaliserar filerna till samma genomsnittliga nivå, som här:

Bild

Bild

Skadas ljudet hörbart (hörbart = hörs i normala anlägnging inte via supersystem mm) då? Man nyttjar ju inte formatet till fullo då, som bild två visar. Någon som har en ide?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-27 01:55

Kom just på en hima bra grej - bra för att visa vad som händer när man mastringskomprimerar hårt, så att ALL information blir synlig på samma gång...

Jag tänker såhär:

1. Man kanske vill visa hur nära klippnivån man är, vilket betyder att man inte kan dra ned nivån på den mastrade en massa, så det ser ut som om det finns en massa head room till klipp (som inte finns i verkligheten).

2. Man kanske vill att det skall synas att den praktiska konsekvensen av mastringskomprimeraingen inte är att allting blir starkare (för man ställer ju alltid volymkontrollen så att det blir lagom starkt) utan att klippnivån relativt signalens medelvärde har sjunkit, och att det för till följd att klippnivån begränsar signalen och trycker ihop alla toppar.

Lösningen är förstås att visa vågformerna proportionerade så att de får ungefär samma medelvärde före och efter mastringskomprimeringen - men att visa klippnivån som separata linjer (röda?).

Såhär!

(Överst = före mastring, nederst = efter mastring)

Bild

Bra va? :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-27 02:13

Det var inte illa - 8dB har man "vunnit". :lol: :o
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-27 02:18

Ja, eller förlorat. :?

Det beror ju på hur man ser det. 8)

Oavsett vilket är det väldigt lätt att utläsa ur grafen hur många dB man tryckt ned signalens toppar med (förutsatt att den som lagt nivåerna på graferna gjort det vettigt, så att de låter ungefär lika starkt), tycker du inte? :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-27 02:29

Jodå, men den övre grafens röda streck ser ut att ha hamnat en decibel fel. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-27 09:45

Bill50x skrev:Hur gör man för att få hem filerna? Ingenting av det som det står download på funkar, inga filnamn är klickbara....

/ B

Har du fått hem filerna. Annars kan du plocka dom här.

Blingcd
Blinglp

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-27 10:19

subjektivisten

LP:n låter som sagts ljusare men vet du med säkerhet att ditt RIAA-steg är "rakt".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-27 10:33

Flint skrev:subjektivisten

LP:n låter som sagts ljusare men vet du med säkerhet att ditt RIAA-steg är "rakt".

Och framförallt kombinationen mm p-u och RIAA. Var för sig är ju en sak men hur är dom ihop?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-27 13:28

Flint skrev:Har du fått hem filerna. Annars kan du plocka dom här.

Blingcd
Blinglp

Tack!

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-27 14:14

Flint skrev:subjektivisten

Använder mig av en gammal Nad 3020i nu som riaa i väntan på min nya. Den är nog hyffsad rak för andra skivor låter inte ljusare och rent subjektivt har jag inte hört något enorm skillnad mot min förra riaa, men har ju inte jämfört dom mot varandra dock.

Tycker den är mer dynamisk och mer öppen. CD versionen är dov och totalt smashad dynamiskt sett. Dock så är ju inte vinylen någon audiofilutgåva, men kan iaf lyssna på musiken.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-27 14:36

subjektivisten skrev:Använder mig av en gammal Nad 3020i nu som riaa i väntan på min nya. Den är nog hyffsad rak för andra skivor låter inte ljusare och rent subjektivt har jag inte hört något enorm skillnad mot min förra riaa, men har ju inte jämfört dom mot varandra dock.

Tycker den är mer dynamisk och mer öppen. CD versionen är dov och totalt smashad dynamiskt sett. Dock så är ju inte vinylen någon audiofilutgåva, men kan iaf lyssna på musiken.

Låter som en trovärdig motivering. Har du möjlighet att testa med en annan pickup, och även lägga ut den filen till allmän belyssning.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-27 14:37

Har kvar min MC-10 supreme, men den har inget att hämta mot OM-40. Sen så har inte förstärkaren någon MC ingång. Sen när jag får min nya riaa kommer en Denon 130R inhandlas, så jag har både en MM och en MC.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-27 16:29

Morello skrev:Jodå, men den övre grafens röda streck ser ut att ha hamnat en decibel fel. :)

Det kan man naturligvis anse, men det beror ju på det. Om det utklippta t ex vore en singel sedd i sin helhet, är det inte orimligt att normalisera den således att maximal utstyrning utnyttjas en gång på plattan.

Även den icke mastringskomprimerade kan alltså mycket väl höjas om det finns utrymme för det.

Detta sagt med reservation för att det förstås finns fall där det är viktigt att olika stycken på ett fonogram har rätt nivå i förhållande till varandra, och det leder till att bara ett sample på ett av spåren är fullt utstyrt. Så är ju t ex fallet på all klassisk musik, och även på all god populärmusik i albumformat (till skillnad från "en massa låtar lagda på samma platta").

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-28 08:56

Tråkigt det här med mastringshysterin. Drabbar oss oskyldiga konsumenter hårt. Det går knappt att stjäla en vettig skiva längre på nätet. Allt låter som när man skrynklar staniolpapper.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-28 12:27

Min bror som var musiktekniker på Adolphson och Falks "Blinkar Blå" för Kjell Alinges Eldorado på SR, vilken utgavs på LPn "Stjärnornas Musik" samt även i en liten upplaga på 45-varvs maxisingel, blev väldigt ledsen i ögat när han hörde låten återutgiven på en samlings-CD med Adolphson och Falk. Det finns bl.a en riktig lågfrekvens-körare, som inte går av för hackor, och som kommer ett par gånger på vinylutgåvorna, men den är ju helt dödad på CD-skivan!
Varför undrar vän av ordning, CD skulle ju kunna återge detta så mycket bättre!
"Stjärnornas Musik" finns nu också återutgiven på CD på SR's förlag, kanske den är bättre mastrad så att "Blinkar Blå" kan upplevas på riktigt igen? Vi har tyvärr inte haft tillfälle att lyssna till den ännu.

http://www.sr.se/cgi-bin/mall/artikel.a ... kel=970125
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-28 13:16

paa skrev:Min bror som var musiktekniker på Adolphson och Falks "Blinkar Blå" för Kjell Alinges Eldorado på SR...
Coolt! 8O Lysande låt.

...blev väldigt ledsen i ögat när han hörde låten återutgiven på en samlings-CD med Adolphson och Falk.
Jag har den CD:n och har alltid tyckt att den borde ha låtit bättre. Inser nu att jag hade rätt i mina aningar. :(
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-08-28 13:17

Intressant att läsa detta om "Blinkar blå". Jag har 7-tumssingeln och cd-samlingen, men inte tagit mig för att jämföra. Jag köpte för ett par veckor sedan "Noice live 1979 + 1995" på SR:s förlag. Har lyssnat på den tidiga inspelningen (som underligt nog ligger sist på skivan) och den låter oförstörd och fin.

Mvh Pekka

PS Noterar att Michael Dee har två låtar med på Eldorado-cd:n, men inte "Hurra, hurra, vad det är roligt i Moskva". Synd. DS
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-08-28 13:56

PekkaJohansson skrev:
PS Noterar att Michael Dee har två låtar med på Eldorado-cd:n, men inte "Hurra, hurra, vad det är roligt i Moskva". Synd. DS

:D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-28 14:22

PekkaJohansson skrev:Intressant att läsa detta om "Blinkar blå". Jag har 7-tumssingeln och cd-samlingen, men inte tagit mig för att jämföra. Jag köpte för ett par veckor sedan "Noice live 1979 + 1995" på SR:s förlag. Har lyssnat på den tidiga inspelningen (som underligt nog ligger sist på skivan) och den låter oförstörd och fin.
Leve statliga radion! :D

Nu har jag i alla fall beställt SR-CD:n med Blinkar blå (samt en med Kristian Möller på klarinett). Skall bli intressant att jämföra.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-08 20:31

Jag har nu jämfört maxi-singeln från SR som innehåller Blinkar Blå med CD-skivan Stjärnornas Musik från SR förlag där den alltså också ingår.
Tyvärr måste man konstatera att dom inte lyckats hindra mastringstekniker att fördärva denna CD-skivan!
Ljudet är hårdare, vassare och med beskuren bas på CD-skivan.
Däremot ger den större kanalseparationen mm en lite större rymdupplevelse från CD-skivan. Det sistnämnda kan dock bero på att min skivspelare bara är "bra" och inte av referensklass.
Skulle vara intressant med crestmätningar av Blinkar Blå på maxisingeln och CD-skivan. Då det dessutom är troligt att Blinkar Blå på Stjärnornas Musik inte är samma mastring som på Adolpson & Falks samlings-CD, så skulle väl en crestmätning på den också skulle kunna vara kul?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi