Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Skillnaden i frekvensgång som några påpekar (däribland IÖ), med resultat i "burkigt" ljud osv är för min del mindre viktigt. För mig är rösten viktig i den här typen av musik och den blir definitivt sämre med den påverkan som är gjord i mastrings-versionen.
/ B
Hetsporren skrev:Bildvinyl bättre än CD?![]()
subjektivisten skrev:Hetsporren skrev:Bildvinyl bättre än CD?![]()
haha, visst är det sorligt? Så trots bildvinylens högre brusnivå och mer än vanligt knäpp, så föredrar jag den.
Du kan lyssna på en kort bit av låten Bling
CD
http://www.badongo.com/file/3826299
LP
http://www.badongo.com/file/3826308
Speciellt när den "drar igång" så blir CDn en dov massa bara IMO.
Från det ena till det andra, någon som vet hur bra riaa delen i Nad 3020i är?
Frutti skrev:Subjektivisten: Det är kanonbra med dina exempelfiler men kan du inte lägga dem på faktiskts ftp istället?
Flint skrev:subjektivisten
LP:n låter som sagts ljusare men vet du med säkerhet att ditt RIAA-steg är "rakt".
subjektivisten skrev:Använder mig av en gammal Nad 3020i nu som riaa i väntan på min nya. Den är nog hyffsad rak för andra skivor låter inte ljusare och rent subjektivt har jag inte hört något enorm skillnad mot min förra riaa, men har ju inte jämfört dom mot varandra dock.
Tycker den är mer dynamisk och mer öppen. CD versionen är dov och totalt smashad dynamiskt sett. Dock så är ju inte vinylen någon audiofilutgåva, men kan iaf lyssna på musiken.
Morello skrev:Jodå, men den övre grafens röda streck ser ut att ha hamnat en decibel fel.
Coolt!paa skrev:Min bror som var musiktekniker på Adolphson och Falks "Blinkar Blå" för Kjell Alinges Eldorado på SR...
Jag har den CD:n och har alltid tyckt att den borde ha låtit bättre. Inser nu att jag hade rätt i mina aningar....blev väldigt ledsen i ögat när han hörde låten återutgiven på en samlings-CD med Adolphson och Falk.
Leve statliga radion!PekkaJohansson skrev:Intressant att läsa detta om "Blinkar blå". Jag har 7-tumssingeln och cd-samlingen, men inte tagit mig för att jämföra. Jag köpte för ett par veckor sedan "Noice live 1979 + 1995" på SR:s förlag. Har lyssnat på den tidiga inspelningen (som underligt nog ligger sist på skivan) och den låter oförstörd och fin.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 64 gäster