Har du hört Snell typ A?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du hört Snell typ A

Ja
18
22%
Nej
65
78%

Antal röster : 83

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-10-09 16:47

Rydberg, läs din mening en gång till:

"Skulle va kul att jämföra kunskapsnivån för de du kallar trångsynta och den andra gruppen du refererar till".

Kanske ser du nu att denna mening ganska enkelt kan tolkas som att du försvarar trångsynthet (även om det var Mayro som förde in detta ord i diskussionen) med att dom så kallat trångsynta har en högre kunskapsnivå än den "andra gruppen".

Rimligare, kan jag tycka, vore om du istället ifrågasatte Mayros påstående om att du/ni skulle vara trångsynta. För jag misstänker att du varken anser dig eller vill vara trångsynt?

Nu uppfattar jag det istället som att du säger "jo, måhända är vi trångsynta, men eftersom vi kan så otroligt mycket så har vi minsann rätt att vara det". Kanske är det inte så du menar, men i så fall tycker jag att det var märkligt formulerat.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-09 17:18

Blue skrev:Rydberg, läs din mening en gång till:

"Skulle va kul att jämföra kunskapsnivån för de du kallar trångsynta och den andra gruppen du refererar till".

Kanske ser du nu att denna mening ganska enkelt kan tolkas som att du försvarar trångsynthet (även om det var Mayro som förde in detta ord i diskussionen) med att dom så kallat trångsynta har en högre kunskapsnivå än den "andra gruppen".

Rimligare, kan jag tycka, vore om du istället ifrågasatte Mayros påstående om att du/ni skulle vara trångsynta. För jag misstänker att du varken anser dig eller vill vara trångsynt?

Nu uppfattar jag det istället som att du säger "jo, måhända är vi trångsynta, men eftersom vi kan så otroligt mycket så har vi minsann rätt att vara det". Kanske är det inte så du menar, men i så fall tycker jag att det var märkligt formulerat.

Trångsynat blev en namnbeteckning på en grupp, de klart jag inte tycker att den gruppen Mayro nämner trångsynat är trångsynta (snarare tvärtom). Mao, jag försvarar såklart inte trångsynthet 8O
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-10-10 08:53

Intressant tråd, NOT

Det går inte ens att ställa en fråga om vilka som har hört en specifik högtalare utan att det blir en massa käbbel om Infinity, trångsynthet, taköjd och gud vet vad :x

Fjortis-Flint och (ord)Bajso-Mayro, tack för att ni spolar ner min tråd i avloppet :cry:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-10-10 09:03

Naqref™ skrev:Tyvärr har jag inte hört dem fast jag anser att de verkade väldigt vettigt konstruerade. Jag hade säkert gjort vissa ändringar på dem men det är ju kanske mest för att jag är Admin på det mest gnälliga hifi-forumet av dem alla?! ;)

Jo men det är ju konstruktivt gnäll, och då är det inte gnäll per definition! 8)

Vilka förändringar hade du tänkt dig? :)

/J

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-10 10:40

jonasp skrev:
Naqref™ skrev:Tyvärr har jag inte hört dem fast jag anser att de verkade väldigt vettigt konstruerade. Jag hade säkert gjort vissa ändringar på dem men det är ju kanske mest för att jag är Admin på det mest gnälliga hifi-forumet av dem alla?! ;)

Jo men det är ju konstruktivt gnäll, och då är det inte gnäll per definition! 8)

Vilka förändringar hade du tänkt dig? :)

/J

Tja. Den första (och minsta ändringen) är att anpassa delningen av bakdiskanten så den bättre motsvarar vad man egentligen vill åstadkomma med den (en mer konstant energitonkurva). Som det är gjort nu så kommer man få en ökning av energin vid 3kHz upp till 7-8kHz för att sedan få samma avrullning som om man inte hade haft den (men med en ökning i hela det övre registret som ligger 3dB högre än utan diskanten).

Sedan hade jag nog bytt lite element men det blir mest en efterkonstruktion då man få se till vilka element som fanns tillgängliga då och då var de nog bra val.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-10-10 10:54

Naqref™:
Så i slutändan hade du gjort en egen högtalare med ett liknande grundkoncept? Som i ett visst annat illuminerat underforum? :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-10 11:01

jonasp skrev:Naqref™:
Så i slutändan hade du gjort en egen högtalare med ett liknande grundkoncept? Som i ett visst annat illuminerat underforum? :wink:

Risken är överhängande! :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-10 13:26

I regel lät den bättre med bakre diskanten avstängd. Fast jag hörde den nog bara med odämpade bakväggar.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-10-10 13:56

Jag har hört Snell Type A och A(II) för en massa år sedan. Typ A var en alldeles ovanligt klangmässigt korrekt högtalare, speciellt för sin tid. Tyvärr hade jag inte tillfälle att lyssna på dem under någon längre tid, men i det stora hela tyckte jag att de uppträdde riktigt bra. Den kanske största svagheten var den något begränsade ljudtryckskapaciteten, vilket kunde yttra sig i en lite kraftlös och dynamikfattig återgivning (åtminstone jämfört med de bästa modellerna i detta avseende). Annars fanns det mesta där med endast mindre invändningar: klang, 3D-perspektiv, t.o.m. ordentlig lågbas.

Till det aningen kraftlösa intrycket bidrog tveklöst det faktum att spänningskänsligheten var mycket låg, ca 83 dB (2.83 V / 1 m) för Typ A vill jag minnas att Stereophile mätte upp någon gång i forntiden. Till detta kom en lite småelak impedansdipp på runt 3 ohm vid ca 200 Hz. Totalt sett en ganska svår last och avgjort en högtalare som kunde ge den mest kraftfulla förstärkare stora problem. De höga ineffekterna lär även ha lett till omfattande termisk kompression när man tryckte på ordentligt. Senare versioner var dock något bättre i detta avseende med högre känslighet.

Sedan kan man också invända mot Snells bakåtriktade diskanter, men Naqref har redan varit inne på det spåret. Det gick åtminstone att justera nivån på denna. Det finns ytterligare en del att gnälla på rent konstruktionsmässigt, men man bör hålla i minnet att Typ A konstruerades under sjuttiotalet och är en av de bästa högtalarna från denna period. Den står sig nog rätt väl även idag.

För övrigt har jag haft möjlighet att lyssna på de lite mindre varianterna Typ C, E, J och K också. Dessa högtalare var mer ordinära om ändå huvudsakligen goda/prisvärda högtalare för respektive klass (undantaget typ C som jag hade lite svårt för). De hade även en betydligt högre känslighet (86-91 dB) och var därför betydligt mer förstärkarvänliga än Typ A.

EDIT: Rätt modellbeteckningar införda.
Senast redigerad av Isidor 2005-10-10 14:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-10 14:09

Varför denna tråd skapades var ju för att fundera vilka som hade hört Typ A som IÖ listar som en bra högtalare.
Senare versioner av A dvs AI, AII osv är inte gjorda av Peter Snell och inte vad IÖ refererar till heller.
Någon som har avvikande åsikt?

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-10-10 14:31

Harryup,

Riktigt. Jag menade med A(I) originalversionen som nog egentligen endast heter Type A.

Sedan bör man nog ändå hålla i minnet att efterföljarna trots allt hade stora likheter med originalmodellen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-10 14:37

Isidor,
japp. mig veterligen finns/fanns det bara ett par i Sverige och såldes till kund ungefär 1984 skulle jag tro.
Hifiklubben har aldrig kunnat haft A eftersom Peter Snell dog 84 och Kevin Voecks började förändra högtalarna han blev anställd av nye ägaren Bill Osgood. Som senare sålde till Lyngdorf som sedan sålde till Boston acoustics.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-10-10 14:47

Just Type A fick jag möjlighet att lyssna på i USA under tidigt nittiotal, men jag har bestämt för mig att jag såg, och helt kort hörde, dem i butik i Stockholm (minns inte var, men ej hos Hifi-klubben) under tidigt åttiotal också.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-10-10 14:59

Isidor, intressant läsning!

83 dB är onekligen en rejält låg känslighet! Ca 10 dB under vad jag har hemma, dvs jag skulle behöva en förstärkare om 1250 W för att ger tillräcklig spänning... 8O

Är de klangmässigt lika Type E/III? Det är de enda äldre Snell-Snell* som jag har lyssnat på under längre stunder, och de tyckte jag om.

/J.

* Till skillnad från Voecks-Snell då t ex. 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-10 15:07

Isidor skrev:Just Type A fick jag möjlighet att lyssna på i USA under tidigt nittiotal, men jag har bestämt för mig att jag såg, och helt kort hörde, dem i butik i Stockholm (minns inte var, men ej hos Hifi-klubben) under tidigt åttiotal också.

Var inte Peter Bremen inblandad i någon butik som hade Typ A hemma?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-10-10 15:29

Jonas,

Jag lyssnade ganska mycket på Typ E(III) för ca 15-20 år sedan och man kan nog säga att den inte har särskilt mycket gemensamt med Typ A. E3:an är en hygglig konstruktion för sin klass, men den är inte utan klangmässiga skavanker. Vad jag minns har E3:an en lite svullen och odämpad mellanbasåtergivning och en lätt färgad högfrekvensåtergivning. Typ A har en betydligt mer neutral klang och går åtminstone en halv oktav djupare i basen. Till E3:ans fördelar hör dock en relativt hög känslighet, runt 91 dB (2.83 V / 1 m).

paa,

Jo, det låter bekant. Kommer någon ihåg vad butiken hette?
Senast redigerad av Isidor 2005-10-10 15:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-10-10 15:31

Isidor:
Dina intryck om svullen bas minns jag, däremot inget om färgad diskantåtergivning. Vid närmare eftertanke var det nog ca 10 år sedan jag lyssnade på en E/III sist... kanske skulle mitt omdöme vara något annorlunda nu. (Jag litar inte på mina egna omdömen som är 10 år gamla... )

mvh
Jonas

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-10 15:34

E/II var trevligare än E/III.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2005-10-10 15:43

Hej !

Snell Type A(III) såldes av Ljudbutiken i Sthlm på åttitalet för C:a 60 000:-, innan Hifi Klubben tog över.
importören tror jag att var United Marketing Örebro (Johan Lövgren) numera HiFi Huset Örebro.

Lite kuriosa:
Bestyckningen av baselementet 10" var samma på Type A och AII användes även i den senare Type C med lite olika massadopning (nedtyngning av konen för att passa i konstruktionen).

Vilket byttes i och med Type AIII och AIIIi till en 12" (RCF L12P48)
att verkningsgraden var låg är nog en sanning med modifikation
p.g.a svårigheten/riktigheten att verifiera/mäta rätt ljudtrycksnivå,

nivåerna som Snell angav på sina tidigare modeller (80-Talet)
låg oftast 2-3 db lägre än de som blev testade av bl.a High Fidelity.
Idag är det ofta tvärt om, det saltas rejält med verkningsgrads siffror.

Har faktiskt haft äran att äga ett par Snell typ C, (första modellen)
som var/är fantastiska högtalare än idag (om man jobbar med placeringen och tar hänsyn till att de är gjorda specifikt för Vänster respektive höger placering) vilket många missar, har tyvärr aldrig
hört Type A :cry: , skulle vara kul nån gång om man fick möjligheten.

Vh Göran Nilsson

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-10-10 15:45

Jonas,

Det medges att hörselminnet är svagt i sig. Däremot är det ganska lätt att minnas goda och dåliga sidor för olika konstruktioner, tycker jag. Det man får se upp med är dock att referenserna kan ändras, men detta brukar för de flesta personer betyda att man överskattar äldre positiva intryck då man hade mindre erfarenhet / var mindre blasé.

Jag vidhåller att E3:an var/är lätt färgad i högfrekvensen, även om den svullna mellanbasen kanske var det som framträdde tydligast. Men så är jag en gnällig rackare också. :wink:

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-10-10 17:26

Göran,

Visst kan man alltid diskutera hur man bör definiera känslighet. Frekvensberoendet gör att man får se resultaten som riktnivåer. Typ A var dock tvivelsutan trögdriven, någon dB hit eller dit spelar nog ingen större roll här.

Var det inte också så att A3/A3i hade en spänningskänslighet om ca 86 dB (2.83 V / 1 m)? Alltså märkbart mindre spänningshungriga än A, men fortfarande ganska krävande i detta avseende.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-11 00:02

Isidor skrev:Var det inte också så att A3/A3i hade en spänningskänslighet om ca 86 dB (2.83 V / 1 m)? Alltså märkbart mindre spänningshungriga än A, men fortfarande ganska krävande i detta avseende.

Skulle nog inte hävda att 86dB är så lågt. Har ett par högtalare som ligger på (beräknat) 84dB och så hemska är de inte i verkningsgradsmässighet.

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2005-10-11 11:53

Hej !

Isidor skrev:
Var det inte också så att A3/A3i hade en spänningskänslighet om ca 86 dB (2.83 V / 1 m)? Alltså märkbart mindre spänningshungriga än A, men fortfarande ganska krävande i detta avseende.

Jo det har rätt i, fast om jag minns rätt så var spänningskänsligheten 88db för AIIIi, när de testades i High Fidelity någon gång i början på 90-talet, klart bättre än den första utgåvan i vart fall.

Håller förövrigt med om de iaktagelser/lyssningsintryck som ni alla har haft om Snell EIII:s brister med svullen mellanbas , trots detta tycker jag (och de flesta som hört dem och de andra K, J, C) att alla de äldre snell modellerna hade en homogen
återgivning vad gäller klang- harmonik och neutralitet, trots på pappret inga märkvärdiga högtalar element (för den novise) de var nog rätt utvalda/selekterade element trots allt.

Vh Göran Nilsson

Användarvisningsbild
Quadfreak

Inläggav Quadfreak » 2007-07-26 09:52

Japp. Lyssnade på sista versionen lll i som Kevin Voecks "fintrimmat" (har för mej att bla Audax diskanten bytts ut mot en Seas dito). En mkt imponerande högtalare!! Jag hade fått en tid för provlyssning innan butiken (HiFi-klubben i Uppsala) öppnade.
Brummade dit på min GSX750 (med hörselskydd) från V-ås. Givetvis lyckades jag köra fel, hade ingen karta med mej utan körde efter vägbeskrivningen jag fått över tfn. Släntrade in typ en halvtimme innan butiken skulle öppna :evil: Jag minns inte vilket/vilka steg som drev dem men på den tiden såldes NAD 208 samt den lite dyrare "brorsan" Denon POA6600. Det första som slog mej var att de lät precis som ett par panelhögtalare men med potent basåtergivning. Basen och mellanregistret var det som imponerade mest, diskanten tyckte jag var lite för hård/aggressiv för min smak. En annan egenskap som imponerade var högtalarnas förmåga att "försvinna". På en del inspelningar hördes ljud långt utanför högtalarna som om man haft surroundhögtalare inkopplade.
För att återgå till basåtergivningen, ljudminnet är ju kort men jag tror inte jag hört någon annan högtalare återge bastransienter lika korrekt. Torrt och snabbt. Högtalarna tystnar omedelbart efter en transient. Mellanregistret-inga anmärkningar, rent och klart, förmodligen jämförbar med de bästa elektrostater. Diskanten däremot tyckte jag blev lite "too much".
Detta är (tillsammans med ett besök i en viss källare i Täby) mitt bästa HiFi-minne.
Tyvärr så saknar jag placeringsmöjlighet för typ A (eller Pi60). Jag har nämligen ingen vägg bakom högtalarna. Dessutom saknas möjligheten att akustikförbättra (sambons finrum). Av alla högtalare jag provat i denna eländiga mattlösa miljö så är det ett par gamla reliker från -79 som funkar bäst. Enligt Ingvar snodde de hans koncept med separat huvud, nämligen KEF 105 Reference (senare även B&W som ju fö behållit konceptet).

Ps. En liten kul grej med Allli är att endast 3 av 4 skruvhål till diskantelementet begagnas.

Vh Quadfreak

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-26 16:10

Snell A uppfattade jag som riktigt bra då jag hörde den, ganska återhållen kanske jämfört med Klipschorn som är något av en favorit dock. Endel av de större Altec och Jbl systemen har jag fortfarande nöjet att se fram emot att få höra. Det skulle även vara oerhört kul att höra Bo Hanssons högtalare, stora som små, nu när hans dipoler nyl varit på tapeten här i forumet. :)
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Quadfreak

Inläggav Quadfreak » 2007-07-26 20:34

Hej Matereo
Klipschorn har jag oxå lyssnat till. Det spelades på en 668 och som slutsteg användes de klassiska PA9. Dock ingen favorit hos mej. Vet inte hur jag ska beskriva ljudet riktigt, tyckte de lät lite "rostigt" i de övre registren. I basen fattades det minst en oktav. Dessutom, basen som återgavs lät väldigt mkt lyssningsrum. Inte alls konstigt egentligen då rummet agerar hornmynning. Dynamiken däremot kan man ju inte klaga på :twisted: .
Då har jag betydligt bättre erfarenhet från Altecs VOT. Det var en kille i Uppsala som hade byggt dessa efter byggbeskrivning från L´audiophile/Tessarakt media a´la Anders Edenholm. Drivelement 416 8A i basen, 511B horn (asfaltsdämpade) med driver 902-8A. Dessa bjässar imponerade med sin stora klarhet i ljudet. Det var lite som att lyssna genom ett förstoringsglas om liknelsen tillåts, inte helt olikt ljudet från en elektrostat faktiskt. Dock lät det ibland lite väl tydligt med liten antydan till "metallisk" klang.

Hehe nu får väl antisubjektivisterna krupp snart.

Dock saknades även här en hel del i de lägre registren. Basen som återgavs var dock av hög kvalitét. Ingen svullen discobas utan torr och fin.
L´audiophile tror jag det var eller möjligen La Revue du son med Hiraga i spetsen som utsåg en variant av A7 som världens bästa högtalare genom tiderna.

Snell typ A däremot tycker jag känns som en mkt mer "komplett" konstruktion.

Vh Quadfreak

WuXian

Inläggav WuXian » 2007-07-26 22:11

Två av de prylar på HiFi-klubbben som imponerade redan för länge sedan 10-15 år:

Snell E III 8 000:- hade ett skönt ljud/sound långt ifrån Dali som i samma prisklass lät obra kan det ha varit Dali 850; fem element iallafall...

Stax fetaste lur som med driver kostade 10´000:- när musiken startade vände jag instiktivt huvudet mot högtalarväggen, det lät verkligt.

Snell matchade elementen i varje högtalarpar, har för mig att EIII desutom låg rakt inom 1.25 dB över i princip hela arbetssområdet.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi