Harryup skrev:Thomas_A skrev:Det finns fullt med myter inom audiobranchen och vinylspelare är inget undantag. Det finns ingen anledning att bara "tro på" vad handlare säger, allra minst när det gäller Linns kultomsusade LP12a. Jag tror hellre på mätningar och lyssningstester som gjorts utan förutfattade meningar (dvs blint). Det vet du redan; Linn kommer inte att tillåta något blindtest.
Skulle en Linnhandlare inte tillåta dig att blunda? Hur vet du det?
Säg att du njuter mer av musiken när du blundar
Det känns tryggt att tro på mätningar om man är ingenjör förstår jag. Men om det inte finns några mätningar att tillgå för just det specifika problemet, hur gör man då? Tar man till lite förenklade slutsatser blandat med lite förutfattade meningar och så plötsligt "vet" man hur saker hänger ihop?
Ditt exempel där du drar generella slutsatser utifrån att ha mekat med en TD166 uppfyller med råge dina negativa omdömen om att man inte bör tro på vad andra säger.
Ett blindtest mellan skivspelare kräver mer än att man bara blundar, det borde du veta efter alla diskussioner på faktiskt.se...
Jag skulle hellre få demonstrerat följande:
- En pickupmatchad kombo, dvs samma pickup som är injusterad så noga det går. Alt, handselekterade pickuper med samma inmätt prestanda (frekvensgång, kanalbalans, kanalseparation), eller inom 0.2 dB. Uppvisade prestanda via mätning.
- Två skivor pressade tämligen lika, alt att man byter skiva slumpmässigt mellan spelarna och omgångarna. Detta för att olika skivor har olika buckligheter - vilket kan avslöja spelarna.
- Hastighetsmatchad, dvs åtminstone en av spelarna måste gå att hastighetsjustera (inga problem mellan en Axis och en LP12a). Uppvisade mätningar innan test.
- Nivåmatchad, det måste vara samma utnivå vid lyssningen.
- Slumpmässig ordning, minst 15 omgångar.
Spelarna och ingångsväljare dolda.
Man kan välja preferens (bättre/sämre) eller försöka pricka spelare med namn.
Enklast är att spela in dessa högkvalitativt på digital medium (från samma skiva) och göra sitt test därifrån. Helt med minst 4 olika inspelningar från vardera spelare som sedan kan blandas i en slumpmässig omgång.