Moderator: Redaktörer
Delningsfiltren är uppbyggda med finast tänkbara delningsfilterkomponenter, där varje komponentvärde dessutom framställs kombinatoriskt av flera parallella komponenter optimerade för att på bästa sätt neutralisera även minsta spår av färgning/karaktär från respektive enskildhet.
Toleranserna är nästan det besvärligaste med es-systemen. Alla filterkomponenter har toleranser bättre än +/- 1 promille. Högtalarelementen har elektriska toleranser på bättre än +/- 0,5 procent och akustiska toleranser bättre än +/- 2 procent, inom hela deras respektive arbetsområde upp till 18 kHz.
Så vitt jag känner till och har erfarit, överträffar detta de toleransbästa högtalarna på marknaden med mellan 5 och 50 gånger – precis som avsett när es-modellerna började arbetas med!
frebo skrev:Jag vill bara ha svar på frågan om det sitter komponenter med bättre prestanda (mätmässigt eller lyssningsmässigt) i de dyrare Inohögtalarna eller ej!
Om svaret är Nej så skulle jag vilja ha svar på om det finns mätningar eller blindtester som påvisar att en dyrare komponent inte ger något mervärde, vilket automatiskt skulle idiotförklarar resten av världens högtalartillverkare.
frebo skrev:
Jag tycker att det verkar mycket osannorligt att resten av världens tillverkare av väljudande högtalare skulle använda komponenter (tex induktansfria motstånd och polypropylenkondningar) som är dyra utan att ge något mervärde i prestanda.
Om svaret är Nej så skulle jag vilja ha svar på om det finns mätningar eller blindtester som påvisar att en dyrare komponent inte ger något mervärde, vilket automatiskt skulle idiotförklarar resten av världens högtalartillverkare.
frebo skrev:Trådlindade motstånd har väl aldrig varit bra pga just att de är lindade som en spole = induktans = dåligt!
frebo skrev:Hej och tack för alla svar.
Ser att det sitter "dyrare"/(bättre?) kondningar i pi60 filtret än i piP (svar på min första fråga). Detta borde väl innebära att det finns en förbättringspotential i att uppgradera filterkomponenterna i piP (IÖ har på något ställe skrivit att det sitter DYRARE komponenter i piPs, undra varför:-)
Trådlindade motstånd har väl aldrig varit bra pga just att de är lindade som en spole = induktans = dåligt!
/Fredrik
frebo skrev:Hej och tack för alla svar.
Ser att det sitter "dyrare"/(bättre?) kondningar i pi60 filtret än i piP (svar på min första fråga). Detta borde väl innebära att det finns en förbättringspotential i att uppgradera filterkomponenterna i piP (IÖ har på något ställe skrivit att det sitter DYRARE komponenter i piPs, undra varför:-)
Naqref™ skrev:BTW: Så här ser filtret ut i pi60:
Bild från Almen
Argh, jag undrade när den kommentaren skulle komma.Morello skrev:Humm, jag har sett snyggare montering av filter.
frebo skrev:Finns det någon vänlig själ som kan lägga upp en bild på filtret till piPs
phon skrev:Så här ser mina piPs-filter ut. Alltså, typ som en spole, några motstånd och kondingar.
mike34 skrev:
eehh, knuffar inte den där konstruktionen ganska bra på skumkudden där bak ?
För spolen ska limmas bak på magneten som vanligt va ?
Naqref™ skrev:BTW: Så här ser filtret ut i pi60:
Bild från Almen
phon skrev:Så här ser mina piPs-filter ut. Alltså, typ som en spole, några motstånd och kondingar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster