Missljud ifrån ett baselement

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-26 13:48

ollebolle skrev:
Men om man har skurit bort det, hur får man sedan fit det igen snyggt? Lim? Blir det bra sen? Måste man köpa ett nytt dammskydd sen?

Ja lim. Samma dammskydd. Det blir bra, men kanske inte snyggt.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-07-26 20:07

ollebolle skrev:Tack för svaren! Jag ska fundera på om jag vågar ta bort dammskyddet...
Men om man har skurit bort det, hur får man sedan fit det igen snyggt? Lim? Blir det bra sen? Måste man köpa ett nytt dammskydd sen?

Upprepar mig lite: :wink:
"Ibland går det att få loss dustcapen i själva limfogen, då behöver den inte gå sönder och man kan limma dit den igen utan att det syns"

Alltså: testa lite försiktigt om du kan försöka få den att släppa i limfogen innan du skär sönder den, nåt ganska spetsigt men ej vasst kanske kan funka som verktyg (kan vara spännande att använda verktyg av järn om man kommer nära magneten, har dödat ett par band till banddiskanter på detta sätt...)

Som tur är går formodligen inte elementet så högt upp i frekvens i högtalaren så då är det inte lika noga med dustcapen som det kan vara i t.ex. ett mellanregister.

edit: fast om det är nåt metallskräp så kanske det är troligare att det är på utsidan av talspolen då det är öppet där, kanske du kan ta nån tunn plastremsa från utsidan under spidern och försöka få ner i magnetgapet..?.. (svårt att komma med bra idéer... man kanske skulle kunna höra om det tar i på utsidan av talspolen mot trådvarven eller om det tar i på insidan där talspolen är ganska slät om man rör på konen sakta och lyssnar)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-07-26 21:04

Om man trycker in konen lite så börjar det skrapa först när konen har gått in ganska djupt. Så spelar man sinussvep med låg volym så hörs det inte...
Men efter kanske knappt halva slaglängden så skrapar det lite...

Tack för tipsen! Det uppskattas verkligen!

Edit: Jag ska ta och bestämma mig för vilken åtgärd jag ska vidta! Det blev faktiskt bättre sist när jag blåste med tryckluft. Just nu är jag lite bortrest ifrån mina högtalare men jag kommer hem på lördag, och ska fortsätta att klura då 8)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2007-07-28 23:36

Hmmm...jag har exakt samma problem, fast med en subwoofer. Kanske man ska ta och kolla så det inte ligger några sladdar som tar i elementet.

Första inlägget här.

Robban

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-29 00:21

Välkommen!

Ja, kolla först allt enkelt. Kablar eller annat som ligger emot. Sedan elementet självt.

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2007-07-30 08:44

phon skrev:Välkommen!

Ja, kolla först allt enkelt. Kablar eller annat som ligger emot. Sedan elementet självt.

Tackar!
Från lyssningsplatsen hör jag inte detta. Sätter jag örat intill elementet hör jag "prasslet". Eftersom jag är lika teknisk som en daggmask, vågar jag mig på att skruva loss elementet? Efter strömmen är avslagen, naturligtvis..he he.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-30 09:02

Är det själva högtalarelementet som prasslar? Det kan ju vara förstärkaren också, eller nåt annat. (anslutningar, försteg, vadsomhelst)

Jag menar, prasslet kan ju finnas i signalen som elementet matas med, då skall det ju höras om elementet är helt.

Service = Skilj upp det du har i två delar, lokalisera felet till den ena delen, loopa tillbaks till service igen .... :)

Efter några varv i loopen har du ringat in felet till en lagom hanterbart stor del. Lite tur underlättar alltid.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-30 09:02

Frågan är om det är meningsfullt om du inte hör det när du spelar ;)

Att skruva loss elementet handlar mer om försiktighet än teknisk kompetens. Många äro de som erfarit känslan at att köra en skruvmejsel genom ett membran, eller får lådan lite förstörd. Försiktighet är ledordet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-30 09:25

OT.
Den här trådens titel/rubrik tycker jag passar som namn på en CD med modern dans/populär-musik.

"Missljud ifrån ett baselement"

/

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-30 09:28

Precis koppen. Jag skulle snarare tro att det prasslar om signalen i sig själv, inte att själva elementet är trasigt. Det är antagligen helt alltihop, man får leva med det.

Det prasslar om mina subbar också om man lyssnar nära och har bra med volym pådraget. NAD 7x3-serien. Dom prasslar allihop på subutgången, brummar också för den delen. Och brusar.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-07-30 14:38

Jag har upptäckt en mysko sak... Jag har skruvat bort elementet och undersökt det flera gånger. Då har jag tryckt in och ut konen samt försökt att blåsa rent med tryckluft.
Efter dessa underhåll har skrapet antingen ökat eller minskat.
Ibland är det knappt störande men ibland är det högt.

Igår plockade jag iallafall bort dammskuddet! Det gick riktigt smidigt...

Såhär ser det ut:
Bild
Bild
Det ligger en skugga som gör att det ser ut som att det är en stor luftspalt mellan talspolen och magneten i centrum, men egentligen är luftspalten mycket liten. Det är precis så att man kan sticka ner en pappersremsa.
På ena sidan går pappret ganska lätt, men på andra sidan fastnar pappersremsan så att man får tvinga den igenom.
Jag tror att antingen är talspolen stukad, eller så sitter det något skräp som gör att pappret går trögt igenom. Jag har blåst massor med tryckluft igenom, men det hjälper inte, så det är nog inget skräp...
Min gissning är att talspolen är stukad :?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-30 14:46

Att skrapet ändrar sig efter misshandel tycker jag tyder på en grad av något slag, dvs. metall. Den kan flytta på sig beroende på misshandeln. Tryckluft rår inte på den. Magnetstyrkan är enorm i spåret. Möjligen kan graden flytta sig, men inte släppa och blåsa med ut. Prova maskeringstape. Tumma lite på den så att fästförmågan minskar lite om den verkar vilja fastna i spåret .

Det kanske är en synvilla, men verkar inte röret felcentrerat i förhållande till mittpolen?
Senast redigerad av Flint 2007-07-30 14:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2007-07-30 14:47

OBS! Detta kan förstöra mer än tillföra... vad vet jag...

kan det vara att magneten tappat limmningen? jag har ett par carlsson od11:or som hade fått sig en rejäl smäll (det gick inte ens att tryck in konen) men efter att jag märkt att magneten var lös så knackade jag helt enkelt dit den på plats (går jättebra då dustcapen är borta)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-30 14:49

Ivil
Om limmet har släppt blir det tvärstumt. Stora krafter här.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2007-07-30 14:56

jag spelar faktiskt (galet nog?) på od11:orna utan lim...funkar

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-07-30 14:59

Det är en skuga som gör att det ser extremt felcentrerat ut...

När jag tittar efter så ser jag att mitt element är lite felcentrerat...
Det är större glipa på ett ställe, och mitt emot är det riktigt trångt. Det är där som pappret går trögt...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-07-30 19:16

ollebolle skrev:Det är en skuga som gör att det ser extremt felcentrerat ut...

När jag tittar efter så ser jag att mitt element är lite felcentrerat...
Det är större glipa på ett ställe, och mitt emot är det riktigt trångt. Det är där som pappret går trögt...

lite fånigt kanske men prova och vänd den sidan som är trängre nedåt och se om det blir bättre. kanske är spidern lite trött och den orkar inte centrera spolen längre. isf kan det ju kanske lösas genom att hänga den sida där det är mindre spalt nedåt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-07-30 19:26

Nja, spidern mår finfint och håller spolen med järngrepp!
Den glappar inte alls i sidled...

Tack för tipset ändå!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-30 23:26

Då är felet hittat i alla fall. :)

Jag skulle gissa på en av två saker. Antingen är elementet slarvigt byggt, eller också har det hängt ner sig för att materialet är för dåligt.

Prova som sagt att vända det. Nu går elementen inte att vända hursomhelst, dom är lite osymmetriska på framsidan.

Det du kan göra är att skifta över- och under-elementet på den högtalaren som skrapar, då blir det automatiskt vänt.

Alternativ, om du är ännu modigare än alldeles nyss, är att skrynkla till spidern på nåt genialiskt sätt .... :) Så att elementet blir bättre då .....

Eller om du ändå tror på att spolen har flyttat sig, tvinga ner ett papper som räcker runt om och går trögt i. Rör sedan konen ut-in med pappret sittandes kvar.

1947

Inläggav 1947 » 2007-07-31 21:11

Det där ser ut precis som om elementspolen har blivit överhettad. Det är då bara att byta element eller om det finns någon firma som renoverar element som kan fixa det.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-07-31 21:19

Hur ser du att spolen har blivit överhettad?
Jag kan se en del av spolen ifrån sidan, och det ser bra ut. Inte brännt alls.

Jag har ringt till två elementfirmor. Ingen renoverar B&W. Man måste gå genom b&w:s support...

Tack iallafall för tipset!

1947

Inläggav 1947 » 2007-07-31 21:37

Bobinen som talspolen är lindad på brukar oftast bli deformerad och brunbränd på det ställe den är deformerad. Tråden behöver inte vara skadad men kan vara det på baksidan in mot bobinen. Har plockat sönder några element som blivit sönderspelade. Det är vanligt att de skrapar när man trycker in konen.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-31 23:26

Den nedersta basen var det ja.

Skifta så ett den kommer överst på samma låda istället.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-09-04 21:17

ollebolle skrev:Hur ser du att spolen har blivit överhettad?
Jag kan se en del av spolen ifrån sidan, och det ser bra ut. Inte brännt alls.

Jag har ringt till två elementfirmor. Ingen renoverar B&W. Man måste gå genom b&w:s support...

Tack iallafall för tipset!
Hej,klipp till en plastbit av en petflaska ock gnugga runt med tills det börjar gå lättare få se,gjorde det med en bas för inte så länge sen ock den spelar hur bra som helst nu.Provade med papper först men det var ingen hit för papperet vek sig bara.Mvh.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-09-05 17:37

Tack för tipset zapanasta!

Mellanrummet är så otroligt tight så att det inte går att få emellan mer än en pappersbit! Papper är max vad som går!

Det som händer just nu är att jag har alldeles för många diy-projekt på g (ej hifi) och så jobbar jag... Så jag har inte tänkt så mycket på detta problem senaste tiden...
Men jag ska överväga om jag kan fixa elementet själv, eller om jag ska köpa ett nytt. Hifiklubben säljer nya för 3500kr, och det är svindyrt, javisst! Men jag tycker om högtalarna och jag tycker nog att de är värda en ny bas...

Fast nu ska jag fortsätta att fundera lite :) tills jag får en idé :idea:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-09-05 18:24

Bytte du plats på basarna nån gång? Övre => undre och tvärtom?

Det kanske räcker, då hänger ju konerna ner sig åt "andra hållet" mot tidigare.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-09-05 18:29

Japp! Men det hjälpte tyvärr inte... Jag har spelat så nu i några veckor...

Men det kunde ha funkat 8)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-09-05 18:38

Hej,kan meddela att min bas börjat spöka igen på låg volym,spelar man väldigt lågt så skorrar den liksom men när man spelar lite högre hörs det inte.Gnuggat med plastbitar osv men nu får jag inte bort ljudet.Duttar man på basen med fingret låter det drrrr.Omkoning nästa skulle jag tro.Förmodligen är talspolen demolerad för han jag köpte dom av hade bytt diskanter i båda lådorna för ca 5 år sen.Så dom har nog blivit utsatta för en kväll med hög volym eller liknande.Mvh.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-09-05 18:40

Jag känner igen det du beskriver... Missljudets styrka varierar lite. Ibland hörs det inte alls! Ibland hörs det mycket :?

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-09-05 18:48

Flint skrev:OT.
Den här trådens titel/rubrik tycker jag passar som namn på en CD med modern dans/populär-musik.

"Missljud ifrån ett baselement"

/

:P :P :P
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum