av Bebop » 2004-05-27 23:40
Ett sådant engagemang ... Jag blir impad.
Jag har gjort det stora misstaget att ympa in en Siltech LS-110 högtalarkabel för ca 55.000. Dessa fick mina tidigare Elementa att framstå som en krackelerad metrev. Något köp var aldrig aktuellt, men jag ville höra hur det lät, och det lät fantastiskt bra. Trots hög volym kändes det inte högt, allt blev lugn, ljudbilden bredare och djupare. Den kändes också behagligare i alla register och den som påstår att Siltech är vass tror jag inte på.
Det var inte lätt att vänja sig tillbaka till Elementan efter detta, så jag provade Siltechs New York som mer liknar en vanlig elkabel. Till min stora glädje visade det sig att den har i stort sett samma ljudbild. Skillnad är det fortfarande, men jag hävdar att den är mycket liten och jag är tämligen säker på att de flesta skulle gå bet på vilken som är "bäst" vid en AB-lyssning. Dessutom kostar New York "bara" ca 6.000:-
För mig är det så att dessa nya kablar med helt ny teknik har tagit ett steg framåt i alla sina kablar versus säg 5-6 år gamla lösningar. Jag har tidigare förkastat van den Hul, PAD's signalkablar, MIT och Monsters. Jag tyckte då att de var bra, men mot Siltech har de inte en skugga. Jag har nu Siltech hela vägen. Om man nu inte har råd med SQ-28, så kommer man väldigt långt med New York eller Paris. Ljudkaraktären är densamma som i Classic Serien
Jag startar med att bestämma mig för om jag vill ha en lågregisterfrämjande kabel, neutral eller mer analytisk. Med den anläggning jag har så har jag sökt efter en neutral kabel eftersom det är vad mina prylar strävar efter och stämmer med mitt ideal. Vilka som är varma, kalla eller netrala kan man läsa sig till i tyska Stereoplays sammanställning. Man kan ha delade meningar om rangordningen dom gör men varmt, kallt, neutralt kan man lita på.