Har du seriöst utvärderat dyrkablage hemma?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du seriöst utvärderat dyrkablage hemma?

Ja
50
39%
Nej
79
61%

Antal röster : 129

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-05-26 20:45

Ranefjord skrev:Rydberg: Kan inte du ta o låna hem ett par Siltech classic 28 signalisar och ge mig ett uttalande? ;) Jag är nämligen rätt sugen på att slå till på dem sen. Du är väl trots allt en av dem här som har störst kabelerfarenheter.
Ja tyvärr blir det nog svårt att låna hem Siltech då det inte finns någon handlar i närheten som har dem :cry: Har varit lite intresserad av deras kablar men aldrig haft möjligheten att testa dem.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-05-26 21:03

Kul att det finns folk som kan lägga prestigen åt sidan! Blir intressant att höra om blindtestet, hur det än går.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-05-26 21:06

Synd att det aldrig blev av under våren att jag åkte ner. Jag har fått lite andra prioriteringar i livet så det kommer inte bli så mycket mer HiFi-tester för mig framöver.

På gott och ont.

T

Bebop

Inläggav Bebop » 2004-05-27 23:40

Ett sådant engagemang ... Jag blir impad.

Jag har gjort det stora misstaget att ympa in en Siltech LS-110 högtalarkabel för ca 55.000. Dessa fick mina tidigare Elementa att framstå som en krackelerad metrev. Något köp var aldrig aktuellt, men jag ville höra hur det lät, och det lät fantastiskt bra. Trots hög volym kändes det inte högt, allt blev lugn, ljudbilden bredare och djupare. Den kändes också behagligare i alla register och den som påstår att Siltech är vass tror jag inte på.

Det var inte lätt att vänja sig tillbaka till Elementan efter detta, så jag provade Siltechs New York som mer liknar en vanlig elkabel. Till min stora glädje visade det sig att den har i stort sett samma ljudbild. Skillnad är det fortfarande, men jag hävdar att den är mycket liten och jag är tämligen säker på att de flesta skulle gå bet på vilken som är "bäst" vid en AB-lyssning. Dessutom kostar New York "bara" ca 6.000:-

För mig är det så att dessa nya kablar med helt ny teknik har tagit ett steg framåt i alla sina kablar versus säg 5-6 år gamla lösningar. Jag har tidigare förkastat van den Hul, PAD's signalkablar, MIT och Monsters. Jag tyckte då att de var bra, men mot Siltech har de inte en skugga. Jag har nu Siltech hela vägen. Om man nu inte har råd med SQ-28, så kommer man väldigt långt med New York eller Paris. Ljudkaraktären är densamma som i Classic Serien

Jag startar med att bestämma mig för om jag vill ha en lågregisterfrämjande kabel, neutral eller mer analytisk. Med den anläggning jag har så har jag sökt efter en neutral kabel eftersom det är vad mina prylar strävar efter och stämmer med mitt ideal. Vilka som är varma, kalla eller netrala kan man läsa sig till i tyska Stereoplays sammanställning. Man kan ha delade meningar om rangordningen dom gör men varmt, kallt, neutralt kan man lita på.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-05-29 00:43

[Vilka som är varma, kalla eller netrala kan man läsa sig till i tyska Stereoplays sammanställning. Man kan ha delade meningar om rangordningen dom gör men varmt, kallt, neutralt kan man lita på.

Att lita på en hifitidning är det sista man skall göra.
Hur står det egentligen till med det kritiska förhållningssättet till hifipressen? 8O

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-05-29 01:10

lågregisterfrämjande kabel
Vad är det?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-29 10:36

Martin skrev:
lågregisterfrämjande kabel
Vad är det?

En kabel som, likt alla kablar jag sett, har full nivå till DC. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

matson

Inläggav matson » 2004-05-29 10:52

Nja, man får väl ändå tänka sig att kabeln skall anslutas till en högtalare? Då påverkar ju kabeln helt klart det nedre registret(elementets Qts). Rapporter om att "med kabeln X så gick högtalaren en oktav djupare i basen" kan man däremot avfärda som BS. 8)

Gud vad trött jag är på kablar och inte minst kabelnasare, när jag tänker efter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-29 10:57

Ok, jag trodde det gällde signalkablar. Å andra sidan är det extremt lätt att göra en analys av hur en kabel fungerar i basregistret, eftersom det som påverkar vid låga frekvenser är kabeln serie-resistans. Varken kapacitans eller induktans ger sig till känna i basen. Det krävs ganska extrema dimensioneringar för att åstakomma en skillnad i detta fall. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-29 11:03

Attack: Jag är oxo mycket imponerad av Siltech. :) Jag längtar tills det blir dags att lyssna hos dig igen! Du hade ju bytt ut en Purist signalkabel till en siltech sedan sist om jag förstått det rätt? Och siltechs signalkablar... jag gillar dem skarpt. :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Bebop

Inläggav Bebop » 2004-05-29 12:23

Morello skrev: Varken kapacitans eller induktans ger sig till känna i basen. Det krävs ganska extrema dimensioneringar för att åstakomma en skillnad i detta fall. 8)

En humla kan heller inte flyga. Jag ger fullständigt tusan i alla möjliga och omöjliga tekniska förklaringar. Örat får bestämma och är det skillnad så hör man det, sedan får plånboken och offerviljan bestämma.

Vad gäller hifitidingars trovärdighet, så håller jag med att det bara är en röst i luften, men vad gäller Stereoplays indelning i ljus, mörk, neutral, så har jag fullt förtroende. Den klassificeringen hävdar jag är objektiv. Däremot betygsättningen i ljudkvaliteten, så är den naturligtvis högst subjektiv.

Jag dras till allt som gör livet angenämare att leva, vilket inkluderar kablar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-29 12:44

Humlan kan flyga och några vetenskapliga studier har aldrig indikerat något annat. Dogmen du tar upp, dyker ofta upp när fysikens lagar skall förkastas av extremsubjekivister. :lol:

Ska du inte ta upp dogmen om att jorden är platt också? Den tillhör nämligen samma kategori av nonsens 8O
-Innehar F-skattsedel-

Bebop

Inläggav Bebop » 2004-05-29 20:52

Emedan formelsökarna söker svaret på frågan :? njuter jag av det mina sinnen förnimmer. Sinnena söker inte svar på frågan varför, de bara registrerar och konstatera att något är som det är och gör (vissa) av oss glada :D och lyckliga :P

På mostvarande sätt påstår ibland vetenskapet att något är bra, men sinnena uppfattar inte det så. Då blir det inget avtal.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-29 20:57

Attack skrev:På mostvarande sätt påstår ibland vetenskapet att något är bra, men sinnena uppfattar inte det så. Då blir det inget avtal.

Det tror jag vi alla tycker (även om jag misstänker att de naturligt kristiska forskarna uppmärkssammar detta och strävsamt som en myrkoloni letar vidare på varför det inte är så). :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-05-29 21:00

Attack skrev:Sinnena söker inte svar på frågan varför, de bara registrerar och konstatera att något är som det är

Sinnena ihop med hjärnan är dock väldigt bra på att hitta på saker så det är inte säkert att det man upplever är registrerat från början.... :) Fast det gör ju egentligen inget om man inte är intresserad av hur saker funkar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-29 21:06

Attack skrev:Emedan formelsökarna söker svaret på frågan :? njuter jag av det mina sinnen förnimmer. Sinnena söker inte svar på frågan varför, de bara registrerar och konstatera att något är som det är och gör (vissa) av oss glada :D och lyckliga :P

På mostvarande sätt påstår ibland vetenskapet att något är bra, men sinnena uppfattar inte det så. Då blir det inget avtal.

Det finns få saker som är sån fröjd för sinnena som en vacker formel. Jag tror nästan att en sån kan få mig att tro att det låter bra. Precis som en fet prislapp tilltalar andra.

Det är ungefär det här som är pudelns kärna för mig. Om man inkluderar bivillkor i bedömningen av en kabel, som utseende, prislapp, induktans, resistans, hållbarhet eller renhetsgrad i kopparn och låter det ingå i bedömningen av kabelns kvalitet, så säger det väldigt lite om hur ljudet egentligen är. Det är det som är så genialt med blindtest, man får veta hur ljudet påverkar perceptionen inget annat. Synd bara att de är så jobbiga att göra...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-05-29 21:10

Visst kan man lita på sina sinnen, kolla bra de här roliga ringarna.

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-29 21:14

Svante skrev:Det finns få saker som är sån fröjd för sinnena som en vacker formel. Jag tror nästan att en sån kan få mig att tro att det låter bra. Precis som en fet prislapp tilltalar andra.

Nu är vi ute och tassar i OT-landet men jag håller med. Har man ställt upp formler som ska beskriva en ny situation och där man använder sig av formler som beskriver 'gamla' och de stämmer så inser man något som inte går att beskriva. Det kan säkert göra att man litar lite för mycket till dessa grundstrukturer men så länge det finns en skepsis mot dem och en ny glädje varje gång de fungerar trots att det är en ny situation så tror jag att det går bra. :) Själv brukar jag tappa hakan lite då och då när det stämmer och det befrämjar inte eventuell nedstämdhet speciellt mycket! :wink:

Det är ungefär det här som är pudelns kärna för mig. Om man inkluderar bivillkor i bedömningen av en kabel, som utseende, prislapp, induktans, resistans, hållbarhet eller renhetsgrad i kopparn och låter det ingå i bedömningen av kabelns kvalitet, så säger det väldigt lite om hur ljudet egentligen är. Det är det som är så genialt med blindtest, man får veta hur ljudet påverkar perceptionen inget annat. Synd bara att de är så jobbiga att göra...

Håller med. Blindtest är mycket jobbigare att göra än mätningar som oxå är jobbiga. Hade det funnnits någon automatiserad process så hade jag gärna använt mig av den!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-29 21:20

Naqref skrev:Håller med. Blindtest är mycket jobbigare att göra än mätningar som oxå är jobbiga. Hade det funnnits någon automatiserad process så hade jag gärna använt mig av den!

Mmm, man skulle ha oppfinnarjockes medhjälpare till att springa bakom stereon och byta kablar. Han kunde dessutom säkert programmeras att göra slumpvisa byten, och hålla rätt på sadistiken. Tänk att bara sitta i soffan och få det fixat!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-05-29 22:36

Kan någon rekommendera en lågregisterfrämjande signalkabel åt mig. jag vill ha en 3dB höjning mellan 20 och 40 Hz, rent subjektivt alltså. Den ska såklart mäta rakt men det ska bara höras som att kabeln höjer basen. :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-29 22:48

Bygges genom att gömma ett motstånd á 4 ohm i parallell med spole på 16 mH i ena kontakten, ordnat så att de hamnar i serie med högtalaren. Givetvis skall kabeln mätas utan last. :lol:

Bebop

Inläggav Bebop » 2004-05-30 11:59

Utifrån de mätningar som gjorts av tyska Stereoplay, borde t.ex. följande kablar vara intressanta att lyssna på. De ligger i den gruppen som Stereoplay katalogiserar som "varma och basstarka":
(pris per meter i €uro)

Audioquest G-snake 45€
Van den Hul The Source Hybrid 80€
Wire World Oasis III+ 105€
Wire World Atlantis III+ 125€
Audioquest Coral 180€
Transparent Music Link 230€
Wire World Polaris III+ 520€
Oehlbach XXL Series 100 350€
Transparent Music Link Plus 390€
Transparent Music Link Super 770€
Transparent Music Link Ultra 1.300€

I senaste numret går de igenom Transparent kablarna. Den de anser mest köpvärd av dessa anser dom Music Link Plus vara. För er som också söker frågan på varför, så finns också labrapporten med. För "Plus" får vi följande värden (mätta vi 1 kHz):

Serieinduktivitet (Ls): 10,1 uH/m
Seriemotstånd (Rs): 51,5 mohm/m
Parallellkapacitans (Cp): 1205 pF/m
Parallellavledning (?) (Gp): 0,017 uS/m
Kabelimpedans (Z): 91,7 ohm

(Eftersom jag inte är fullt bevandrad i tekniken, så är översättningarna kanske något galna. Har t.ex. aldrig hört termen "parallellavledning" (parallelableitung), men ni som gräver djupare än jag i detta, vet säkert vad som avses.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-05-30 13:03

Alla de mätvärdena ska givetvis ställas i proportion till den last som kopplas efter kabeln på normalt minst 10kohm och utimpedansen på runt 0-50ohm. Jag orkar inte räkna på det just nu men dämpningen handlar säkert om lägre än 0,1dB vid alla hörbara frekvenser i de flesta fall.

Vad är det som gör att den är "basstark" i så fall?

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-05-30 13:16

Svante:
Han kunde dessutom säkert programmeras att göra slumpvisa byten, och hålla rätt på sadistiken. Tänk att bara sitta i soffan och få det fixat!

Var det här med sadistiken medvetet? Genialt i så fall!
Dimitri
edit:
och var det inte medvetet så var det genialt iaf

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-30 14:33

Martin skrev:Alla de mätvärdena ska givetvis ställas i proportion till den last som kopplas efter kabeln på normalt minst 10kohm och utimpedansen på runt 0-50ohm. Jag orkar inte räkna på det just nu men dämpningen handlar säkert om lägre än 0,1dB vid alla hörbara frekvenser i de flesta fall.

Jag tänkte högtalarkabel, med en last på 8 ohm. Fast det kanske var lågnivåkabel det gällde.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-30 14:35

dimitri skrev:Svante:
Han kunde dessutom säkert programmeras att göra slumpvisa byten, och hålla rätt på sadistiken. Tänk att bara sitta i soffan och få det fixat!

Var det här med sadistiken medvetet? Genialt i så fall!
Dimitri
edit:
och var det inte medvetet så var det genialt iaf

Hoppsan! :roll: Skrev jag så nu igen...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-05-30 21:07

Svante skrev:
Martin skrev:Alla de mätvärdena ska givetvis ställas i proportion till den last som kopplas efter kabeln på normalt minst 10kohm och utimpedansen på runt 0-50ohm. Jag orkar inte räkna på det just nu men dämpningen handlar säkert om lägre än 0,1dB vid alla hörbara frekvenser i de flesta fall.

Jag tänkte högtalarkabel, med en last på 8 ohm. Fast det kanske var lågnivåkabel det gällde.

Nej, jag menade Attacks signalkabelrekommendation. Förstod att det var högtalarkabel du pratade om, men frågan är hur man gömmer en 16mH spole i en högtalarkabel?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-30 21:40

Martin skrev:
Svante skrev:

Nej, jag menade Attacks signalkabelrekommendation. Förstod att det var högtalarkabel du pratade om, men frågan är hur man gömmer en 16mH spole i en högtalarkabel?

Jo, lite skoj var det nog... :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-31 00:27

1200 pF/m för en signalkabel är våldsamt mycket. :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-05-31 00:44

Jo, men vad blir det för dämpning. Räknar jag rätt nu:
Jag antar att Cp bidrar med den överlägset största dämpningen och att ut-/inimpedanserna är sämsta rimliga.

Xc = 1/(2*Pi*20000*1205*10^-12) = 6604 ohm

Z = Xc//Zin = 6604*10000/(6604+10000) = 3977 ohm

D = 20*log(3977/(3977+50)) = -0,11dB vid 20kHz

uuuh vad varmt det måste låta. :roll:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi