Om artikeln om Carlssonträffen i Trollhättan.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Om artikeln om Carlssonträffen i Trollhättan.

Inläggav Naqref » 2004-05-29 15:41

Ni missar väl inte Vee-Eights o Tux reportage från Trollhättan? :)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =0&thold=0
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-05-29 16:39

Oj, det räcker med att några stycken renoverar oa2212 för att peerless årsbudget skall gå ihop... :wink:

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-05-29 20:24

Nuu vet vi varför peerless lagret kommer att ta slut, alla renoverar sina gamla OA2212 :wink:

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-05-29 22:43

Skulle vara kul att vet vad Timbre tyckte........

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2004-05-30 11:06

Timbre har skrivit lite om detta i denna tråd...

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=572

/Stefan

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-05-30 14:04

Dimitri:

Lite svårt att avgöra, han for ju omkring med kameran i högsta hugg och fotade, hela tiden med litet fnittrande i mungipan. :lol:

Nej, skämt åsido, så fick jag intrycket att han var såld på carlsson sedan innan. 8) Vilket jag kan förstå... :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-30 16:17

Jag funderar på att skaffa ett par 70-talare till min mor o hennes man! :)

Vee-Eight! Trevlig artikel! :) Snart dags att uppgradera dina 51or? ;)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-05-30 16:21

Det där OA, har det med alla diskanter att göra ?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-05-31 01:13

DIYamps:

Nja, OA står för OrthoAkustisk högtalarprincip. I korta slängar innebär det att högtalarens konstruktion använder sig av rummet för spridningen. Effekten blir att högtalaren försvinner, dvs man kan inte peka vart ljudet kommer ifrån, väggen bakom tycks också försvinna. Kort och gott så ger de en enorm rumslig känsla till ljudet. Rumsinformationen blir mkt tydlig. Live-inspelningar är ju idealiska.

Vanliga högtalare spelar ju mot rummet, dvs idealisk uppställning är ju utomhus, utan väggar och tak. OA-högtalare måste ha sidoväggar, bakvägg och tak för att de skall fungera som de skall. Detta var Stig Carlssons affärsidé: att tillverka högtalare som passar i ett normalt hem. Om man nu anser att absorbenter, tubetraps, högafflar och spridande paneler inte är ett normalt inslag i ett "normalt" hem. 8O :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-05-31 10:48

Hmmm Stig visste vad han gjorde låter det som, i mitt rum skulle inte en carlssonhögtalare fungera :(

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-05-31 11:22

"Hmmm Stig visste vad han gjorde låter det som, i mitt rum skulle inte en carlssonhögtalare fungera"

Saknar du väggar och tak? :D

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-05-31 11:24

nej men en riktig carlssonplacering är omöjlig i mitt rum eftersom alla hörn e upptagna + att jag har snetak.

Användarvisningsbild
blomstret

Inläggav blomstret » 2004-05-31 12:28

Carlssonhögtalare skall inte placeras i hörn, men däremot mot en bakvägg. Som bekant höjs basen med några db om man placerar dem vid en vägg. Placerar man dem mycket nära två väggar, så ökar basen ytterligare något. Stig konstruerade högtalarena så att de skall ge en helt rak tonkurva i lyssningsrummet, dvs hans filter tar hänsyn till att högtalaren står nära en (1) vägg. Petar man in dem i hörnet så blir tonkurvan därför felaktig med för hög bas.

I 80- och 90-talarrna (OA50, 51, 52 och 58), som bara har ett diskantelement har han dessutom monterat dämpmtrl mot denna enda bakvägg. Syftet är att dämpa ut alla mellan- och hög-frekventa reflektioner. Mtrlet dämpar däremot inte basfrekvenserna. Effekten blir alltså en högtalare som effektivt filtrerar bort alla störande reflektioner, dvs mellanregister och diskant blir extremt rena. Placeras de i hör så tillför man alltså en del störningar i de högre frekvenserna eftersom den extra väggen saknar dämpmtrl (vilket man ju kan tillföra själv förståss)

70-talarna hanterar basen på samma sätt, men har inte samma fina kontruktion för att dämpa ut reflexerna i diskanten. Där är principen faktiskt den motsatta. Med diskanter pekande åt både lysnaren och mot väggen skapas en mängt reflexer som ger en känsla av djup och livekänsla åt även torra studio-produktioner.

OBservera att dessa akustiska fenomen gäller alla högtalare. Nära en vägg så ökar basen samtidigt som mellanregister och diskanten blir "blurriga". Men konstruktörerna har sällan gjort något åt saken annat än rekommenderat oss att ställa högtalarna långt från väggen, vilket ju sällan går i vanliga vardagsrum. Därför är vi vana att lyssna på musik med för hög bas och blurrig diskant. Många som aldrig lyssnat på carlsson-högtalare tycker följdaktligen att de har för klen bas och för vass diskant.

Nagref har simulerat detta med grafer i en tekniktråd om OA-teknologi.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=2652

Stefan
Live long and prosper!
--------------------------
Mina högtalare: Ekfanerade OA12:3

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-05-31 12:34

Man behöver eg inte sidoväggar, man kan klara sig med att ha en någorlunda fri vägg som de står emot. Jag har inte sidoväggar där jag har dem i min lägenhet, och det låter förträffligt.
- Carlsson Illuminati -

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-05-31 12:35

Fan! Är det ingen här på forumet som bor i härnösand och äger carlssonhögtalare :?: :?: :?:

Återgå till Generellt om hifi