Stort å imponerande eller smått å osynligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-01 13:44

phloam skrev:Problemet är väl att det finns för mycket amatörmässig "teknikerdesign"* inom hifi, för många konventioner om hur det "ska" se ut för att attrahera hifi-folk.

Jag upplever snarare att problemet är att det finns för mycket (superotekniska) formgivare och för lite riktiga industridesigners!

På 50 - 60-talen va det mycket bättre därvidlag. Då formgavs de flesta apparater för det mesta av tekniker (med formkänsla).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-01 13:47

phloam skrev:Lägg märke till hur naturligt det talas om "lådor". Självklart måste det vara lådor. Lådor staplade på lådor. Razz

Ja, det är en intressant iaktagelse. Om man talar om möbler och andra saker och rum tex så tänker man ju i längd, bredd höjd. Man vill att de ska få plats i ett rätblock i tanken.

Ett bord tex säger man ju inte att maximala/minimala radien är si och så utan man passar in den i en rektangel, längd och bredd. Ett enkelt sätt att tänka på, det blir för komplext om man börjar tänka på hur mycket plats en barbapappa tar brevid en juccapalm.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-08-01 14:04

IngOehman skrev:[...] (det vill säga en ljudeffektnivå säkert 1 miljon gånger större än ni hade).

Nu blir jag konfunderad. Kan en nivå vara större?

IngOehman skrev:[...] I hemmabiografen kan man ju inte blunda om man vill se filmen.

Det kan man förstås inte i bortabiografen heller (om man vill se filmen). ;)

Ing. Öhman skrev:*Tycker de flesta elektronikapparater har FÖRFÄRLIGT dålig ergonomi. Ibland känns det som om designers bara kan se med ögonen, men inte med händerna. :?

Håller med.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-01 14:25

IngOehman skrev:På 50 - 60-talen va det mycket bättre därvidlag. Då formgavs de flesta apparater för det mesta av tekniker (med formkänsla).

Det kanske var förvånansvärt bra, men å andra sidan så kanske många konventioner grundlades, sådana som vi ser än idag. Alla kanske inte var av godo :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-01 14:49

Nattlorden skrev:Flytta samma basar till friheten i ett rum och det fladdrar inget att tala om längre...

DEtta är ren bullshit.

Min bror hade 2st stroker 18" i sin lägenhet med bilsteg och batterier och allt som vat löst i rummet skakade samt saker som tavlor i grannens läghenhet ramlade ner. 8)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-08-01 14:52

meanmachine skrev:
Nattlorden skrev:Flytta samma basar till friheten i ett rum och det fladdrar inget att tala om längre...

DEtta är ren bullshit.

Min bror hade 2st stroker 18" i sin lägenhet med bilsteg och batterier och allt som vat löst i rummet skakade samt saker som tavlor i grannens läghenhet ramlade ner. 8)

Jo... du blandar ihop lufttryck och stomburna vibrationer.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-01 14:56

OK... Möjligt. :) Det rör på sig iaf och när då någon påstår att jag ljuger blir jag lite less eftersom jag inte är tonåring längre.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-08-01 15:00

meanmachine skrev:OK... Möjligt. :) Det rör på sig iaf och när då någon påstår att jag ljuger blir jag lite less eftersom jag inte är tonåring längre.

Att du påstår att det rör på sig är inget att betvivla direkt, men att det är pga luftrörelser är en helt annan femma och det är den som synats i sömmarna.

Huvudsaken är att det blir rätt i slutändan så. :)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-08-01 15:06

Tryckvågen från en sopsäck fylld med väl blandad svetsgas skulle nog kunna få er att flytta ett par dm om den detonerade inom ett par meter, men det är ingen upplevelse man vill vara med om, har varit inom 10m från 3l påsar och det är en rejäl spark man får i bröstet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-01 15:13

MEN starta en j-a sofftråd då för h-e :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-08-01 15:14

För softa råd då?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-01 15:18

Nattlorden skrev:För softa råd då?

ja typ "så här möblerar du om hemma med hifi'n" eller "bygg en körbar soffa m.h.a. dit 5.1-system!"

Kanske hifi-anläggningar borde integreras med soffan direkt? Man styr med balanskontrollen, ökar volym/hastighet genom att sjunka ner/upp i soffan? Hmm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-08-01 15:27

Vill man flytta soffa så monterar man väl ett par-två-tre dussin sådana här undertill:

Bild

8) 8) 8)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-01 15:36

Nattlorden skrev:Vill man flytta soffa så monterar man väl ett par-två-tre dussin sådana här undertill:

Bild

8) 8) 8)

Ah, buttpluggs! :mrgreen:

Heh, är dock inte så säker på att det är så där jag vill att hifi ska se ut :)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-08-01 16:05

NNord skrev:
IngOehman skrev:
meanmachine skrev:
PS. Om jag inte minns fel är Maelstroms ljudtrycksförmåga rätt beskedling om krav på rimligt låg distorsion inkluderas. Betydligt lägre än alla 18"-baselement från JBL som jag känner till. Tror Morello har tittat nogrannare på elementet ifråga.

Ja, en sådan hära JBL, läre flytta den där Maelstrombasen ut 300 mil ut i rymden ! Det var nog Isidor som testade Maelstrom ! Eftersom han var här och testade mina JBL kort efter.

vad sägs om 89mm p-p excursion :?

Bild

http://www.jblpro.com/vertec1/pdf/JBL_VT4881A.v4.pdf

Vilken tur att det finns JBL, finns ju inte mycket som låter illa med högre ljudtryck ! :wink: Skämt åsido..

jaha men jahaaa, trode det inte men det finns en dubbel-18-variant av denna nu;

Bild

Sjukt

Maximum Peak Output: 142 dB, 1m (half-space)

Och 95db känslighet, inte illa !

Lazyworm skrev:Tryckvågen från en sopsäck fylld med väl blandad svetsgas skulle nog kunna få er att flytta ett par dm om den detonerade inom ett par meter, men det är ingen upplevelse man vill vara med om, har varit inom 10m från 3l påsar och det är en rejäl spark man får i bröstet.

Tror du kan få nått liknande med några sånna baslådor :P
NN

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-01 16:12

NNord skrev:jaha men jahaaa, trode det inte men det finns en dubbel-18-variant av denna nu;

Hmm... om man sen kopplar den till en bärbar cd, får man kognitiv dissonans då? :P

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-08-01 16:16

Man blir nog sjuk !
NN

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-08-01 16:19

NNord skrev:Tror du kan få nått liknande med några sånna baslådor :P

hehe njae, men kanske som en 1l påse iaf. :D

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-08-01 16:22

Tänk att du skall alltid komma o förstöra illusionen om att stora stygga amerikanska JBL är fläskigast o fetast o typ bäst :wink:
NN

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-08-01 16:35

masken... varför fraktar du runt gas i påsar??

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-08-01 16:39

Nattlorden skrev:masken... varför fraktar du runt gas i påsar??

Det gör jag inte, dummer :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-01 16:44

Det jag undrar är hur det ser ut hos dessa hifi människor som vill ha osynlig anläggning och sen ha all musik i en klämbox? Är det bara ett stort sterilt rum dom sitter i med sunkiga möbler från någon photoshopade heminrednings tidning?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-01 16:46

Åter till smått. Linns prylar är ju relativt minimalistiska.

T.ex Kolektor, eftersom jag har ett själv.

Bild Och låter bra gör det också, eller låter inte alls, egentligen! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-01 17:04

Jag gillar utseendet på linnapparaterna. Men jag gillar inte hur knapparna är ordnade. Om man bara tittar på försteget tex (utan att tänka på hur de andra apparaterna ser ut) känns det ju som ren idioti att klämma ihop alla knappar som ett minipiano längst ner i ena hörnet på framsidan. Det är ju varken intuitivt eller ergonomiskt för fem öre.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-01 17:07

Martin skrev:Jag gillar utseendet på linnapparaterna. Men jag gillar inte hur knapparna är ordnade. Om man bara tittar på försteget tex (utan att tänka på hur de andra apparaterna ser ut) känns det ju som ren idioti att klämma ihop alla knappar som ett minipiano längst ner i ena hörnet på framsidan. Det är ju varken intuitivt eller ergonomiskt för fem öre.

Men allt finns dessutom på den amatörmässiga fjärren dessutom! :D Men jag upplever inga problem med knapparna..
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-01 17:18

Martin skrev:Jag gillar utseendet på linnapparaterna. Men jag gillar inte hur knapparna är ordnade. Om man bara tittar på försteget tex (utan att tänka på hur de andra apparaterna ser ut) känns det ju som ren idioti att klämma ihop alla knappar som ett minipiano längst ner i ena hörnet på framsidan. Det är ju varken intuitivt eller ergonomiskt för fem öre.

hehe dessutom pajjar dom så man får trycka utav helvete för att dom ska reagera...men jag gillade kolektorn ändå faktiskt...ångrar lite att jag sålde

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-08-07 13:42

Å ena sidan är ljud inte något man ser, så då kunde sakerna gott vara osynliga. Å andra sidan vill man ibland kunna vila blicken på något och det skulle kunna vara ens utrustning eller högtalare om man inte har utsikt, krukväxter, mediespelarvisualisering eller något annat mitt i blickfältet. Det passande synintrycket lär dessutom variera beroende på vilken musik man lyssnar på för stunden. Vidare har andra här nämnt att man kan vilja ha en synlig symbol för sin anläggning eller sitt hifi-/musikintresse.

Själv lutar jag åt att högtalarna rent principiellt borde få synas, eftersom de är de faktiska ljudalstrarna och det folk typiskt tänker på i fråga om hifi. Dock finns det praktiska problem med att de är känsliga för barn, djur och festdeltagare. Utseendemässigt blir det än större problem eftersom högtalare har en typisk volym, struktur (bl.a. element), form och yta som knappast alltid går ihop med den inredningsstil man uppskattar. Min omedelbara fantasi för högtalares tänkbara utformning är något begränsad, men under rådande förutsättningar (betonghyresrätt på begränsad tid och tillgängliga högtalare på en liten budget) väljer jag helst ett par ganska nätta högtalare som får synas, men har ett neutralt utseende*.

Elektroniken får gärna ha ett diskret, välgjort utseende som utstrålar precision, enkelhet och viss elegans. Med fördel göms den i skåp och bör därför vara ganska grund. Den behöver inte ha nuvarande låga, breda form, men det är förstås praktiskt med enhetsmått. Ergonomin är medelviktig, eftersom jag i oftast använder fjärrkontroll. Det skadar inte om samtliga fjärrkontrollknappar också återfinns på huvudenheten, varav en del då bakom en lucka.

Fjärrkontroller är ett riktigt sorgekapitel. Jag tror att tryckkänsliga skärmar i kombination med ett fåtal knappar och hjul (volymreglage!) har potential att realisera lite större frihet i formgivningen av fjärrkontroller. Sonos fjärrkontroll kan ses som en grov prototyp.

---

Det hjälper en hel del om deltagarna i diskussionen om hifiprylars utseende ger en referens till vad för slags inredningsstil man föredrar. Jag vet inte om jag är strikt minimalistisk, men har har en svag lutning bort från plottrighet. Vårt nuvarande lyssningsrum går att beskåda i min medlemstråd (länken "hemsida" nedan). Vi är inte nöjda, men står ut tills vidare (=nästa lägenhet, om några månader).

---

*Specifikt blir det snart ett par högblankvita piP. Då har jag valt med öronen och försökt få en slätstruken, men välgjord yta som passar godtagbart till flera sorters omgivning. Jag är inte så förtjust i formen eller elementens utseende. Antagligen tillverkar jag själv något slags tygfront.
...perspektiv...

Föregående

Återgå till Generellt om hifi